“Egyszer mindannyian rájövünk, hogy amíg élünk, minden lehetséges. Még a lehetetlen is, akár az is, hogy meghalunk. Akkor billen meg az egész, mikor sebet ejt rajtunk az életünkre igényt tartó halál. Érkezéséig a halandóságunk csupán fantazmagória. Olyasmi, amiről beszélünk, amiről ugyan tudunk, de a halállal való szembesülés pillanatáig elhessegetjük magunktól.” – Nagy Bandó András
A Karinthy-gyűrűs humorista bizony nem csak abban jó, hogy mosolyt csaljon arcunkra, hanem filozófiai mélységeben tud beszélni, írni hétköznapi dolgokról, esetünkben földi létünk végéről, azaz a halálról. Nem hiába kapta meg a nívós kitüntetést, ezen cikkünk felütéseként kölcsönvett gondolatainál keresve sem találhattam jobbat. Ugyanis mai témánk azokról az autókról szól, amelyekkel utolsó utunkat tesszük meg a Föld nevű bolygón.

A törtnet

A halottaskocsik alapja közép- vagy felső kategóriájú személyautó szokott lenni, melyet az erre szakosodott karosszéria-építő cégek építenek át, hasonlóan a nyújtott limuzinokhoz. Az átépítés során megnövelik az alvázat és elvégzik a szükséges átépítéseket a karosszérián, ami nem csak annak hosszabbítását jelenti, hanem a szükséges egyéb ilyen célú kiszolgálóeszközök (pl. koporsómozgató-mechanika) és számos egyéb díszítőtartozék (pl. krómozott szegélyek, függönyök) felszerelését is.
A világ leggyűlöltebb autói 7
Az alapjárművek változatosak, de rendszerint a már eleve hangsúlyosabb típusokból kerülnek ki a halottaskocsik, jellemzően Cadillacek, Lincolnok, Mercedesek, Jaguarok, Daimlerek, Fordok, BMW-k, Volvók és a Bentley-k, de például Chrysler 300C-ből és Maserati Quattroportéből is készült már ilyen jármű. 
A világ leggyűlöltebb autói 8
A világ leggyűlöltebb autói 9
Itthon leginkább Volvo és régi Mercedes-Benz típusokat látni legtöbbször, de elterjedtek a Ford (Granada, Scorpion), Opel (Omega B) és Rover (827 SI) modellek is a temetők környékén a szomorú eseményen. Azonban minden kultúrában mások a szokások, persze a lényegen nem változtat, de nézzünk pár példát!

A múlt 

A világ leggyűlöltebb autói 10
A múlt század elején a halottaskocsik valóban kocsik voltak, egészen pontosan lovasfogatok, amelyek szépen díszített, körbeüvegezett szerelvényt húztak. 1907-ben Párizsban elkészült az első elektromos koporsószállító autó, 1909-ben pedig az Egyesült Államokban már benzinmotoros megoldásokkal álltak elő, melyek csak a húszas években nyertek igazán teret.

Japán

A világ leggyűlöltebb autói 11
A világ leggyűlöltebb autói 12
Japánban a hagyományok találkoznak a modern kor vívmányával. A limuzinokból, vagy hazai gyártású pickupokból készülő modellek rakterére buddhista templom kicsinyített mását építik fel, és ebben szállítják a koporsót.

Európa

A világ leggyűlöltebb autói 13
A tradicionális angol XJ arányai a londoni taxikra emlékezeteznek.
A világ leggyűlöltebb autói 14
A legismertebb angol halottaskocsi a Woodall Nicholson cég Daimler-átalakítása.
A világ leggyűlöltebb autói 15
1964 Mercedes 220SE egyenesen Olaszországból.

Amerika

A világ leggyűlöltebb autói 16
Amerikában eltérő szokások szerint alakítják át a kizárólag hazai gyártmányú modelleket. Azonban a típusok méretben ezúttal nem nőnek európai rokonaik fölé, sőt kevésbé fényűzőek és egyediek.

A világ leggyűlöltebb autói 17
Igazi klasszikus Los Angelesből, 1954 Eureka Cadillac

Különlegességek

A világ leggyűlöltebb autói 18
Mercedes buszból is készítettek már halottas autót.

A világ leggyűlöltebb autói 19
Lech Kaczyński néhai lengyel köztársasági elnök koporsóját szállító Maserati Quattroporte halottaskocsi.
A világ leggyűlöltebb autói 20
Bizony, vannak akik, annyira imádták a motorokat, hogy koporsójukat is kétkerekű jármű szállítja.

A legdrágább

Luxust kínál az utolsó útra a Biemme Special Cars. A világ legdrágább halottaskocsiját egy Rolls-Royce Phantom átalakításából készítették. Pontos összeget nem közölt a kocsi áráról az építő, csak annyit hogy körülbelül félmillió euró, azaz 144 millió forint. 
A világ leggyűlöltebb autói 21
A világ leggyűlöltebb autói 22
A Phantom Hearse B12 néven futó autó érdekessége, hogy nemcsak az első üléssort tartották meg, de a hátsókat is, ahová ráadásul továbbra is előre nyíló ajtókon lehet beszállni. Csak ezt követi a 234 centis koporsórekesz. A kiegészítő részeket az alap autó karosszériájához hasonlóan alumíniumból készítették. Megmaradt az 6,75 literes V12-es benzinmotor és a szintszabályozós légrugózás is. 

A jövő 

A világ leggyűlöltebb autói 23
Amennyiben még akkor is gondolunk a környezetvédelemre, ha már nem vagyunk az élők sorában, egy japán cégnek erre is van alternatívája. Megtervezték a 2010-es Toyota Prius alapjaira épített szállító autót. Egyelőre még csak a piackutatás stádiumban járnak, de az autó ára átszámítva durván 17,6 millió forint lenne.
A világ leggyűlöltebb autói 24