Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:394.0 Ft
Dízel:405.0 Ft

A világ legerősebb kamionja

Scania R730 online bemutató

Szerző: levél küldés
Dátum: 2010.04.17. 08:00
Több szempontból is érdekes volt a Scania péntek délutáni sajtórendezvénye. Egyrészt bemutatták a világ legerősebb sorozatban gyártott közúti kamionját. Másrészt mindezt az interneten tették, egy webes sajtókonferencia keretében. Mindkettőnek megvan a magyarázata - az egyiknek a válság ellenére, a másiknak pont amiatt.

Scania R730 A világ legerősebb kamionja
A megújult Scania V8-as család

Az R730 egy meglepő módon 730 lóerős, 3500 Nm csúcsnyomatékú, 16,4 liter lökettérfogatú motorral felszerelt kamiontraktor. A Scania V8-as, moduláris (azaz egy blokkra, azonos alkatrészekre épülő) új motorsorozatának legerősebb tagja, zászlóshajó, vezérhím, ahogy tetszik.

A 90 fokos V8-as közös nyomócsöves üzemanyag-rendszere 2400 bar csúcsnyomással üzemel, a motor ereje 12 (plusz két kúszó-) fokozatú robotizált váltón át jut a hátsó kerekekhez. A Scania különösen büszke rá, hogy a teljes tervezés-fejlesztés házon belül valósult meg.

Az R730-as Magyarországon és Európa területének úgy 90%-án tök fölösleges, mégis volt értelme elkészíteni. Állítólag nem puszta erőfitogtatásból nyomták le az eddigi csúcstartót, a Volvo FH 16-ot (amely csak 700 lóerős), hanem kifejezett ügyféligényeknek tettek eleget.

A válság hatása a kamionpiacra
Scania R730 A világ legerősebb kamionja
Skandináv országokban és ipari termelőüzemekben lesz keletje elsősorban

A sajttáj előtt váltottunk pár szót a Scania kereskedelmi vezetőjével a piacról. Ő meglepve hallotta tőlem, hogy a személyautó-értékesítés 2008-hoz képest már tavaly a felére, a 2004-es csúcshoz képest idén várhatóan negyedére esett vissza - a kamionok kábé 20%-on állnak 2008-hoz képest. És - épp ahogy a személyautók világában - az elhúzódó autócserék még a szervizszolgáltatásokban sem hoznak emelkedést. Nemcsak nem cserélik le öreg autóikat a fuvarozók, hanem még a karbantartást is megpróbálják elmismásolni, ahogy lehet. Nagy lutri lesz egy-két év múlva használt kamiont vásárolni Magyarországon.

Scania R730 A világ legerősebb kamionja
48 liter motorolaj megy bele

Egyrészt északon sok helyen még lehet 60 tonnás szerelvényeket futtatni (nálunk 40 a plafon), ekkora tömeghez pedig már jól jön ez a teljesítmény.

Másrészt állítólag még Magyarországon is van olyan fuvarozó cég, aki a Kárpátokon keresztüli szállításra specializálódott, és direkt a túlfogyasztó, ám hegymenetben sem lassuló bivalyerős kocsikat veszi, mert így sokszor megspórolhat egy-egy nyolcórás pihenőidőt.

És a speditőrszakmában igaz csak igazán, hogy az idő pénz.

Scania R730 A világ legerősebb kamionja
Büszke rá: övé a legerősebb

Még olyan érdekes szempontok is szerepet játszottak a brutális traktor lefejlesztésének elhatározásában, hogy ha egy fuvarozó cég flottájában van V8-as, pláne egy ilyen V8-as kamion, akkor a tulaj jobb eséllyel tudja magához édesgetni a legprofibb sofőröket. Mert állítólag, ahogy a nagykörúti bárokban, a sztrádák melletti kamionpihenőkben sem mindegy, hogy milyen kulcsot pörget az ujján a sofőr.

Márpedig a Scania R730-nak nagyon szép kulcsa van, króm V8-logóval, hogy mindenki lássa, ez a pilóta nem akármivel szabályoz le 90-nél automatikusan. És a hangja - a hangja még interneten keresztül, tömörített hangsávú videón is óriási.



Ki ne akarna kamionsofőr lenni egy ilyen film után?

Gázolajat éget, kerozint spórol
Nem rossz dolog ez a webes bemutató; azt se bánnánk, ha meghonosodna a személyautó-iparban is, például az úgynevezett statikus bemutatók kiváltására. A 730-as Scaniát még körbetapogatni is csak egy hét múlva, a Bauma nemzetközi vásáron lehet majd, tesztvezetni pedig még később engedik majd a kamionokra is érvényes jogsival rendelkező szerencsés újságírókat.

Scania R730 A világ legerősebb kamionja
Régi szép Scaniák

Addig meg minek röpdösődni tucatszám az újdondászoknak Európa-szerte? Persze nehéz dolog szakítani a szokásokkal, kockáztatni, hogy a konkurenciáról többet ír a sajtó az óceánparton elköltött lazacos szendvicsek után, de a válság ennyivel talán hozzájárul a marketing- és PR-folyamatok ésszerűsítéséhez.

Egy kis önreklám, ha megengedik: aki hozzám hasonlóan pályát tévesztett, és nem lett kamionsofőr, egy ilyen Scaniával azért még vigasztalódhat a Vezess webplázájából.



Cikk nyomtatása

12 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment11 hozzászólás

biyi - 2011.02.03   19:58

Heesh,te szerencsétlen a lóerő az emelkedőhöz kell. 70-80 al szinte bármelyik kamion tud száguldozni a városokban.
Az meg,hogy hogy gyorsul az nem mindegy? Én például gyorsultam le mazda 6ot,mert nem figyelt az elindulásnál.:)
Igaz csak traktorban,pedig nem 730Le.

fustos - 2010.09.25   22:38

Kedves G-Shock!!!
A forgalmat feltartó kamion előzgetéseken elgondolkodtál már?Mi lehet az oka?Vajon miért előzi le egyik kamion a másikat?Melyikre haragszol?Amelyik előz,vagy amelyiket előzik?Magyarország csak majmolásból vette át Nyugat-Európától a kamionnal előzni tilost.Ahelyett,hogy gázolaj lopásért megbüntetnék a 70-75-tel a pályán cammogó kamionost,inkább táblát tesznek ki.Amelyik meg becsületes és haladni szeretne 90-nel ráelőz a csögre!Jön a sündőrség(a személykocsis tel.hívására,ami szintén Ny.-Európai szokás)és 30ezerre megbünteti.Az meg pl Pest előtt vmelyik raklaposnál elad 40litert.Bizony!Nálunk 40liter gázolaj miatt tették ki a táblát.Nyugaton ennél kicsit komplikáltabb okai vannak.De ott valahogy több ember van tisztában a dolgokkal.Nálunk mindenki Qva okos.A focihoz,a politikához,meg a vezetéshez mindenki nagyon ért.A kamionosnak már a legutólsó takarítónő is parancsolhat.Mindenütt a legutólsó helyre teszik őket.Általánosan elterjedt vélemény,hogy nem sokat érnek.Csak az autót törik,a naftát,a raklapot,az árút lopják.Isznak,Qváznak stb.Pedig csak a még mindig köztünk lévő pár,vén kommunista,bolhafészek,IFÁN,LIAZON,KAMAZON 30évet ledolgozott sofőrök miatt van az egész!Már ők is pl460-as VOLVON,vagy 730-as SCANIÁN dolgoznak,de a brant megeszi a lábát,csak 70-nel megy vele,mert neki kell a gázolaj.Ugye minél lassaban mész egy autóval,annál kevesebbet eszik.Hát ezért lett tilos kamionnal előzni.A hivatalos ok,hogy veszélyes és feltartja a szgk.-at,de valójában a gázolaj!Ezt még a győri közlekedési szakértőnek is hiába magyaráztam aki bevezette!Nem értette sehogy,pedig állitólag szakértő!Volt egy szintén győri FIDESZES politukus haverja,az járta ki az ügyet a parlamentben.A csóringer román sofőr meg 10évet kapott a szegedi csillagban,mert leelőzött egy 65-tel cammogó öreg 15éves Renault Prémium,Coca Colás kocsit.Hátulról jött egy szgk és 150-nel belement.Hárman meghaltak.A román sofőr 10évet kapott érte a magyar f...sz sofőrt még kitüntették!Ő volt a legfaszább gyerek!A 3ember meghalt 40liter gázolajért!Szerintem még ezután is eladta az Mnull mellett a raklaposnál!A táblát kitették,a románt lecsukták(pedig csak ment volna hazafelé)engem meg senki nem értett.Pedig egyik tanuja voltam a balesetnek.De hát egy közlekedési szakértővel szemben én csak vesztes lehetek.

lipy73 - 2010.09.17   14:58

Nemtudom miért lett a commentem csupa ákombákom sorry..

lipy73 - 2010.09.17   14:55

Üdv mindenkinek!Elöször is azzal kezdem,hogy én is barom kamionsoför vagyok.Nagyon sokminden megfogalmazodott bennem amikor olvastam a kommenteket,de nem írok le mindent mert,nem az lényeg.Aki ért hozzá az tudja mit hozott ki a Scania.Aki nem az meg ...nem.Én Scania-val keresem a kenyerem nap mint nap.12 éve mikor elkezdtem a kamionozást az volt a célom hogy egyszer Topline-os Scania-val "támadjak".Na ez megvolt.Most már tudom mit jelent a mondás:Scania,Volvo a királykategória s a többi az csak teherautó.Ha a Scania és a többi gyár nem fejlődne így akkor most nem lenne ennyi "olajkályha" személyautó ma mint pl.10 éve.Ez a 730as brutál,szép,s jó.S ha tehetné minden fuvaros ezt venne mert hegyilevegőt fúj a kipufogója,keveset eszik,gyors.Úgyhogy nagyon remélem hogy egyszer megélem majd hogy 730 paci V8-as alakzatba duruzsol a lábam alatt!Szépnapot mindenkinek!

lwcolors - 2010.04.19   09:45

A 86-os út mellett lakom, az esetek 90%-ában a forgalmat 70-el haladó személyautósok (sokszor új autókkal) tartják fel. A maradék 10% régi teherautó (pl. IFA).
A gyors előzésekhez pedig kamionnal kell az erő. A faluban gyorshajtó kamionosokat pedig az úthálózat normális fejlesztésével rég ki kellett volna terelni a már 30 éve is tervezett gyorsforgalmi utakra. Bár még 10 éve is azért ment a harc, hogy a falvakban menjen a főút, ne kerülje ki, mert így nagyobb lesz az idegenforgalom.
Nemrég egy kamionos újságban volt egy teszt egy 420 és egy 600 lóerős teherautóval, mindenhol a megengedett sebesség betartásával egy angliai fuvart 12 órával hamarabb teljesített az erősebb kocsi.

További 6 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

42 millió autó a wolfsburgi VW-gyárból

A wolfsburgi Volkswagen-gyárban elkészült a 42 milliomodik autó, egy panoráma tolótetős, Orix-fehér Volkswagen Golf GTE 204 lóerős ...

F1: Ecclestone tojik a csapatok véleményére

A Forma-1 ura azt mondja, ha ő úgy látja jónak, hogy 20 futam fölé bővítse a versenynaptárt, akkor mondhatnak bármit a csapatok. ...

Ezer halott európai vonatbalesetekben

Tavaly több mint ezren haltak meg vasúti balesetekben Európában - derült ki a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) által közzétett jelentésből. ...

F1: Barrichello nem bírt magával, kirúgták

A TV Globo brazil tévécsatorna felbontotta Rubens Barrichello szerződését, az egykori F1-es pilóta már az Amerikai Nagydíjon ...

Mossák az Árpád hidat, dugók lehetnek

Takarítják az Árpád hidat a hétvégén, emiatt szombaton és vasárnap is részleges sávlezárásra kell számítani.

Betonkeverőt nyelt el a föld

Nyugodt őszi délután, a forgalom átlagos, de egyszer csak megnyílik a föld előtted, a betonkeverő pedig eltűnik a lyukban.

Ettől Van Damme is lemegy hídba

Olyan dolgokra képes a Volvo csuklós dömpere, amelyektől még Van Damme-nak is leesik az álla.

F1: Négy autó hiányozhat az Amerikai Nagydíjról

A Caterham haláltusája közben a Marussia is az összeomlás szélén egyensúlyoz, azonnali tőkeinjekció nélkül már nem mennek Austinba. ...

Nyers külső, finom erő

Ellentmondásos optikai kiegészítőkkel és tisztességes teljesítménynöveléssel gazdagította a Mercedes városi szabadidőjárművét ...

F1: Nagy név tér vissza a McLarenhez?

Újabb lendületet kapott a pletyka, miszerint Gerhard Berger hamarosan a McLarenhez igazol. Az eddigi állását otthagyta az osztrák. ...

Egy SUV mind felett?

Nyújtott tengelytávjával és sportautóból átemelt motorjával a Range Rover újdonsága egyszerre tipor a luxuslimuzinok és a sportterepjárók ...


Falra parkolt az audis, ezt senki nem csinálja utána!

Ahhoz, hogy ezt a mutatványt meg tudjuk csinálni, nem kis külső segítségre van szükség. Helytakarékos megoldás, az egyszer biztos. ...


Kigyulladt egy busz az M7-esen

Kigyulladt egy autóbusz az M7-es autópályán péntek reggel Siófok és Zamárdi között a Nagykanizsa felé vezető oldalon, az utasok ...


Alibi csak rajta a rendszám

Újabb oda nem illő teremtménnyel gyarapodott a közútra vihető járművek sora. Az olasz manufaktúra terméke nem bevásárlásra termett. ...


3
Felnőtt az új Corsa

Felnőtt az új Corsa

Új motorokkal, komoly vezetői asszisztensekkel, jobb minőségben érkezik az ötödik generációs Corsa. Kipróbáltuk.


Tömeges karambolt okozott egy taxis

Összetört jó pár parkoló autót, és egy épületbe fúródva állt meg az a busz, amelynek vezetője egy szabálytalan taxis miatt rántotta ...


Forma-1-es tesztet kapott a Forma-3-bajnok

A Forma-3-as Európa-bajnokság idei győztese csütörtökön sikeresen tesztelt a Forma-1-es Lotusnál.


F1: Lezárták a gyárat, kidobták a csapatfőnököt

Kész káosz a Caterhamnél: az egyik céget felszámolják, a régi és az új tulajdonos vitában, az autók nem mennek sehova. Az utolsókat ...


9
Öt autó, amit megvehetsz 150 ezer forintért

Öt autó, amit megvehetsz 150 ezer forintért

Hirtelen ránk tört a hideg, ez a helyzet pedig autóvásárlásra csábít, hiszen jobb egy 150 ezres autóban melegedni, mint robogón ...


2
Mazda: 20 világcsúcs 24 óra alatt

Mazda: 20 világcsúcs 24 óra alatt

Három darab dízelmotoros Mazda6-os számtalan új világcsúcsot állított fel. 24 óra alatt 5300 kilométert tettek meg.


Ikarus a forradalom évéből

Bár az első példány a forradalom évében készült el, a főváros közlekedését mégsem forradalmasította az Ikarus 31-es.


Schumi orvosa nyilatkozott, a bajnok állapota javul

"Az agysérülések után lépcsőzetes a javulás, reménykedünk, de türelmesnek kell lennünk."