Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:362.0 Ft
Dízel:368.0 Ft

Teszt: Audi A4 1.9 PD TDI - Kiforrott technika, kiváló minőség

Szerző: levél küldés
Dátum: 2001.10.10. 08:02

Igazán markáns külső változáson esett át a modellváltással az A4, amely immár szervesen illeszkedik az 1997-ben az A6-ossal bevezetett Audi-formavilágba. Szemben az elődmodellel, az ingolstadti gyártó visszatért az 1991-es modellfrissítés utáni 80-ast jellemző szögletesebb vonalvezetéshez. Masszív formák és precíz illesztések tűnnek fel az autó karosszériáját szemlélve.

Négy négyzet uralja az orr-részt, tehát a két fényszóróegység (a tesztautóban xenon izzókkal), és a középkategóriás Audiban szintén újdonságnak számító krómozott alsó-felső hűtőmaszk. Az eleganciát az ajtókereten is használt króm hangsúlyozza.

Az egészen a sarkokba helyezett hátsó lámpáknak köszönhetően nagyobb csomagtérnyíláson át rakodhatunk az alaphelyzetben 445 literes csomagtartóba. Ez az adat nem teszi kategóriája legjobbjává, ám mivel teleszkópok emelik a fedelet, nem nyúlnak be zsanérok a raktérbe.

Az autó kismértékben növekedett, a tengelytáv 33 milliméterrel nagyobb az elődnél. Nem tűnik jelentős változásnak, de elég ahhoz, hogy a korábbi modellnél gyakran kifogásolt szűk hátsó lábtér átlagos termetű utasoknak ne okozhasson gondot. Egy langaléta vezető mögött még így sem ajánlatos hosszú útra vállalkozni. Négy személynek kényelmes igazán az A4, amit az is jelez, hogy csak felárért jár középső hátsó fejtámla az A4-hez és középen csak kétpontos biztonsági övet találtunk.

Az A4-esen is megtalálható Audi jellegzetesség a fényezetlen alsó lökhárító rész. Ez kevésbé szép, mint a teljes egészében fényezett, a málló magyar utakra azonban sokkal racionálisabb választás, mivel ezen kevésbé hagynak nyomot a kőfelverődések.

Módosított aerodinamikai törekvésein az Audi, így ezen a típuson már két azonos méretű külső tükörnek örülhetünk. Megmaradt az oldalsó üvegfelületek hármas felosztása, azaz javítandó az átláthatóságot a C-oszlopban is helyet kapott egy kis üveg háromszög. Erre szükség is van, mert tolatáskor túl magasnak találtuk az A4-es hátulját. Hátra áttekinthetetlen az autó, ezért fokozott óvatossággal kell vele parkolni.

Sokféle pozitív reakciót váltott ki az emberekből az új A4. Egyik kollégánk egy kisvárosban lakik, ahol minden új autót könnyű észrevenni. Ezen a településen már található volt egy ugyanilyen Audi és az ottani A4 tulajdonos minden találkozáskor villantással üdvözölte a testvérmodellt. Másik kollégánk egy szomszédja este látta megérkezni a tesztelőt a szép autóval. Reggel munkatársunk indulása előtt kirohant a házból, hogy belülről is megnézhesse az Audit.

Könnyedén nyíló és tompa, telt hanggal csukódó ajtókon át juthatunk az autóba. Az első üléseknél tökéletes a helykínálat, bármekkora ember megtalálja az ideális ülőhelyzetet. Ebben segít, hogy a kormány magasságában és tengelyirányban is nagy tartományban állítható. Természetesen változtatható volt az ülések magassága is. Az ülések németesen keményen párnázottak, oldaltartásuk nem sportos, de gyors kanyarokban is megfelelő. Még hosszú utakon is kiemelkedően kényelmesek az ülések, amiben része van a különleges deréktámasznak. Számos jó autó kínál állítható keménységű deréktámaszt, a tesztelt A4-esben viszont nem csak a "tömete" volt állítható a támasznak, hanem a helyzete is fel-le az üléstámlán belül. Az már csak hab a tortán, hogy mindezt elektromos motorok végzik. Negatívumként értékeltük, hogy a kardánalagút borítása többünknek is nyomta a lábszárát.

A pedálok érzékenysége igen jó, a kuplungpedál útja a Volkswagen konszern autóitól megszokottan hosszú.

Kiváló az A4-es műszereinek és kezelőszerveinek elhelyezése, mindent elsőre ott találtunk, ahol kerestük. Nagyon jól átlátható a két kisebb és két nagyobb kerek órából álló műszerfal. Igen impozáns látványt nyújtanak éjszaka a vörös fényben fürdő krómkeretes órák. A műszerfal közepén találjuk a fedélzeti számítógép kijelzőjét, amelynek hagyományos szolgáltatásain túl tetszett az a figyelmessége, hogy az 5 Celsius-fok alá süllyedő hőmérséklet esetén diszkrét csippanással és a műszerfalon kirajzolt hópihével jelzi a csúszós utak veszélyét.

Presztízsmárkához méltóan kiváló minőségű műanyagok borították a műszerfalat és az ajtókat, a műanyagok zizegését még a Bartók Béla úton sem fedeztük fel.

Nagyon kellemes tapintású volt a PD-TDI bőrborítású kormánya, amellyel még gyors kanyarkombinációkban is könnyen vezethető az Audi. A szervokormány közvetlen és pontos, kitűnő kezelhetőséget biztosít az autónak.

A szintén bőrborítású váltókar precízen és rövid úton kapcsolható. Bár a nagy nyomatékú motor nem igényelné, érdemes kapcsolgatni vele, mert igazi élmény.

Ambivalens érzések munkáltak bennünk a tesztautó kényelmi extráival kapcsolatban. Furcsának találtuk, hogy egy ilyen árfekvésű autóban a hátul ülőknek nem jut elektromos ablakmozgatás. Az ablaktekerés gondját elfújja az autó hifije, amelyet az átlagosnál magasabb igényeket támasztva is rendkívül jónak értékeltünk. Az Audi Concert CD-s fejegységéből tíz hangszóróig jutnak el a jelek. A hangzásvilágot nagyban befolyásolja a kalaptartóba épített aktív mélynyomó, amellyel a legtöbb gyári hifivel ellentétben már nem hiányzik legalsó mélytartomány.

Remeknek találtuk a tükrök automata elsötétítését. Éjszaka a nappalival megegyezően maradéktalanul örömünket leltük az Audi vezetésében, ami a xenon lámpák kivételes fényerejének, a pazar futóműnek, az erős motornak és a vakítást meggátoló belső tükröknek köszönhető.

Mind a passzív, mind az aktív biztonság nagyon jó. A karosszéria csavarószilárdsága 45 százalékkal nőtt az elődhöz képest, széria az elektronikus differenciálzár (EDS), a menetstabilizáló rendszer (ESP)
és a kipörgésgátló (ASR) is.

Alapáron hat légzsák csökkenti az utasok sérülésének veszélyét balesetnél: két első, két oldallégzsák és két függönylégzsák. Amennyiben sokat járunk hátsó utasokkal az autóban, érdemes az arzenált a hátsó oldalsó légzsákokkal bővíteni.

Még nem esett szó róla, pedig a tesztautó legnagyobb erénye a párját ritkító futóművel holtversenyben a motor volt, az 1896 köbcentis, turbófeltöltéses erőforrás. A TDI erőforrások korábban is a legjobbak közé tartoztak, de még jobbak lettek, mióta a Pumpe Düse technológiával növelik a motor teljesítményét.

A vezess.hu-nál járt autó a 130 lóerős teljesítményű típus volt, de mindez eltörpül a motor 285 newtonméteres nyomatéka mellett. 1750-es fordulatszámnál jelentkezik a maximális nyomaték és 2500-ig 100 százalékban fenn is marad.

Az autó már 1500-as fordulattól elindul, 2100-nál igazi lökéssel jelzi, hogy most jön a java. Az erőfölény meghatározza az autózást a PD TDI motorral. Nem volt olyan sebességtartomány, ahol ne lett volna kényelmes erőtartaléka a motornak.

Álló helyzetből 9,9 másodperc alatt képes elérni a 100 km/órát az autó, míg a végsebessége 207 km/óra volt. Ez az adat egyáltalán nem csak papíron létezik. A lóerőkbe és a bőven áradó nyomatékba belefeledkező vezető akár 220 kilométer/órás sebességet is elérhet a kilométer óra szerint.

Mindezek a menetteljesítmények meg sem látszanak az 1467 kilogrammos autó fogyasztásán, ami a TDI-ktől megszokottan alacsony. Városban 7,4 litert fogyasztott nálunk az autó, országúton 5 liter alatti fogyasztás realizálható. Átlagosan 5,5 liter gázolajat evett az A4-es Audi.

A motor teljesítményéhez illő, feszes rugókat kapott az autó, amelyek a hátsó trapéz lengőkarokkal összhangban nagyon jó futóművet alkotnak. Négyajtós limuzintól megdöbbentően magas kanyarsebesség érhető el az autóval. Csak kis mértékben dől be a karosszéria a kanyarokban, és bár a dízeleket régebben nem a sportos autózáshoz tervezték, ez az autó kifejezetten erre csábítja a vezetőt.

A vezess.hu által tesztelt A4 PD TDI alapára 8 426 000 forint, ami igen komoly összeg. Nem érdemes azonban az átlagos magyarországi fizetésekhez mérni a jelentős presztízsértékkel bíró autó árát. Figyelembe véve az középkategóriás Audi tudását, értéktartását, a vezetési élményt és természetesen a konkurens márkák árszínvonalát már nem mondható magasnak ez az ár.

Egy kiváló minőségű, nagy teljesítménye ellenére alacsony fogyasztású autót ismertünk meg a középső dízelmotorral szerelt új A4-esben. Aki ebben az árkategóriában kereshet autót, nyugodt szívvel válassza a dízel A4-est.


1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Hamiltoné a pole, Vettel mögötte

A Bahreini Nagydíj időmérőjén Lewis Hamilton érinthetetlen volt, de Sebastian Vettel elvitte a második helyet Nico Rosberg elől. ...

Megújult Orbán Viktor kedvence

Egy literrel kevesebbet fogyaszt elődjénél a megújult Volkswagen Transporter. A premieren hiába kerestük Orbán Viktort, pedig ...

Életben tartottak egy álmot az alfások

3

Összefogással segítettek márkatársukon, és bizonyították, hogy egy autós közösség több a hétvégi grillezésnél és a konvojban ...

Nyárigumi-tesztek - Milyet vegyek?

4

Itt a jó idő, lassan illik lecserélni a téli abroncsot új nyári gumira. De milyet vegyünk? Tesztgyőztes, márkás nyári gumit, ...

Ön szeret szervizbe járni? Tényleg?

3

Az autórajongók még csak-csak, de sokaknak nyűg lehet a kocsi javíttatása. Megoldást ígér egy új szolgáltatás, ami nem csak időt ...

Ha azt mondom, majdnem garanciaidőn belül megtérülhet egy villanyautó ára, elhiszed?

1

A Kia Soulból hét és negyedmillió egy fullos dízel, 9,9 milla az elektromos változat. Ez még mindig túl nagy különbség, vagy ...

Melós Opel helyett szenvedélyes Alfa?

Öreg melós autóként szolgáló Opel helyett egy dízel Alfa Romeo 156? Ez a kérdés foglalkoztatja olvasónkat, és a válasz egyszerűbb, ...

Pénz nem számít? Opel-flotta az NKH-nál

3

Lesz mit összedobnia a keményen dolgozó kisembereknek. Az NKH attól a cégtől bérli az Opel-flottát, ahol ez 375 millióval többe ...

Mit tegyünk, ha lezúzták a kocsinkat?

4

Ránézésre nincs nagy baja, a Caddy javítása mégis 1,4 millió forintba került. Aki rosszul dönt, zsebből fizethetné a kiadás jelentős ...

F1: Ennyi volt a Williamsben, és nem több

A Williams az ötödik és hatodik helyet szerezte meg a Bahreini Nagydíj időmérő edzésén, ez volt a maximum a csapattól.


F1: Ricciardo rakétaként lőne ki a rajtnál

Daniel Ricciardo nem elégedetlen a hetedik rajthellyel Bahreinben, az ausztrál jó rajtban reménykedik.


Felborult egy kisbusz 9 emberrel

A 34-es főutat teljes szélességében lezárták, miután Tiszafüred közelében egy kisbusz, kilenc utassal felborult.


Räikkönen: Keményebben kellett volna nyomnom!

Kimi Räikkönen elégedetlen volt a Bahreini Nagydíj időmérőjén szerzett negyedik helyével. Előrébb kellett volna végeznie.


F1: Alonso szomorú, hogy örül

Fernando Alonso idén első ízben a Q2-be juttatta a McLarent, egyik szeme sír, a másik nevet. Pontszerzésre még nem gondol a spanyol. ...


F1: Rosberg megbánta, hogy a versenyre készült

Lewis Hamilton és Sebastian Vettel elégedetten nyilatkozott a Bahreini Nagydíj időmérője után. Nico Rosberg szerint eltaktikázta ...


Meglepő eredmény Michelisztől

Bár az időmérőn csak hatodikként végzett, a negyedik helyről rajtolhat vasárnap Michelisz Norbert a WTCC marokkói futamán.


Rendőrök segítettek a bűnözőnek

Rendőrök nyújtott első segélyt egy árokba borult egy csempészett cigarettát szállító autó sérült sofőrjének pénteken.


F1: Vettel századokra Hamiltontól

A Bahreini Nagydíj utolsó szabadedzése szoros kvalifikációt ígér, a Mercedes és a Ferrari nyílt versenyben lehet. Hátrébb a fél ...


A nap képe - fennakadt a síneken az autó

Egy külföldi állampolgár autójával októberben fennakadt az 1-es főutat keresztező vonatsínen. Mostanra zárult le a nyomozás. ...


Ilyenek lesznek a főváros új trolijai

Már javában készülnek Budapest új trolibuszai Lengyelországban. Tekintse meg galériánkban az első szóló és csuklós változatot.


1

Buszbaleset még sosem volt ennyire félelmetes

Nem mindennapi balesetről került elő egy eddig sosem látott felvétel. Az eset 2013-ban történt, egy vadonatúj londoni emeletes ...