Egykarú az ablaktörlő. A jobb felső sarkot kihagyja, de a vezető előtt jól töröl

Egykarú az ablaktörlő. A jobb felső sarkot kihagyja, de a vezető előtt jól töröl


Egy ideje már nem vitatkozom a nőkkel, ha szerintük a Yarisuknál jobbat még soha nem alkottak négy keréken. Felvilágosult, világlátott hölgyek bizonygatták ezt nekem, akik oly intim kapcsolatban vannak kedvencükkel, mint a fodrásszal vagy a nőgyógyásszal.

A fehérnép főleg az első generációhoz kötődik erősen. Az első széria valóban emlékezetes a görög Sotiros Kovoshoz köthető designnal, a második a biztonságban lépett nagyot előre.

Nem ez volt az első ötcsillagos töréstesztű kisautó, hanem a Renault Modus, de 2005-ben az 5 csillag nagy szó volt.

Év Autója

Fejlett motorjával, biztonságával és formatervével nyert Év Autója címet az első Yaris

Fejlett motorjával, biztonságával és formatervével nyert Év Autója címet az első Yaris


Kiemelkedő siker volt az ezredfordulón olimpiát rendezni és Év Autója címet nyerni. Előbbi Sydneynek, utóbbi a Toyotának sikerült, mert a 2000-es Év Autója elismerést a Yaris kapta. Ez volt az első Toyota és a Nissan Micra után a második japán autó, amelyet elnyerte ezt a kitüntetést.

Jó dizájn kívül-belül, műszerfalként látványos egérmozi, tologatható hátsó ülés és 16 szelepes, két vezérműtengelyes, szívóoldalon változó szelepvezérléses motor, amihez hasonlót akkoriban senki nem kínált a kiskategóriában és főleg nem volt olyan álmosítóan unalmas, mint a Starlet – sorolja a Yaris győzelmének okait Gajdán Miklós kollégánk, aki később az autóMagazin színeiben tagjává vált a díjat odaítélő nemzetközi zsűrinek. (Akkor még Surányi Péter, az Az Autó főszerkesztője volt az egyetlen magyar döntnök.) Az első generációból készült két- és négyajtós lépcsőshátú limuzin Echo illetve hazájában Platz (hely) néven, mert a japánok szeretnek német neveket adni az autótípusoknak. 2005-ig Yaris Verso néven mini egyterű is volt belőle, amelynek különlegessége az elemlámpaként kivehető csomagtér-világítás és az ügyesen összehajtogatható hátsó ülés.

Hibrid Yaris 2012-ben

Az ülőlap nem hajlik fel, mert alatta kell a hely a hibrid akkumulátorainak

Az ülőlap nem hajlik fel, mert alatta kell a hely a hibrid akkumulátorainak


Nézegetve a harmadik szériát, nehéz olyasmit azonosítani benne, amivel kiemelkedne. Egy év múlva lesz belőle hibrid, de a Honda Jazzből már idén befutott a Hybrid.

Ez a generáció multimédiás képességeiben és abban különleges, hogy ez az első uniszex Yaris, amely a nőkön és az idős párokon túl férfiakat is meg kíván hódítani.

Az autó 10, a tengelytáv 5 centit nőtt a modellváltással. A csomagtartó 14,5 centivel hosszabb lett, így az elődben a maximum 10 centis üléstologatással nyerhető helynek már nincs jelentősége, mivel a lábtér is igen tágas.

Az előd átdolgozott és megnyújtott padlólemezére épül az új Yaris. Tengelytávja 5, hossza 10 centit nőtt, magassága viszont csökkent, hogy alacsonyabb legyen a légellenállása. Az alaktényező kiemelkedően jó, a 0,287-es értékben a teljes alsó motorburkolatnak is szerepe van

Új ülések, jobb anyagok

A világos rész puha, a többi kemény és olcsónak hat

A világos rész puha, a többi kemény és olcsónak hat


Sínen csúsztatható üléspad nélkül helyből 5 kilót csökkent a kocsi súlya, de elhagyásának nem ez a fő oka. Az üléseket lehajtva feltűnt, hogy az ülőlap a helyén marad, csak a támla hajlik rá ferdén, aminek nem a spórolás az oka. A hátsó pad alatti hely a hibrid akkumulátorára vár, így annak a csomagtartója is megmaradhat 285 literesnek.

Kisautókat sehol nem dekorálnak Fabergé-tojásokkal, de a minőségérzet a műszerfalon bevetett puha műanyagok ellenére is csak közepes. A harsogóan olcsó anyagokkal együtt szerencsére az előd üléseit is lecserélte a Toyota. A kevés helyet foglaló, vékonyított, mégis korrekt ülésekhez az iQ-val szerezett tapasztalatokat hasznosították. A bemutatón egymás mellett volt a két szék, a különbség igen látványos, de a Corsa vagy a Polo-alapú kisautók még így is jobbak.

Állítólag a műanyagok szebbek lettek és valóban van több puha felület

Egy dízel, két benzines

Jót tett az utastérnek a műszerek átköltöztetése a kormány mögé

Jót tett az utastérnek a műszerek átköltöztetése a kormány mögé


Kétféle motorral vezettük az elődjénél 20 kilóval könnyebb autót. A legtöbben itthon és külföldön is az 1,33 literes négyhengerest veszik majd, amely az Aurisban és az iQ-ban is benne van. A 99 lóerős motor kulturáltan forog és kényelmesen elég az autóhoz.

Egy baja van, autópályán annak ellenére hangos, hogy a Toyota nagyvonalúan hatfokozatú kézi váltót ad hozzá. Utunk végén mindössze 5,7 literes fogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép, ami nincs messze a 4,9 literrel leadott dízelétől.

A dízel a legsportosabb

Tény, hogy a dízellel sportosabban autóztunk, mert 205 Nm nyomatékával rendesen ellép a benzinestől. A 90 lóerős motornak kell némi fordulat, amíg magára talál, aztán 1800-tól elemében van, csak a D-4D nem működik olyan finoman, mint a benzines

20 kilóval könnyebb elődjénél az új Yaris. 5-5 kilót jelent a nagyszilárdságú (kevésbé vastagon is elég erős) acél használata illetve a tologatható hátsó üléspad elhagyása. A csomagtérajtó kisebb zárja, a réz helyett alumínium vezetékek használata és az üregesre cserélt kanyarstabilizátor-rúd is hozott valamit

Rövidebb, de tágasabb a Yaris a konkurenseknél. Az első ülés alá befért a lábam, a térdnek bőven van hely. A fejtér sem rossz, mert ebből az autóból hiányzik az üvegtető

Rövidebb, de tágasabb a Yaris a konkurenseknél. Az első ülés alá befért a lábam, a térdnek bőven van hely. A fejtér sem rossz, mert ebből az autóból hiányzik az üvegtető


Lassúságuk és bólogatásuk miatt az automatizált kézi váltókat kerülöm, mint a langyos vizes beöntést, de a MultiMode sokat fejlődött. A dízelhez rendelhető szerkezet elfogadhatóan működött automata üzemben és a fokozatokat a karral vagy a kormányon lévő fülekkel pöcögtetve is. Az ezerhármas benzineshez CVT fokozatmentes automata rendelhető, de a kézi váltó annyira pontos és élvezetes, hogy nemigen költenék rá.

Agilis és fordulékony

Kicsit érzéketlen és nagyon könnyen forgatható kormánya nem erre utal, de a Yaris vezethetősége és futóműve fejlődött a legtöbbet a modellváltással. A felfüggesztés elöl maradt MacPherson rugóstagos, hátul csatolt hosszlengőkaros, de az új hangolással nagyon flott kisautó lett a Yarisból.

Itthon nagy siker volt a Yaris, összesen 2,5 millió kelt el belőle a világon

Városban jól jön a csupán 9,4 méteres átmérőjű fordulókör. A Toyota szerint ez a kategória legjobbja, amit el is hinnék, ha nem vezettem volna új Micrát. A Micra 9,3 méteres körön fordul meg, de a Yaris így is nagyon jó, mert például a Corsa értéke 10,2, a Mazda2-é 9,8 méter.

Miért pont Yaris?

Ott kapta a nevét, ahol az Auris és a Touran

Ott kapta a nevét, ahol az Auris és a Touran


Mi legyen a Starlet (kiscsillag) utódjának neve? – morfondíroztak a Toyotánál az 1990-es évek második felében. Az ötlet egy névadásra szakosodott düsseldorfi ügynökségnél született meg. A Yaris szó a Nomen kreálmánya, egészen addig nem jelentett semmit, míg a Toyota új kisautója világsikerre nem vitte.

Az ügynökségtől olyan nevet vártak, amely érzelmeket, egyediséget és értékességet sugároz. A Yaris világszerte könnyen kiejthető, a kreatívok szerint lágy és harmonikus szó, amely a benne lévő y miatt a Toyotához köthető. A Nomen találta ki az Auris és az Aygo, illetve a Kia Picanto, a VW Touran illetve a VW Crafter és a Mercedes-Benz Atego haszonjárművek nevét.

Feláras az ESP, a térdlégzsákkal és a függönylégzsákkal csomagban 170 000 forintba kerül

Harmadikra nagyon eltalálták a futóművét


Autópályán és kanyargós szakaszokon a Yaris nagyobb autók nyugalmával fut, agilitása és stabilitása bőven elbírna erősebb motorokat, de sajnos a TS-nek nem lesz utódja. Kár, hogy a kormány igen szűk tartományban állítható csak, de legalább kihúzható tengelyirányban is.

Google Maps a kisautóban

Egyre fontosabb a mobiltelefon integrálása az autóba, amiben a Yaris sokat nyújt. A zenét hallgathatjuk pendrive-ról, még inkább a telefonról, mert az autó Bluetooth-kapcsolattal csatlakozik okos mobilunkhoz. Az Eco alapmodellt kivéve alapáron járó Toyota Touch könnyen használható az érintőképernyővel, ahol a tolatókamera látványosan szép képe is megjelenik.

Jónak ígérkezik a Toyota Touch&Go rendszere is, amelynek összes szolgáltatása már idén elérhető lesz. A rendszer része a hangvezérléssel is működő navigációsrendszer, amely a legkisebb fogyasztással megtehető útvonalat is kiszámítja a leggyorsabb és a legrövidebb mellett.

A 6,1 collos képernyőn megjeleníti az SMS-eket és innen lehet üzenetet is küldeni. Mobilnetes kapcsolattal még ebben az évben hozzáférhetőek lesznek a Google Maps funkciói is.

3,7 millió egy jól felszerelt benzines

Magyarországon októberről lesz kapható az új Yaris, de kampánya már szeptemberben megkezdődik a márkakereskedésekben. Az árlista a légkondi nélküli háromajtóssal kezdődik 2 895 000 forintért, legtöbbe az Executive csúcsmodell kerül dízelmotorral és automata váltóval.

Csak az egyliteres háromhengeres kapható három ajtóval, ehhez 115 000 Ft a hátsó ajtók felára.

Egy kulturáltan felszerelt, ötajtós, kézi váltós Yaris Active az 1,3-as benzinessel 3 730 000 forintért vihető haza.