Röviden – Chevrolet Cruze Station Wagon

Mi ez?

Kombi az Astra padlólemezén, Dél-Koreából.
Mit tud?Jól néz ki, nagy a csomagtere és turbós benzines.
Mibe kerül?Listaára 5,3 és 6,1 millió forint között van
Kinek jó? Annak, aki utálja a dízelt, így nem kell neki az erősebb és takarékosabb modell.

Nemrég akadtam erre a videóra, amelyben Hollywood sajátságosan öltözött nagyiparosai mesélnek a Chevroletről. Egy óceánnal arrébb a Chevrolet szerepe tényleg nagyon más, legalább annyira, mint a Cruze-é a hazai és a világpiacon.

Filmipari nagyágyúk a Camaróról és a Chevroletről

Itthon 41, világszerte hat

41 féle típust számoltam meg a Datahouse értékesítési statisztikájában, amelyből tavaly több kapott magyar rendszámot nála, tőlünk nyugatra és keletre viszont a Cruze uralja a terepet. Még nincs teljes éves adat, de október végéig összesen hat típusból adtak el többet a világon, amiben már a Ford F-sorozat, egy pickup is benne van. (Lásd a táblázatokat a képgalériában.)

Mit esznek az emberek ezen az autón? A formáját szinte biztosan. A bordó kombinak a fekete felnivel van kiállása és pont olyan mutatós, mint az elsőnek bevezetett lépcsőshátú. Amerikás asszociációkat kelt a Station Wagon név, de az autó praktikussága és ésszerű térhasznosítása bőven európai színvonalú.

Alapesetben 500 literes a csomagtartó

Fél köbméteres és átgondolt a csomagtartó

A kalaptartó mögötti mélyedésekbe nagyon jól elhelyezhető egy doboz málna vagy bármi más, amit nem akarunk széttrancsírozni a csomagérben vagy jó, ha kéznél van és a gyermekek is elérik.

Az 500/1478 literes csomagtartó két szélén nagyon hasznosak a műanyagborítású, könnyen takarítható medencék. Pont befér ide egy hálónyi hagyma, ami a neccből kipotyogó, szőnyegbe tapadó héjak miatt ősi ellenségem. Pótkerék sajnos nincs, további rejtekhelyek viszont vannak a padló alatt.

A kombi Cruze és vetélytársai, listaáron
Chevrolet Cruze Station Wagon 1,4 Turbo LTZ+ (140 LE)6 085 000 Ft
Ford Focus 1,6 GTDi EcoBoost Titanium (150 LE)6 225 000 Ft
Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo Cosmo (140 LE)5 860 000 Ft
Peugeot 308 SW 1,6 THP ACTIVE+ (150 LE)6 409 000 Ft
Renault Mégane Grandtour 1,2 TCe 115 Privilege (115 LE) 5 990 000 Ft

A hátul ülőknek korlátozott lábhely jut, taxinak a Lacetti ebből a szempontból jobb autó volt. Az utastér ízléses és rendes anyagokból épül fel, a Chevyt nem kell a bőrkárpitos tesztautó szintjére extrázni, hogy jól érezzük magunkat benne.

Kisebb a lábtér a kategória legjobbjainál

Elöl az ülés és az üléshelyzet is komfortos, még a léptetve, fix fokozatokban állítható háttámla ellenére is. A kormányzás erői egészségesek, a Cruze útfekvése is megnyugtató, de rugózási kényelme nem azt hozza, amit ebben a kategóriában elvárnánk. Talán a nagy felniken és a peres gumikon múlott.

Drága a turbós benzines

Az Opelekből ismert turbós benzines 550 ezer forinttal kerül többe a 124 lóerős 1,6-osnál. Bár az ezerhatos szívó sokkal ványadtabb, van az a pénz, amiért inkább ráérünk és félmillió forintból nagyon sokat autózhatunk-nyaralhatunk a családdal. Ha reálisabban az 1,8-ashoz mérjük, ugyanez a helyzet, mert a két szívómotor között csak 5000 forint a különbség az árlista szerint.

Nem brillírozik, de derék szolgáló az 1,4 literes, turbófeltöltős motor

De áráról nem a motor tehet és tény, hogy megdolgozik a pénzéért. Minden autóhoz van egy motor, amely karaktere és ereje alapján tökéletesen passzol hozzá. Nem túlzás, nem kevés, pont jó. A Cruze-nál a kis benzines turbómotor árasztja ezt a harmóniát.

Legnagyobb erénye a jó nyomaték kis és közepes fordulaton. Nagyon csekély fordulatszámokon használtuk, 200 Nm maximális nyomatéka 1850-től 4900-as fordulatig él, így 2000 fölé csak akkor kell feljebb pörgetni, ha tényleg sietünk. Kihúzatva sajnos a mostani Opel-GM-benzinmotorok álmos felpörgését mutatja, mintha ólomból volnának a dugattyúk.

Motorja nem zajos, viszont a rugózási komfort lehetne jobb

Hatodikban halkan suhan

Ezt a hatást erősíti a váltó hosszú áttételezése. A kar kacsolhatósága közepes, a hosszú áttételezés miatt autópályán hatodikban mérsékelt zajszinttel téphetünk, elfogadható fogyasztással. Országúton 7,1 literre levihető az autó étvágya, városban pedig 10 literen belül maradt, ami egy életerős benzines kombitól, kemény fagyokban nem rossz érték.

Azért is érdekes a budapesti fogyasztás, mert a Cruze a lépcsőshátú Astrával párhuzamosan járt nálunk. Városban a légellenállás nem játszik nagy szerepet, egyforma motorjuk, közös padlólemezük és hasonló súlyuk annál inkább. Lencsés Csaba kollégámmal mindketten nyugodtan vezetünk, ebben sincs nagy differencia, az Astra mégis beérte városban 8,3, a Cruze pedig 9,8 literrel. Mi lehet az ok?

Talán az, hogy Csaba a karácsony után szinte üres főváros sík vidékén gurult sokat, én pedig bármerre indulok, meredek és egyirányú utcánk miatt felkaptatok, majd legurulok a dombról és hazafelé is hullámvasutaztam a Chevyvel a Duna másik partján. Mivel ahány ember, annyiféle útvonal, a városi fogyasztáson senkivel nem érdemes vitatkozni.

Ez a fejlődés: 11,7 vs. 9,8 liter

Mivel tavaly szintén egy Cruze volt nálam december végén, de az 1,8-as motorral és a karácsony miatt nagyjából ugyanazokat az útvonalakat jártuk be, a nagyobb szívó- és a kisebb turbómotor fogyasztása reálisabban összevethető.

5,3 milliótól kapható a turbós kombi, amiből 300 ezer forintos engedményt ad az importőr

Tehát a könnyebb ötajtós eredménye a tavalyi teszt szerint 11,7 l/100 km, a sokkal erősebb turbós pedig beérte 1,9 literrel kevesebbel. Azt hiszem, erre találták ki a fejlődés szót.

Szívómotor- illetve downsizing-fetisiszta háztáji trolljaink figyelmét szeretném felhívni rá, hogy kezeljék ezt az adatot a helyén: városi forgalomban a GM 1,8-as szívómotorjánál fogyasztott jóval kevesebbet – tökéletesen összevethető körülmények között – a GM 1,4-es turbója, de ez nem vonatkozik más márkák más párosításaira.

Alig kerül többe a nagy dízel

A Cruze az 1,4-es turbóval tehát sokkal jobb motort kapott, mint amilyen a vele összevethető atmoszférikus volt, de a GM turbós benzinese ezzel együtt lustább és éhesebb a kategória legjobbjainál, pl. a PSA 1,6-os vagy a VW 1,4 literes turbómotorjainál.

Mivel a Cruze-ból a kétliteres dízel listaáron csak 45 000 forinttal drágább a feltöltött benzinesnél, akit nem aggaszt a dízelmotor környezetszennyezése, jobban jár a vehemens és takarékosabb dízellel. Azzal a motorral a sikkes és átgondolt kombi esélyes a legjobb mellékszereplő díjára.

Mellette – Ellene
  • Vonzó design
  • Gazdag felszereltség
  • Tágas, ötletes csomagtér
  • Elfogadható kombifelár (290 000 Ft)
  • Jó ülések
  • Nagy nyomaték alacsony fordulaton
  • Leállított motornál ajtónyitásig működő rádió és ablakemelő
  • Magas ár az 1,4 turbóért
  • Terebélyes első tetőoszlop
  • Csekély hátsó lábtér
  • Tompán felpörgő motor

Tetszik az autó? Értékeld!

248 szavazat - átlag: 6.5 (10-ből)

Tetszik az autó? Értékeld!