A város Közlekedési Hatósága (San Francisco Municipal Transportation Agency, SFMTA) tavaly szavazta meg, hogy április végétől 33 kamerát telepít a legveszélyesebb kereszteződésekbe. Az első hónapban ezek a kamerák több mint 30 000 figyelmeztetést küldtek ki – azaz napi bő ezret –, miközben még vannak üzemen kívüli kamerák.
A hatóság tájékoztatása szerint az első 22 kamerát 2024. március 20-án helyezték üzembe egy új kaliforniai törvény nyomán, amely engedélyezte az ilyen jellegű sebességmérést. A telepítést gyalogosjogi szervezetek lobbizták ki, mondván: a kamerák növelhetik a gyalogosok biztonságát.
Még csak figyelmeztet a rendszer
A San Francisco Chronicle szerint a készülékek olyan helyszínekre kerültek, ahol korábban gyakori volt a gyorshajtás és a balesetek: iskolák közelébe, illetve forgalmas üzleti utcákra. A rendszer rendszámtáblát fotóz, akárcsak a hazai VÉDA-rendszer, és minden autósnak jár a felszólítás, ami a megengedett sebességnél legalább 18 km/órával gyorsabban halad.
A figyelmeztetések közel fele a Golden Gate Park határán elhelyezett kamerákból érkezett, pedig ezek a berendezések csak április 22-én álltak szolgálatba. A város kameraprogramja egyelőre még próbaüzemben fut, így a „büntetőcédulák” jelenleg csak felszólítások, amelyek célja az átlagsebesség csökkentése a kiemelten kockázatos zónákban.
Jönnek a pénzbírságok
Ez azonban hamarosan megváltozik: a végleges rendszerben 18–24 km/órás túllépésnél 50 dollár bírság (18 000 forint) jár, a skála pedig egészen 500 dollárig emelkedik 161 km/óra feletti tempó esetén. (Őszintén szólva ez utóbbi összeg kissé csekélynek tűnik, ha valaki San Francisco zsúfolt belvárosában száguld.)
A próbaidőszak alatt kiosztott döbbenetes mennyiségű figyelmeztetés arra enged következtetni, hogy az autósok hamar megtanulnak majd lassítani ezeken a szakaszokon. A telepítés helyszíne pedig mutatja, hol és miért érdemes ilyen kamerákat alkalmazni: kifejezetten a sok balesettel járó helyszíneken, ahol valóban veszélyes az adott szakasz.

