Durrdefekt

Épp a szerkesztőségbe, kedves pajtásaimhoz tartottam a Suzuki SX4-gyel, amikor a bal első kerékkel egy hó alatti valamit találtam el. Nem adott fémes hangot, valószínűleg egy járdasziget széle lehetett.


A probléma gyökere

A probléma gyökere

A probléma gyökere


Alattomosan kiharapott egy ötvenfilléresnyi darabot a gumiból, pedig egyesben, a mély hóban araszolva mentem át rajta. Az autó a küszöb fölé érő hóban így is simán feljött a havas parkolóból kivezető emelkedőn, ahol meg tudtam állni kereket cserélni.

Volt némi rossz sejtésem, mert kerékőrrel addig nem találkoztam a kocsiban, de erre a tesztautókból notóriusan elkeveredő bizbaszra nem volt szükség. Az emelési pontot az emelő fejével megegyező mélyedés segít megtalálni a zéró műszaki érzékkel rendelkezőknek is.

Egy Suzukival is akadhat baj 3

Gyanúsan jól alakult

Nem fér fel a pótkerék

Nem fér fel a pótkerék

Nem fér fel a pótkerék


A kerékkulccsal könnyű volt jégtörőként az aszfaltig hatolni, hogy az emelő stabilan álljon, a kerékcsavarokat sem ész nélkül húzta meg a kedves ismeretlen, akinek áldassák a neve a nyomatékkulcs használatért.

Eddig minden gyanúsan jól alakult. Levettem a kereket és az addig ülőkének használt mankókerék felhelyezésével diadalittasan indulhattam is volna, ha a szükségpótkerék elfér az eredeti helyére.

Minden gyári, mégsem működött

Innen vitte föl, vagy onnan hozta le?

Innen vitte föl, vagy onnan hozta le?

Innen vitte föl, vagy onnan hozta le?


De nem ment fel. Az emelőt koppig betekertem, akkor sem. Kikapartam a havat a kerék alól, akkor sem. A gyári emelővel, legalábbis ezeken a 16 collos, 205/60 R16-os gumikkal és a 4×4-es SX4 hasmagasságával nem működött.

Ekkor hívtam telefonos segítséget, és rövid sütkérezés után a Vezess Futamhoz használt Splashsel befutottak a többiek. Útközben meggyőzték magukat, hogy mennyire dőre, kétbalkezes tökfilkó vagyok, ezt egy csaj is meg tudná oldani, majd széttárták a kezüket.

A másik emelő ment a lengőkar alá

A másik emelő ment a lengőkar alá

A másik emelő ment a lengőkar alá


A régi gumi kirúgta magát, azt már nem lehetett visszatenni, hogy az emelőt kikapva alátegyünk egy magasítót és magasba tekerjük az SX4-et. Pedig magasítás akadt volna, na nem deszka, mert egy lapkiadónál abból kevés forog, hanem egy adag fénymásolópapír.

Túlzás a 19 centi?

Végül a bal első lengőkart nyomtuk feljebb a Splash emelőjével, így felfért a mankókerék. Aztán leengedtük mindkét rombuszt, szárazra töröltük a havas kerékkulcsokat és elindultunk leadni az autót, maximum 80-nal, amit a virslikerékre a gyár engedélyez.

Jó helye van a kerékcsavaroknak

Jó helye van a kerékcsavaroknak

Jó helye van a kerékcsavaroknak


Valószínűleg azon hasalt el a gyári emelő, hogy a tesztelt SX4-nek centikkel nagyobb a hasmagassága, mint az alapverzióknak. Nálunk a 4×4-es modell járt, amely nem 16,5-17,5 centire, hanem 19 centire hordja a hasát a földtől, ami a terepes kirándulásokhoz vagy járdára állva is jól jön.

Ki, mit csinált volna?

Ha más is járt így SX-4gyel vagy más autóval, szóljon hozzá bátran! (A kommenteléshez be kell lépni jobb fent.) A barkácsszakköröktől pedig várjuk a tippeket, ki hogyan oldotta volna meg a dolgot, első körben az autóhoz gyárilag adott készlettel illetve más segédeszközökkel.