Röviden – Új Opel-motorgeneráció | |
---|---|
Mik ezek? |
Az Opel három új motorcsaládja közül a középső tagjai. |
Mit tudnak? | Benzin- ill. dízelüzemmel is nagyon halkak, finoman járnak és papíron nagyon takarékosak. A dízel igazából is. |
Mibe kerülnek? | Az Astra 1,6 SIDI Turbo listaára 5 570 000, a Zafira Tourer 1,6 CDTI-é 7 590 000 forintról indul. |
Kinek jók? | Azoknak a vevőknek, akiknek tetszene az Opel, de az elavult motorok miatt eddig más típust választottak. |
Mi a Vezessnél egyik autóból a másikba ülünk, mert ilyen szerencsés foglalkozást űzünk. Emiatt pontosan tudjuk, hogy a most kapható Opelek futóművük, belső terük, minőségük, biztonságuk alapján az adott kategória elejébe sorolandók, de motorjaik messze vannak a legjobbaktól. Idővel az Opelnél is belátták a lemaradást és megbízták a mérnökgárdát egy új motorgeneráció tervezésével.
2016-ig a mostani motorok 80 százalékát leváltja három új motorcsalád, amelyek jórészt Szentgotthárdon készülnek. Az 1,0-1,4 literes hengerűrtartalom közötti három- és négyhengeres motorok csak jövőre érkeznek meg, de a középméretű új motorokat ki tudtuk próbálni, mind a benzinest, mind a dízelt.


Családi autó, 4,1 literes fogyasztással
Családi autó, 4,1 literes fogyasztással









































I. Ferenc-József leromboltatta a mayerlingi vadászkastélyt, ahol fia, Rudolf főherceg és annak szeretője meghalt. Máig nem tudjuk, hogy kettős gyilkosság vagy öngyilkosság történt-e, esetleg a trónörökös lőtte le a 17 éves Vetsera Mária bárónőt és utána végzett magával. A kastély helyére karmelita kolostor épült
A SIDI rövidítés ismerősnek tűnhet, pedig új kombináció. Az SDI a VW-konszern szívódízeleit jelölte, a DISI pedig a Mazda3 és 6 MPS turbómotorját. Az Opel elnevezése a Spark Ignition Direct Injection, azaz szikragyújtás és a közvetlen befecskendezés rövidítése.
Az új motor érdekes konstrukció. Zajcsökkentési okokból hengerfeje szürke öntvény (vas), blokkja viszont könnyebb alumínium. Könnyűfém a csapágylétra is (angolul bedplate), amit merevítő keretnek nevezhetnénk az érthetőség kedvéért. A motortömb alsó harmadában lévő öntvény tartja helyén a főtengelyt és magába foglalja a motorcsapágyakat tartó összes csapágycsészét is, merevebbé téve a motort.
Az új 1,6-os motor turbófeltöltőjét a kipufogócsonkba integrálták. Ez a megoldás kisebb helyigényű és egyszerűbben gyártható, mint a nagyobb motorokon használatos ikeráramú (twin scroll) turbó. A turbó sziszegését, sivítását, pulzálását alacsony és magas frekvenciás rezonátorok nyomják el. A motor járását két kiegyensúlyozó-tengely teszi simábbá, további részletek ebben a cikkben.

170 vagy 200 LE LE a SIDI 1,6 Turbo teljesítménye (balra), 280 Nm nyomatéka a legjobb a kategóriában. Az új dízelmotor az 1,6-os dízelek között 136 lóerős teljesítményével áll az élen
A turbós gépet egy ötajtós, automata váltós és egy háromajtós, manuális Astrában vezettük. Beindítása után alapjáraton semmilyen nesz vagy rezgés nem jön felőle, pedig biztosan jár, mert a kuplungot gáz nélkül felengedve az autó gurulni kezd.
Nem sokat kell pörgetni, hogy 1650-es fordulaton leadja maximális nyomatékát. 280 Nm 30-40-nel több annál, amit a konkurensek fel tudnak mutatni. A kiugró értéket többek között magas befecskendezési nyomással és túltöltéssel érték el. Stefan Franke, a középméretű benzines motorok főmérnök-helyettese elárulta, hogy overboost idején a relatív turbónyomás 2,5 bar. A túltöltés egyesben és rükvercben természetesen inaktív, a magasabb fokozatokban padlógáznál 25 másodpercig él, hogy előzésnél ne essen vissza az erőleadás. “Akár állandóan is mehetne túltöltéssel a motor, a limit oka nem a tartósság, hanem a túltöltés közben magasabb fogyasztás” – mondta a fejlesztőmérnök.
Nem érezni 170 lóerősnek
A feltűnően finoman és halkan működő motor azért is hatott ennyire kulturáltnak, mert a dízelekben általános kettős tömegű lendkerék tompítja a hajtásláncból az utasok felé jutó rezonanciát. Ez az alkatrész elvileg a roncstelepig kiszolgálhatja az autót, de erre térjünk vissza majd 15-20 év múlva. A motor élettartamáról nem lehet pontos számot mondani. Stefan Franke azt engedte sejtenem, hogy 300 000 km egyáltalán nem lehet gond, a félmillióra már nem vágta rá ugyanezt.

Nagyon sokat fejlődött az új motor az eddigi 1,6 Turbóhoz képest. Nyomatéka 230 helyett 280 Nm, 5,9 l/100 km átlagfogyasztása 15 százalékkal alacsonyabb. Kisebb csúcsteljesítménye dacára a 170 lóerős motor az esetek 99 százalékában erősebb a 180 lóerősnél, mert a piros teljesítménygörbe 5100-ig a szürke felett ível
170-nél olcsóbb 200 lóerővel
Talán a később megjelenő, 200 lóerős változat tüzesebb lesz. A Zafira Tourer árlistáján már fent van, igen érdekes árral. Mivel a 170 lóerős stop-start rendszert kap szériában, az erősebbik viszont nem, az egyterű a 200 lóerős motorral 7,1 millió forinttól vihető el, míg a 170 lóerőssel 7 200 000 forint áll az árlistában.
Aki megy vele egy kört, a korlátozott ereje dacára megszeretheti az új turbómotort. Főleg azért, mert körülötte az Astra egy igen jó és kiforrott autó. Ezzel a motorral az ötajtós szinte a középkategóriás modellek komfortját nyújtja, GT-ként suhan csendben és kellemes erőtartalékokkal.

A turbó sziszegését, sivítását, pulzálását alacsony és magas frekvenciás rezonátorok nyomják el. A benzines motor járását két kiegyensúlyozó-tengely teszi simábbá
Laborban az új motor nagyon kevés benzinnel beéri, az Astra szabványos átlaga 5,9, a Zafiráé is csupán 6,6 l/100 km. A próbaút után a kézi váltós GTC 8,4, az automata váltós ötajtós Astra számítógépe 10,2 litert írt. A fogyasztás nem erőssége az új motornak, az itthon tesztelt Cascada átlaga 10,2, a Zafira Toureré 8,2 liter volt százon a turbós benzinessel, szinte csak országúton járva.
1,6 CDTI: mit tud a friss dízelmotor?
Bár a jóval nagyobb Zafira Tourerben próbáltuk ki, a másik újdonság lényegesen takarékosabbnak bizonyult. Az 1,6-os dízelről van szó, de nem keverendő össze az Opel Combóban lévő 1,6 CDTI-vel, amely a donor FIAT Doblo öröksége. Az Opel új motorja a legerősebb a kategóriában, 136 lóerejével hat lóerővel előzi meg az eddig vezető Renault Énergy 130 dCi-t. Nyomatékuk egyformán 320 Nm, ahogy az új Zafira és a Grand Scénic átlagfogyasztása is azonos: 4,1 l/100 km.

Hamar erőre kap, kiegyensúlyozottan húz és mindig nagyon csendes az új dízelmotor. Felára 100 ezer Ft a 130 lóerős 2,0 CDTI-hez képest. Halksága miatt érdemes az újabbat választani, de aki tart tőle, vegye inkább a kiforrottabb régit
Érdekes, hogy a dízelmotor teljes egészében alumíniumból készül Szentgotthárdon. Csupán 140 kilós, tehát kilónként majdnem egy lóerős, ahogy 85 lóerős literteljesítménye is kiemelkedő a hasonló hengerűrtartalmú motorok között. Konstrukciós finomságairól itt írunk részletesebben.
Az Opel Astra és a Zafira Tourer listaára az új motorokkal | |
---|---|
Astra 5a. 1,6 SIDI Turbo (170 LE)* | 5 570 000 – 6 170 000 Ft |
Zafira Tourer 1,6 SIDI Turbo (170 LE)* | 7 200 000 – 7 870 000 Ft |
Zafira Tourer 1,6 SIDI Turbo (200 LE) | 7 100 000 – 7 520 000 Ft |
Zafira Tourer 1,6 CDTI (136 LE) | 7 590 000 – 8 260 000 Ft |
*Kézi illetve automatikus sebességváltóval |
Csendes, higgadt, finom járású
Előnyei hasonlóak a benzineséhez. A Zafira az új dízellel rendkívül halk és nyugodt autó. A négyhengeres gyári adatok szerint 2000-nél éri el maximális nyomatékát, de a Bécs környéki dombvidéken már 1700-as fordulattól normálisan húzott, tökéletesen egyenletesen adva le erejét. Akár 4800-ig forgatható, de nincs értelme, mert korán, 3500-as fordulaton mérhetünk 136 lóerőt, onnantól nem nő a teljesítménye.

A Zafira Tourerhez a friss 1,6 CDTI valamint a 170 és a 200 lóerős 1,6 SIDI Turbo is kapható. Az Astrához egyelőre a benzines turbó rendelhető, 170 lóerővel
Európában az Opel primátusát tisztelik a GM konszern egyéb márkái, de idővel Chevrolet-modellekben illetve a Kínában rendkívül sikeres Buick autóiban is viszontlátjuk ezeket a motorokat.
80-100 ezer forintos felár a régi motorokhoz képest
A benzines turbómotor az Astrában igen jutányos. 180 lóerős elődjénél 80 ezer forinttal kerül többe, tehát 5 570 000 forinttól kapható. A Zafirához az új dízelmotor 100 ezer forinttal többe kerül a 130 lóerős, kétliteres dízelnél. Felárukat a fogyasztáskülönbségen aligha lehet behozni, mégis érdemes az új technikát választani. Az új motorokat kényelmi extraként is felfoghatjuk, annyival kulturáltabb, csendesebb, egyszerűen jobb autó velük az Astra és a Zafira Tourer.
Kommentek