Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

A világ legerősebb kamionja

Scania R730 online bemutató

Szerző: levél küldés
Dátum: 2010.04.17. 08:00
Brutális teljesítmény, visszafogott, költséghatékony bemutató. A Scania webes konferencián tárta a szaksajtó elé az R730 jelzésű V8-as szörnyeteget. Na de minek egy ilyen a válság közepén?
Több szempontból is érdekes volt a Scania péntek délutáni sajtórendezvénye. Egyrészt bemutatták a világ legerősebb sorozatban gyártott közúti kamionját. Másrészt mindezt az interneten tették, egy webes sajtókonferencia keretében. Mindkettőnek megvan a magyarázata - az egyiknek a válság ellenére, a másiknak pont amiatt.

A világ legerősebb kamionja
A megújult Scania V8-as család

Az R730 egy meglepő módon 730 lóerős, 3500 Nm csúcsnyomatékú, 16,4 liter lökettérfogatú motorral felszerelt kamiontraktor. A Scania V8-as, moduláris (azaz egy blokkra, azonos alkatrészekre épülő) új motorsorozatának legerősebb tagja, zászlóshajó, vezérhím, ahogy tetszik.

A 90 fokos V8-as közös nyomócsöves üzemanyag-rendszere 2400 bar csúcsnyomással üzemel, a motor ereje 12 (plusz két kúszó-) fokozatú robotizált váltón át jut a hátsó kerekekhez. A Scania különösen büszke rá, hogy a teljes tervezés-fejlesztés házon belül valósult meg.

Az R730-as Magyarországon és Európa területének úgy 90%-án tök fölösleges, mégis volt értelme elkészíteni. Állítólag nem puszta erőfitogtatásból nyomták le az eddigi csúcstartót, a Volvo FH 16-ot (amely csak 700 lóerős), hanem kifejezett ügyféligényeknek tettek eleget.

A válság hatása a kamionpiacra
A világ legerősebb kamionja
Skandináv országokban és ipari termelőüzemekben lesz keletje elsősorban

A sajttáj előtt váltottunk pár szót a Scania kereskedelmi vezetőjével a piacról. Ő meglepve hallotta tőlem, hogy a személyautó-értékesítés 2008-hoz képest már tavaly a felére, a 2004-es csúcshoz képest idén várhatóan negyedére esett vissza - a kamionok kábé 20%-on állnak 2008-hoz képest. És - épp ahogy a személyautók világában - az elhúzódó autócserék még a szervizszolgáltatásokban sem hoznak emelkedést. Nemcsak nem cserélik le öreg autóikat a fuvarozók, hanem még a karbantartást is megpróbálják elmismásolni, ahogy lehet. Nagy lutri lesz egy-két év múlva használt kamiont vásárolni Magyarországon.

A világ legerősebb kamionja
48 liter motorolaj megy bele

Egyrészt északon sok helyen még lehet 60 tonnás szerelvényeket futtatni (nálunk 40 a plafon), ekkora tömeghez pedig már jól jön ez a teljesítmény.

Másrészt állítólag még Magyarországon is van olyan fuvarozó cég, aki a Kárpátokon keresztüli szállításra specializálódott, és direkt a túlfogyasztó, ám hegymenetben sem lassuló bivalyerős kocsikat veszi, mert így sokszor megspórolhat egy-egy nyolcórás pihenőidőt.

És a speditőrszakmában igaz csak igazán, hogy az idő pénz.

A világ legerősebb kamionja
Büszke rá: övé a legerősebb

Még olyan érdekes szempontok is szerepet játszottak a brutális traktor lefejlesztésének elhatározásában, hogy ha egy fuvarozó cég flottájában van V8-as, pláne egy ilyen V8-as kamion, akkor a tulaj jobb eséllyel tudja magához édesgetni a legprofibb sofőröket. Mert állítólag, ahogy a nagykörúti bárokban, a sztrádák melletti kamionpihenőkben sem mindegy, hogy milyen kulcsot pörget az ujján a sofőr.

Márpedig a Scania R730-nak nagyon szép kulcsa van, króm V8-logóval, hogy mindenki lássa, ez a pilóta nem akármivel szabályoz le 90-nél automatikusan. És a hangja - a hangja még interneten keresztül, tömörített hangsávú videón is óriási.



Ki ne akarna kamionsofőr lenni egy ilyen film után?

Gázolajat éget, kerozint spórol
Nem rossz dolog ez a webes bemutató; azt se bánnánk, ha meghonosodna a személyautó-iparban is, például az úgynevezett statikus bemutatók kiváltására. A 730-as Scaniát még körbetapogatni is csak egy hét múlva, a Bauma nemzetközi vásáron lehet majd, tesztvezetni pedig még később engedik majd a kamionokra is érvényes jogsival rendelkező szerencsés újságírókat.

A világ legerősebb kamionja
Régi szép Scaniák

Addig meg minek röpdösődni tucatszám az újdondászoknak Európa-szerte? Persze nehéz dolog szakítani a szokásokkal, kockáztatni, hogy a konkurenciáról többet ír a sajtó az óceánparton elköltött lazacos szendvicsek után, de a válság ennyivel talán hozzájárul a marketing- és PR-folyamatok ésszerűsítéséhez.

Egy kis önreklám, ha megengedik: aki hozzám hasonlóan pályát tévesztett, és nem lett kamionsofőr, egy ilyen Scaniával azért még vigasztalódhat a Vezess webplázájából.



12 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment11 hozzászólás

biyi - 2011.02.03   19:58

Heesh,te szerencsétlen a lóerő az emelkedőhöz kell. 70-80 al szinte bármelyik kamion tud száguldozni a városokban.
Az meg,hogy hogy gyorsul az nem mindegy? Én például gyorsultam le mazda 6ot,mert nem figyelt az elindulásnál.:)
Igaz csak traktorban,pedig nem 730Le.

fustos - 2010.09.25   22:38

Kedves G-Shock!!!
A forgalmat feltartó kamion előzgetéseken elgondolkodtál már?Mi lehet az oka?Vajon miért előzi le egyik kamion a másikat?Melyikre haragszol?Amelyik előz,vagy amelyiket előzik?Magyarország csak majmolásból vette át Nyugat-Európától a kamionnal előzni tilost.Ahelyett,hogy gázolaj lopásért megbüntetnék a 70-75-tel a pályán cammogó kamionost,inkább táblát tesznek ki.Amelyik meg becsületes és haladni szeretne 90-nel ráelőz a csögre!Jön a sündőrség(a személykocsis tel.hívására,ami szintén Ny.-Európai szokás)és 30ezerre megbünteti.Az meg pl Pest előtt vmelyik raklaposnál elad 40litert.Bizony!Nálunk 40liter gázolaj miatt tették ki a táblát.Nyugaton ennél kicsit komplikáltabb okai vannak.De ott valahogy több ember van tisztában a dolgokkal.Nálunk mindenki Qva okos.A focihoz,a politikához,meg a vezetéshez mindenki nagyon ért.A kamionosnak már a legutólsó takarítónő is parancsolhat.Mindenütt a legutólsó helyre teszik őket.Általánosan elterjedt vélemény,hogy nem sokat érnek.Csak az autót törik,a naftát,a raklapot,az árút lopják.Isznak,Qváznak stb.Pedig csak a még mindig köztünk lévő pár,vén kommunista,bolhafészek,IFÁN,LIAZON,KAMAZON 30évet ledolgozott sofőrök miatt van az egész!Már ők is pl460-as VOLVON,vagy 730-as SCANIÁN dolgoznak,de a brant megeszi a lábát,csak 70-nel megy vele,mert neki kell a gázolaj.Ugye minél lassaban mész egy autóval,annál kevesebbet eszik.Hát ezért lett tilos kamionnal előzni.A hivatalos ok,hogy veszélyes és feltartja a szgk.-at,de valójában a gázolaj!Ezt még a győri közlekedési szakértőnek is hiába magyaráztam aki bevezette!Nem értette sehogy,pedig állitólag szakértő!Volt egy szintén győri FIDESZES politukus haverja,az járta ki az ügyet a parlamentben.A csóringer román sofőr meg 10évet kapott a szegedi csillagban,mert leelőzött egy 65-tel cammogó öreg 15éves Renault Prémium,Coca Colás kocsit.Hátulról jött egy szgk és 150-nel belement.Hárman meghaltak.A román sofőr 10évet kapott érte a magyar f...sz sofőrt még kitüntették!Ő volt a legfaszább gyerek!A 3ember meghalt 40liter gázolajért!Szerintem még ezután is eladta az Mnull mellett a raklaposnál!A táblát kitették,a románt lecsukták(pedig csak ment volna hazafelé)engem meg senki nem értett.Pedig egyik tanuja voltam a balesetnek.De hát egy közlekedési szakértővel szemben én csak vesztes lehetek.

lipy73 - 2010.09.17   14:58

Nemtudom miért lett a commentem csupa ákombákom sorry..

lipy73 - 2010.09.17   14:55

Üdv mindenkinek!Elöször is azzal kezdem,hogy én is barom kamionsoför vagyok.Nagyon sokminden megfogalmazodott bennem amikor olvastam a kommenteket,de nem írok le mindent mert,nem az lényeg.Aki ért hozzá az tudja mit hozott ki a Scania.Aki nem az meg ...nem.Én Scania-val keresem a kenyerem nap mint nap.12 éve mikor elkezdtem a kamionozást az volt a célom hogy egyszer Topline-os Scania-val "támadjak".Na ez megvolt.Most már tudom mit jelent a mondás:Scania,Volvo a királykategória s a többi az csak teherautó.Ha a Scania és a többi gyár nem fejlődne így akkor most nem lenne ennyi "olajkályha" személyautó ma mint pl.10 éve.Ez a 730as brutál,szép,s jó.S ha tehetné minden fuvaros ezt venne mert hegyilevegőt fúj a kipufogója,keveset eszik,gyors.Úgyhogy nagyon remélem hogy egyszer megélem majd hogy 730 paci V8-as alakzatba duruzsol a lábam alatt!Szépnapot mindenkinek!

lwcolors - 2010.04.19   09:45

A 86-os út mellett lakom, az esetek 90%-ában a forgalmat 70-el haladó személyautósok (sokszor új autókkal) tartják fel. A maradék 10% régi teherautó (pl. IFA).
A gyors előzésekhez pedig kamionnal kell az erő. A faluban gyorshajtó kamionosokat pedig az úthálózat normális fejlesztésével rég ki kellett volna terelni a már 30 éve is tervezett gyorsforgalmi utakra. Bár még 10 éve is azért ment a harc, hogy a falvakban menjen a főút, ne kerülje ki, mert így nagyobb lesz az idegenforgalom.
Nemrég egy kamionos újságban volt egy teszt egy 420 és egy 600 lóerős teherautóval, mindenhol a megengedett sebesség betartásával egy angliai fuvart 12 órával hamarabb teljesített az erősebb kocsi.

További 6 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Egymillió kilométer villanyautóval

Lezárult a Daimler nagyszabású e-autó kísérletének első fázisa. Jöhet az eMERGE következő köre, ezúttal Smartok helyett Mercedesekkel. ...

Szinte álca nélkül virít a Mercedes C-kupé

Még öt hét, és leleplezik a kétajtós C-osztályt, de ezeken a képeken már nem sok minden takarja a prototípust.

Az Astrából épít versenyautót az Opel

A TCR túraautó-bajnokságra fejleszt Astra alapú versenyautót az Opel. Nemzeti, kontinentális és világversenyeken is indulhat ...

Megvan hol folytatja a Top Gear volt csapata

A három muskétás, Jeremy Clarksonnal az élen olyan szerződést írt alá, amire senki nem számított.

Letakart csecsemőt találtak egy elhagyott autóban

Egy autólerakat alkalmazottai magára hagyott csecsemőt találtak egy hozzájuk bevontatott kocsiban. Az apa jelentkezett a járműért, ...


Felborult a Balaton felé száguldó sportkocsi, börtön lett a vége

Hősünk RS5-ös Audit vett Hollandiában, gondolta, megnézi mennyit megy. Üldözni kezdték a rendőrök, ütközött, felborult.


Elkészült a tökéletes terepjáró, és nagyon állat!

Ennél lenyűgözőbb közlekedési eszköz a segway óta nem született. És akkor még semmit nem mondtam.


F1: Vettel fenyegetést jelent Hamiltonékra

Mika Häkkinen úgy véli, Sebastian Vettel még harcban lehet a 2015-ös Forma-1-es bajnoki címért, nem csak a Mercedes-pilótákkal ...


2
Vajna Tímea lesz az első női kamionversenyző?

Vajna Tímea lesz az első női kamionversenyző?

Tímea régóta a sebesség megszállottja, így nem csoda, hogy bátran vette kézbe Kiss Norbi versenykamionjának kormányát.


Szomorú egy terepre termett UAZ-t így látni

Az UAZ 469 sokak számára ismerős lehet, még mindig szolgál pár a Magyar Honvédség kötelékében, a videón szereplő darab azonban ...


1
Új Jazz - Majd én megmondom, mi kell neked

Új Jazz - Majd én megmondom, mi kell neked

Nem hagy sok választási lehetőséget vásárlóinak az új generációs Honda Jazz. Kérdés, hogy eltalálták-e az arany középutat, vagy ...


F1: Szingapúrig várhat a Red Bull

A hungaroringi 2-3. hely után a Red Bull főnöke nem vár azonnal további hasonló eredményeket, legközelebb szeptember közepén, ...


Ez a kerékpáros fittyet hányt a tilos jelzésre

Azt hitte, hogy törvények felett álló bringásként neki nem szól a tilos jelzés, és ugratónak jó lesz az útból kiemelkedő barikád. ...


F1: Button kidobná a szenzorokat

Jenson Button is úgy véli, hogy a Forma-1-ben manapság túl sok információval rendelkeznek a pilóták, jót tenne a versenynek, ...


Durva tömegbaleset, útzár és sok sérült Dunavarsánynál

Egy kamion és három személyautó ütközött össze az 51-es főúton Dunavarsány térségében délben, többen megsérültek, az utat lezárták. ...


Teherabroncs-csereprogramot jelentett be a Continental

Tizenkétezer gumiabroncsot érintő, önkéntes gumiabroncs-csereprogramot jelentett be a Continental.