A dizájnerek jellemzően nem a haszonjárműveken töltik ki a kreativitásukat. Itt sokat nem lehet játszani, a praktikus kockaforma adott. Az új, második generációs Movano modernek, urbánusnak kikiáltott formája is alig néhány hangsúlyos elemből áll. A trapéz alakú hűtőrács, a vízszintes krómcsík, a középen megtört motorháztető és az újratervezett, óriási Opel embléma adja meg az Opel Movano egyéniségét.

Variációk Movanóra

Színek

Színek

Színek


A háromféle magasságnak, négyféle hosszúságnak, első- és hátsókerékhajtásnak, manuális, illetve automatikus váltónak hála több, mint háromszázféle Movanót lehet a katalógusból összeállítani. Motorból ugyan csak egyféle van, a 2,3 literes CDTI, de rögtön háromféle teljesítménnyel. A leggyengébb 100 lóerős, a többiek 125, illetve 146 lóerőt teljesítenek. Akinek ez még mindig kevés lenne, annak érdemes szétnézni a gyári kivitelű, extra felépítmények között is.

Költségek

Megeszi az EU raklapot

Megeszi az EU raklapot

Megeszi az EU raklapot


A haszonjárművek vásárlóit nehéz hasba akasztani néhány új kárpittal, netán pár friss, divatosabbnak tartott metálfénnyel. Őket a leginkább az érdekli, melyik modellnél miféle költségekkel kell számolniuk az évek során. Jó hír a számukra, hogy az előző modellhez képest a karbantartási költségek – a hosszabb olajcsere, hűtőfolyadék-csere ciklusnak is köszönhetően – 24 százalékkal csökkentek. Persze a kisebb fogyasztásnak hála további pénzmennyiség is megtakarítható vele.

Kabin

Apró, személyautós kormány

Apró, személyautós kormány

Apró, személyautós kormány


Úgy látszik, a haszonjárműveknél a tervezők nem próbálják meg kitalálni, mit is szeretne a fél életét az autóban töltő sofőr a négykerekű munkatársán megváltoztatni, hanem egyszerűen megkérdezik tőle. Így vetették papírra a második generációs Movano belsejének terveit is.

Méretben mindössze 5,7 centivel lett hosszabb a kabin, de számos olyan apróságot is beleépítettek, amire régóta fájt a vezetők foga. Így széles lépcsőfokok, hatalmas, robusztus visszapillantók és kilincsek, jó fogású, nem túl nagy kormány, kényelmes ülések, és elképesztően sok tárolórekesz került a haszonjármű belsejébe.

Bárhová nézünk, ezernyi helyet találunk a műanyagpohárban gőzölgő kávénak, vagy éppen a telefonnak, üdítős palacknak és akad hely az ülések alatt is.

A rengeteg gomb, kapcsoló – hasonlóan a motorhoz – a franciáktól érkezik, így furcsán, kicsit idegenül hat a kormány közepén hetvenkedő Opel embléma. A látszat ellenére a Movano mégis rendes, a kezdetektől együtt végzett közös munka gyümölcse.

A gyári fotók a képre kattintva bújnak elő

Baki?

Ki tervezte ide a vészvillogó kapcsolóját?!

Ki tervezte ide a vészvillogó kapcsolóját?!

Ki tervezte ide a vészvillogó kapcsolóját?!


A Movano megörökölte a Renault-k navigációs berendezését is, amelyhez fura távirányító is jár. Maga a kijelző furcsa helyre, a belső visszapillantó mellé, a plafonra került. Ez még megszokható, jóval szerencsésebb ide telepíteni a monitort, mint eldugni a középkonzol alsó régiójában, de a vészvillogó plafonra száműzését már nem tartjuk jó ötletnek.

Nem tudjuk, hogy vajon ez is a sofőrök lelkén szárad-e, mindenesetre a vészvillogót köszönésre is használó nemzet sofőrje soha nem tetetné ilyen távoli, nehezen elérhető helyre a nagy piros gombot.

Raktér

Hűtött Movano

Hűtött Movano

Hűtött Movano


Az áruszállítás szempontjából legfontosabb raktér sem marad extra tudás nélkül. A hatalmas tolóajtón keresztül akár targonca segítségével is megtömhető a Movano, hiszen simán befér rajta az EU-raklap. Arról, hogy menet közben is minden a helyén maradjon a padlóban található rögzítőfülek gondoskodnak. Ha ennél komolyabb rendszerre van szükség, az is megoldható. Felárért sínes rögzítőrendszerrel lehet elborítani akár a plafont is.

Idehaza júniusban kezdődik a Movano értékesítése, az árakat leghamarabb valamikor májusban tudjuk majd meg. A személyszállító, kisbusz változatra pedig szeptemberig kell várni.

A program ezúttal nemcsak a szokásos tesztvezetésből állt, hanem itt-ott természetes élőhelyén is kipróbálhattuk az autót. Így rámoltak bele több mázsányi díszburkolatot, és meglátogattunk egy nagybani gyümölcspiacot is. Mókaként pedig az ADAC tesztpályáján is farolgathattunk egyet a csendes, kényelmes, kezes bálnákkal.

Az Opel optimista, saját előrejelzéseik szerint az évek óta tartó visszaesés a piacon, végre lassú, de határozott emelkedésbe válthat, már idén. A lábadozó kisvállalkozóknak pedig új, takarékos, alacsony fenntartási költségekkel rendelkező autók kellenek majd.

Berlini gyümölcspiac
Nagybani német módra

Nagybani német módra

Nagybani német módra


Az 1965-ben épült és 2007-ben felújított piac mintegy 85 ezer négyzetméteren terül el. Ebből 29 ezer négyzetmétert tesz ki a központi csarnok, amelyben két és félezer ember kínálja a különböző európai és egzotikus tájak gyümölcseit.

Évente nagyjából 225 ezer tonna gyümölcs fordul meg itt, amelyet hatmillió kereskedő szállít tovább saját boltjába, vagy éttermekbe, bárokba évi 325 millió euró értékben.

Száguldás

Száguldás

Száguldás


A három éve áttervezett világításnak hála a csarnok barátságos hangulatú, még az eszelős tempóban vágtató, életveszélyes targoncák ellenére is. A hűtőkamrák gépei a csarnokon kívülre kerültek, így a zaj sem elviselhetetlen. A rövid távolság a parkolók és az elárusítóhely között, a végig zavartalan hűtőlánc, valamint a fedett rakodóhelyek is jól jönnek az eladóknak, vásárlóknak egyaránt.

Nekünk leginkább egy életre-halálra vívott videojátékra hasonlított, ahogy az ész nélkül száguldó targoncák elől spricceltünk szanaszét.