Érdekes ötlettel álltak elő az osztrák kutatók. Szerintük a lassításkor világító, de az autó frontrészén elhelyezett zöld színű lámpa kimutatható módon csökkenthetné a balesetek számát. A tanulmány szerint a balesetek 7,5-17 százaléka lenne megelőzhető, ha az autókat felszerelnék ezzel a kiegészítő fényjelzéssel.

Ezen túlmenően, az esetek 25 százalékában a zöld jelzés pozitívan befolyásolná az ütközési sebességet is, ami enyhébb sérülésekhez vezetne. A projektben részt vett a Bonni Jogi és Közlekedéspszichológiai Intézet is.

A közlekedés többi résztvevője azonnal látja a fékezési szándékot

Az elsődleges cél, hogy a szemből érkező közlekedők is azonnal lássák, ha egy jármű lassít. A lámpa kialvása pedig egyértelműen jelezné, amikor a jármű újra elindul. Mindemellett az oldalról, például egy kereszteződésben közeledő járművek vezetői is könnyebben felmérhetnék a másik autó mozgását és szándékait.

Annak érdekében, hogy a fényjelzés kedvezőtlen szögből se maradjon észrevétlen, a kutatók további, oldalsó lámpák elhelyezését is javasolják. Gyakorlati előny, hogy a zöld féklámpákat viszonylag egyszerűen lehetne integrálni a már meglévő nappali menetfényként alkalmazott LED-es megoldásokba. 

200 valós balesetet elemeztek

A Grazi Műszaki Egyetem összesen 200, osztrák útkereszteződésekben történt valós balesetet elemzett újra. A tanulmány során a kutatók úgy szimulálták az eseményeket, mintha minden érintett jármű rendelkezett volna zöld első féklámpával. Hasonló kísérleteket végeztek már Berlinben és Szlovákiában is, ahol szintén arra a következtetésre jutottak, hogy ez az újítás növeli a közlekedésbiztonságot.

Azt azonban egyelőre nem tudni, hogy a kutatási eredmények nyomán születnek-e majd új szabályozások a jövőben.