


A “szűrőtlen” autók forgalmát részben a városok magas porszennyezettsége lehetetleníti el. Az autóvásárlók attól tartanak, hogy a porszennyezettség csökkentésének egyik módja a részecskeszűrő nélküli dízelmotoros autókra kirótt részleges közlekedési tilalom lehet. Ha bizonyos területeken tilos lesz részecskeszűrő nélküli dízel autókkal közlekedni, akkor ezen autók használtan alig, csak komoly értékvesztéssel lesznek eladhatók, amire Jürgen Trittin környezetvédelmi miniszter is figyelmeztette az autóvásárlókat.
Az autógyártók között megindult a verseny a beszállítók részecskeszűrő-kapacitásának lefoglalásáért. A mennyiség azonban erősen korlátozott, amin részben enyhíthet a japán Ibiden beszállító magyarországi beruházása.
Az Ibiden Hungary Kft. Dunavarsányban idén megkezdi részecskeszűrők gyártását dízelmotorokhoz. Mintegy 10 milliárdos beruházással a tervek szerint évi 300 000 darab készül majd, ami a kereslet és további beruházások függvényében évente 1,2 millió darabra növelhető.
Németországban elsősorban a flottavásárlók töröltek több megrendelést a koromszűrő hiánya miatt, ami nagy érvágás az amúgy is évek óta helyben járó vagy visszaeső értékesítéseknek. Az Automobilwoche című szaklap adatai szerint a német márkakereskedésekben 100 000 részecskeszűrő nélküli dízel autó áll raktáron. Az EurotaxSchwacke felmérése alapján két hét alatt ezek az új autók 800-1000 eurót veszíttek értékükből.
A nagyobb várható értékvesztés a lízingcégeket is érinti, több vállalat jelenleg újrakalkulálja a szűrő nélküli dízelek maradványértékét.
