Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:376.0 Ft
Dízel:381.0 Ft

Használt autó: nagy dízelt vagy kis benzinest?

Nagy dízel? Kis benzines? Mindennapi pénzügyeink

Szerző: levél küldés
Dátum: 2011.05.03. 07:00
Egy H Astrától már nincs messze egy Passat, persze dízel, hogy erős legyen és ne fogyasszon hét liter felett. A vágyak tárgya 3,8 millióért egy 2008-as, még viszonylag friss modell, kétliteres, de még PD TDI és nem közös nyomócsöves motorral
Nagyjából két ujjamon meg tudnám számolni, a környezetemből hányan vettek autót merőben racionálisan. Az autónak varázsa van és a kocsi státuszszimbólum is: egy jó autóval a külvilág szemében az is sikeresnek és gazdagnak tűnik, aki harmadmagával bérel egy panellakást.

Mindenkinek érdemes a saját pénztárcájához, bevételeihez igazítani autóvásárlását

De nem mindegy, reális áldozat-e egy vonzóbb autóra sokkal többet költeni, mint egy szerényebbre, amely csak a szükségleteinket elégíti ki, nem a vágyakat. Különösen megfontoltnak kell lenni, ha az autóra nem a megtakarításait áldozza a tulaj, hanem bankkölcsönből veszi.
Használt autó: nagy dízelt vagy kis benzinest?
A Swiftnél a fékbetét- és féktárcsacsere munkadíjjal együtt kevesebbe kerül, mint a másik két autóhoz csak a féktárcsa párja

A cikkben három gyakori modell törlesztőrészletének, adó- és biztosítási terheinek és a velük rossz esetben adódó szervizkiadásoknak jártunk utána, hogy segítsünk felmérni a természetes kopásból illetve balszerencséből fakadó kiadásokat.

Swift 1,3, Astra 1,6, Passat 2,0 TDI

Példautóink mindegyike 2008-as évjáratú. 1,35 millió forintért az ezerhármas Swift képviseli a józan belátást. Több teret, komfortot, biztonságot és presztízst nyújt az Astra H, amelyből 2,3 millióért egy ezerhatos benzinest néztünk ki.

De egy H Astrától már nincs messze egy Passat, persze dízel, hogy erős legyen és ne fogyasszon hét liter felett. A vágyak tárgya 3,8 millióért egy friss, hároméves autó a kétliteres, de még PD TDI és nem közös nyomócsöves motorral.

Hitelek és buktatók

Ma a legidősebb H Astrák is alig 7 évesek, a harmadik generációs Swift és a B6-os Passat 2005 óta kapható. Mivel a pénzintézetek maximum 15 éves korú autót finanszíroznak, ezekkel a kocsikkal nem lehet gond. Ám aki 1999-es Ford Focust vagy Nissan Primerát venne, figyeljen arra, hogy a 15 éves határig ki kell futnia a finanszírozásnak, tehát a 12 éves autóra csak hároméves futamidőre vehet fel kölcsönt.

Használt autó finanszírozásakor a minimális önrész a vételár 20 százaléka, a futamidő maximum 84 hónap lehet. Használt autóra jellemzően nagyobbak a kamatok, mint újra. Ugyanattól a banktól kisebb összeget és rövidebb futamidőre felvenni arányaiban többe kerül, mint nagyobb hitelbe és hosszabb távon bocsátkozni, amit jól mutat utóbbiak alacsonyabb THM-je. De ebből csak a legtájékozatlanabb emberek vonnák le azt a következtetést, hogy az utóbbi kisebb kiadással jár, hiszen jóval tovább fizetik a részleteket. Aki a 850 000 forintot 3 évre kéri kölcsön a Swiftre, az 981 720 forintot fizet vissza a banknak, az ötéves futamidő végén a havi részletek összeszorozva 1 076 100 forintra rúgnak, hiába az alacsonyabb THM.

 Suzuki Swift
1,3
GLX AC CD 2008 (92 LE)
Opel Astra H 1,6 2008 (115 LE)
 VW Passat
2,0 TDI 2008 (170 LE)
 Vételár 1 350 0000 Ft 2 280 000 Ft 3 800 000 Ft
 Önrész 500 000 Ft 750 000 Ft 1 300 000 Ft
 Kölcsönösszeg 850 000 Ft 1 530 000 Ft 2 500 000 Ft
 Futamidő/THM 60 hó / 14,89% 60 hó / 10,36% 60 hó / 9,86%
 Törlesztőrészlet/hó* 17 935 Ft 29 558 Ft 48 297 Ft
 Teljesítményadó
Kötelező biztosítás*
*
23 460 Ft
30 280 Ft
29 325 Ft
38 896 Ft
43 125 Ft
42 220 Ft
Forrás: banki autóhitel-kalkulátorok alapján képzett tájékoztató átlag
**35 éves, fővárosi férfitulaj, A0, semmilyen kedvezménye nincs, csekken fizet, negyedévente

Használt autó: nagy dízelt vagy kis benzinest?
Több buktatója lehet egy középkategóriás dízelnek. A taxismúlt az egyik, de ez a kategória eleve nagyon sokat fut és a bonyolult dízelmotorok drága hibákat tartogathatnak

Itthon egy dízel Passat a siker jele, tényleg a középkategória egyik legjobb autója, amelyben napi 1200 kilométer is jól elviselhető.

Halk, hatalmas, tekintélyes, 170 lóerős dízelmotorja letaglózóan erős, így a meseautó 160 000 kilométerrel is megérne 3,8 millió forintot.

Többet bír az 1,9 TDI

Itt az első hibát azzal követi el az ábrándozó, ha a 105 lóerős és csak ötfokozatú váltós 1,9-es helyett a 2,0 TDI-t választja. Oké, hatgangos váltó, 140-170 lóerő, 250 Nm helyett 320 vagy 350 Nm, és miénk a világ. De meddig?

A sima 1,9 literesnek nem véletlenül jobb a híre, valóban strapabíróbb motor a kétezresnél, amiből könnyebb kifogni egy betegre hajtott gépet. A dízel Passatoknál eleve sok rizikós autóba lehet beleszaladni, tipikusan ilyen buktató a letagadott taximúlt (gyakran az 1,9 TDI-vel) vagy az a 246 000 kilométer, amivel a kocsi 4-5 évesen bejött nyugatról.

Szinte mindegy, mit mutat az óra


Egyik autónál sem érdemes hinni a kilométer-számlálónak. Mint azt az óratekergetésről nemrég megírtuk, a legtöbb épp annyit mutat, amit látni szeretne a vevőjelölt.
Használt autó: nagy dízelt vagy kis benzinest?
Hétévesek az első H Astrák. Kuplungcsere esetén 170 000 Ft az anyagdíj

Balek, aki elhiszi, hogy egy jellegzetesen hosszú távú utakra tervezett, kényelmes és takarékos Passatba, amibe sokszor a magánutakra is állja a cég az üzemanyagot, nem pörög bele évi 30-60 ezer kilométer. Vannak kivételek, de a többségbe igen.

Fajsúlyos tételek: kettős tömegű lendkerék

Mivel a cikkhez választott dízel bonyolultabb konstrukció a szívó benzines motoroknál, ráadásul futásteljesítménye is nagyobb, pár éves távlatban több és költségesebb javítás adódhat vele, mint a másik kettővel.

Vegyük például a kettős tömegű lendkereket, ami a Mazda6-tól a Ford Mondeón át a 109 lóerős 1,6 HDI-vel szerelt francia autókig a kompakt és középkategóriás, kézi váltós dízelek zömében benne van.

Ez az alkatrész jót tesz a kényelemnek, de igen drága. A Passathoz a márkaszerviz 218 000 forintért adja és még ha jó esetben ki is bír 200 000 kilométert, a 2,5 milliótól kapható dízel Passatok zömébe ezt már beletette valaki, tehát számoljunk vele.
PD-elem: kétszázezer darabja

A TDI motorban az irtózatos befecskendezési nyomást, amitől az autó erős és takarékos, egy adagaló-porlasztó (Pumpe-Düse=PD) elem állítja elő. Ha cserélni kell, egy gyári új PD elem 192 000 forintba kerül, és ebből az alkatrészből idővel mind a négy elromolhat. Ez nem a Passat vagy a TDI motorok sajtossága, a többi márka közös nyomócsöves dízelmotorjai a hengerenként 100-120 ezer forintos injektorokkal, a 250-350 000 forintos nagynyomású szivattyúval még jobban megkopaszthatják a tulajt.

Más árszinten mozog a többi alkatrész cseréje is. Márkaszervizes áron a dízelhez egy komplett új kuplung kinyomócsapággyal nagyjából 170 000 Ft. Az Astrához ugyanennyiért mérik a tárcsát, a szerkezetet és a munkahengert. A Suzukinál viszont 75 000 forintból munkadíjjal együtt megvan a kuplungcsere, szintén márkaszervizben.

Alkatrészárak Suzuki Swift
1,3
GLX AC CD 2008 (92 LE)
Opel Astra H 1,6 2008 (115 LE)
 VW Passat
2,0 TDI 2008 (170 LE)
 Komplett kuplung 40 000 Ft170 590 Ft 172 655 Ft
 Féktárcsa- és fékbetétcsere elöl* 45 000 Ft 62 000 Ft + 26 500 Ft
 65 500 Ft + 33 399 Ft
 PD TDI elem
 NincsNincs191 916 Ft
 Egy PD TDI elemcsere munkadíja  - - 78 000 Ft
 Kettős tömegű lendkerékNincs
Nincs
218 000 Ft
Forrás: fővárosi márkaszervizek bruttó árai
*Munkadíjjal, kivéve Passat: ott csak az alkatrészek ára

Benzinesnél gyújtótrafó

Használt autó: nagy dízelt vagy kis benzinest?
Rengeteg az eladó Swift, nem ördöngösség keveset futott autót találni szervizszámlákkal. Ez a Swift is megbízható, bár nem olyan golyóálló, mint elődje volt

A harmadik generáció az Astrából és a Swiftből is megbízható autóként ismert. Benzines motorral sok gond nem adódhat velük, esetleg gyújtótrafót kell cserélni, ami még mindig más nagyságrend, mint a modern dízelek hibái.

Nem arról van szó, hogy egy Passat mint típus volna megbízhatatlanabb a H Astránál vagy a hármas Swiftnél, egyszerűen a modern dízellel használtan több gond adódhat, mint egy primitív szívó benzines hajtásláncával.

Nem csak a részlettel, de az egyéb kiadásokkal is érdemes számolni, amikor kalkulálunk

Vegyük azt a szerencsés esetet, hogy javításra épp nem kell költeni, akkor is marad épp elég állandó kiadás, amivel túlterhelhető a családi büdzsé.

Hasznos linkek: mielőtt kölcsönbe verné magát

Mielőtt bárki is kölcsönt venne fel, érdemes böngésznie a PSZÁF hitelfelvételhez kapcsolódó tanácsait, különösen az autófinanszírozásról szóló részt. A gépjármű-finanszírozás különféle fajtáiról, a pénzügyi lízing, a hitel és a tartós bérlet különbségeiről többek között itt találnak felvilágosítást.

A havi törlesztőrészleten felül még adódik az üzemanyagköltség, amiben a dízel a legjobb. Az Astra lusta ezerhatosával vegyesen 8, a Swift életteli ezerhármasával 7, a Passat bikás dízelével 6 literes átlagfogyasztással érdemes kalkulálni százon, vegyes forgalomban.

Szerényebbet, de újabbat?

A kötelező biztosítás díjában és a teljesítményadóban évi pár tízezer forint a különbség a három autó között, mindkettőben a Swift viszi a legkevesebb pénzt.
Érdemes tehát teljes költségvetést készíteni a használt autó vásárlásakor...

Használt autót véve érdemes lehet kisebb autóval, szerényebb technikával beérni és inkább többet tankolni, de kevesebbet költeni javításra. Az autókra is igaz az a bölcsesség, amit réges-rég motorkerékpárokról olvastam: inkább hajts egész nyáron egy MZ-t, mint dédelgess a garázsban egy lerobbant Hondát.

Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával. További cikkek a témában: www.mindennapipénzügyeink.hu

89 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment88 hozzászólás

zoldfulu2000 - 2011.05.06   10:26

A trióban amit akkor vezettem volt egy gallardo is... :) A legemlékezetseb azért az ÁSZF volt. Casco önrész valami 5000 EUR...

Fics - 2011.05.06   09:44

nekem először tetszett az A5, most kicsit nyomottnak érzem, kicsit böszme, de ez ízlés kérdése. A cabrió verzió szerintem gyatra erőlködés, és oda tényleg nem való a dieselmotor. És egy ferrari hangja szinte semmihez sem fogható, gondolom maradandó élmény volt. Ismerősnek van contouch-ja, ramaty állapotban, szerintem sosem lesz rá pénze megcsinálni, szóval lambot sem fogok vezetni soha:)

zoldfulu2000 - 2011.05.05   18:13

FIcs: spec az új 3.0 TDI hangja tényleg szép. Pár éve vezettem azt az A5öst, és nagyon megmaradt. A hangélmény nem csak "komolyaság" kérdése, a hangszín is szép, függetlenül a hangerőtől. Az egyik első ilyen élmény a volvo D5öse volt az akkor (2006ban) új S80asban, simán tútáztattam a hangjáért. Az A5tel pedig egy nagyon kellemes 2-3 órát töltöttem egy rendkívül hangulatos erdei túrával, kanyargós hegyes völgyes útvonalon. VOlt oylyan élvezetes vezetni, mint 2 héttel korábban egy olasz V8ast (amiért viszont fizetni kellett, és volt mellettem mitfárer, meghát akkor vesztettem el a ferkaszüzességem). Egy közönséges sofőrnek univerzális hasznáűlatra egy ilyen A5 3.0 TDI quattro az abszolút tökéletes választás, jobb mint egy sportkocsi. Ugyanez viszont nem lesz igaz a Cabrióra...

Fics - 2011.05.05   15:51

azért ne túlozzunk, hogy szebb hangja is van! Ültem 320CDI S merciben, ami azért messze komolyabb autó mint egy audi A5. Menet közben szinte semmit nem hallani, alapjáraton azért érezni hogy diesel, teljesen nem lehet megszüntetni a vibrációt. Persze semennyire sem zavaró, de azért hallani. Itt az irodaházban egyik srácnak új S500-asa van, céges autó, annak kívül is szép hangja van. Persze S mercit nem az vesz, aki szép hangokat akar hallani.

zoldfulu2000 - 2011.05.05   15:21

fics: belül nem csak le van halkítva hanem teljesen más a a hangja. Komolyan mondom, az A5ben a 3.0TDI hangja legalább annyira jó volt mint a 335i-é. Teljesen más élmény belül a dízel. Nemc sak halkabb de akár egész szép hangja lehet. 4 henger felett pedig belül mindenképp szebb a hangaj a dízeleknek mint a 4hengeres benyának, a 2.0-2.4 motorok esetén pedig itt eszszérnek (pl 5 hengreres 2.0 D3, Vs 2.3-2.4es 4 hengeres japán és svéd benyák, ott belül a dízelnek lesz szebb hangja)

További 83 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

F1: A Ferrari-főnök visszaszólt Ecclestone-nak

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene felajánlotta, hogy tiltsák ki a paddockból, ha Bernie Ecclestone-nak nem tetszik ...

Régi idők orosz technikája

Az Ural nemrég bemutatta a nehéz terepre is alkalmas tűzoltóautóját. Első ránézésre nehéz elhinni, hogy ez 21. századi termék.

Így nyelte el Dzsudzsákot 5 nap alatt a mémtenger

Már az is hallott róla, hogy szerencsétlen Balázs kifogyott a benzinből a Lánchíd közepén, aki azt sem tudta eddig ki az a Dzsudzsák. ...

F1: Hamilton nem kap kárpótlásgyőzelmet

A Mercedes alapos belső vizsgálatot tart a monacói blamázs után, de Lewis Hamiltont nem kívánják ajándékgyőzelemmel kárpótolni.

Későn jött a segítség az autóval eltévedt párnak

Két hét után találtak rá Dél-Kalifornia sivatagos táján egy autóval eltévedt idős házaspárra. A férj nem élte túl.


Nincs több karcolás, nincs több horpadás

Egy új találmány alkotói azt állítják, szerkezetük tökéletes védelmet nyújt a parkolóban autónkra váró sérülések ellen. Érdekes ...


F1: Alonso jövőre a bajnoki címért menne

Fernando Alonso nagyon bizakodó a McLaren-Honda fejlődését illetően, 2016-ban szerinte már a bajnoki címért küzdhetnek.


2
Volvo Corvette zabigyerek, ami annyira csúnya, hogy már szép

Volvo Corvette zabigyerek, ami annyira csúnya, hogy már szép

Ha autóépítésről van szó az egyik legfontosabb dolog az egyediség, ami már messziről felhívja a figyelmet a járműre, és akár ...


F1: A Ferrari nem táltosodik meg Kanadára

A Ferrari a korábbi hírekkel ellentétben mégsem "költ" motorfejlesztési krediteket a Kanadai Nagydíjra, csak később indulnak ...


Mit tudnak ma a középkategória egykori csillagai?

Az Opel Omega és a Ford Scorpio is komoly terhet kapott a nyakába azzal, hogy a Rekord, illetve a Granada örökébe lépve kellett ...


Pallón került hajóra egy autó, de hogy!

Van amikor a sors rácáfol a józan észre, és ad egy biztató jelet a vakmerőknek. Ez a videó pont egy ilyen égi jel.


VW Golf: jövőre már mutogathatsz az autódnak

A VW Golf közelgő ráncfelvarrása során megkapja az év elején, egy tanulmányautón bemutatott kézmozdulat-felismerő rendszert.


A nap képe - méhek szabadultak el egy baleset után

Az M3-as autópálya babati pihenőjénél, Gödöllő közelében egy méhkaptárokat az utánfutóján szállító terepjáró lesodródott az útról ...


800 lóerős Ford Mustangot nyerhetsz, egy feltétellel...

A Ford Mustang körüli felhajtás odáig fajult, hogy most már egy egyszerű tuningra fel sem figyel az ember. Ilyenkor jönnek az ...


Ilyen, amikor négy sáv sem elég menekülni

Így keletkeznek a tömegbalesetek. A tanulságos videó megmutatja, mit lát egy autós, amikor már nyakig benne van.


3
Vége a találgatásoknak: itt a ©koda Superb kombi

Vége a találgatásoknak: itt a ©koda Superb kombi

Vége a találgatásoknak: a szeptemberi világpremier előtt megmutatta magát, és elárulta legfontosabb adatát a ©koda óriáskombija. ...