Nyitható kemény tetős kabrióval bővülhet a Lincoln kínálata, ha a Mark X megvalósul
Nem valószínű a Golf V-re épülő VW concept T sorozatgyártása
Három autó egy alapra: balról a Chevrolet Nomad, középen a Pontiac Solstice, jobbra a Saturn Curve. Mindhárom a Kappa padlólemezre épül
Mindkét üléssor a padlóba hajtható a felfrissített Chrysler Grand Voyagerben
23 fotó
Nehéz évek vannak az amerikai gyártók mögött. Többezer dolláros árengedménnyel tudják csak eladni autóikat, a keresletösztönző lépések felemésztik nyereségüket, a japánok és az európai gyártók egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a tortából. Ám Detroitban idén is nagyon kitett magáért a “Három Nagy” (Chrysler, Ford, GM), újdonságözönnel elkápráztatva a látogatókat.

A Lincoln többek között egy felső kategóriás kabriót mutatott be tanulmányként. A Mark X (e: márk ten) üvegtetős kupéteteje a csomagtartóba hajtható. A tanulmány nevével a Lincoln Continentalt idézi, ez az amerikai luxusautók egyik alaptípusa az ötvenes évek óta. Kedvező fogadtatás esetén a Lincoln egy elegáns kabrióval bővíti kínálatát.

Az autó alapját a Jaguar S-Type és a Ford Thunderbird közös padlólemeze adja, emiatt a Mark X is hátsókerék-hajtású. 3,9 literes, V8-as benzines motorját is az újjáélesztett amerikai sportkabriótól kapja. A felnik 19 colosak, elöl 245/40-es, hátul 275/35-ös Michelin gumikkal. 280 lóerős motorjával az autó 232 km/órás végsebességre képes. Az automata váltó sebességei a kormányról kapcsolhatók.

Nagy előrelépés történt a Chrysler Grand Voyager átrendezhetőségében. A padlószerkezet teljes átdolgozásával a középső és a hátsó üléssor a padlóba hajthatóvá vált a nagy egyterűben. A két üléssor egymástól függetlenül tüntethető el a padlóban.

Amikor az ülések a helyükön vannak, méretes üregekbe lehet pakolni a helyükre. A tetőben új tárolórekeszek jelentek meg. Európában fontos a Cherokee Jeep-ből átvett dízelmotor 150 lóerővel és 360 Nm-es nyomatékkal.

Európában csak 2005-től jelenik meg a kisebb átdolgozást követően a Voyager az új utastérrel. A késés oka, hogy módosítani kell az európai Voyagereket gyártó szalagot az ausztriai Grazban, ahol a Magna csoport a Chrysler megbízásából az autó gyártja.

Bár a Chrysler 862 lóerős tanulmányával elhalászta a legerősebbnek járó babért, a GM az új Corvette-tel nagyot dobott. A C6 rövidebb és áramvonalasabb is elődjénél. A műanyag karosszériás autót a 400 lóerős motor 300 km/óra fölé gyorsítja.

Kicsit lejjebb is kínál sportautót a GM. A Pontiac Solstice is elkészült, de megvásárolni még az Egyesült Államok piacán is csak 2005-től lehet a nyitott kétülésest. A mokány sportkocsi lesz minden bizonnyal az Opel Speedster utóda. Amerikában 21 000 dollárba fog kerülni, ami nagyon kedvező.

Ugyanezekre a műszaki alapokra épített tanulmányautót a Chevrolet. A Nomad egy kétajtós sportkombi, amelyet 2,2 literes, 250 lóerős turbómotor hajt.

A Ford az új Mustanggal jelentkezett az év legfontosabb amerikai autókiállításán. A Mustang tavaly tanulmányként látható volt, idén a szériaautó körül volt tumultus. Kétféle motorral gyártják az autót, a V8-as 300, a négyliteres V6-os 202 lóerős. A váltó kézi vagy automata lehet öt fokozattal.

Európából a Mercedes és a VW nagy újdonságokkal érkezett. A Mercedes R-osztályként megvalósuló GST tanulmányról már írtunk korábban. A VW concept T egy homokfutó mai változata lehet, ha megvalósul. Az autó a Volkswagen Bogárból épített buggy-k hagyományaiból merít. A Volkswagen igyekszik érzelmekkel átitatott termékekkel bővíteni kínálatát, amilyen a New Beetle Cabrio. A concept T egy sportkupé és egy szabadidőautó keveréke.

A nagy feltűnést keltő tanulmány motorja 241 lóerős, a Golf R32 hathengerese. A névben szereplő T a Dakaron bevetett Tarek, illetve Touareg versenyautókra utal. Az autó az új Golf padlólemezét kapja. Sorozatgyártása elég valószínűtlen.

Detroitra a HCD8 tanulmányt nevezte a Hyundai. A sárga sportkupé formája Amerikában született. Az autó motorja 250 lóerős, mivel a 2,7 literes V6-os turbófeltöltős.

Amerika a platós kisteherautók hazája, ezárt három japán gyár is bemutatott egy-egy tanulmányt ebben a témában. A Honda SUT 2005-ben megvásárolható lesz a tengerentúlon.

Ugyanez nem mondható el a Mitsubishi koncepcióautójáról. A Sport Truck nevű autó hátsó üléssora a kabin hátfalával együtt hátratolható. Az itt utazók ülései gombnyomásra hátracsúsznak a platóra, a fülke ablaka kinyílik, helyet adva fejüknek. Hasonló autót a Skoda Felicia PickUpból már szériában láttunk Fun néven.

A Toyota az FTX Concept-tel tette le nevét ebben a műfajban. A full-size, azaz nagyméretű kisteher 580 centis, masszív orr-része mély benyomást tesz az autó környezetére. A motorházban egy benzin-elektromos hibridmotort találunk. Az oldalajtók egymással szemben nyílnak.

Hasonló közönséget céloz meg a Nissan Pathfinder harmadik generációja, de ez szériaautóként szerepel az Észak-Amerikai Nemzetközi Autóshow-n. Az autó a hagyományos terepjárók építés elveinek megfelelően alvázas felépítésű. A négyliteres V6-os motor 250 lóerős.

Más méretkategória a Dodge Sling Shot. Az apró sportautó nem véletlenül emlékeztet a smart raodsterre, az autó műszakilag megegyezik vele. A 100 lóerős motor a Brabus változaté.

Két másik kabrió is debütált Detroitban. A Crossfire Németországban készül majd, a Mercedes SLK műszaki génállományával. A PT Cruiser kabrió a közel két éve bemutatott tanulmány szériaváltozata.