Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:376.0 Ft
Dízel:381.0 Ft

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne

Szerző: levél küldés
Dátum: 2009.02.02. 19:00
Két rögös út áll azok előtt, akik bioüzemanyaggal kísérleteznének. Vagy jótékony illegalitásba vonulva, harci kutyákkal támogatva vajákolnak a villanykerítés mögött, vagy hivatalos úton költik adóra az innovációra szánt összes pénzüket.
Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
A Széchenyi Futam tavalyi versenypályája

Az egész azzal kezdődött, hogy elhatároztam, idén indulok a Széchenyi Futamon, az Alternatív Hajtású Járművek versenyén. Eddig még sosem álltak rajthoz alkoholos hajtással, itt az idő, hogy kipróbáljam, működik-e az autóm tiszta szesszel.

Mivel a versenyen nem lehet fosszilis üzemanyaggal versenyezni, ezért az E85 a 15% motorbenzin tartalom miatt szóba sem jöhet. Tiszta szesz kell. Úgy számoltam, körülbelül ötven liter kéne a megelőző kísérletekre és a versenyre. Az átalakítással nem lenne gond, mert a mostani BioEtun elektronika kezeli a tiszta alkoholt is, csupán egy külön tartályt építenék a hitelesítéshez. Szerintem egy hétvége alatt összehozom a technikát, a gondok nem az átépítéssel kezdődtek.

A tiszta alkohol beszerzése a probléma, de az nagyon.

Első körben logikusan a Hungranánál, az E85 gyártójánál érdeklődtem. Már az első beszélgetéskor sem kecsegtettek semmi jóval, az alkohol jövedéki adóval terhelt termék, nagyon szigorú szabályok vonatkoznak a kezelésére, a vámosok a késztermék útját folyamatosan ellenőrzik. Gyakorlatilag lehetetlen, hogy ők tesztelésre alkoholt adjanak, de azért megnézik a lehetőségeiket. Azóta semmi hír, érdeklődő leveleimre nem válaszoltak.

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
Itt készül a bioetanol

Na, mondom, jól van, nem érdekes, van még alkoholgyártó Magyarországon, például a Győri Szeszgyár is megér egy kört. Győrben lesz a Széchenyi futam, hátha érdekli őket egy kicsit a dolog. Megkérdeztem, vehetek-e tőlük szeszt, esetleg nem akarnak-e támogatók lenni. De semmi válasz, két levelet is küldtem nekik, de még annyit sem írtak vissza, hogy nincs alkohol, felejtsem el őket.  Igaz, csak egy központi címre írtam (info@gyoriszesz.hu), úgy látszik, nem erősségük a kommunikáció.

Egy kis kutatás után kiderült, hogy például a Reanal is forgalmaz szeszt, nekik is ment a levél. Jött a válasz, hogy persze, minden rendben: Etanol absz. a.r. 4090 Ft+áfa/l, valamint az etanol-termékeket csak érvényes ÁNTSZ tevékenységi engedély bemutatása esetén szolgálhatnak ki. Hoppá, ANTSZ engedély? Nem akarom én meginni. Persze levél ment azonnal az ANTSZ-nek - amire persze nem válaszoltak -, és a Reanalnak ismét, hogy ugyan már tekintsenek el ettől.  De sajnos semmilyen esetben sem tudnak eltekinteni az engedélytől, cégük jövedéki engedélye ezt nem teszi lehetővé, viszont ha magánszemélyként kívánok vásárolni, az Azúr Vegyszerboltot ajánlották a József körúton.

A vegyszerboltban valóban megvehetem literes kiszerelésben, 6900 Ft-ért literenként. Hoppá, ezt kicsit jegeljük.

Ekkor a családi szálak megmozgatása következett. Édesanyám kórházi gyógyszertárban dolgozik, megkérdeztem, nincs-e valami ötlete.  Azt mondta, nekik is van egy alkohol beszállítójuk, a Molar, nagyon rendesek, keressem meg őket.  Valóban azok voltak, és az eddigi legkedvezőbb ajánlatot kaptam: 3400 Ft+áfa/l. Vagyis a jelenlegi jövedéki adó mellet 50 l Etanol absz. ára: 170.000 Ft+áfa. A vásárláshoz vevői adatlapot kell kitölteni, ANTSZ eddig nem jött szóba.  Na jó, ez így elvileg rendben, de 204 000 forint lenne az üzemanyag a versenyre, ezt sajnos nem tudom vállalni.

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
Az ALKONEK elvileg jó lenne

A Molar munkatársa javasolt egy patológiai célra készült terméket, a Patosolvot, amire nincs jövedéki adó és 84,9% alkoholtartalma van. Az Azúrban is kedvesek voltak, amikor érezték, hogy a 6900 forint literenkénti szesz árral nem fogtak meg, ajánlották az Alkonek nevezetű anyagot, ami egy hígító és 98 %-ban tartalmaz alkoholt, de mivel van benne pár százalék desztilláló anyag, ezért élelmiszeripari felhasználása lehetetlen, így adómentes, az ára csak 6-700 Ft.

Juhéj, jó úton járok, kis nyomozás, és kiderült az Alkoneket a Nógrádi Erdőkémia gyártja. Pontos neve: ALKONEK Ipari spiritusz Sellakk hígító. Összetétel: Etil-alkohol 98%,  Metil-etil-keton 1 %, üzemanyagnak tökéletes. Ment is a levél az Erdőkémiának, hogy szeretnék ötven litert vásárolni. Ekkor hátradőltem, és megoldottnak tekintettem a dolgot.  Pedig a java még most következett.

A következő oldalon kiderül mit mond a törvény, és miért kell nekem 2360 forintot fizetni literenként.

3 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment2 hozzászólás

Z-tech - 2010.04.23   09:15

Ez a jogszabály csak a közúti forgalmban résztvevő járművekre vonatkozik?
Mi a helyzet az otthon használt fűnyíróval/agregátorral?

zskerner - 2009.09.18   10:41

A dolog egyszerű: az alkoholhoz kell keverni 1% (vagy 0,0001%) benzint és máris nem tiszta "bioüzemanyagról" van szó. (Az idézőjel arról szól, hogy a boltban vásárolt alkohol koránt sem biztos, hogy biológiai alapanyagokból és technológiával készül.)

Az pedig, hogy az absz. alkohol a vegyszerboltban drága, az annak tudható be, hogy az alkoholból az utolsó 4% víz eltávolítása drága mulattság.

Elhiszem, hogy magánszemélyként nehéz (lehetetlen) törvényesen jövedéki adómentesen etanolhajtással akár csak kísérletezni is. De gyanítom, hogy egy fejlesztőlabor ezt ki tudja kerülni. Esetleg kérdezz meg egy ilyen céget.

Szólj hozzá Te is!

Van olyan autó, ami képes lenyomni egy 326 lóerős motort?

Azt előre elárulom, hogy az 1200 lóerős Bugatti Veyron kevés hozzá. De nézzük a többi jelöltet.

Gyorsan tölthető busz a Skodától

Gyorsan tölthető modellek kifejlesztésén dolgozik a Skoda. Az első, szóló kivitelű tesztpéldányt már tesztelik.

A Meseautótól a Merkurig

A hazai gépjármű-kereskedelem története címmel nyílik kiállítás június 3-án a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban.

Járókelők emeltek le egy buszt a bringásról

Elsőre olyan, mint egy zombitámadás, de szerencsére nem az. A busz alá ragadt biciklist mentették az emberek.

Tragédia egy Tolna megyei vasúti átjárójában

Halálos baleset történt a Tolna megyei Szedres vasúti átjárójában, ahol szombat reggel személyautó ütközött vonattal.


2
Akár egy filmben, úgy fosztottak ki autókat az M1-M7 kivezetőn

Akár egy filmben, úgy fosztottak ki autókat az M1-M7 kivezetőn

A trükkös tolvajok egy elektronikai kütyüvel megakadályozták, hogy az autósok távirányítója lezárja a járművet.


6
Schmitt Pál zebrára parkolt, de semmi gond, csak beszaladt a boltba

Schmitt Pál zebrára parkolt, de semmi gond, csak beszaladt a boltba

Előfordul az emberrel, hogy szabálytanul parkol ha siet. Igen, még a volt államfőkkel is.


2
Vegyen villamost 1,5 millióért, buszt 300 ezerért!

Vegyen villamost 1,5 millióért, buszt 300 ezerért!

Ha a trolikért rajong, azt is olcsón árul a BKV. Megnéztük az eladó szörnyeket.


3
Tömeges balesetek országszerte, rosszul indul a hétvége

Tömeges balesetek országszerte, rosszul indul a hétvége

Az idő remek, mindenki megindult hazafelé vagy a szülőkhöz, nagyszülőkhöz a hétvégére, az erős forgalom pedig nem kegyelmez hazánk ...


Nyáron jön az új Mitsubishi Pajero

Várhatóan heteken belül bemutatja az új generációs Pajero európai kiadását a Mitsubishi. Tele lesz fejlett konnektivitási megoldásokkal. ...


Huszonhárom gyerekülésből négy bukott a teszten

A német autóklub éves tesztjén többségében tisztességgel helyt álltak a gyermekülések, minden hatodik ülést azonban jobb visszatenni ...


Kizárt az F1-es gumiháború

Úgy tűnik, hogy az évtized végéig biztosan nem lesz gumiháború a Forma-1-ben, a csapatok nem kérnek belőle, az FIA kizárólagos ...


25 új busz áll forgalomba Budapesten

Júniusban további 25 új, alacsonypadlós, környezetbarát, légkondicionált autóbusz áll forgalomba Budapesten, a járműveket a VT-Arriva ...


Komoly átépítések kezdődnek az M7-esen

Júniusban megkezdődik az M0-M7 törökbálinti, és az M7 autópálya kapacitáshiányos Érd, Iparos úti csomópontjainak átépítése.


F1: A Renault-t nem lepte meg a szigorítás

A Renault-nál egyáltalán nem csodálkoznak, hogy az FIA minden egyes motorfejlesztési lépést a lehető legalaposabban megvizsgál.


16
Itt nem büntetik többé a bicikliseket

Itt nem büntetik többé a bicikliseket

Kezdeményezésünkre a BKK kerékpárosbaráttá teszi a Tímár utcai felüljárót. Azt a helyet, ahol a közterületesek eddig előszeretettel ...