Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

445 forintos benzinár: sajnos nem vicc

Autópályadíjak, benzinárak Európában

Szerző: levél küldés
Fotók: Szabó-Jilek Ádám,
Dátum: 2011.06.21. 08:10
Ha autózunk, akkor az üzemanyagért, az autópálya használatért és a parkolásért biztosan kell fizetnünk. De nem mindegy, hogy mennyit. Tankolási, parkolási trükkök a nyárra.
Autópálya

Európában nagyjából kétféle módja van annak, hogy az autóstól bezsebeljék az autópálya használatának díját. Míg Ausztriában, Magyarországon, Szlovákiában, Bulgáriában, Szlovéniában, Romániában a matricás megoldást részesítik előnyben, addig Olaszországban, Franciaországban, Horvátországban, Szerbiában, Lengyelországban szakaszonként, az úthasználattal arányosan kell fizetni.

  Matricaárak* Pótdíjak Megjegyzés
 Ausztria 7,9-23-76,5
 120 vagy 300-tól Pótlólagos helyszíni útdíj vagy nemfizetés esetén büntetés
 Csehország 10,5-15-50,5 200-tól
 
 Románia 3-7-28 120-tól 
 Svájc 31,5** 31,50+70 Megvetetik a hiányzó matricát
 Szlovákia 7-14-50 500-ig 
 Szlovénia 15-30-95 300-800 Helyben kifizetve csak 150
*Heti-havi-éves, kivéve Csehország: 10 napos és Ausztria: 10 napos/2 havi
**Svájcban nincs heti és havi matrica, éves díjjal kedveskednek a turistáknak
Minden ár euróban értendő! Forrás: ADAC német autóklub, 2011. május

445 forintos benzinár: sajnos nem vicc
Személyautóval Németországban ingyenes az autópálya-használat

Lehet rajta vitatkozni, hogy melyik a jobb, olcsóbb megoldás, de az tény, hogy utálatos dolog a fizetőkapuknál lassítani, vacakolni az apróval, bankkártyával esetleg órákat várni a dugóban. És persze sokkal balesetveszélyesebb is.

A matricás megoldás jóval kényelmesebb, csak meg kell venni, aztán más dolgunk nincs vele. Fontos, hogy a legtöbb országban nem elég, ha van autópálya-matricánk, azt a szélvédő meghatározott pontjára fel is kell ragasztani. Különben nem érvényes.

Németország üdítő kivétel, ott belefér, hogy az autósok ne fizessenek a sztrádahasználatért. Emellett ebben az országban vannak egyedül sebességkorlátozás-mentes szakaszok is, ahol büntetlenül száguldhatunk, amennyivel csak tudunk.
445 forintos benzinár: sajnos nem vicc
Kevesebbe kerül a szlovák és a cseh úthasználati díj, mint a magyar. Figyelni kell rá, hogy a fejlett hazai elektronikus rendszerben elég megváltani a jogot, de a legtöbb országban még a levonót kell felragasztani a szélvédőre, az előírt módon

Svájcban nehéz spórolni, ha átlépjük a határt, akkor jó eséllyel ránk melegítik az éves autópálya-matricát. Rövidebb ideig érvényes nincs, és általában a határon posztoló egyenruhást az sem nagyon érdekli, hogy utunk során mi egyáltalán nem kívánunk sztrádán haladni. Szerencsére az éves matrica ára nem elviselhetetlen, jelenleg 38 frankot, durván 8400 forintot szednek el érte a helvétek.

Sztrádadíjak: itthon a legdrágább

Ha megnézzük, a matricás megoldást választó országok árait, akkor kiderül, hogy itthon irreálisan drága az autópálya-matrica. Míg itthon 40 000 forintot kérnek el az egy évig érvényes jogosultságért, addig átszámolva a szlovén matrica 25 400, az osztrák 20 400, a bolgár 9100, a svájci 8400, a román pedig 7500 forintba kerül.

Ha Európába utazunk, érdemes úgy tervezni az útvonalat, hogy minél nagyobb távot autózzunk olyan országokban sztrádán, ahol ez olcsón megúszható.

Tankolás

445 forintos benzinár: sajnos nem vicc
Belgiumban a legdrágább az üzemanyag, de francia, olasz és német kutakon is fáj tankolni

Bár az üzemanyagárak nagyjából hetente változnak, azért akad néhány olyan ország, ahol kirívóan sokat kell fizetni a benzinért, gázolajért.

Üzemanyag szempontból drága helynek számít Hollandia, Dánia, Olaszország és Franciaország, és aránylag olcsón kaphatunk benzint Lengyelországban, Szlovéniában és Horvátországban. Mi valahol középtájon állunk a hazai árakkal.

A szokásos aranyszabályt itt is érdemes betartani, ha nem sietünk, és letérünk a sztrádáról, akkor egy-egy teletanknál - ez is lényeges, hogy a lehető legritkábban álljunk meg tankolni, és akkor mindig töltsük tele a tankot - bőven megéri a kerülő.

Üzemanyagárak euróban (95-ös benzin / gázolaj, l)
Belgium1,68 / 1, 44
Franciaország1,61 / 1,41
Németország1,55 / 1,41
Olaszország1,54 / 1,40
Svájc1,47 / 1,56
Csehország1,44 / 1,41
Ausztria1,38 / 1,31
Horvátország1,33 / 1,26
Az árak euróban értendők. Forrás: ADAC német autóklub

A környező országok közül Ukrajnában a legnagyobb élmény tankolni, az üzemanyagárak hazai szemmel viccesen alacsonyak. Rossz hír, hogy a határon befelé apró papírost kell kitöltenünk a rendszámunkkal, és az autó tankjában lötyögő vám- és adómentesen behozott üzemanyag mennyiségével. Tehát hiába tűnik jó befektetésnek, egy kilencven literes üzemanyagtankú járgánnyal nem ingázhatunk a végtelenségig legálisan a két ország között.
Parkolás

445 forintos benzinár: sajnos nem vicc
Jobb a fizetős övezeten kívül letenni az autót és tömegközlekedéssel indulni városnézésre

Reménytelen vállalkozás lenne felsorolni, hogy Európában hol, mennyit kérnek a parkolásért, hiszen csak Budapesten is több tucatnyi különféle tarifát találunk. A legtöbb városban azonban  spórolhatunk úgy, hogy még az ingyenes zónában letesszük az autót, és besétálunk/bebuszozunk a minket érdeklő látványosságokhoz.

Kelet-európai megoldás, de nagyobb szupermarketek, bevásárlóközpontok parkolójában ingyen letehetjük az autót, ha van hozzá képünk. Ha nagyon háborog emiatt a lelkiismeretünk, akkor ugorjunk be valamelyik boltba, és vegyünk egy zsömlét.

Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával

További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon

60 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment59 hozzászólás

nameriki - 2011.06.26   10:18

LPG -nek még az is hátránya hogy a mélygarázsba nem mehetsz le :/

Specialized78 - 2011.06.26   09:09

209Ft-ért tankolok LPG-t.Még pár hónap és megtérül az ára.
Annyi hátránya van,hogy kb 5 lóerővel gyengébb az autó.De mivel nem versenyzem,ezért nem érdekel.

Barca - 2011.06.25   13:13

Nincs gond a benzin árával, egy Evian ásványvíz "nullahetvenötös" kivitelben is kóstál ennyit, pedig nem 1000 méter mélyről, esetleg a tenger alól hozzák, aztán finomítják szállítják stb. végül pedig 0-24 kutakon árulják.

A gond ott kezdődik, hogy a germán srác vehet 2000 litert a fizuból, míg nálunk 500-at, és akkor már pesti lakos volt, jó állással.
Én csak azt szeretném, hogy minden olyan dolgot is 60% adóval sújtsanak ami ezt megérdemli pl cigi, pia, stb. A közlekedés létszükség, ez előbbiek nem, talán azzal is ki lehetne baszni aki ezt megérdemli, nem dő?

Antiszoc - 2011.06.24   20:45

A heftid mellé.

Antiszoc - 2011.06.24   20:44

A szegfűdet kuki.

További 54 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Brutális Lamborghini-szörny érkezik!

A Lamborghini a világ egyik legismertebb luxusautó-rendezvényén mutatja be új, limitált példányszámú szupersportkocsiját. A HyperVeloce ...

Mustanggal próbált vagánykodni, a bámészkodók között végezte

Ha nem tudsz kordában tartani egy Ford Mustangot, akkor inkább ne feszegesd a határait

Dodzsemezett a DTM-futamon, kizárták

Az Audi versenyfőnöke azt mondta a rádión "lökd ki!", a pilóta megtette - kizárás és mea culpa lett a vége.

Több mint 1,76 milliárd forint kerékpárút-fejlesztésre

Több mint 1,76 milliárd forint értékben nyert támogatást kerékpárút-fejlesztésre tíz önkormányzat, a kivitelezéseknek október ...

Pénzbehajtás fenyegeti a magyar autósokat

Itthon az idő múlásával megsokszorozódnak bizonyos pótdíjak. Így fizethetünk egyazon kihágásért 14 875 helyett 59 500 forintot. ...


Negyven autót tört össze az ámokfutó

A rendőrök kénytelenek voltak lelőni azt a férfit, aki előlük menekülve legalább három tucat autót rongált meg Houstonban.


3
Forgalommal szemben autózott a Miskolci elkerülőn

Forgalommal szemben autózott a Miskolci elkerülőn

A felsőzsolcai körforgalom után gondolt egyet az autós és megfordult!


F1: A Honda és a Renault sem tart nyári szünetet

A nyári szünetet is végigdolgozza a jelentős hátrányban lévő Honda és a Renault.


Újabb autóhackelés videón

A Wired Jeep-eltérítése után itt egy újabb autóhackelős hír, igaz, rögtön happy enddel, a General Motors azonnal javította a ...


Álca nélkül csípték el a Ferrari F12 új csúcsmodelljét

Maranellóban már fóliázás nélkül grasszál a Ferrari F12 hamarosan érkező csúcskivitele.


A Lamborghini Asteriont láttad már?

A brit dizájner kicsit máshogy képzeli el napjaink sportautóit, és ezért nagyon hálásak vagyunk neki.


F1: A Toro Rosso olyan jó, mint a Mercedes?

A Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost szerint az istálló majdnem olyan jó autót épített, mint a Mercedes.


Hamisított alkatrész miatt pánikol a Toyota

Egy belső memó szerint az elmúlt 10 évben több ezer autóba szerelhettek be hamisított alkatrészt. A probléma csak az ausztrál ...


1
Az új magyar Suzuki még az Octaviát is lenyomta

Az új magyar Suzuki még az Octaviát is lenyomta

Júliusban pörögtek a Suzuki Vitara-eladások Magyarországon, az új magyar gyártású SUV-nak még a flottakirály ©koda Octaviát is ...


8
Mazda 6: olyan szép, hogy a többi mindegy is

Mazda 6: olyan szép, hogy a többi mindegy is

Kit érdekel a hagyományos japán megbízhatóság, a gazdag felszereltség vagy a korszerű műszaki tartalom: ezt a kocsit (kombiban ...


F1: Messze van még a renault-s döntés

A Renault-nál szeptember előtt semmiképp se döntenek a további Forma-1-es részvétel formájáról, de több irányvonalat is fontolgatnak, ...