Négyajtós, de Porsche

31 és 42 millió Ft közötti a listaára

31 és 42 millió Ft közötti a listaára

31 és 42 millió Ft közötti a listaára


Nehéz szülés volt a Panamera, helyesebben nem is a Panamera, hanem egy Porsche, négy ajtóval. A cég évtizedek óta vajúdik a négyajtós autóval, de a Panamera az első koncepció, amely elvetélt kísérletek után eljutott a sorozatgyártásig.

Nehéz volt megőrizni a 911 jegyeit ekkora méretben, ráadásul mi mást követelne meg a piac a Porschétől, mint sportautót a luxuslimuzinok között, ha már az ólomsúlyú Cayenne is a legsportosabb a szabadidő-autók mezőnyében.

Szinte azonos mind a négy ülés

Szinte azonos mind a négy ülés

Szinte azonos mind a négy ülés


Kemény feladat, de kevés autót is várt ennyire az autós világ. A Porsche az előjáték mestere, évekig izgalomban tartotta a sajtót az újdonsággal. Megjelent róla kismillió kémfotó, majd a gyár csepegtetni kezdte az infókat az orráról, aztán a belsejéről.

10 négyzetméternyi luxusautó

Bő négy hónappal a liftbe szorulás után Budapestre is megérkezett a Panamera, amely 10 négyzetméternyi színtiszta luxus. A felső kategóriában megszokottnál alacsonyabb és szélesebb az autó. Szépnek nem mondanám, de karakteresen Porsche, és ez az, ami számít.

Nincs sorrend az első tízben
Ma vehetik át az ügyfelek az elsőket

Ma vehetik át az ügyfelek az elsőket

Ma vehetik át az ügyfelek az elsőket


Hét éve a Cayenne bemutatásakor hallottam egy érdekes sztorit. Állítólag hét ügyfelet biztosított az importőr arról, az ő autójuk az első Cayenne Magyarországon, mert mindegyiküknek fontos volt az elsőség, a cégnek meg a jó kapcsolat és az elégedett kuncsaft.

Látatlanban elkelt

Mivel a Panamera hasonlóan különleges újdonság, megkérdeztem a Porsche Hungaria Porsche-márkaigazgatóját, mennyien hiszik azt, hogy övék lesz az első? “Mindenkinek ugyanazt mondtuk: benne vannak az első tízben” – válaszolta Aradi Géza. A márkaigazgató szerint sorrendet azért nincs értelme felállítani, mert kié is lenne az első? Azé, aki a leghamarabb fizette be a foglalót, azé, aki a legkorábbi konfigurációt leadta, vagy aki elsőként veszi át autóját? Az első boldog tulajdonosok ma ülnek bele a Panamerába, a hazánkban eddig eladott 10 autóval együtt 30-35 átadására számít idén az importőr.

Az A8-cal és a 7-es BMW-vel egy kategória, de a Quattroporte áll legközelebb hozzá

Az A8-cal és a 7-es BMW-vel egy kategória, de a Quattroporte áll legközelebb hozzá

A Quattroporte áll legközelebb hozzá


A Panamera ellenfeleit két kasztra osztanám. Az egyikben az S-osztály uralja a terepet, mögötte a 7-es és az A8, a luxuskategória európai vezérmodelljei. De a Porsche mégiscsak Porsche, hozzá képest a 10-15-ször több autót gyártó BMW, Audi vagy Mercedes csúcsmodellje inflálódott tömegtermék.

Karaktere alapján a Panamera elsődleges vetélytársa a Maserati Quattroporte, amelyre az új Porsche méretben, koncepcióban és sportosságban is hasonlít. Kicsit följebb trónol a Bentley Continental Flying Spur, míg a szintén ferdehátú Aston Martin Rapide még exkluzívabb, elegánsabb és persze drágább.

Alig van hangja, hosszú utakra tervezték

Alig van hangja, hosszú utakra tervezték


Gyári és hazai képek a galériában

A túloldalon beindul a V8 és 500 lóerő illetve 770 Nm teszi kockára a jogosítványunkat

Porsche a nagyvadak között

A nemrég épült budai szalon előtt várnak ránk az autók, sikerül bejutnom a Panamera Turbóba. Állva tökéletesen Porsche: slusszkulcs a kormányoszloptól balra, a kormány majdnem függőleges, az üléshelyzet autentikusan mély.

500 lóerő a gravitáció ellen

500 lóerő a gravitáció ellen

500 lóerő a gravitáció ellen


Csendben forog a V8, kihúzatáskor sem sokat enged át hangjából a zajszigetelés. Hiába, a Panamera felső kategóriás utazóautó, nem sportkocsi.

De az autópálya gyorsítósávjára már Sport Plus módban fordulunk rá. A Turbóban alapáron jár az adaptív légrugózás, amelynek működésére én, mezei halandó is hatással lehetek. A kényelem helyett az útfekvést favorizáló beállítással 2,5 centit csökken az autó hasmagassága, pont annyit, amennyit garázslejárók előtt emelni lehet rajta az alapállapothoz képest.

Kormányról kapcsolható a PDK-automata

Kormányról kapcsolható a PDK-automata


További képek a galériában

Sokjegyű számok

Súlyosan három számjegyű értékek vágtáznak a kilométerórán, mert a duplaturbós motor nekiveselkedett. Az eredmény 500 lóerő és 700 Nm, ami túltöltéssel 770-re nő a köridőket mérő Sport chrono csomag megrendelésével.

Gombnyomásra mindig kitolható, de 205-nél magától is kinyílik a Turbó háromrészes, komoly leszorítóerőt termelő hátsó szárnya. Mindez egy pillanatnyi állomás a 303 km/órás végsebesség felé.

Váltani lehet, de nem kell. A hétfokozatú, duplakuplungos váltó amilyen villámgyors, olyan finom, kár is a kevéssé logikusan megoldott kapcsolókkal bíbelődni a kormányon.

A legsportosabb luxusautó

A legsportosabb luxusautó

A legsportosabb luxusautó


A váltó rajtprogramot is tartogat, ilyenkor 4,2-ről 4,0 másodpercre szorítható le a 100-as sprint ideje.

Hova tűnt 19 mázsa?

Nem az a meglepő, hogy egy ennyire potens autó félelmetesen gyorsul. Élményszámba megy, ahogy a Panamera Turbó leplezi 19 mázsáját. Ekkora test ennyire sportos valószínűleg még sosem volt. Az aktív oldaldőlés-csökkentés és az állandó összkerékhajtás, benne önzáró hátsó differenciálművel, szívszorító kanyarokra teszi képessé. Ilyenkor vége a nyújtózkodásnak, DVD-nézésnek az elsőkkel közel azonos, elektromosan állítható, fűthető és szellőztethető hátsó ülésekben.

Azért a 911 az úr
A pénz beszél: a 911 a csúcs

A pénz beszél: a 911 a csúcs

A pénz beszél: a 911 a csúcs


Bármilyen nagy és exkluzív is, a Panamerát a 911 alá pozícionálja a gyár, legalábbis erre következtethetünk az árakból. A 400 lóerős, V8-as Panamera 4S 102 251 eurós németországi ára hajszállal alacsonyabb a 385 lóerős, hathengeres és szintén összkerékhajtású 911 Carrera 4S listaáránál. A csúcsmodelleket összevetve jóval nagyobb a különbség. Az 500 lóerős limuzinról szőtt álom 10 700 ezer euróval, körülbelül 2,9 millió forinttal kisebb összegből megvalósulhat, mint egy ábránd az azonos teljesítményű 911 Turbóról.

A kisebb és kevésbé erős autó felára nem meglepő, a Porschénél minden a 911-en alapul. Ennek fénye vetül a kínálatot bővítő egyéb modellekre, a kisebb Boxsterre és Caymanra, illetve a sportautógyártóhoz eredendően nem illő, de igen jövedelmező Cayenne-re és Panamerára.

Ideális az üléshelyzet, mint a márka sportautóiban

Ideális az üléshelyzet, mint a márka sportautóiban

Ideális a sportautós üléshelyzet


Van még egy motorváltozat. A szintén közvetlen befecskendezéses, szívómotoros V8 400 lóerős. A 4,8 literes blokk hátsókerék-hajtással kézi váltóval is elérhető. Ezen a szinten senki nem azért veszi a szívó V8-ast, mert nincs pénze a turbósra. A két autó közötti bő kilencmillió Ft a Turbo gazdagabb felszereltségétől jócskán olvadni kezd, a fennmaradó rongyos pár millió tényleg nem oszt, nem szoroz.

Bár a bemutatón kifogyott az egyik Panamerából a benzin, ez nem a féktelen zabálás, hanem az induláskor negyeden álló tank miatt fordulhatott elő. Egy hétköznapi kisautóhoz képest a Panamera sokat fogyaszt, de a Turbo étvágyának egy hazai Bentley-tulaj kifejezetten örült. Az ő autójával 16,5 liter benzinből lett kipufogógáz azon a szakaszon, ahol a Porsche beérte 11,9 literrel. Efféle erényt nem is vártunk a Porsche luxusautójától, mert az igazán takarékosnak ígért hibrid csak jövőre jelenhet meg a V6-os, 300 lóerő körüli benzinessel.