Röviden – Opel Adam

Mi ez?

Uniszex városi divat-kisautó az Opeltől

Mit tud? Megnézik, elöl kimondottan tágas és nagyon jópofa dizájntrükköket tud
Mibe kerül? Három misi és ötven ropi az 1,2-es, klíma nélküli szálkás fapad kivitel, egy 1,4-es, látványos példány alsó hangon 3,5 millió, listaáron
Kinek jó?  Aki alkalmilag négyszemélyesként is használható városi kisautót akar, szereti a jópofán különlegeset, nem akar 500-ast és nem érdekli a vezetés

A Fiatnak bejött az 500-as, a BMW-nek a MINI, és a Citroën DS3 is igen jól sikerült kisautó. A Volkswagen az Uppal (és a Mii-vel és a CityGóval) a praktikum oldaláról közelítette meg a városi kisautó kategóriát, az Opel ellenben nagyon menő, fiatalos dizájnnal száll ringbe Adam nevű apróságával. A szub-Polo, szub-Corsa kategória sok éve nem volt ilyen színes – a versengés győztesei a vevők.

Az Opel divat-kisautóját több tucatnyi szabadon megválasztható színű, textúrájú alkatrésszel szinte tökéletesen egyedivé teheti a megrendelő
Az Opel divat-kisautóját több tucatnyi szabadon megválasztható színű, textúrájú alkatrésszel szinte tökéletesen egyedivé teheti a megrendelő

Opel Adam: városból kihajtani tilos!

Opel Adam: városból kihajtani tilos!

Az Opel divat-kisautóját több tucatnyi szabadon megválasztható színű, textúrájú alkatrésszel szinte tökéletesen egyedivé teheti a megrendelő
Ez egy Slam alaptípus, számos egyedi aprósággal individualizálva
Az Opel Adam az 500-as Fiat, Mini, Citroen DS3, esetleg az Alfa Mito vetélytársának készült. Motorválasztéka egyelőre igen szerény, de már kész a turbómotor hozzá, és bizonyára dízelt is kap majd
Rövid tengelytáv és határozott orrnehézség jellemzi az Adamot; lehet vele élvezetesen autózni, de cseppet sem sportos karakter
Úgy megy, mintha jönne. A kerek tolatólámpával és ködzáróval a fara is arcnak látszik
Opel Adam: városból kihajtani tilos! 49
Teccenek látni, hogy még a belső tükör burkolata is piros? A színezett alkatrész felára 15 ezer forint
A duci alapformát agresszívan ellapítja a széles fényszóró; talán ez az apró motívum teszi, hogy az Adam nem kimondottan női autó, fiúk sem néznek ki hülyén benne
Harcias a Slam megjelenése, de az első padlógáz szétoszlatja az illúziót. Na, majd a turbómotor!
Elegánsak, ötletesek a részletek
A csomagtérfedél az embléma megnyomásával nyílik, mint az Astra GTC-é
A képen a fényezést tessék figyelni: pár ezer kilométer alatt már szálasra koptatta a gépi mosó. Praktikusabb a metálfény az alapnál!
Fekete és piros: a látvány valóban sportos. A kocsi viselkedése kevésbé
A kormánykarima alsó részének színe és a színes váltógomb együtt 25 ezer forint
A fordulatszámmérőn látható: ez egy Stop-Startos, a motort rövid megállások esetén takarékosan leállító változat. A rendszer felára százezer forint
Magyarul beszél és sok hasznos infót tud a fedélzeti számítógép. Érdekes viszont, hogy a menetstabilizáló nem kapcsolható ki a menüben sem
6-6,5 liter körüli fogyasztást produkál az 1060 kilós autó a műszakilag nem túl kifinomult százlovas egy-négyessel. Ha meggondolom, hogy a Citroen DS3 is ennyit eszik a bővérű 1m6 literes turbóval!
Keréknyomás-ellenőrző rendszer, 40 ezer forintért. A guminyomás-érték meglepően magas: közepes terheléshez elöl 2,6, hátul 3,2 bart ír a kézikönyv!
Az érintőképernyős központi kijelző grafikája kissé bántóan egyszerű, de a menü felépítése logikus. Navi nincs a kocsiban, a GM okostelefonos alkalmazását kell használnunk, ennek képét viszont megjeleníti az LCD
Kormányfűtés, ülésfűtés, extra rásegítés a kormányon: a három gomb megnyomásával indultam el minden októberi reggelen az Adammal
Felárért tolatóradar, sőt, parkolóautomatika is kérhető a csöppséghez
Helyenként feltűnnek zavaróan olcsó műanyagok, de összességében minőségi a beltér, összemérhető egy A1-gyel, Minivel
Egyszerű és jópofa a klímakonzol; AUTO üzemmódban nem világítanak a keretező gyűrűn az állapotjelzők, csak ha eltekerjük valamelyik gombot
USB, AUX és egy konnektor
A rugalmas gumiszalag a pohártartó, ötletes. A megvilágítás színe - felárért, naná - változtatható
Ez a gomb változtatja a hangulatvilágítás RGB-LEDjeinek színét, a felár 35 ezer forint
A bőrülés felára már húzós tétel, negyedmillió
Elöl magasabbak is kényelmesen beállíthatják a kormány-pedál-ülés háromszöget, de egy 180 centis felnőtt már bajosan fér el maga mögött
A szép piros műanyag és a bőrbetét körül sprőd a plasztik az ajtóbelsőn
Hangulatos rajtzászló-minta a tetőkárpiton, 50 ezer forintért
Beszállni is bajos hátra és a hely se sok - talán egy hangyányival több, mint a MINI-ben
Ötödik személy fel se merülhet
Az 1,4 literes szívómotor épp csak hogy elég az Adamba, de az ötgangos váltó kevés bele. Kéne még egy fokozat, egy hosszú, csendes hatodik - majd a turbós egyliteres új motorhoz lesz
Az ülések könnyedén ledönthetők, kisebb nagybevásárlásokat meg lehet oldani
A 170 literes csomagtartó mély, de rövid. Egy fotótáskával és dzsekivel már félig meg is telt
Egy másik változat, talán a Jam
A szélforgóra emlékeztető felni dekorbetétei egyenként cserélhetők, 30 ezer forint egy szett
Az alapszíntől eltérő tetőfényezés felára 70 ezer forint
A fehér kárpitokkal, dekorbetétekkel tágas és elegáns lesz az Adam beltere
A fehér félbőr ülések szépek és nem izzasztóak, mint a bőr, de kell-e mondanom, mennyire könnyen koszolódnak?
A csillagos égbolt fényereje változtatható, a felár 50 ezer forint
Fotó megosztása:

Az Opel Adam az 500-as Fiat, Mini, Citroen DS3, esetleg az Alfa Mito vetélytársának készült. Motorválasztéka egyelőre igen szerény, de már kész a turbómotor hozzá, és bizonyára dízelt is kap majd

Az Opel Adam az 500-as Fiat, Mini, Citroen DS3, esetleg az Alfa Mito vetélytársának készült. Motorválasztéka egyelőre igen szerény, de már kész a turbómotor hozzá, és bizonyára dízelt is kap majd

Jam, Slam, Glam

Úgy alakult, hogy tíz nap alatt az Adam mindhárom stílusirányzatát végigülhettem. Az első példány, a lilásfekete, üvegtetős Glam sajnos még a fotózást sem érhette meg, kidőlt alólam egy apró váltóhiba miatt – az egyes és a rükverc közti határoló kiugrott egyesből kettesbe váltva. Nem lett mozgásképtelen a gép, csak célozni kellett az első két fokozatot – a szervizesek azt mondják, még nem láttak ilyet. Hm.

A gyengélkedés idejére kaptam viszont egy fekete, piros hűtőmaszk-díszes, tetőkárpitján izgalmas rajtzászló-mintát viselő példányt, bőrüléssel. Ő volt a sportosnak szánt Slam. Ezt egy hétvégére vihettem haza, és hétfőn becserélhettem két napra egy halványzöld-fehér, tetőkárpitja alatt a csillagos égboltot hordozó lányosabb verzióra, olyan fehér félbőr ülésekkel és világos ajtóbelsővel, hogy a szívem is elfacsarodott, mikor először ültettem be kisiskolás lánykáimat ormótlan gumicsizmáikkal ebbe a patyolattiszta budoárba.

Egy másik változat, talán a Jam

Egy másik változat, talán a Jam

Különben műszakilag ugyanaz volt mindhárom kocsi: 1,4-es, szívó benzinmotor, száz lóerővel, képtelenül rövid váltóval és hibás úton félelmetesen bizonytalan viselkedéssel.

Adam vagy Edem?

Bár az autót Adam Opelről, a cég NÉMET alapítójáról keresztelték el, mindenki amerikásan Edemezi. Nem tudom, miért, amikor a Mercedest se szoktuk Mörszídöszözni itthon. Azt sem értem persze, miért akarta az Opel, hogy szegény Adam apó ventilátorként pörögjön a sírjában.

Opel Adam: városból kihajtani tilos! 87

Karl, Wilhelm, Heinrich, Fritz és Ludwig – bármelyikükről jogosan kaphatná a nevét egy Opel autó

Adam Opel ugyanis a fáma szerint gyűlölte az autókat. Cége varrógépek gyártásával lett sikeres. Fiai voltak azok, akik a járműgyártásban láttak fantáziát a jövőt illetően – apjuk tiltakozása ellenére. Adam Opel még abba is nehezen ment bele, hogy cége kerékpárokat gyártson (“csonttörő”, aposztrofálta a bringát Adam bácsi), az autógyártást pedig meg is tiltotta fiainak.

Technikából elégséges

Az Opel csepegtetve dobja piacra az Adamot; egyelőre csak egy nagyon gyenge és két nem olyan gyenge szívó benzinmotor van hozzá, ötös váltóval. Dízelmotor, nyomatékos új turbó-benzin, sőt, hatfokozatú váltó vagy bármilyen automata a bevezetés idején még nem kapható a kocsihoz.

Adatlap

Opel Adam 1.4 100 LE Jam, Slam és Glam

Az Opel divat-kisautóját több tucatnyi szabadon megválasztható színű, textúrájú alkatrésszel szinte tökéletesen egyedivé teheti a megrendelő
Motor 1398 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 100 LE
Nyomaték 130 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,5 sec
Végsebesség 185 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,1 l / 100 km

Kicsit aljas, de üzletileg teljesen érthető a koncepció: amíg tart a forma újszerűsége, az alapos reklámmunkával felgerjesztett divathullám, addig vigyék csak az olcsó műszaki tartalmat, magas áron. Aztán, ha majd kifut ez a menet, jöhet az egyliteres turbó, az automata meg a mókushajtás, mint műszaki innováció. Tankönyvi precizitású marketingstratégia.

Szóval egyelőre csúcsmodellként van itt nekünk egy bután szervózott kormányú, idegesen pattogós futóművű, lomha, gyalázatosan leáttételezett váltójú városi autó, ami 80 felett már hangos és bizonytalan, de még városi tempónál is minden nyomvályúba beleszagol egy kicsit.

Ebben a rángatózós viselkedésben az is benne lehet, hogy az Adam ajánlott guminyomása közepes terhelésre elöl 2,6, hátul 3,2 bar. Istenbizony, ennyi van a kézikönyvben.

Fekete és piros: a látvány valóban sportos. A kocsi viselkedése kevésbé

Fekete és piros: a látvány valóban sportos. A kocsi viselkedése kevésbé

A kis méret, a vaskos kormány miatt tulajdonképpen nem olyan rossz vezetni, vicces is, hogy mennyire küzdeni kell vele rossz úton, de azért fényévekre van egy A1-től, hogy a MINI-ről ne is beszéljünk. Rutin nélküli sofőröknek, direkt nem írom ide, hogy lányoknak, nehogy szexistának tűnjek, még egy kicsit veszélyes is lehet az Adam automatikus nyomvályú-követő hajlama; kárpótlásul viszont a menetstabilizáló elektronikát se gombbal, se menüből nem lehet kikapcsolni.

Az Adam 1060 kiló, ami ebben a kategóriában közel nem az a szokásos, kóros elhízottság, ami az Astrát, Insigniát jellemzi. Egy MINI One például papíron még tíz kilóval nehezebb is nála. Orrnehéznek viszont orrnehéz – gyors kanyarban gázelvételre egészen mókás dolgokat tud csinálni, fix ESP ide vagy oda. Hátul dobfékes különben az Adam, ilyet is ritkán látni manapság egy sportos karakterűnek szánt kocsiban.

Érzelemből ötös

Pont az Opeltől nem vártam volna, hogy annyi ötletet, bájt, rafinált kis okosságot csempész egy kisautóba, hogy a műszaki hiányosságok dacára ennyire meg bírjam szeretni. Igaz, hogy gyakorlatilag minden kis örömforrás feláras extra – az eladható, egy Fiat 500-at cukiságban lenyomó Opel Adam valahol 4,5 millió forint körül kezdődik.

A csillagos égbolt fényereje változtatható, a felár 50 ezer forint

A csillagos égbolt fényereje változtatható, a felár 50 ezer forint

Választhatunk hozzá csillagos égboltot, szabályozható fényerejű LED-ekkel a tetőkárpitban, mint a Rolls Royce Phantom Coupéban (80 ezer). Lehet fehér, piros, sárga a kormánykarima alsó része, a váltógombbal, kézifékkarral egyetemben, 25 ezerért. Lehet rajtzászló-mintás a plafon (50 ezer). Lehet színes betét a felnin (35 ezer). Lehet színes a belső tükör burkolata (15 ezer). Lehet sötétített a hátsó oldalablak (25 ezer). Meg még milliónyi más holmi, jópofa matricák, szép színek – saját Opel Adamunk összekonfigurálása majdnem olyan bonyolult művelet, mint egy ház megtervezése.

Akár a fekete, akár a zöld-fehér, akár a váltókárosult bézs kocsival voltam is, mindenki megnézte az Adamot az utcán. Én is mindig megnéztem; sosem bírtam ki visszafordulás nélkül, ha megálltam valahol valamit intézni. Volt, hogy direkt úgy parkoltam, hogy az ablakból mindig lássam, és nem azért, mert féltem, hogy bántják, csak mert jó érzés volt kilesni néha erre a vidám színfoltra. Az Adam annyira jól néz ki, hogy mindent meg lehet neki bocsátani. Olyan érzelmi kapcsolatot képes kialakítani a fogékony autóssal, amilyet jobbára csak dédelgetett veteránok szoktak tudni, nem a mai tömegmodellek. Pedig egyáltalán nem jó autó, ahogy fent is írtam, meg ahogy most lent is fogom még.

Az alapszíntől eltérő tetőfényezés felára 70 ezer forint

Az alapszíntől eltérő tetőfényezés felára 70 ezer forint

Praktikumból gyenge közepes

Az Opel Adam az országútra, autópályára legkevésbé alkalmas kisautó talán egész eddigi praxisomban, a BMW Isettát leszámítva. Tud menni éppen 130-cal, sőt, bizonyára gyorsabban is, de a katalógusban megadott 185 km/h-t el se bírtam képzelni, amikor majdnem négyezret forogva ordított szegényke a rövid váltóval az M1-esen. Ilyen sebességnél már bántóan hangosra kell tekerni a rádiót, ha eséllyel akarunk tippelni a kinyermában.

Sima országúton pedig 80 az Adam kellemes utazótempója. Ötödikben már itt is kétezer fölött vagyunk, jócskán, a már korábban említett lelkes nyomvályú-követés pedig ilyen sebességnél még nem túl stresszes sem a vezetőnek, sem az utasoknak. De hát 80-nal nem lehet menni, így muszáj voltam mindig tempomattal rögzíteni a normál országúti 100-at, mert ha a jobb lábamra bíztam a dolgot, mindig valahogy megint 80-nal mentünk, előbb-utóbb.

Teccenek látni, hogy még a belső tükör burkolata is piros? A színezett alkatrész felára 15 ezer forint

Teccenek látni, hogy még a belső tükör burkolata is piros? A színezett alkatrész felára 15 ezer forint

De legalább városban sem igazán praktikus. Szó se róla, elöl tágas és komfortos, a menürendszer hamar megtanulható, a kormány, a vezetőülés nagyon széles tartományokban mozgatható. De hátra beszállni nem egyszerű és már átlagos testalkatú felnőtt sofőrnek is a kényelmesnél előrébb kell húznia a székét, ha lábbal rendelkező utast szállít hátul.

A 170 literes csomagtartó nagyon mély, de nagyon rövid, egy laptoptáska nem fér be keresztbe. A kocsi orra nagyon mélyre lóg, állandóan horzsolja a járdaszegélyeket. Hogy a vicces, csinos világos kárpitanyagok, dekorbetétek milyen hamar képesek összekoszolódni, arról nem is kell külön szót ejteni. Az Adam országúton 6-6,5, városban inkább hét liter felett eszik; ez se kevés 2013-ban. A Citroën DS3 fantasztikusan jó (BMW-fejlesztésű) 1,6 literes turbója ennél takarékosabb.

Az Adam főautónak teljesen alkalmatlan, még második autónak is kevéske – csak nagyon speciális esetekben lehet racionális döntés. Legalábbis itthon.

Nem való ez nekünk

A magyar autós újságok, tévés, rádiós műsorok jellemzően lehúzzák a drága rétegmodelleket – az Adam is kap hideget-meleget, eleget. Hiába, az Opel Adamot Magyarországról nem tudjuk helyesen megítélni. Errefelé, ahol a VW Passat már luxusautónak számít, az Adam csak egy drága, hiányosan motorizált, relatíve sokat fogyasztó hülyeségnek tűnik.

Kormányfűtés, ülésfűtés, extra rásegítés a kormányon: a három gomb megnyomásával indultam el minden októberi reggelen az Adammal

Kormányfűtés, ülésfűtés, extra rásegítés a kormányon: a három gomb megnyomásával indultam el minden októberi reggelen az Adammal

Friss divatcikknek szánták az igazi Európába, és nagyon nehéz megemészteni itthon, 2013-ban, hogy a képeken látható majdnem ötmilliós autócska megvásárlása, fenntartása alig jelent többet egy fiatal német diák vagy munkakezdő számára, mint egy okostelefon üzemeltetése egy magyarnak. Egy német szakmunkás havi 600 ezer forintnak, egy kezdő informatikus 800 ezer forintnak megfelelő összeget kap havonta. A magyar átlagbér jelenleg nettó 150 ezer forint.


Száz lóerős Opel Adam Jam és konkurensei
MINI One 1.6 (98 LE) 4 297 000 Ft
Fiat 500 Lounge, 1.4 16v (100 LE)  4 050 500 Ft
Audi A1 Sportback 1.2 TFSI Attraction (87 LE) 4 493 490 Ft
Opel Adam 1.4i Jam  (100 LE)  3 570 000 Ft

Bár alapáron az Adam tulajdonképpen jóval olcsóbb vetélytársainál (lásd fent), alapáras Adam nem létezik. 4,5 millió az, amennyiért már hangulatban a Fiat 500-ast lenyomó Adamunk lehet – az ennél olcsóbb kis Opelnek egyszerűen semmi értelme. Ennyiért viszont nálunk a kocsi érthetetlenül drága. Egyszerűen nem abban a valóságban mozgunk, mint amelyikben ezt az autót gyártották. Az Opel Adam, pláne bármelyik eme csicsás, variálható kiegészítőkkel gondosan felöltöztetett demóautók közül úgy hat a hazai forgalomban, ahogy Paris Hilton hatna egy jóféle hagyományos hazai lagziban a násznép között.

A fehér kárpitokkal, dekorbetétekkel tágas és elegáns lesz az Adam beltere

A fehér kárpitokkal, dekorbetétekkel tágas és elegáns lesz az Adam beltere

Magam sem mondhatok mást: hiába élveztem a csillagos égboltot a fejem felett, hiába okozott esztétikai gyönyört a fehér beltér pár napig, hiába nyűgözött le reggelente a kormányfűtés luxusa, egy pillanatig sem bírtam szabadulni a gondolattól, hogy Corsában mennyivel tágasabb, erősebb, dízelebb, hasznosabb kocsit adnak a színes-fodros Adam áráért. Öt ajtóval!

Úgy sejtem, a hazai utakon még egy-két évig nem sok Adamot fogunk látni. Majd, ha megérkeznek az első százezret futott importkocsik a Birodalom centrumából, mi is örülhetünk neki, mennyire feldobják az utcaképet.

Mellette – Ellene
  • Cuki
  • Divatos
  • Elöl tágas és komfortos
  • Használati értékéhez mérten drága
  • Korszerűtlen motorok
  • Túl rövid váltó
  • Nagyobb tempónál rossz menetkomfort

Hogy tetszik a pici divat-Opel?
97 szavazat - átlag: 6.96 (10-ből)
Hogy tetszik a pici divat-Opel?