Magyarországon közúti gépjárművezetők utánképzésén kell részt venniük azoknak, akiknek az előéleti pontjai (büntetőpontjai) meghaladták a 18-at, valamint akiket súlyos szabálysértésért vagy súlyos, halálos kimenetelű közlekedési baleset okozásáért a bíróság arra kötelez.

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontnál (KAV) hét különböző utánképzési program végezhető el, ezekből három kizárólag az ittas vezetőkkel foglalkozik. Más-más programot kell teljesíteniük ugyanis az enyhén, a közepesen ittas sofőröknek és a súlyosan ittas vagy visszatérő ittas vezetőknek – írja a hazai szakportál.

Sokan azt hiszik, egy korsó sima sör (tehát nem valami magas alkoholfokú kézműves) egy órán belül kiürül a szervezetből. Ez az egyik leggyakoribb tévedés!

Egy átlagosnak mondható, 80 kg-os férfi szervezetéből ugyanis 2,5-3 óra elteltével is kimutatható még a szesz – fejti ki a KAV Pályaalkalmassági Vizsgálati Igazgatóság osztályvezető pszichológusa, Kamuti-Gondár Vivien.

Az utánképzésen megtanulják kiszámolni a résztvevők, valójában mennyi idő alatt ürül ki teljesen a szervezetből az alkohol. Menyi időnek kell eltelnie az utolsó pohár után, hogy már majdnem biztosak lehessenek abban: ha megállítja a rendőr, nem jelez majd ittasságot a szonda. De ez a matek sem tökéletes! Érdemes a leghosszabb idővel kalkulálni és még arra is rátenni egy keveset a biztonság kedvéért. Az sem árt, sőt, talán az a legjobb, ha van az autóban egy saját szonda, 20-40 ezer forintért már egészen jók kaphatók.

De miért isznak a sofőrök, amikor tudják, a rendőrség rendszeresen szondáztat?

Olykor még az iratokat sem kérik el a sofőröktől, csak megfújatják velük a szondát és ha nem jelez, már mehetnek is tovább. Ez az úgynevezett finn módszer. Az utánképzéseken elgondolkodtató magyarázatokat kapnak a fenti kérdésre a pszichológusok:

“Bárcsak ettem volna valamit mielőtt autóba ülök…, valami jó zsírosat, akkor most nem lennék itt.”

“Azt hittem, már rég elmúlt annak az egy korsó sörnek a hatása. Teljesen rendben voltam, nem éreztem, hogy bármi gond lenne velem. A szondát is minden ellenkezés nélkül, mosolyogva fújtam meg. Aztán elvették a jogosítványomat.”

“Este volt egy kisebb összejövetel, lecsúszott pár pohárkával, utána azonban több mint nyolc órát aludtam, és mégis. Másnap, szinte a kapunk előtt állított meg a rendőr, amikor munkába indultam. Megszondáztatott, majd közölte, hogy a szonda túl sokat mutat és ott helyben el kell vennie a jogosítványomat.”

“A faluban mindenki iszik és vezet.”

“Nálunk sosincs rendőr, ha véletlenül mégis felbukkanna egy, az nem foglalkozik az ittas vezetőkkel.”

“Pár sör után még simán hazavezetek bármeddig.”

“Én már sok éve iszok és vezetek, és még soha nem volt balesetem.”

Vannak, akinek kétmillió forintba került egy 3 km-es ittas autózás. Ha taxit hívtak volna, vagy sofőrszolgálatot, sokkal olcsóbb lett volna, nem mellesleg biztonságosabb is és a jogosítványukat sem vonják be.

Nekünk magyaroknak, a biztonsági öv bekötése ellen is van jó néhány nyomós érvünk: