Teszt: Daewoo Kalos 1.4 S 1

Teszt: Daewoo Kalos 1.4 S - A siker ígérete Daewoo Kalos 1.4 S

Hazánkban az új importőr sikeres indulása ellenére még ritka madár a lépcsőshátú Kalos, ezért többen is beszédbe elegyedtek velünk a kocsiról. Volt, aki egyenesen gyönyörűnek titulálta. Ha a négyajtós kisautók között mondjuk a Renault Thaliát és a Seat Cordobát vesszük a két szélső pontként, akkor oldalról nézve a Kalos formailag biztosan közelebb van a Cordobához, mint a Thaliához.

Bár a tesztautó 13 colos gumiabroncsai bután mutattak a magas építésű kocsin, a Kalos formája előnyös. A csomagtartó harmonikusan illeszkedik a karosszériához, az autót hátulról és szemből is vonzónak találják az emberek. A forma a Giorgetto Giugiaro nevével fémjelzett Italdesign stúdió munkája.

A csomagtartó térfogatáról nincs gyári adat. Tágassága konkrét számok nélkül is egyértelmű, a nyílás sem olyan szűk, mint sok más lépcsőshátúnál. A csomagtértető az utastérből nyitható. A kart energikusan meghúzva nem csak kinyílik, hanem fel is emelkedik a fedél, ami kényelmes. Kulccsal elég körülményesen nyitható csak a poggyásztér, mert a rendszámtáblakeret rálóg a zárra. A kulcs beszuszakolásához félre kell hajlítani a keretet. A csomagtartófedél belső oldalán nincs lehúzófül, de a lemez nem sorjás, nem vágja el az ember kezét.

Négy átlagmagas felnőtt kifogástalanul elfér az utastérben. Elöl hosszirányban megfelelően tág határok között mozgatható az ülés, de a magasságállítás hiányzott. Hátul a 248 centis tengelytávhoz képest bőséges a lábhely. A hátsó ülés támlája erősen hátradől, ami kényelmes, de magas emberek fejének így nem jut hely.

Magas és kényelmes az üléshelyzet, bár a kormány csak magasságában állítható. Jó ötlet a parkolójegytartó a műszerfal bal oldalán. A váltókar előtt méretes tárolóhely van, az ajtózsebek szűkek. Tetszett az apró oldalzseb az utasülés belső felén és a fejtámlasínt keretező szatyorakasztó kampó.

Jók a tükrök. Felületük nagy, motoros állítás nélkül is könnyen, kis erővel beállíthatók. Meg voltunk elégedve az ablaktörlők munkájával és a törölt felület nagyságával is. A lámpák fényereje átlagos. Zavaróan áttekinthetetlen az autó fara.

Mindenhol olcsók és kemények a műanyagok, de az utastér mégis barátságos. Jól mutatnak a kerek levegőkilépők, a fűtés hatékonysága megfelelő. Nagyon tetszett a Kalosban, hogy a belső keringetést használva sem párásodnak be az ablakok. Ennek köszönhetően a fogyasztást növelő klíma használata nélkül is kizárhatjuk a kipufogóbűzt az utastérből.

A hengerenként kétszelepes motor viselkedése a nyolcszelepes Astra Classicot idézi, vagy még inkább az ezerötös Daewoo Racert, ugyanolyan tunya. A motor papíron 83 lóerős, de érzésre inkább 70-nek tűnik. A négyhengeres lomhán pörög föl, padlógáznál is ráérősen gyorsítja az autót.

Nyugodt stílusban vezetve sokkal jobban tetszett a motor. Nagyon kiegyensúlyozottan húz, az alapjárat közelében is jó erőben van. Pörgetve sem válik sokkal erősebbé, ezért érdemes hamar felkapcsolni.

Váltójával messze van a kategória élvonalától a Kalos. Hosszú utakon, akadozva kapcsolható az öt fokozat, de a váltások nem igényelnek nagy erőt. Az áttételezés főleg ötödikben gazdaságosan hosszú, a végsebességet jelentő 170-nél 4500 a fordulatszám, 130-nál 3500.

A Kalos meglepő módon pont abban a versenyszámban teljesít igen jól, amelyben az egészen olcsó kocsik általában elhasalnak. Rugózási és zajkomfortja is élvezhető, üléseinek formája jó. Az egyszerű konstrukciójú kerékfelfüggesztés ügyesen tompítja az úthibák hatását, a lágy hangolás jó választás a hazai útminőséget ismerve. A motor kifejezetten halk, országúton 100-120-as tempóval haladva csend van az utastérben. A szélzaj 140-es tempótól erősödik meg. Az ülések az árkategóriát figyelembe véve kényelmesek, formájuk hosszabb távokra is megfelelő.

Jónak találtuk a kidolgozási minőséget, az utastérben egyedül a vezetőülésből jöttek nemkívánatos, nyekergő hangok. A műanyagok rossz úton sem zörögtek, az összeszerelés megfelelő.

Gyors kanyarokban erősen megdől a karosszéria, nem sokat érezni az elvileg az oldaldőlést csökkentő első-hátsó kanyarstabilizátorokból. A Kalos limuzinnak nem fekszik a sportos vezetés, sodrós kanyarokban néha attól féltünk, hogy lecsavarodik a felniről a nem túl jó minőségű Hankook gumiabroncs. A menettulajdonságok barátságosak, gyors fordulókban az orrát tolja kifelé. Gázelvételre sem áll keresztbe az autó, viselkedése egészen enyhén túlkormányozottá válik.

Oldalszélre igen érzékeny az autó. A Kalos autópályán személyautók mellett elhaladva is megbillen, kamionokra még hevesebben reagál. A 85 000 forintos felárba kerülő szervokormánnyal könnyen és nem túl pontosan kormányozható az autó.

Városban 10,3 litert fogyasztott a 24 kilométerrel átvett tesztautó. A bejáratódás után ez az érték jó egy literrel is csökkenhet, ami még mindig nem kevés. Lakott területen kívül sokkal takarékosabban autózhatunk, az átlagos lendülettel megtett országúti fogyasztásmérésen 6,19 litert tankoltunk 100 kilométerre. Ez eleve jó, ráadásul a motor bejáratásával várhatóan még takarékosabb lesz az autó.

3 évig vagy 100 000 megtett kilométerig érvényes a garancia, ami nagy előnye az autónak. A szervizigény nem jobb az átlagnál: 15 000 kilométerenként vagy évente egyszer kell szervizbe vinni az autót.

Alapáron nagyon olcsó a Kalos, de 2 060 000 forintért hiányzik belőle például a vezető oldali légzsák, ami ma már a magyar piacon is elítélendő. Az extrák nem kerülnek sokba, ezért 2,5 millió forintért klímával, két első légzsákkal és szervokormánnyal felszerelve vihető haza a Kalos limuzin, az átlagos jövedelmű magyar családok új üdvöskéje.