Néhány hete érkezett meg a sajtóanyag a legvadabb SEAT Ibizáról, amelyik ismét a Cupra névre hallgat. Ez mostani
Jól áll neki a narancs

Jól áll neki a narancs

Jól áll neki a Lumina narancs


tesztautónkkal annyi közös vonást mutat, hogy mindkettőben 1,4-es benzinmotor dolgozik. Abban 180 lóerős és duplaturbós, ebben pedig majdnem 100 lóerővel kevesebb mindenféle feltöltés nélkül. Tudom, mitől lenne ez sportos?

Külsőségek

Hiszik vagy sem, a külsőségek nagyon is számítanak. Az új Ibiza valakinek tetszik, valakinek nem, de az is biztos, hogy ez a narancs szín kifejezetten jól áll neki. Bámulták, amerre jártunk vele, sőt egy lámpánál állva még meg is kérdezték tőlem, mi ez a szín pontosan. “Narancssárga” – válaszoltam bután, de azóta már tudom a pontos választ: Lumina narancs. Érdemes megjegyezni, tényleg jól áll neki.

A könnyűfém felni az az extra, amit nem szabad lehagyni az Ibizaról, mert nélküle picit esetlennek és butának tűnik.

Szokni kell a belsőt

Szokni kell a belsőt

Szokni kell a belsőt


Lehet belőle rendelni 17 colosat is, nekünk 16-os jutott, és meggyőződésünk, hogy ennél nem is kell nagyobb egy kisautóra.

A stabilitáshoz ez is bőven elegendő, viszont ezzel kevésbé ráz, nem rángatja nagyon a kormányt, kevésbé gyepáljuk vele a futóművet, és jóval kevesebbe kerül, ha a nagy száguldásban véletlenül kihasítjuk az abroncs oldalát.

Amit markolunk

A Volkswagen-konszernnél sosem volt gond a váltókkal, nekünk legalábbis ezek a pontosan kapcsolható és határozott kezet igénylő szerkezetek jönnek be. Az Ibiza 5 sebességes váltója megint közelít a hibátlanhoz, szereti ha megtépik, de ha nem vagyunk erőszakosak, azzal is beéri. DSG egyelőre nincs, viszont az emlegetett Cupra már olyat kap, ráadásul 7 sebességgel. A 1,4-es motorhoz elegendő volt öt fokozat is, bár ekkora motorhoz máshol kínálnak

Jó a kormány fogása

Jó a kormány fogása

Jó a kormány fogása


már hatfokozatút is.

Nem mindegy az sem, hogy mit tartunk a kezünkben vezetés közben. Egy jó kormány sokat dob az összhatáson, és az Ibizáé egész kellemes. Nem olyan vastag mint egy M-es BMW-é, nem olyan satnya, mint egy Lada Samaráé, és nem is akkora mint egy Ikarusban.

Talán egy picivel lehetne még keményebb, de azért így sincs túlszervózva. Közvetlennek is elég közvetlen, de nem annyira, hogy egy álmos reggelen véletlenül átboruljunk vele egy járdaszegélyen.

Feszes idomokról és a motorról a következő oldalon lesz szó


Feszesen szeretjük

Sportos márkáról lévén szó, SEAT-ban ritkán találkozunk puha, franciás kényelemmel megáldott futóművel, inkább a feszes, kicsit rázós a jellemző, amihez most is tartotta magát a gyár.

Tágas a csomagtér

Tágas a csomagtér

Tágas a csomagtér


Próbáltuk már nagyobb felniken is az Ibizát, azzal sem volt vészes, így magától értetődő, hogy ezzel még inkább elégedettek voltunk. A lágy ringatózásra vágyók vegyenek vízágyat, a többiek nyugodtan bízzanak az Ibizában.

Sokat a kevésből

Elérkeztünk az autó szívéhez, ami önmagában édeskevés volna egy sportos autóhoz. A 86 lóerős 1,4-es ugyan kiemelkedően jól teljesít saját kategóriájában, de arcdeformáló erőhatásokra azért nem kell tőle számítani.

Ebben a körítésben viszont nem tűnik vészesen gyengének a motor, elviselhető a 12,2 másodperces gyorsulás 100-ra, és a 175 km/órás végsebességgel is együtt lehet élni. Érzésre alig rosszabb, mint az 1,6-os, ami önmagához mérten picit csalódás volt. A 180 ezer forintos árkülönbség viszont nem vészes, így aki vágyik némi többletre, az viszonylag könnyen elérheti azt is.

Fogyasztásban nem érzékeltünk jelentős különbséget, városban ez is beverte a 9 litert, ha haladni szerettünk volna, kevesebbet viszont alig tudtunk kihozni belőle. Vegyes használatban átlagunk picivel 7 liter alatt állt meg.  

Tágas is, meg nem is

Ráférne a gyantázás

Ráférne a gyantázás

Ráférne a gyantázás


Az Ibiza hossza a vadi új padlólemeznek hála meghaladja ugyan a 4 métert is, de ezt inkább csak az első sorban tudjuk kihasználni. Ott tologathatjuk kedvünkre az ülést és állítgathatjuk a kormányt, könnyen rátalálunk majd az ideális pozícióra.

Hátul az elfogadható lábtér mellett viszont csak korlátozott fejtérrel lehet gazdálkodni, így a magasabbak az átlagos kisautókhoz hasonlóan ezt sem fogják szeretni. Ha kicsit hátrébb megyünk, ott megint örülhetünk, a 292 literes csomagtér meghaladja a szokásost.

Ilyen tudás és felszereltség mellett szerintünk a 3,5 millió forintos ár elfogadható, amiért 16 collos alufelniket, MP3-as rádiót, klímát, elektromos ablakokat és egyéb apróságokat is adnak. Már csak a kicsit retro hangulatú utastérrel kell megbarátkoznunk, ami jó viszonylag jó minőségű anyagokból áll, viszont elég egyedi stílusban készült. A többi SEAT modellt ismerve szerintünk ez is emészthető.

Árak, műszaki adatok, értékelés a következő oldalon


Műszaki adatok -SEAT Ibiza 1,4 Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1390
Furat x löket (mm) 76,5 X 75,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 63(86)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 132/3800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,2
Végsebesség (km/h) 175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,1
Vegyes (l/100 km) 6,2
CO2 kibocsátás (g/km) 157
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4052/1693/1445
Tengelytáv (mm) 2469
Csomagtér (liter) 292
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1025/501
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 215/45 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 489 000
Konkurensek (forint) Fiat Grande Punto Sport 1,4 3 600 000
Mazda2 1,3 TE Plus 3 869 900
Peugeot 207 1,4 VTI Prémium, 3 707 000
Suzuki Swift 1,3 GS, 3 550 000
Tesztelt autó ára (forint) kb. 4,4 millió Ft
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10) 7,75 pont
Mellette – Ellene
  • Karakteres forma
  • Meggyőző kényelem
  • Menő futómű
  • Rendes térkínálat és anyagminőség
  • Kedvező ár/érték arány
  • Hátul alig akad fejtér
  • Minden irányba rossz a kilátás
  • Nehezen emészthető belső dizájn