Adatlap
Mazda6 Sport 2,0 GTA
Motor | 1999 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 155 LE |
Nyomaték | 193 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10 sec |
Végsebesség | 217 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,9 l / 100 km |
Jó kilenc éve a Mazda arról lődözte a diákat egy sajtótájékoztatón, hogy az E2200 helyett a jövőben a 626 utódából akarnak megélni.
Nem volt olyan régen, annál meglepőbb, hogy a sorsfordító Mazda6-ból nemsokára a harmadik generáció érkezik. A tesztautót látva többen is rákérdeztek, hogy ez már az új modell vagy csak a mostanit kicsinosították?
A GTA nem sportmodell
Az utóbbiról van szó, a GTA kivitel más első lökhárítóval, küszöbidomokkal, hátsó légterelővel, sötétített hátsó szélvédővel és oldalablakokkal, 18 colos felnikkel, sportos pedálborítással valamint félbőr üléskárpittal csábít.
Aki az Alfa Romeo hagyományai nyomán a GTA-t könnyített sportváltozatnak hiszi, alaposan melléfog. Ez csak egy felszereltség, amelyhez a gyárban a kétliteres benzinest társították.
2.0: amit tud, azt jól tálalja
Ezt a modellt a flottakezelők nem fogják a bérlők tompora alá dugni, cserébe megvan az esélye, hogy aki megveszi, az meggyőződésből választja és szeretni fogja a szívó benzinest. Mert van mit szeretni rajta, hiába gyengébb és torkosabb átlagban 2,5 literrel, mint a 163 lóerős turbódízel GTA.
Nemcsak az számít, ahogy egy autó megindul, az is érték, ahogy a benzines szívómotort izgatni tudjuk gázadással. Az első métertől érezni, mennyire tökéletes összhang van a benzines motor, a kuplung és a precíz kézi váltó között. A motor szépen építi fel a 155 lóerős csúcsteljesítményt: messze nem megy úgy, mint a turbóval kisegített dízelek, de gázadásra azonnal harap és legalább ki lehet húzatni.
Alul is kényelmesen használható, majd fordulaton erőre kap és bőséges motorzajjal teszi izgalmassá a sietést országúton. A szívverésem nem veri ki az EKG biztosítékát, de amit vezetési élményben ekkora mérettel és 1,4 tonnával meg lehet csinálni, azt a Mazda6 megadja. Pontos a kormányzása, finom a váltója, jó a futóműve.
Mára a Mazda lett a Honda
Aligha csak nekünk tűnik fel, hogy a Mazda tart ott, ahol a Honda volt. A megfakult Hondák helyét átvette vonzó, sportos, ráadásul Japánban gyártott autóival. Kívül a Mazda6 ma is mutatós (én a mai napig megcsodálom az RX-8-at idéző sárvédő-szélesítéseket), kvalitásai alapján kibírna még pár évet a piacon és tényleg kíváncsian várjuk, vajon mennyire lesz jó az új, ha a mostanival sincs túl sok bajunk?
Mert a benzines GTA szerethető, de közel sem tökéletes autó. Nem a fogyasztása miatt, az csak városban vészes 11,6 literrel.
Budapestet elhagyva 8,4 liter elegendő százon, de ha ráérünk, ebből még egy litert le lehet faragni.
Elszúrt részletek
Az utasterében akad pár részletmegoldás, amivel megterheli az együttélést. Az ülésfűtés bumfordi kapcsolójával akár a buszsofőrök is nyithatnák a hetes busz ajtaját, de ettől nem rínánk tele a párnacihát.
Szomorúbb, hogy a Kia nemsokára leváltja a Cee’det, mégis van még sokkal drágább autó, amely nem fogad be SD-kártyát és USB-nyílás sincs benne. A kartámasz alatti Aux-aljzat drámaian nem tud mit kezdeni a zenehordozás népszerű módjával, tiszteljük bár pendrive, USB-kulcs, tollmeghajtó vagy USB-flash-tároló néven. Ez annál ostobább húzás, mert az árlista szerint GT Edition kivitelben ugyanez az autó képes megadni ezt a filléres, de fontos apróságot.
Hasznos és jól működik a kulcsnélküli ajtónyitás, bár a Renaulté még jobb, mert az a hátsó ajtókilincs meghúzására is nyitja az ajtókat és magától bezárja a kocsit, ha kiszállunk és eltávolodunk. Sajnos amikor hazaérek és az indítógombbal leállítom a motort, menten elhallgat a rádió. Mire életre keltem az autót és összeszedi magát a rendszer, lemaradok róla, hogy van-e IMF-megállapodás.

Országúton izgalmas sietni a Mazda6-tal. Autópályán elhalkul és kulturált utazóautóként szolgál, elöl-hátul rengeteg hellyel, igen jó ülésekkel
Listaáron 8,7 millió Ft
A középkategóriás autókat erősen szorongatják a prémiummárkák, és látszólag nincs is olyan messze a csillogóbb embléma. Mert pl. a 170 lóerős Mazda6 2,5 GTA és a szintén 170 lóerős, 9,4 milliós Audi A4 1,8 TFSI között valóban csak 602 ezer Ft az árkülönbség.
Csakhogy a Mazda6 a GTA kivitelben holttérfigyeléssel, kanyarkövető xenon-fénnyel, Bose audiorendszerrel, kulcsnélküli indítással bőven virágba borul, míg az A4-hez a hátsó olvasólámpát külön kell megvenni, a 3-as BMW-ben pedig nincs ledönthető hátsó üléstámla, csak modelltől függően 118 700-145 400 Ft felárért.
Nem véletlenül hoztuk fel a 2,5 literes modellt, amely a regadó csökkentése óta csupán 190 ezer forinttal kerül többe a kétliteresnél.
Az a kisebbség, aki benzines motorral szeretne Mazda6-ot, mérlegelje azt is, mert nem fogyaszt többet és jóval nyomatékosabb.