Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:301.0 Ft
Dízel:300.0 Ft

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne

Szerző: levél küldés
Dátum: 2009.02.02. 19:00
Két rögös út áll azok előtt, akik bioüzemanyaggal kísérleteznének. Vagy jótékony illegalitásba vonulva, harci kutyákkal támogatva vajákolnak a villanykerítés mögött, vagy hivatalos úton költik adóra az innovációra szánt összes pénzüket.
Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
A Széchenyi Futam tavalyi versenypályája

Az egész azzal kezdődött, hogy elhatároztam, idén indulok a Széchenyi Futamon, az Alternatív Hajtású Járművek versenyén. Eddig még sosem álltak rajthoz alkoholos hajtással, itt az idő, hogy kipróbáljam, működik-e az autóm tiszta szesszel.

Mivel a versenyen nem lehet fosszilis üzemanyaggal versenyezni, ezért az E85 a 15% motorbenzin tartalom miatt szóba sem jöhet. Tiszta szesz kell. Úgy számoltam, körülbelül ötven liter kéne a megelőző kísérletekre és a versenyre. Az átalakítással nem lenne gond, mert a mostani BioEtun elektronika kezeli a tiszta alkoholt is, csupán egy külön tartályt építenék a hitelesítéshez. Szerintem egy hétvége alatt összehozom a technikát, a gondok nem az átépítéssel kezdődtek.

A tiszta alkohol beszerzése a probléma, de az nagyon.

Első körben logikusan a Hungranánál, az E85 gyártójánál érdeklődtem. Már az első beszélgetéskor sem kecsegtettek semmi jóval, az alkohol jövedéki adóval terhelt termék, nagyon szigorú szabályok vonatkoznak a kezelésére, a vámosok a késztermék útját folyamatosan ellenőrzik. Gyakorlatilag lehetetlen, hogy ők tesztelésre alkoholt adjanak, de azért megnézik a lehetőségeiket. Azóta semmi hír, érdeklődő leveleimre nem válaszoltak.

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
Itt készül a bioetanol

Na, mondom, jól van, nem érdekes, van még alkoholgyártó Magyarországon, például a Győri Szeszgyár is megér egy kört. Győrben lesz a Széchenyi futam, hátha érdekli őket egy kicsit a dolog. Megkérdeztem, vehetek-e tőlük szeszt, esetleg nem akarnak-e támogatók lenni. De semmi válasz, két levelet is küldtem nekik, de még annyit sem írtak vissza, hogy nincs alkohol, felejtsem el őket.  Igaz, csak egy központi címre írtam (info@gyoriszesz.hu), úgy látszik, nem erősségük a kommunikáció.

Egy kis kutatás után kiderült, hogy például a Reanal is forgalmaz szeszt, nekik is ment a levél. Jött a válasz, hogy persze, minden rendben: Etanol absz. a.r. 4090 Ft+áfa/l, valamint az etanol-termékeket csak érvényes ÁNTSZ tevékenységi engedély bemutatása esetén szolgálhatnak ki. Hoppá, ANTSZ engedély? Nem akarom én meginni. Persze levél ment azonnal az ANTSZ-nek - amire persze nem válaszoltak -, és a Reanalnak ismét, hogy ugyan már tekintsenek el ettől.  De sajnos semmilyen esetben sem tudnak eltekinteni az engedélytől, cégük jövedéki engedélye ezt nem teszi lehetővé, viszont ha magánszemélyként kívánok vásárolni, az Azúr Vegyszerboltot ajánlották a József körúton.

A vegyszerboltban valóban megvehetem literes kiszerelésben, 6900 Ft-ért literenként. Hoppá, ezt kicsit jegeljük.

Ekkor a családi szálak megmozgatása következett. Édesanyám kórházi gyógyszertárban dolgozik, megkérdeztem, nincs-e valami ötlete.  Azt mondta, nekik is van egy alkohol beszállítójuk, a Molar, nagyon rendesek, keressem meg őket.  Valóban azok voltak, és az eddigi legkedvezőbb ajánlatot kaptam: 3400 Ft+áfa/l. Vagyis a jelenlegi jövedéki adó mellet 50 l Etanol absz. ára: 170.000 Ft+áfa. A vásárláshoz vevői adatlapot kell kitölteni, ANTSZ eddig nem jött szóba.  Na jó, ez így elvileg rendben, de 204 000 forint lenne az üzemanyag a versenyre, ezt sajnos nem tudom vállalni.

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
Az ALKONEK elvileg jó lenne

A Molar munkatársa javasolt egy patológiai célra készült terméket, a Patosolvot, amire nincs jövedéki adó és 84,9% alkoholtartalma van. Az Azúrban is kedvesek voltak, amikor érezték, hogy a 6900 forint literenkénti szesz árral nem fogtak meg, ajánlották az Alkonek nevezetű anyagot, ami egy hígító és 98 %-ban tartalmaz alkoholt, de mivel van benne pár százalék desztilláló anyag, ezért élelmiszeripari felhasználása lehetetlen, így adómentes, az ára csak 6-700 Ft.

Juhéj, jó úton járok, kis nyomozás, és kiderült az Alkoneket a Nógrádi Erdőkémia gyártja. Pontos neve: ALKONEK Ipari spiritusz Sellakk hígító. Összetétel: Etil-alkohol 98%,  Metil-etil-keton 1 %, üzemanyagnak tökéletes. Ment is a levél az Erdőkémiának, hogy szeretnék ötven litert vásárolni. Ekkor hátradőltem, és megoldottnak tekintettem a dolgot.  Pedig a java még most következett.

A következő oldalon kiderül mit mond a törvény, és miért kell nekem 2360 forintot fizetni literenként.

3 hozzászólás

További cikkek

comment2 hozzászólás

Z-tech - 2010.04.23   09:15

Ez a jogszabály csak a közúti forgalmban résztvevő járművekre vonatkozik?
Mi a helyzet az otthon használt fűnyíróval/agregátorral?

zskerner - 2009.09.18   10:41

A dolog egyszerű: az alkoholhoz kell keverni 1% (vagy 0,0001%) benzint és máris nem tiszta "bioüzemanyagról" van szó. (Az idézőjel arról szól, hogy a boltban vásárolt alkohol koránt sem biztos, hogy biológiai alapanyagokból és technológiával készül.)

Az pedig, hogy az absz. alkohol a vegyszerboltban drága, az annak tudható be, hogy az alkoholból az utolsó 4% víz eltávolítása drága mulattság.

Elhiszem, hogy magánszemélyként nehéz (lehetetlen) törvényesen jövedéki adómentesen etanolhajtással akár csak kísérletezni is. De gyanítom, hogy egy fejlesztőlabor ezt ki tudja kerülni. Esetleg kérdezz meg egy ilyen céget.

Szólj hozzá Te is!

9
Mennyiért vesz autót a magyar?

Mennyiért vesz autót a magyar?

Eláruljuk, hogy mennyi idehaza az átlagára az eladott kiskocsiknak, kompaktoknak, luxusautóknak és sportkocsiknak.

Így tanulnak vezetni a milliomosok

Ha 550 lóerős sportkocsival akarsz egy lefagyott mezőn szlalomozni, irányváltás után türelmesen várd meg, míg átterhelődik a ...

14
400 ezerért takarékos autót, csak Suzuki ne legyen

400 ezerért takarékos autót, csak Suzuki ne legyen

400 ezerért szeretne takarékos, alacsony fenntartású autót olvasónk, de a francia típusokat és a Suzuki Swiftet kizárná.

F1: Önálló csapattal jönne az Alfa Romeo

Az Alfa Romeót is magába foglaló Fiat Chrysler Automobiles elnöke, Sergio Marchionne önálló csapattal, valódi konstruktőrként ...


F1: A Ferrarinak árt a nyeretlenség

A Ferrari elnöke szerint árt a márka megítélésének, és így eladásainak is, ha hamarosan nem nyernek újra bajnoki címet.


2
Az autók harmadát kitilthatják a hazai utakról

Az autók harmadát kitilthatják a hazai utakról

Kiterjesztenék a forgalomkorlátozást szmogriadó esetén. A jelenlegi szabályozás a járművek 7-8 %-ának közlekedését tiltja, az ...


Márciusban jön a legfrissebb Suzuki!

Európában is megkezdi új ferdehátúja forgalmazását a Suzuki. A Baleno más piacokon már arat.


F1: A Renault-nak a Red Bull lesz a mérce

A Renault idén újjáalapított gyári csapatánál az eddigi fő klienst, a Red Bullt tekintik a zsinórmértéknek, őket kell beérni.


F1: Magnussennek le kell nyelnie a békát

Egy honfitársa szerint Kevin Magnussennek gyorsan meg kell emésztenie, hogy a Renault nem is őt akarta leigazolni.


2
Ennél gyorsabb BMW 7-es nem volt még

Ennél gyorsabb BMW 7-es nem volt még

Rátromfolt eddigi zászlóshajójára a BMW: a nyújtott tengelytávú, V12-es modell egy sor sportos és kényelmi extrával kényeztet, ...


1
Kettessel kezdődik az üzemanyagok ára

Kettessel kezdődik az üzemanyagok ára

Hosszú idő után ma ismét lehet háromszáz forint alatt tankolni benzint, a gázolaj ára is csökkent.


F1: 50 százalék, hogy a Ferrari elkapja a Mercedest

Szakértők szerint minden esély megvan arra, hogy az idei világbajnokság kétesélyes lesz a Ferrari és a Mercedes között.


Így szól az új F1-es Ferrari

A Ferrari új autójára még szűk két hetet várnunk kell, de az egyelőre névtelen járgány hangját már most is hallhatjuk. Motorzaj ...


Hiánypótló: Váltókar digitális fokozatjelzővel

Eddig nem tudtad, mi hiányzik az életedből, de szerencsére itt a válasz! Egy ügyes orosz szakinak köszönhetően végre van digitális ...


A nap képe: Audi R8 vs. Lada

Az orosz és a német technika találkozásából ha nem is csoda, de valami elképesztő baleset született.