Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:417.0 Ft
Dízel:421.0 Ft

Teszt: Audi A4 1.9 PD TDI - Kiforrott technika, kiváló minőség

Szerző: levél küldés
Dátum: 2001.10.10. 08:02

Igazán markáns külső változáson esett át a modellváltással az A4, amely immár szervesen illeszkedik az 1997-ben az A6-ossal bevezetett Audi-formavilágba. Szemben az elődmodellel, az ingolstadti gyártó visszatért az 1991-es modellfrissítés utáni 80-ast jellemző szögletesebb vonalvezetéshez. Masszív formák és precíz illesztések tűnnek fel az autó karosszériáját szemlélve.

Négy négyzet uralja az orr-részt, tehát a két fényszóróegység (a tesztautóban xenon izzókkal), és a középkategóriás Audiban szintén újdonságnak számító krómozott alsó-felső hűtőmaszk. Az eleganciát az ajtókereten is használt króm hangsúlyozza.

Az egészen a sarkokba helyezett hátsó lámpáknak köszönhetően nagyobb csomagtérnyíláson át rakodhatunk az alaphelyzetben 445 literes csomagtartóba. Ez az adat nem teszi kategóriája legjobbjává, ám mivel teleszkópok emelik a fedelet, nem nyúlnak be zsanérok a raktérbe.

Az autó kismértékben növekedett, a tengelytáv 33 milliméterrel nagyobb az elődnél. Nem tűnik jelentős változásnak, de elég ahhoz, hogy a korábbi modellnél gyakran kifogásolt szűk hátsó lábtér átlagos termetű utasoknak ne okozhasson gondot. Egy langaléta vezető mögött még így sem ajánlatos hosszú útra vállalkozni. Négy személynek kényelmes igazán az A4, amit az is jelez, hogy csak felárért jár középső hátsó fejtámla az A4-hez és középen csak kétpontos biztonsági övet találtunk.

Az A4-esen is megtalálható Audi jellegzetesség a fényezetlen alsó lökhárító rész. Ez kevésbé szép, mint a teljes egészében fényezett, a málló magyar utakra azonban sokkal racionálisabb választás, mivel ezen kevésbé hagynak nyomot a kőfelverődések.

Módosított aerodinamikai törekvésein az Audi, így ezen a típuson már két azonos méretű külső tükörnek örülhetünk. Megmaradt az oldalsó üvegfelületek hármas felosztása, azaz javítandó az átláthatóságot a C-oszlopban is helyet kapott egy kis üveg háromszög. Erre szükség is van, mert tolatáskor túl magasnak találtuk az A4-es hátulját. Hátra áttekinthetetlen az autó, ezért fokozott óvatossággal kell vele parkolni.

Sokféle pozitív reakciót váltott ki az emberekből az új A4. Egyik kollégánk egy kisvárosban lakik, ahol minden új autót könnyű észrevenni. Ezen a településen már található volt egy ugyanilyen Audi és az ottani A4 tulajdonos minden találkozáskor villantással üdvözölte a testvérmodellt. Másik kollégánk egy szomszédja este látta megérkezni a tesztelőt a szép autóval. Reggel munkatársunk indulása előtt kirohant a házból, hogy belülről is megnézhesse az Audit.

Könnyedén nyíló és tompa, telt hanggal csukódó ajtókon át juthatunk az autóba. Az első üléseknél tökéletes a helykínálat, bármekkora ember megtalálja az ideális ülőhelyzetet. Ebben segít, hogy a kormány magasságában és tengelyirányban is nagy tartományban állítható. Természetesen változtatható volt az ülések magassága is. Az ülések németesen keményen párnázottak, oldaltartásuk nem sportos, de gyors kanyarokban is megfelelő. Még hosszú utakon is kiemelkedően kényelmesek az ülések, amiben része van a különleges deréktámasznak. Számos jó autó kínál állítható keménységű deréktámaszt, a tesztelt A4-esben viszont nem csak a "tömete" volt állítható a támasznak, hanem a helyzete is fel-le az üléstámlán belül. Az már csak hab a tortán, hogy mindezt elektromos motorok végzik. Negatívumként értékeltük, hogy a kardánalagút borítása többünknek is nyomta a lábszárát.

A pedálok érzékenysége igen jó, a kuplungpedál útja a Volkswagen konszern autóitól megszokottan hosszú.

Kiváló az A4-es műszereinek és kezelőszerveinek elhelyezése, mindent elsőre ott találtunk, ahol kerestük. Nagyon jól átlátható a két kisebb és két nagyobb kerek órából álló műszerfal. Igen impozáns látványt nyújtanak éjszaka a vörös fényben fürdő krómkeretes órák. A műszerfal közepén találjuk a fedélzeti számítógép kijelzőjét, amelynek hagyományos szolgáltatásain túl tetszett az a figyelmessége, hogy az 5 Celsius-fok alá süllyedő hőmérséklet esetén diszkrét csippanással és a műszerfalon kirajzolt hópihével jelzi a csúszós utak veszélyét.

Presztízsmárkához méltóan kiváló minőségű műanyagok borították a műszerfalat és az ajtókat, a műanyagok zizegését még a Bartók Béla úton sem fedeztük fel.

Nagyon kellemes tapintású volt a PD-TDI bőrborítású kormánya, amellyel még gyors kanyarkombinációkban is könnyen vezethető az Audi. A szervokormány közvetlen és pontos, kitűnő kezelhetőséget biztosít az autónak.

A szintén bőrborítású váltókar precízen és rövid úton kapcsolható. Bár a nagy nyomatékú motor nem igényelné, érdemes kapcsolgatni vele, mert igazi élmény.

Ambivalens érzések munkáltak bennünk a tesztautó kényelmi extráival kapcsolatban. Furcsának találtuk, hogy egy ilyen árfekvésű autóban a hátul ülőknek nem jut elektromos ablakmozgatás. Az ablaktekerés gondját elfújja az autó hifije, amelyet az átlagosnál magasabb igényeket támasztva is rendkívül jónak értékeltünk. Az Audi Concert CD-s fejegységéből tíz hangszóróig jutnak el a jelek. A hangzásvilágot nagyban befolyásolja a kalaptartóba épített aktív mélynyomó, amellyel a legtöbb gyári hifivel ellentétben már nem hiányzik legalsó mélytartomány.

Remeknek találtuk a tükrök automata elsötétítését. Éjszaka a nappalival megegyezően maradéktalanul örömünket leltük az Audi vezetésében, ami a xenon lámpák kivételes fényerejének, a pazar futóműnek, az erős motornak és a vakítást meggátoló belső tükröknek köszönhető.

Mind a passzív, mind az aktív biztonság nagyon jó. A karosszéria csavarószilárdsága 45 százalékkal nőtt az elődhöz képest, széria az elektronikus differenciálzár (EDS), a menetstabilizáló rendszer (ESP)
és a kipörgésgátló (ASR) is.

Alapáron hat légzsák csökkenti az utasok sérülésének veszélyét balesetnél: két első, két oldallégzsák és két függönylégzsák. Amennyiben sokat járunk hátsó utasokkal az autóban, érdemes az arzenált a hátsó oldalsó légzsákokkal bővíteni.

Még nem esett szó róla, pedig a tesztautó legnagyobb erénye a párját ritkító futóművel holtversenyben a motor volt, az 1896 köbcentis, turbófeltöltéses erőforrás. A TDI erőforrások korábban is a legjobbak közé tartoztak, de még jobbak lettek, mióta a Pumpe Düse technológiával növelik a motor teljesítményét.

A vezess.hu-nál járt autó a 130 lóerős teljesítményű típus volt, de mindez eltörpül a motor 285 newtonméteres nyomatéka mellett. 1750-es fordulatszámnál jelentkezik a maximális nyomaték és 2500-ig 100 százalékban fenn is marad.

Az autó már 1500-as fordulattól elindul, 2100-nál igazi lökéssel jelzi, hogy most jön a java. Az erőfölény meghatározza az autózást a PD TDI motorral. Nem volt olyan sebességtartomány, ahol ne lett volna kényelmes erőtartaléka a motornak.

Álló helyzetből 9,9 másodperc alatt képes elérni a 100 km/órát az autó, míg a végsebessége 207 km/óra volt. Ez az adat egyáltalán nem csak papíron létezik. A lóerőkbe és a bőven áradó nyomatékba belefeledkező vezető akár 220 kilométer/órás sebességet is elérhet a kilométer óra szerint.

Mindezek a menetteljesítmények meg sem látszanak az 1467 kilogrammos autó fogyasztásán, ami a TDI-ktől megszokottan alacsony. Városban 7,4 litert fogyasztott nálunk az autó, országúton 5 liter alatti fogyasztás realizálható. Átlagosan 5,5 liter gázolajat evett az A4-es Audi.

A motor teljesítményéhez illő, feszes rugókat kapott az autó, amelyek a hátsó trapéz lengőkarokkal összhangban nagyon jó futóművet alkotnak. Négyajtós limuzintól megdöbbentően magas kanyarsebesség érhető el az autóval. Csak kis mértékben dől be a karosszéria a kanyarokban, és bár a dízeleket régebben nem a sportos autózáshoz tervezték, ez az autó kifejezetten erre csábítja a vezetőt.

A vezess.hu által tesztelt A4 PD TDI alapára 8 426 000 forint, ami igen komoly összeg. Nem érdemes azonban az átlagos magyarországi fizetésekhez mérni a jelentős presztízsértékkel bíró autó árát. Figyelembe véve az középkategóriás Audi tudását, értéktartását, a vezetési élményt és természetesen a konkurens márkák árszínvonalát már nem mondható magasnak ez az ár.

Egy kiváló minőségű, nagy teljesítménye ellenére alacsony fogyasztású autót ismertünk meg a középső dízelmotorral szerelt új A4-esben. Aki ebben az árkategóriában kereshet autót, nyugodt szívvel válassza a dízel A4-est.


Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Kapcsolódó cikkek

Kapcsolódó lap.hu oldalak

Szólj hozzá Te is!

F1: Miért szeretjük a Magyar Nagydíjat?

4

Videók: Räikkönen repül, Alonso alázza Schumachert, de van itt esős autótörős összefoglaló is - szubjektív válogatás a Hungaroring ...

Manipulálják a Forma-1-et!

Időzítetten elromló autók, Rogán hálószobája, és közös bulik Laudával.

F1: A Magyar Nagydíj legdurvább balesetei

133

A 29. Magyar Nagydíjra készülve csokorba gyűjtöttük a neten fellelhető legemlékezetesebb eseteket!

Vége a szürke, fekete autóknak!

Mennyi időt és pénzt öl egy autóipari szereplő a festékek fejlesztésébe? A BASF megmutatta: többet, mint gondoltuk!

F1: Ki mit tud Magyarországon?

35

Elsőségek és rekordok a Hungaroringen - összeállítás az elmúlt 28 év Magyar Nagydíjainak kiemelkedő eredményiből, legyen szó ...

Vezettük a dízelmotorok jövőjét

10

Vezettük az első TDI-motoros Audit, egy 25 éves 100-ast, 48800 kilométerrel. És vezettük a még csak alig létező jövő TDI-jét ...

F1: Minden, amit a Hungaroringről tudni kell

5

A hétvégén immár 29. alkalommal rendezik meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat a Hungaroringen. Történeti áttekintés, pályaadatok, ...

F1: Rosberg győzött, Hamilton 17 helyet javított

Nico Rosberg Hockenheimben lazán nyerte a Német Nagydíjat, Valtteri Bottas a 2. helyet hozta a Williamsnek, Lewis Hamilton pedig ...

A magyar teherautó-gyártás virágkora

1

Egykoron mindennapi életünk szerves részei voltak, mára már közlekedéstörténeti ritkaságoknak számítanak.

F1: Ricciardo és Bottas látványos csatája

A mai mezőnyben kiemelkedően teljesítő Red Bull- és Williams-pilóta már itt, a Formula Renault szériában is megmutatta, hogy ...


Kisbabára tolatott egy autó, rémisztő felvétel!

Négykézláb mászott be a baba a tolató autó alá, óriási szerencséje volt a kicsinek.


Mogyoród felkészült a Forma-1-es rohamra

Akár százezren is érkezhetnek egyetlen napon a Forma-1-es Magyar Nagydíj programjaira Mogyoródra, a vendégek fogadása számos ...


F1: A pilóták imádják hazánkat

A Magyar Nagydíj több pilóta számára kedves helyszín, és nem csak a kihívást jelentő pálya miatt!


Izmokat növeszt a Nissan kisautója

Műszaki adatokat még nem közöltek, de a látvány magáért beszél: az ősztől kapható Note Nismo izgalmas jószágnak ígérkezik.


Kicsinálták a GM-et a visszahívások

Jelentősen, 85 százalékkal zuhant a General Motors második negyedévi profitja a milliós autóvisszahívások miatt.


Fiatalos, kívánatos Toyota. Van ilyen?

Meghallgatva a vásárlók, a Toyota kereskedések és az újságírók visszajelzéseit, befogták a satupadba a Toyota Yarist és elkezdték ...


F1: Viharos Magyar Nagydíj jöhet

Az előrejelzések szerint a szokásosnál kicsit enyhébb idő, a vasárnapi versenyen pedig zivatar, felhőszakadás is lehet a Magyar ...


3,4 litert fogyaszt az új Porsche szabadidőjármű!

Jobb menetteljesítmények, kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás, látványosabb formaterv: bemutatkozott a felfrissített, PHEV hajtáslánccal ...


F1: Lemásolnák Monacót a Hungaroringen

Története első pontszerzését Monacóban ünnepelte a Marussia, a naptár második leglassabb pályáján ismételne a csapat.


Villeneuve: Az F1 ma már csak legózás!

Jacques Villeneuve-nek lesújtó véleménye van a Forma-1 jelenlegi helyzetéről, a kanadai szerint egyetlen igazi hős sincs a mezőnyben. ...


Beindul az új Audi TT gyártása Győrben

Csütörtökön kezdi az Audi TT Coupé harmadik generációjának sorozatgyártását a győri Audi Hungaria Motor Kft.