



A NATO által alkalmazott szabványoknak eleget tevő H-14-esek kizárólag egységrakományok szállítására, pótkocsik és fegyverzeti eszközök vontatására szolgálnak, katonák szállítására nem alkalmas. Nehéz terepen 5 tonnát, közúton pedig közel 7 tonna rakományt képesek szállítani.
Az autók alkatészeinek 67 százaléka magyar beszállítóktól érkezik, a maradék import termék. A motor és a fülke MAN gyártmány. 280 lóerős 6,9 literes motorral szerelik a H14-est, amely teljesíti az EURO3-as normát. 85 km/óránál az elektronika tilt, a fogyasztás átlagosan 32 liter 100 kilométerenként.
Állandó összkerék-hajtással készülnek a légi- és vasúti úton is szállítható járművek, kikapcsolható blokkolásgátlóval szerelve. Érdekesség, hogy a gumiabroncsok nyomása menet közben is szabályozható, a terepviszonyoktól függően előre beprogramozott értékekkel. A próbaút során katonai sofőrünk elmondta, hogy a H14-essel rendkívül kényelmesen és gyorsan lehet haladni közúton is, ráadásul a fűtés is jól működik.
Az összeszerelő kicsit szomorú képet mutat, és első pillanatra nehéz volt elképzelni, hogy a világszinten is sikeres Rába ebben az üzemben képes összerakni egy teherautót. Először a létraváz érkezik be a régen vagongyárként funkcionáló épületbe.
Ezek után a soron felszerelésre kerülnek a futóművek, a motor, majd a fülke, ahonnan kb. 4 nap után már lábon átgurulnak egy másik csarnokba a teherautók. Itt felkerül a felépítmény. A fülke katonai jellegű átalakítása még felszerelés előtt elkészül. Az ajtókra fegyvertartók kerülnek, valamint a fülke tetejére építenek géppuska állást.
A szerződés szerint a honvédség a katonai terepjáró járműkategória mind az öt osztályából rendelhet a Rábától, ami a személyszállító járműveket, a teherszállítókat, valamint a nyerges járműszerelvényeket érinti.
A megállapodásban szereplő eszközök a Rába saját, illetve piacvezető partnerei termékeiből speciálisan a magyar haderő számára fejlesztett járművekből kerülnek ki. Az I. osztályban a Rába a katonai célokra átalakított Mercedes G270 CDI-t kínálja, amelyből több darab Irakban is szolgálatot teljesít.
A következő, 2-4 tonna teherbírású kategóriában a mindent kibíró DaimlerChyrsler által gyártott Unimog áll, a harmadik pedig a látott H14-es. A IV. osztályban a Rába saját háromtengelyes teherautói, míg az ötödikben a 6X6 vagy 8X8-as járműszállítók állnak.
2004-ban a 90 darab H14-es mellett 20 darab H18-ast, 24 darab Unimogot és 25 Mercedes G-osztályt szállít le a Rába.
Az eddig aláírt szerződések nettó értéke meghaladja a 8 millió forintot, a 15 éves szerződés 200-250 milliárd összegű bevételt jelent majd a Rába számára. A vásárlások jelentősen hozzájárulnak ahhoz a célhoz, hogy az Országgyűlés által 2013-ra kitűzött időpontra a magyar hadsereg felszereltsége elérje a NATO tagországok hadseregeinek átlagos szintjét.
A sajtótájékoztatón jelen volt dr. Rusz József mérnök ezredes, a Magyar Honvédség Páncélos- és Gépjárműtechnikai Szolgálatfőnökség parancsnoka. Elmondása szerint a járművásárlások elsődleges prioritásúak a honvédségnél, és reménye szerint a megszorítások nem érintik majd ezen beruházásokat.