Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:420.0 Ft

445 forintos benzinár: sajnos nem vicc

Autópályadíjak, benzinárak Európában

Szerző: levél küldés
Fotók: Szabó-Jilek Ádám,
Dátum: 2011.06.21. 08:10
Autópálya

Európában nagyjából kétféle módja van annak, hogy az autóstól bezsebeljék az autópálya használatának díját. Míg Ausztriában, Magyarországon, Szlovákiában, Bulgáriában, Szlovéniában, Romániában a matricás megoldást részesítik előnyben, addig Olaszországban, Franciaországban, Horvátországban, Szerbiában, Lengyelországban szakaszonként, az úthasználattal arányosan kell fizetni.

  Matricaárak* Pótdíjak Megjegyzés
 Ausztria 7,9-23-76,5
 120 vagy 300-tól Pótlólagos helyszíni útdíj vagy nemfizetés esetén büntetés
 Csehország 10,5-15-50,5 200-tól
 
 Románia 3-7-28 120-tól 
 Svájc 31,5** 31,50+70 Megvetetik a hiányzó matricát
 Szlovákia 7-14-50 500-ig 
 Szlovénia 15-30-95 300-800 Helyben kifizetve csak 150
*Heti-havi-éves, kivéve Csehország: 10 napos és Ausztria: 10 napos/2 havi
**Svájcban nincs heti és havi matrica, éves díjjal kedveskednek a turistáknak
Minden ár euróban értendő! Forrás: ADAC német autóklub, 2011. május

445 forintos benzinár: sajnos nem vicc
Személyautóval Németországban ingyenes az autópálya-használat

Lehet rajta vitatkozni, hogy melyik a jobb, olcsóbb megoldás, de az tény, hogy utálatos dolog a fizetőkapuknál lassítani, vacakolni az apróval, bankkártyával esetleg órákat várni a dugóban. És persze sokkal balesetveszélyesebb is.

A matricás megoldás jóval kényelmesebb, csak meg kell venni, aztán más dolgunk nincs vele. Fontos, hogy a legtöbb országban nem elég, ha van autópálya-matricánk, azt a szélvédő meghatározott pontjára fel is kell ragasztani. Különben nem érvényes.

Németország üdítő kivétel, ott belefér, hogy az autósok ne fizessenek a sztrádahasználatért. Emellett ebben az országban vannak egyedül sebességkorlátozás-mentes szakaszok is, ahol büntetlenül száguldhatunk, amennyivel csak tudunk.
445 forintos benzinár: sajnos nem vicc
Kevesebbe kerül a szlovák és a cseh úthasználati díj, mint a magyar. Figyelni kell rá, hogy a fejlett hazai elektronikus rendszerben elég megváltani a jogot, de a legtöbb országban még a levonót kell felragasztani a szélvédőre, az előírt módon

Svájcban nehéz spórolni, ha átlépjük a határt, akkor jó eséllyel ránk melegítik az éves autópálya-matricát. Rövidebb ideig érvényes nincs, és általában a határon posztoló egyenruhást az sem nagyon érdekli, hogy utunk során mi egyáltalán nem kívánunk sztrádán haladni. Szerencsére az éves matrica ára nem elviselhetetlen, jelenleg 38 frankot, durván 8400 forintot szednek el érte a helvétek.

Sztrádadíjak: itthon a legdrágább

Ha megnézzük, a matricás megoldást választó országok árait, akkor kiderül, hogy itthon irreálisan drága az autópálya-matrica. Míg itthon 40 000 forintot kérnek el az egy évig érvényes jogosultságért, addig átszámolva a szlovén matrica 25 400, az osztrák 20 400, a bolgár 9100, a svájci 8400, a román pedig 7500 forintba kerül.

Ha Európába utazunk, érdemes úgy tervezni az útvonalat, hogy minél nagyobb távot autózzunk olyan országokban sztrádán, ahol ez olcsón megúszható.

Tankolás

445 forintos benzinár: sajnos nem vicc
Belgiumban a legdrágább az üzemanyag, de francia, olasz és német kutakon is fáj tankolni

Bár az üzemanyagárak nagyjából hetente változnak, azért akad néhány olyan ország, ahol kirívóan sokat kell fizetni a benzinért, gázolajért.

Üzemanyag szempontból drága helynek számít Hollandia, Dánia, Olaszország és Franciaország, és aránylag olcsón kaphatunk benzint Lengyelországban, Szlovéniában és Horvátországban. Mi valahol középtájon állunk a hazai árakkal.

A szokásos aranyszabályt itt is érdemes betartani, ha nem sietünk, és letérünk a sztrádáról, akkor egy-egy teletanknál - ez is lényeges, hogy a lehető legritkábban álljunk meg tankolni, és akkor mindig töltsük tele a tankot - bőven megéri a kerülő.

Üzemanyagárak euróban (95-ös benzin / gázolaj, l)
Belgium1,68 / 1, 44
Franciaország1,61 / 1,41
Németország1,55 / 1,41
Olaszország1,54 / 1,40
Svájc1,47 / 1,56
Csehország1,44 / 1,41
Ausztria1,38 / 1,31
Horvátország1,33 / 1,26
Az árak euróban értendők. Forrás: ADAC német autóklub

A környező országok közül Ukrajnában a legnagyobb élmény tankolni, az üzemanyagárak hazai szemmel viccesen alacsonyak. Rossz hír, hogy a határon befelé apró papírost kell kitöltenünk a rendszámunkkal, és az autó tankjában lötyögő vám- és adómentesen behozott üzemanyag mennyiségével. Tehát hiába tűnik jó befektetésnek, egy kilencven literes üzemanyagtankú járgánnyal nem ingázhatunk a végtelenségig legálisan a két ország között.
Parkolás

445 forintos benzinár: sajnos nem vicc
Jobb a fizetős övezeten kívül letenni az autót és tömegközlekedéssel indulni városnézésre

Reménytelen vállalkozás lenne felsorolni, hogy Európában hol, mennyit kérnek a parkolásért, hiszen csak Budapesten is több tucatnyi különféle tarifát találunk. A legtöbb városban azonban  spórolhatunk úgy, hogy még az ingyenes zónában letesszük az autót, és besétálunk/bebuszozunk a minket érdeklő látványosságokhoz.

Kelet-európai megoldás, de nagyobb szupermarketek, bevásárlóközpontok parkolójában ingyen letehetjük az autót, ha van hozzá képünk. Ha nagyon háborog emiatt a lelkiismeretünk, akkor ugorjunk be valamelyik boltba, és vegyünk egy zsömlét.

Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával

További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon
Vezess.hu Top cikkek

Cikk nyomtatása

59 hozzászólás

comment59 hozzászólás

nameriki - 2011.06.26   10:18

LPG -nek még az is hátránya hogy a mélygarázsba nem mehetsz le :/

Specialized78 - 2011.06.26   09:09

209Ft-ért tankolok LPG-t.Még pár hónap és megtérül az ára.
Annyi hátránya van,hogy kb 5 lóerővel gyengébb az autó.De mivel nem versenyzem,ezért nem érdekel.

Barca - 2011.06.25   13:13

Nincs gond a benzin árával, egy Evian ásványvíz "nullahetvenötös" kivitelben is kóstál ennyit, pedig nem 1000 méter mélyről, esetleg a tenger alól hozzák, aztán finomítják szállítják stb. végül pedig 0-24 kutakon árulják.

A gond ott kezdődik, hogy a germán srác vehet 2000 litert a fizuból, míg nálunk 500-at, és akkor már pesti lakos volt, jó állással.
Én csak azt szeretném, hogy minden olyan dolgot is 60% adóval sújtsanak ami ezt megérdemli pl cigi, pia, stb. A közlekedés létszükség, ez előbbiek nem, talán azzal is ki lehetne baszni aki ezt megérdemli, nem dő?

Antiszoc - 2011.06.24   20:45

A heftid mellé.

Antiszoc - 2011.06.24   20:44

A szegfűdet kuki.

További 54 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

A húsvét így az igazi!

A nyuszi és a hímes tojás az autókat sem kíméli, van aki saját maga díszíti fel járművét húsvét alkalmából, de vannak akik inkább ...

Elgázolták, de ment tovább a rendőr

Számos tanulsága van az alábbi történetnek. Potenciális turisták számára mindenekelőtt az, hogy ha Thaiföldön furcsán alakulnak ...

F1: Ricciardo az élen az esőben

A Kínai Nagydíj utolsó, esős szabadedzésén a Red Bull ausztrál pilótája végzett az élen. Az idők nem mutatnak sokat.

Ezért ne parkolj a járdára!

Sorra karcolta össze a autókat a romániai nő, ezzel fejezve ki nemtetszését a járdára parkolás miatt.

F1: A Red Bull megfizet a fellebbezésért

A Nemzetközi Automobil Szövetség pénteken este közzétette a Red Bull fellebbezési ügyében született ítélet indoklását.

Ez még a képernyő előtt is durva, milyen lehet élőben?

Feszülten fogod várni a becsapódás pillanatát, és mikor megtörténik, még a monitor előtt is összerezzensz!

F1: Diszkósláger McLaren módra

A McLaren és a Mobil1 úgy érezte, ha már a pályán nem sikeres az új V6-os motor hangja, legalább a diszkókban jól szólhat.

F1: Sztrájkoló sztárok 1982-ből

Sztrájk miatt 1982-ben került veszélybe a dél-afrikai futam megrendezése, a pilóták valódi sztrájkba kezdtek ebben az évben.

F1: Räikkönenért megőrültek a kínai tinilányok

Kínában már a reptéren komoly sereg tinilány fogadta, mintha csak egy nyálas hangú popsztár érkezett volna az országba.

Fotókon a nyújtott tengelytávú C Merci!

Megérkeztek a Mercedes-Benz C-osztály nyújtott kivitelének első példányai Kínába. A világpremier előtt, a Pekingi Autószalon ...

F1: Nem adja fel az évet új Ferrari-főnök

A Kínai Nagydíj szabadedzésein bemutatkozott a Ferrari új csapatfőnöke, Marco Mattiacci, aki bevallotta, hogy szinte az utolsó ...


Több száz taxiengedélyt vettek el Budapesten

Az új taxirendelet szeptember 1-jei életbe lépése óta több száz taxi- és droszthasználati engedélyt vonatott vissza a Budapesti ...


F1: Sosem volt még ilyen erős mezőny?

Jenson Button szerint talán sosem volt még egyszerre ennyi tehetség a Forma-1-ben, mint ma. Daniel Ricciardót különösen nagyra ...


Hibrid sportautókkal erősít a Mercedes

Hipersportkocsi helyett hétköznapi sportmodelljeit vértezné fel hibrid technológiákkal a Mercedes-Benz. Az AMG már kutatja a ...


4
Szelfizés közben rúgták fejbe

Szelfizés közben rúgták fejbe

A mögötte elsuhanó vonatot akarta megörökíteni a fiatal srác, a semmiből jött a bakancs.


Alonso: Az eső mindent lenullázhat

Fernando Alonso elégedett a Ferrari pénteki munkájával, de a kétszeres bajnok spanyol szerint a várható szombati eső miatt nincs ...


2
Megállni tilos, de nem nekünk!

Megállni tilos, de nem nekünk!

Jellegzetes, mindennapi pillanatkép szerkesztőségünk utcájából.


Ez kellene a Balatonra

A Balatont 30 perc alatt tudnánk átszelni a piacon kapható leggyorsabb jetskivel. Te kipróbálnád?


Vettel: A Mercedes még nem húzott bele

Bár a Red Bull pilótái a Kínai Nagydíj edzésein nem voltak olyan messze a Mercedesektől, Vettel és Ricciardo szerint is jelentős ...


3
Lista a szeszesitalok kiürülési idejéről

Lista a szeszesitalok kiürülési idejéről

Zéró tolerancia ide, fokozott közúti ellenőrzések oda, sajnos várhatóan idén húsvétkor is rengetegen ülnek majd ittasan a volán ...


Erős évet zárt a Rába

Bár hagyományos piacain elmaradt a fellendülés, mégis jó évet zárt a Rába.


F1: Hamiltonnak nem tetszik az autója

Lewis Hamilton megnyerte ugyan a Kínai Nagydíj második szabadedzését, de az angol nem volt elégedett Mercedesével.