Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:343.0 Ft
Dízel:345.0 Ft

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne

Szerző: levél küldés
Dátum: 2009.02.02. 19:00
Két rögös út áll azok előtt, akik bioüzemanyaggal kísérleteznének. Vagy jótékony illegalitásba vonulva, harci kutyákkal támogatva vajákolnak a villanykerítés mögött, vagy hivatalos úton költik adóra az innovációra szánt összes pénzüket.
Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
A Széchenyi Futam tavalyi versenypályája

Az egész azzal kezdődött, hogy elhatároztam, idén indulok a Széchenyi Futamon, az Alternatív Hajtású Járművek versenyén. Eddig még sosem álltak rajthoz alkoholos hajtással, itt az idő, hogy kipróbáljam, működik-e az autóm tiszta szesszel.

Mivel a versenyen nem lehet fosszilis üzemanyaggal versenyezni, ezért az E85 a 15% motorbenzin tartalom miatt szóba sem jöhet. Tiszta szesz kell. Úgy számoltam, körülbelül ötven liter kéne a megelőző kísérletekre és a versenyre. Az átalakítással nem lenne gond, mert a mostani BioEtun elektronika kezeli a tiszta alkoholt is, csupán egy külön tartályt építenék a hitelesítéshez. Szerintem egy hétvége alatt összehozom a technikát, a gondok nem az átépítéssel kezdődtek.

A tiszta alkohol beszerzése a probléma, de az nagyon.

Első körben logikusan a Hungranánál, az E85 gyártójánál érdeklődtem. Már az első beszélgetéskor sem kecsegtettek semmi jóval, az alkohol jövedéki adóval terhelt termék, nagyon szigorú szabályok vonatkoznak a kezelésére, a vámosok a késztermék útját folyamatosan ellenőrzik. Gyakorlatilag lehetetlen, hogy ők tesztelésre alkoholt adjanak, de azért megnézik a lehetőségeiket. Azóta semmi hír, érdeklődő leveleimre nem válaszoltak.

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
Itt készül a bioetanol

Na, mondom, jól van, nem érdekes, van még alkoholgyártó Magyarországon, például a Győri Szeszgyár is megér egy kört. Győrben lesz a Széchenyi futam, hátha érdekli őket egy kicsit a dolog. Megkérdeztem, vehetek-e tőlük szeszt, esetleg nem akarnak-e támogatók lenni. De semmi válasz, két levelet is küldtem nekik, de még annyit sem írtak vissza, hogy nincs alkohol, felejtsem el őket.  Igaz, csak egy központi címre írtam (info@gyoriszesz.hu), úgy látszik, nem erősségük a kommunikáció.

Egy kis kutatás után kiderült, hogy például a Reanal is forgalmaz szeszt, nekik is ment a levél. Jött a válasz, hogy persze, minden rendben: Etanol absz. a.r. 4090 Ft+áfa/l, valamint az etanol-termékeket csak érvényes ÁNTSZ tevékenységi engedély bemutatása esetén szolgálhatnak ki. Hoppá, ANTSZ engedély? Nem akarom én meginni. Persze levél ment azonnal az ANTSZ-nek - amire persze nem válaszoltak -, és a Reanalnak ismét, hogy ugyan már tekintsenek el ettől.  De sajnos semmilyen esetben sem tudnak eltekinteni az engedélytől, cégük jövedéki engedélye ezt nem teszi lehetővé, viszont ha magánszemélyként kívánok vásárolni, az Azúr Vegyszerboltot ajánlották a József körúton.

A vegyszerboltban valóban megvehetem literes kiszerelésben, 6900 Ft-ért literenként. Hoppá, ezt kicsit jegeljük.

Ekkor a családi szálak megmozgatása következett. Édesanyám kórházi gyógyszertárban dolgozik, megkérdeztem, nincs-e valami ötlete.  Azt mondta, nekik is van egy alkohol beszállítójuk, a Molar, nagyon rendesek, keressem meg őket.  Valóban azok voltak, és az eddigi legkedvezőbb ajánlatot kaptam: 3400 Ft+áfa/l. Vagyis a jelenlegi jövedéki adó mellet 50 l Etanol absz. ára: 170.000 Ft+áfa. A vásárláshoz vevői adatlapot kell kitölteni, ANTSZ eddig nem jött szóba.  Na jó, ez így elvileg rendben, de 204 000 forint lenne az üzemanyag a versenyre, ezt sajnos nem tudom vállalni.

Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne
Az ALKONEK elvileg jó lenne

A Molar munkatársa javasolt egy patológiai célra készült terméket, a Patosolvot, amire nincs jövedéki adó és 84,9% alkoholtartalma van. Az Azúrban is kedvesek voltak, amikor érezték, hogy a 6900 forint literenkénti szesz árral nem fogtak meg, ajánlották az Alkonek nevezetű anyagot, ami egy hígító és 98 %-ban tartalmaz alkoholt, de mivel van benne pár százalék desztilláló anyag, ezért élelmiszeripari felhasználása lehetetlen, így adómentes, az ára csak 6-700 Ft.

Juhéj, jó úton járok, kis nyomozás, és kiderült az Alkoneket a Nógrádi Erdőkémia gyártja. Pontos neve: ALKONEK Ipari spiritusz Sellakk hígító. Összetétel: Etil-alkohol 98%,  Metil-etil-keton 1 %, üzemanyagnak tökéletes. Ment is a levél az Erdőkémiának, hogy szeretnék ötven litert vásárolni. Ekkor hátradőltem, és megoldottnak tekintettem a dolgot.  Pedig a java még most következett.

A következő oldalon kiderül mit mond a törvény, és miért kell nekem 2360 forintot fizetni literenként.

3 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment2 hozzászólás

Z-tech - 2010.04.23   09:15

Ez a jogszabály csak a közúti forgalmban résztvevő járművekre vonatkozik?
Mi a helyzet az otthon használt fűnyíróval/agregátorral?

zskerner - 2009.09.18   10:41

A dolog egyszerű: az alkoholhoz kell keverni 1% (vagy 0,0001%) benzint és máris nem tiszta "bioüzemanyagról" van szó. (Az idézőjel arról szól, hogy a boltban vásárolt alkohol koránt sem biztos, hogy biológiai alapanyagokból és technológiával készül.)

Az pedig, hogy az absz. alkohol a vegyszerboltban drága, az annak tudható be, hogy az alkoholból az utolsó 4% víz eltávolítása drága mulattság.

Elhiszem, hogy magánszemélyként nehéz (lehetetlen) törvényesen jövedéki adómentesen etanolhajtással akár csak kísérletezni is. De gyanítom, hogy egy fejlesztőlabor ezt ki tudja kerülni. Esetleg kérdezz meg egy ilyen céget.

Szólj hozzá Te is!

F1: Nedves pályán is Hamiltoné az elsőség

Bár a nedves körülmények miatt nem sok derült ki a Forma-1-es Olasz Nagydíj utolsó edzéséből, Lewis Hamilton dominanciája folytatódott, ...

Óriási dugó az az M1-es autópályán

10 kilométeres a forgalmi torlódás az M1-es autópályán, a hegyeshalmi határátlépési pontnál. Szlovákia felé érdemes kerülni.

Star Wars rajongó, itt a játékautód

A Star Wars sorozatban viszonylag kevés kerekes szerkezet szerepelt, de ez nem akadály a Hot Wheelsnek. Elkészítették saját autóikat ...

F1: A McLaren megoldja a pilótakérdést?

A McLaren versenyfőnöke azt állítja, "szándékukban áll" Jenson Buttont versenyeztetni 2016-ban, ugyanakkor a két ifjoncuknak ...

F1: Dupla büntetés a Red Bull-osoknak

Ahogy Belgiumban a McLaren-Honda, Monzában a Red Bull és a Toro Rosso használja ki a szabályváltozást, kétszer is motort cserélnek ...


Erőferi arrébb rakta a kocsit, miután ráparkoltak

Miért jó régi kisautóval hajtani? Mert ha beszorítanak parkoláskor, akkor is van menekülés. Nézd meg a megoldást!


Brutális Merci dömper

Génjeiben a terepezést hordozza, de a Brabus beavatkozása nyomán sportkocsikkal versenyezhet a Mercedes G-osztály. 850 lóerő ...


F1: Titokban bővült Vettel családja

Nem csak Nico Rosbergnek született gyermeke a napokban, állítólag a Ferrari német sztárjánál is járt a gólya.


F1: Tesztelés nélkül nem akar maradni a Pirelli

A Pirellinek megint kezd elege lenni, csak akkor maradnak a Forma-1-ben 2016-on túl is, ha rendes teszteléssel készülhetnek a ...


Autója tetején furikázott Mr. Bean

Londoni kocsikázással ünnepelte 25. születésnapját Mr. Bean. A legendás karakter egy ismert jelenete elevenedett meg az utcán.


A peronra hajtott, a sínekre zuhant egy autó

Egy idős brit férfi elnézett egy kanyart, illetve nem is egyet: a parkoló helyett a síneken tette le autóját a pályaudvarnál.


F1: A Mercedes sem számított ekkora fölényre

Sebastian Vettel szerint a Mercedest nagyon nehéz lesz megállítani az Olasz Nagydíjon. Lewis Hamilton elégedett az autójával, ...


Sportos szedánokkal erősít a ©koda

A Rapid Spaceback után a limuzin is megkapja a ©koda optikai sportcsomagját. A Superb kevésbé sportos dizájnt kap, viszont futóművét ...


Na, melyik a leggyorsabb SUV a világon?

Még nem áll készen a Bentley luxus-szabadidőjárműve arra, hogy megmutassa magát a világnak, de azért az erőviszonyokat már most ...


Autójában maszturbált a benzinkúton egy nő

Néha átok a fedélzeti kamera: egy brit kamionos készüléke olyasvalamit rögzített, amit jobb volna elfelejteni.


F1: Az utolsó előtti Olasz Nagydíj jön?

Bernie Ecclestone továbbra sem elégedett Monza fizetési hajlandóságával, valószínűnek tartja, hogy nem hosszabbít szerződést ...