Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:376.0 Ft
Dízel:396.0 Ft

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne

Szerző: levél küldés
Dátum: 2009.02.02. 19:00
Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
A Széchenyi Futam tavalyi versenypályája

Az egész azzal kezdődött, hogy elhatároztam, idén indulok a Széchenyi Futamon, az Alternatív Hajtású Járművek versenyén. Eddig még sosem álltak rajthoz alkoholos hajtással, itt az idő, hogy kipróbáljam, működik-e az autóm tiszta szesszel.

Mivel a versenyen nem lehet fosszilis üzemanyaggal versenyezni, ezért az E85 a 15% motorbenzin tartalom miatt szóba sem jöhet. Tiszta szesz kell. Úgy számoltam, körülbelül ötven liter kéne a megelőző kísérletekre és a versenyre. Az átalakítással nem lenne gond, mert a mostani BioEtun elektronika kezeli a tiszta alkoholt is, csupán egy külön tartályt építenék a hitelesítéshez. Szerintem egy hétvége alatt összehozom a technikát, a gondok nem az átépítéssel kezdődtek.

A tiszta alkohol beszerzése a probléma, de az nagyon.

Első körben logikusan a Hungranánál, az E85 gyártójánál érdeklődtem. Már az első beszélgetéskor sem kecsegtettek semmi jóval, az alkohol jövedéki adóval terhelt termék, nagyon szigorú szabályok vonatkoznak a kezelésére, a vámosok a késztermék útját folyamatosan ellenőrzik. Gyakorlatilag lehetetlen, hogy ők tesztelésre alkoholt adjanak, de azért megnézik a lehetőségeiket. Azóta semmi hír, érdeklődő leveleimre nem válaszoltak.

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
Itt készül a bioetanol

Na, mondom, jól van, nem érdekes, van még alkoholgyártó Magyarországon, például a Győri Szeszgyár is megér egy kört. Győrben lesz a Széchenyi futam, hátha érdekli őket egy kicsit a dolog. Megkérdeztem, vehetek-e tőlük szeszt, esetleg nem akarnak-e támogatók lenni. De semmi válasz, két levelet is küldtem nekik, de még annyit sem írtak vissza, hogy nincs alkohol, felejtsem el őket.  Igaz, csak egy központi címre írtam (info@gyoriszesz.hu), úgy látszik, nem erősségük a kommunikáció.

Egy kis kutatás után kiderült, hogy például a Reanal is forgalmaz szeszt, nekik is ment a levél. Jött a válasz, hogy persze, minden rendben: Etanol absz. a.r. 4090 Ft+áfa/l, valamint az etanol-termékeket csak érvényes ÁNTSZ tevékenységi engedély bemutatása esetén szolgálhatnak ki. Hoppá, ANTSZ engedély? Nem akarom én meginni. Persze levél ment azonnal az ANTSZ-nek - amire persze nem válaszoltak -, és a Reanalnak ismét, hogy ugyan már tekintsenek el ettől.  De sajnos semmilyen esetben sem tudnak eltekinteni az engedélytől, cégük jövedéki engedélye ezt nem teszi lehetővé, viszont ha magánszemélyként kívánok vásárolni, az Azúr Vegyszerboltot ajánlották a József körúton.

A vegyszerboltban valóban megvehetem literes kiszerelésben, 6900 Ft-ért literenként. Hoppá, ezt kicsit jegeljük.

Ekkor a családi szálak megmozgatása következett. Édesanyám kórházi gyógyszertárban dolgozik, megkérdeztem, nincs-e valami ötlete.  Azt mondta, nekik is van egy alkohol beszállítójuk, a Molar, nagyon rendesek, keressem meg őket.  Valóban azok voltak, és az eddigi legkedvezőbb ajánlatot kaptam: 3400 Ft+áfa/l. Vagyis a jelenlegi jövedéki adó mellet 50 l Etanol absz. ára: 170.000 Ft+áfa. A vásárláshoz vevői adatlapot kell kitölteni, ANTSZ eddig nem jött szóba.  Na jó, ez így elvileg rendben, de 204 000 forint lenne az üzemanyag a versenyre, ezt sajnos nem tudom vállalni.

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
Az ALKONEK elvileg jó lenne

A Molar munkatársa javasolt egy patológiai célra készült terméket, a Patosolvot, amire nincs jövedéki adó és 84,9% alkoholtartalma van. Az Azúrban is kedvesek voltak, amikor érezték, hogy a 6900 forint literenkénti szesz árral nem fogtak meg, ajánlották az Alkonek nevezetű anyagot, ami egy hígító és 98 %-ban tartalmaz alkoholt, de mivel van benne pár százalék desztilláló anyag, ezért élelmiszeripari felhasználása lehetetlen, így adómentes, az ára csak 6-700 Ft.

Juhéj, jó úton járok, kis nyomozás, és kiderült az Alkoneket a Nógrádi Erdőkémia gyártja. Pontos neve: ALKONEK Ipari spiritusz Sellakk hígító. Összetétel: Etil-alkohol 98%,  Metil-etil-keton 1 %, üzemanyagnak tökéletes. Ment is a levél az Erdőkémiának, hogy szeretnék ötven litert vásárolni. Ekkor hátradőltem, és megoldottnak tekintettem a dolgot.  Pedig a java még most következett.

A következő oldalon kiderül mit mond a törvény, és miért kell nekem 2360 forintot fizetni literenként.

Cikk nyomtatása

3 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment2 hozzászólás

Z-tech - 2010.04.23   09:15

Ez a jogszabály csak a közúti forgalmban résztvevő járművekre vonatkozik?
Mi a helyzet az otthon használt fűnyíróval/agregátorral?

zskerner - 2009.09.18   10:41

A dolog egyszerű: az alkoholhoz kell keverni 1% (vagy 0,0001%) benzint és máris nem tiszta "bioüzemanyagról" van szó. (Az idézőjel arról szól, hogy a boltban vásárolt alkohol koránt sem biztos, hogy biológiai alapanyagokból és technológiával készül.)

Az pedig, hogy az absz. alkohol a vegyszerboltban drága, az annak tudható be, hogy az alkoholból az utolsó 4% víz eltávolítása drága mulattság.

Elhiszem, hogy magánszemélyként nehéz (lehetetlen) törvényesen jövedéki adómentesen etanolhajtással akár csak kísérletezni is. De gyanítom, hogy egy fejlesztőlabor ezt ki tudja kerülni. Esetleg kérdezz meg egy ilyen céget.

Szólj hozzá Te is!

Megtaláltuk a budapesti Bermuda-háromszöget

4

Ha megmondjátok, hogy ennek a terepjárós hölgynek mi volt az elképzelése, akkor jár a kétkazettás magnó.

F1: Három kört bírt a McLaren

A Forma-1-esek idény végi tesztjén nem indult túl jól a McLaren-Honda sztorija, a Caterham ellenben remekelt a maga szintjén.

Valódi szupersportkocsit épít hibrid kupéjából a BMW

A BMW fennállásának századik évfordulóján, két év múlva mutathatja be az i8 sportváltozatát a BMW. Izgalmas lesz.

F1: Már a McLaren-vezér is Alonsóra célozgat

Noha gyakorlatilag ember nincs, aki kételkedne abban, hogy Fernando Alonso a McLarennél folytatja, hivatalosan még nem jelentették ...

Szupersportkocsi vezérigazgatóknak

Mindössze huszonöt példányban készül, egyenként 60 millió forintért. Cserébe 760 lóerővel és 325 km/órával kényeztet.

19 milliárdot fizetnének egy F1-es futamért

Katar mindent megtesz azért, hogy legkésőbb 2017-ben bekerüljön a Forma-1-es versenynaptárba, az olajban gazdag ország rekordösszeget ...

A nők jobban vigyáznak az autójukra

1

Egy felmérés szerint a nők jobban gondoskodnak autóikról, szívesebben bízzák szakemberre annak védelmét, érzelmileg is kötődnek ...

F1: Az FIA újra csökkentené a költségeket

A Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Jean Todt nem mondott le a Forma-1-es költségcsökkentési tervekről. Segíteni akar a ...

Aggódnak a munkavállalók Budapestért

Az egyik szakszervezet azt követeli, hogy a fővárosi közlekedési dolgozóknak legyen nagyobb beleszólásuk Budapest fejlesztésébe. ...

F1: A McLaren-Honda még nem indult el

A McLaren az abu-dzabi teszten első ízben tesztelne a Honda motorjával, de az autó délelőtt a garázsban maradt.

Top 10 - Menő traktorok a földművelés világából

A traktorok világa sokszínűbb, mint azt gondoltuk, a mezőgazdaság gépesített igáslovai között akad pár furcsa, lenyűgöző, kivételes ...


1
Bátor vagy okos döntés egy Fiat  Multipla?

Bátor vagy okos döntés egy Fiat Multipla?

Olvasónk 6-7 üléses családi egyterűt vásárolna, de a használható fajtából. Vajon jól jár egy Fiat Multiplával? Szakértőnk segít ...


Új vezetéstámogató extra Kőbányáról

Vezetéstámogató elektronikai berendezés gyártását kezdte meg a Continental kőbányai gyárában, a fejlesztésre 1,4 milliárd forintot ...


2
Itt a legújabb magyar Mercedes!

Itt a legújabb magyar Mercedes!

A kupénál tágasabb, de nem kevésbé stílusos vonalvezetéssel lépett színre az elsőkerék-hajtású CLA sportkombi-fivére. Márciusra ...


Hét autó égett ki egy mátészalkai szervizben

Hét jármű égett ki egy autószalonnal egybeépített szerelőműhelyben keletkezett tűzben Mátészalkán hétfő este.


F1: Az első ferraris fotó Vettelről

Bár a világbajnokság már vasárnap lezárult, a Forma-1-es idény még egy utolsó utáni fejezettel folytatódik Abu-Dzabiban: kétnapos ...


Az Uberről tárgyalt az állam a taxisokkal

A gazdaságszabályozásért felelős államtitkár a taxitársaságok és az érdekvédelmi szervezetek képviselőivel egyeztetett az Uber ...


Loeb visszatér a WRC-be!

Egyetlen futam erejére ismét összeáll a legendás páros. Loeb és Elena szereplése a prémium márkává avanzsáló DS kommunikációjának ...


Leesett az első hó, takarítják az utakat

A Magyar Közút 7.15 órai összesítése alapján az ország nyugati felén mindenhol fagypont feletti, a keleti országrészben viszont ...


1
Dobhártyaszaggatóan szól ez a Lambó

Dobhártyaszaggatóan szól ez a Lambó

A Lamborghini Aventador V12-ese már gyári kipufogóval is olyat szól, hogy Lucifer összerezzen. De ha azt hiszed, hogy ezt képtelenség ...


1
Elaludt a volánnál, kiirtotta a családját

Elaludt a volánnál, kiirtotta a családját

Tragédiába torkollott egy családi nyaralás, amikor egy 16 éves fiatal elaludt a volánnál, és karambolozott. Szülei és három testvére ...


1
Vége a defektnek

Vége a defektnek

A cím persze túlzás, de ha a gumi futófelületén áthatoló szög nem túl vaskos, akkor elég csak kihúznunk és mehetünk is tovább.