Családi autónál nem is kell jobb egy megbízható japán családi egyterűnél. Ilyen volt a Premacy és remélhetőleg ilyen lesz utóda, a Mazda5 is. A Mazda újdonsült japán egyterűje nem tartogat forradalmi újdonságokat, inkább a jó öreg tolóajtó alkalmazásával és az ülések egyszerű variálhatóságával tűnik ki a tömegből.

[bekkep]Míg a nagy egyterűeknél és a mikrobuszoknál megszokott a tolóajtó használata, a kompakt egyterűk között jelenleg a Mazda5 az egyetlen, amely ezzel jeleskedik. Pedig a tolóajtó kényelmes.

Jutott belőle mindkét oldalra, és ugyan nem motoros – aminek mellesleg semmi értelme – de könnyen záródik, nagy teret enged ki-és beszálláskor és nem kell rá vigyázni sem. Egyedüli hátránya, hogy hiányzik róla a könyöklő és a pakolózseb, bár utóbbi nélkül még elvagyunk valahogy.

Igazság szerint nem hinném, hogy megoldhatatlan feladat volna egy könyöklő rászerkesztése az ajtóra, de ezt még a Mazdának sem sikerült megoldania. Hosszú távú utazások során azért ez okozhat némi kényelmetlenséget, bár az is igaz, hogy hátul ritkán támaszkodik az ember az ajtóra. Akkor viszont nagyon hiányzik.

[bekkep]Ezen hiányosságokat úgy próbálták kompenzálni a Mazdánál, hogy mindenhova pohártartókat szereltek, kb. egy tucat van belőle. Ebből gyakorlatilag 8 alkalmazható teljes kihasználtság esetén.

Kettőt csak szabad középső ülés esetén tudunk kihajtogatni, a szélső ülés alól, a két első ülésen lévő asztalkát meg elvileg nem lenne szabad használni menet közben, mert balesetveszélyes.

Ez a lehetőség már a Karakurinak elnevezett ülésrendszer egyik tulajdonsága. A nyakatekert elnevezésű ülések viszont az egyik legegyszerűbb variálhatóságot nyújtják az eddig kipróbáltak közül. A harmadik sorban található két különálló ülés 5 másodperc alatt eltüntethető a csomagtér padlójában, és ugyanennyi ideig tart elővenni őket.

Ha nincs utas a második sorban sem, akkor azt is száműzhetjük a padlószint alá, így nagyobb bútordarabok is beférnek. Szintén a kényelmes rakodásért felel a két lépcsőben felfelé nyíló csomagtérajtó. Először valamivel 180 centis magasság felett áll meg, ahonnan egy mozdulattal még plusz 10 centivel feljebb tolhatjuk.

Hány személyes valójában?

[bekkep]Mire jó a gyakorlatban a Karakuri? A hét személyes befogadóképességet egy kompakt egyterűnél soha nem szabad elhinni. Legalábbis nem szabad felnőttekre értelmezni. A Mazda5 legjobb esetben öt felnőttet és két kisméretű gyereket képes elszállásolni egy-egy út erejéig, de ideálisabb a 4:3 arány. A második sorban középen ülni inkább szenvedés, mint élmény, mivel az ülőlap magasabb és keményebb is, mint a szélső helyeknél.

A leghátsó sorba felnőttként csak akkor vállalkozzunk magunk bepasszírozására, ha a középső sor hajlandó valamicskét kollektív előbbre csúszni. Ellenkező esetben nem lesz hova tenni a lábunkat.

Gyakorlatilag négy felnőttnek kényelmes hosszú távon az autó, a többi székre szerezzünk apró méretű gyerekeket, vagy gyümölcskosarat, ha feltétlenül ki szeretnénk használni a helyet.


Benzines, de jó

Az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt egyre lomhábbak a benzinmotorok és egyre kevesebb élvezetet nyújtanak. A menetpróbán valami ilyesmit éreztem az 1,8-as benzines változatban, most normális körülmények között mégsem tűnt gyengének.

[bekkep]115 lóerő, és 165 newtonméter jut az 1,5 tonnára, ami nem sok, mégis jól mozog vele a Mazda. 11,4 másodperc kell mindössze a 100 km/órás sebesség eléréséhez, a végsebesség 184-nél van. Ennél szebb számokat butaság lenne egy 1,8-as egyterűtől kívánni.

Alacsony fordulaton is elkolbászolhatunk vele, de mivel japó vér folyik a benzincsövekben, bírja a kihúzatást is, feltéve, hogy nem sikít a család. Utóbbit azért csak óvatosan, mert egy gyors kanyarban még véletlenül leér a küszöb.

Persze az igazi megint a dízelmotoros változat lesz, amit a hírek szerint januártól kezdenek forgalmazni, két teljesítményszinttel. Fogyasztásban nem vészes a benzines sem, városban és 160-as autópálya tempó körül 10-11 liter körül fogy 100 kilométerenként.

Feeling

[bekkep]Jó dolog a tolóajtó. Velem együtt általában szívesen huzigálják az emberek az ajtót, valahogy izgalmasabbnak hat egy normál ajtónál, bár van egy kis kőműves feeling is benne. Ha ilyesmire kellene használni valószínűleg gyorsan megunnám.

Méretéhez képest könnyen vezethető a Mazda5, jól kézre áll a sebességváltó, a kormányzás is jól eltalált. Néha egy kis plusz motorerő és némi nyomaték kivételével nagyjából minden meg van benne, aminek egy egyterűben lennie kell.

A lényeg, hogy ne higgyük, hogy ez az autó 7 személynek kényelmes. A harmadik üléssor amúgy nem is része az alapfelszereltségnek.

Erős konkurencia

[bekkep]Nincs könnyű helyzetben a Mazda5, mivel rendkívül erős mezőnyben indul. Elég, ha csak az új Zafirára vagy a Corolla Versóra gondolunk. Árban nincs nagy differencia közöttük, egy jobban felszerelt változat mindháromból 6 millió felé közelít.

Alapáron 5,3 milliót kérnek az 1,8-as Mazda5-ért, de a jobban felszerelt 7 személyes változat már 5,9 milliót kóstál. Aki szereti a tolóajtót, annak nagyban megkönnyíti a Mazda5 az amúgy nehéz választást.


Műszaki adatok – Mazda5 1,8i TX
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1798
Furat x löket (mm) 83,0 x 83,1
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)85(115)/5300
Max. nyomaték (Nm/ford.) 165/4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,4
Végsebesség (km/h) 182
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)10,7
Lakott területen kívül (l/100 km)6,3
Vegyes (l/100 km)7,9
CO2 kibocsátás (g/km)190
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4505/1755/1615
Tengelytáv (mm)2750
Csomagtér (liter)112/426
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1470/620
Üzemanyagtank kapacitás (liter)60
Gumiméret205/55R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)5 899 000
Konkurensek (forint)Toyota Corolla Verso Sol 1.8 7sz.: 5 825 000
Opel Zafira 1.8 Elagance: 5 669 000
VW Touran 1.6 FSI Highline: 6 101 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei6 légzsák, ABS, DSC,automata klíma, 15 colos alufelni,
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeJó családi autó egy erős mezőnyben. A toloajtó egyedivé teszi a kategóriában.
Pontszám (max. 10)7,75 pont