Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:415.0 Ft
Dízel:426.0 Ft

A világ legerősebb kamionja

Scania R730 online bemutató

Szerző: levél küldés
Dátum: 2010.04.17. 08:00
Több szempontból is érdekes volt a Scania péntek délutáni sajtórendezvénye. Egyrészt bemutatták a világ legerősebb sorozatban gyártott közúti kamionját. Másrészt mindezt az interneten tették, egy webes sajtókonferencia keretében. Mindkettőnek megvan a magyarázata - az egyiknek a válság ellenére, a másiknak pont amiatt.

Scania R730 A világ legerősebb kamionja
A megújult Scania V8-as család

Az R730 egy meglepő módon 730 lóerős, 3500 Nm csúcsnyomatékú, 16,4 liter lökettérfogatú motorral felszerelt kamiontraktor. A Scania V8-as, moduláris (azaz egy blokkra, azonos alkatrészekre épülő) új motorsorozatának legerősebb tagja, zászlóshajó, vezérhím, ahogy tetszik.

A 90 fokos V8-as közös nyomócsöves üzemanyag-rendszere 2400 bar csúcsnyomással üzemel, a motor ereje 12 (plusz két kúszó-) fokozatú robotizált váltón át jut a hátsó kerekekhez. A Scania különösen büszke rá, hogy a teljes tervezés-fejlesztés házon belül valósult meg.

Az R730-as Magyarországon és Európa területének úgy 90%-án tök fölösleges, mégis volt értelme elkészíteni. Állítólag nem puszta erőfitogtatásból nyomták le az eddigi csúcstartót, a Volvo FH 16-ot (amely csak 700 lóerős), hanem kifejezett ügyféligényeknek tettek eleget.

A válság hatása a kamionpiacra
Scania R730 A világ legerősebb kamionja
Skandináv országokban és ipari termelőüzemekben lesz keletje elsősorban

A sajttáj előtt váltottunk pár szót a Scania kereskedelmi vezetőjével a piacról. Ő meglepve hallotta tőlem, hogy a személyautó-értékesítés 2008-hoz képest már tavaly a felére, a 2004-es csúcshoz képest idén várhatóan negyedére esett vissza - a kamionok kábé 20%-on állnak 2008-hoz képest. És - épp ahogy a személyautók világában - az elhúzódó autócserék még a szervizszolgáltatásokban sem hoznak emelkedést. Nemcsak nem cserélik le öreg autóikat a fuvarozók, hanem még a karbantartást is megpróbálják elmismásolni, ahogy lehet. Nagy lutri lesz egy-két év múlva használt kamiont vásárolni Magyarországon.

Scania R730 A világ legerősebb kamionja
48 liter motorolaj megy bele

Egyrészt északon sok helyen még lehet 60 tonnás szerelvényeket futtatni (nálunk 40 a plafon), ekkora tömeghez pedig már jól jön ez a teljesítmény.

Másrészt állítólag még Magyarországon is van olyan fuvarozó cég, aki a Kárpátokon keresztüli szállításra specializálódott, és direkt a túlfogyasztó, ám hegymenetben sem lassuló bivalyerős kocsikat veszi, mert így sokszor megspórolhat egy-egy nyolcórás pihenőidőt.

És a speditőrszakmában igaz csak igazán, hogy az idő pénz.

Scania R730 A világ legerősebb kamionja
Büszke rá: övé a legerősebb

Még olyan érdekes szempontok is szerepet játszottak a brutális traktor lefejlesztésének elhatározásában, hogy ha egy fuvarozó cég flottájában van V8-as, pláne egy ilyen V8-as kamion, akkor a tulaj jobb eséllyel tudja magához édesgetni a legprofibb sofőröket. Mert állítólag, ahogy a nagykörúti bárokban, a sztrádák melletti kamionpihenőkben sem mindegy, hogy milyen kulcsot pörget az ujján a sofőr.

Márpedig a Scania R730-nak nagyon szép kulcsa van, króm V8-logóval, hogy mindenki lássa, ez a pilóta nem akármivel szabályoz le 90-nél automatikusan. És a hangja - a hangja még interneten keresztül, tömörített hangsávú videón is óriási.



Ki ne akarna kamionsofőr lenni egy ilyen film után?

Gázolajat éget, kerozint spórol
Nem rossz dolog ez a webes bemutató; azt se bánnánk, ha meghonosodna a személyautó-iparban is, például az úgynevezett statikus bemutatók kiváltására. A 730-as Scaniát még körbetapogatni is csak egy hét múlva, a Bauma nemzetközi vásáron lehet majd, tesztvezetni pedig még később engedik majd a kamionokra is érvényes jogsival rendelkező szerencsés újságírókat.

Scania R730 A világ legerősebb kamionja
Régi szép Scaniák

Addig meg minek röpdösődni tucatszám az újdondászoknak Európa-szerte? Persze nehéz dolog szakítani a szokásokkal, kockáztatni, hogy a konkurenciáról többet ír a sajtó az óceánparton elköltött lazacos szendvicsek után, de a válság ennyivel talán hozzájárul a marketing- és PR-folyamatok ésszerűsítéséhez.

Egy kis önreklám, ha megengedik: aki hozzám hasonlóan pályát tévesztett, és nem lett kamionsofőr, egy ilyen Scaniával azért még vigasztalódhat a Vezess webplázájából.



Cikk nyomtatása

11 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment11 hozzászólás

biyi - 2011.02.03   19:58

Heesh,te szerencsétlen a lóerő az emelkedőhöz kell. 70-80 al szinte bármelyik kamion tud száguldozni a városokban.
Az meg,hogy hogy gyorsul az nem mindegy? Én például gyorsultam le mazda 6ot,mert nem figyelt az elindulásnál.:)
Igaz csak traktorban,pedig nem 730Le.

fustos - 2010.09.25   22:38

Kedves G-Shock!!!
A forgalmat feltartó kamion előzgetéseken elgondolkodtál már?Mi lehet az oka?Vajon miért előzi le egyik kamion a másikat?Melyikre haragszol?Amelyik előz,vagy amelyiket előzik?Magyarország csak majmolásból vette át Nyugat-Európától a kamionnal előzni tilost.Ahelyett,hogy gázolaj lopásért megbüntetnék a 70-75-tel a pályán cammogó kamionost,inkább táblát tesznek ki.Amelyik meg becsületes és haladni szeretne 90-nel ráelőz a csögre!Jön a sündőrség(a személykocsis tel.hívására,ami szintén Ny.-Európai szokás)és 30ezerre megbünteti.Az meg pl Pest előtt vmelyik raklaposnál elad 40litert.Bizony!Nálunk 40liter gázolaj miatt tették ki a táblát.Nyugaton ennél kicsit komplikáltabb okai vannak.De ott valahogy több ember van tisztában a dolgokkal.Nálunk mindenki Qva okos.A focihoz,a politikához,meg a vezetéshez mindenki nagyon ért.A kamionosnak már a legutólsó takarítónő is parancsolhat.Mindenütt a legutólsó helyre teszik őket.Általánosan elterjedt vélemény,hogy nem sokat érnek.Csak az autót törik,a naftát,a raklapot,az árút lopják.Isznak,Qváznak stb.Pedig csak a még mindig köztünk lévő pár,vén kommunista,bolhafészek,IFÁN,LIAZON,KAMAZON 30évet ledolgozott sofőrök miatt van az egész!Már ők is pl460-as VOLVON,vagy 730-as SCANIÁN dolgoznak,de a brant megeszi a lábát,csak 70-nel megy vele,mert neki kell a gázolaj.Ugye minél lassaban mész egy autóval,annál kevesebbet eszik.Hát ezért lett tilos kamionnal előzni.A hivatalos ok,hogy veszélyes és feltartja a szgk.-at,de valójában a gázolaj!Ezt még a győri közlekedési szakértőnek is hiába magyaráztam aki bevezette!Nem értette sehogy,pedig állitólag szakértő!Volt egy szintén győri FIDESZES politukus haverja,az járta ki az ügyet a parlamentben.A csóringer román sofőr meg 10évet kapott a szegedi csillagban,mert leelőzött egy 65-tel cammogó öreg 15éves Renault Prémium,Coca Colás kocsit.Hátulról jött egy szgk és 150-nel belement.Hárman meghaltak.A román sofőr 10évet kapott érte a magyar f...sz sofőrt még kitüntették!Ő volt a legfaszább gyerek!A 3ember meghalt 40liter gázolajért!Szerintem még ezután is eladta az Mnull mellett a raklaposnál!A táblát kitették,a románt lecsukták(pedig csak ment volna hazafelé)engem meg senki nem értett.Pedig egyik tanuja voltam a balesetnek.De hát egy közlekedési szakértővel szemben én csak vesztes lehetek.

lipy73 - 2010.09.17   14:58

Nemtudom miért lett a commentem csupa ákombákom sorry..

lipy73 - 2010.09.17   14:55

Üdv mindenkinek!Elöször is azzal kezdem,hogy én is barom kamionsoför vagyok.Nagyon sokminden megfogalmazodott bennem amikor olvastam a kommenteket,de nem írok le mindent mert,nem az lényeg.Aki ért hozzá az tudja mit hozott ki a Scania.Aki nem az meg ...nem.Én Scania-val keresem a kenyerem nap mint nap.12 éve mikor elkezdtem a kamionozást az volt a célom hogy egyszer Topline-os Scania-val "támadjak".Na ez megvolt.Most már tudom mit jelent a mondás:Scania,Volvo a királykategória s a többi az csak teherautó.Ha a Scania és a többi gyár nem fejlődne így akkor most nem lenne ennyi "olajkályha" személyautó ma mint pl.10 éve.Ez a 730as brutál,szép,s jó.S ha tehetné minden fuvaros ezt venne mert hegyilevegőt fúj a kipufogója,keveset eszik,gyors.Úgyhogy nagyon remélem hogy egyszer megélem majd hogy 730 paci V8-as alakzatba duruzsol a lábam alatt!Szépnapot mindenkinek!

lwcolors - 2010.04.19   09:45

A 86-os út mellett lakom, az esetek 90%-ában a forgalmat 70-el haladó személyautósok (sokszor új autókkal) tartják fel. A maradék 10% régi teherautó (pl. IFA).
A gyors előzésekhez pedig kamionnal kell az erő. A faluban gyorshajtó kamionosokat pedig az úthálózat normális fejlesztésével rég ki kellett volna terelni a már 30 éve is tervezett gyorsforgalmi utakra. Bár még 10 éve is azért ment a harc, hogy a falvakban menjen a főút, ne kerülje ki, mert így nagyobb lesz az idegenforgalom.
Nemrég egy kamionos újságban volt egy teszt egy 420 és egy 600 lóerős teherautóval, mindenhol a megengedett sebesség betartásával egy angliai fuvart 12 órával hamarabb teljesített az erősebb kocsi.

További 6 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Ilyen lenne a Forma-1 lóháton

Beteg kiegészítő készült az egyik legnépszerűbb Forma-1-es szimulátorhoz, autók helyett lovakkal körözhetünk!

Fenébe az elegánssal, éljen a dög!

Mi még csak ácsingózunk a Lexus új szabadidőjárműve után, Japánban már gyári optikai tuning is kapható hozzá.

250 lóerős lesz a Toyota GT86 raliváltozata

A GT86 rali-versenyautó a 2014-es FIA Rali-világbajnokság kilencedik futamán mutatkozik be.

Jövőre vezető nélküli autók Európában

Jövő év januárjától vezető nélküli autók tesztelését kezdik meg a brit közutakon. Rengeteg pénzt is ad mellé a kormány.

Megnyújtották a C-osztályt

Hat hónappal az alapmodell elrajtolása után Pekingben megkezdődött a nyújtott tengelytávú Mercedes C-osztály gyártása. Európa ...

F1: Veteránokkal dobják fel a Szingapúri Nagydíjat

A Szingapúri Nagydíj idén különleges betétfutamot kap, a modern F1-esek mellett egy teljes mezőnnyi veterán Forma-1-es is rajthoz ...

Elgázolta őket a vonat, túlélték

Vajon mit kerestek a vasúti hídon, ahol hely sem volt lehúzódni a pályáról?

Olcsó versenysorozat a Forma-1 mellé

VW Golf, Ford Focus, Opel Astra - akár ezek a modellek is feltűnhetnek a Forma-1 új tervezett betétfutamán 2015-től. A terv: ...

F1: A Mercedesnél szabad a verseny!

A Mercedest még mindig foglalkoztatják a Magyar Nagydíjon történtek, a csapatfőnök hosszasan magyarázza a bizonyítványt.

Emelkedik az üzemanyag ára

A Mol szerdai áremelését újabb követi pénteken.

4
A gyorshajtás a legnagyobb gond a teherautóknál is

A gyorshajtás a legnagyobb gond a teherautóknál is

Közel hétezer teherautót ellenőriztek rendőrök három nap alatt Magyarországon. A gyorshajtás a legnagyobb gond.


Használt F1-es eladó, potom 790 millió

Mennyiért kel el egy bajnoki Forma-1-es autó a használtpiacon?


Széditően szemérmetlen szőke lányok

Ezek a szőke hölgyek érzik a nyarat, tudják, hogy illik öltözni a fülledt hőségben!


F1: Mexikóba viszik a szezonzárót?

A Nemzetközi Automobil Szövetség egyik alelnöke szerint a 2015-ben visszatérő Mexikói Nagydíj rögtön a duplapontos szezonzáró ...


Ez aztán a kellemetlen meglepetés

A könnycsepp biztos végigfutott az igazgató arcán, mikor reggel meglátta a kereskedés előtt parkoló autókat.


Túl a kétszázon

Az Iveco szerint rohamosan nő az alternatív hajtással szerelt teherautók száma Európában.


A szabadság íze

Nekivágnál a világnak egy régi lakbusszal? Nincs mobil, nincs internet, nincs TV, csak te vagy és az út, meg néhány szobanövény. ...


Ő kicsi pónija

Kínos vagy aranyos? Mindenesetre eredetibb, mint a "Ha ezt el tudja olvasni, túl közel jött!" és társai.


8
Baleset miatt torlódás az M7-esen - Frissítve!

Baleset miatt torlódás az M7-esen - Frissítve!

Teljes útlezárás van érvényben az M7-es autópálya mindkét oldalán, ahol halálos baleset történt.


F1: Viszontpereli a dolgozóit a Caterham

A Caterham-csapat perbe fogja azokat a dolgozóit, akik azt állították, jogtalanul rúgták ki őket néhány hete.


2
Jönnek az állatok az utakra

Jönnek az állatok az utakra

Itt az őzek párzási időszaka. Vigyázzon, az őzbakok gyakrabban tévednek az útra, komoly balesetet okozhatnak.


F1: Ecclestone kivásárolja magát a börtönből?

Bernie Ecclesotne ügyvédei a Münchenben zajló bírósági tárgyalás felfüggesztését kérték, az F1 ura igyekszik pénzzel megváltani ...