Ennél jobb családi autó sok kisgyermek mellé nem kell. Nem azt mondom, hogy nem lehet jobbat találni a kompakt hétüléses kategóriában, de ár-értékarányosabb versenytárs, vagy olyan, amiben kevésbé spannolnák a családfő idegeit a kis kezecskék által szétkent foltok, vagy a kis lábacskák által lerúgott alkatrészek, biztos nincs. A Dacia Lodgy a szó legnemesebb értelmében vett igavonó barom – optimális új jármű a nyüzsgő nagycsaládnak.

Ja, és taxinak is ideális. 2810 mm-es tengelytávjával, ötülésesként 827(!) literes csomagterével még az egyelőre meg nem szavazott új fővárosi taxirendeletbe is belefér.

Nem szép, de nem is visszataszító, csak amolyan álmosan, gömbölydeden nagy
Modern, tágas, hétüléses családi autó, milliókkal a hasonló méretű konkurensek alatt
Taxinak, igénytelen családi batárnak kiválóan megfelel
Felsejlenek profiljában a Grand Scénic vonalai
44 fotó

Tolóajtók, könnyen-gyorsan padlóba simítható ülések nincsenek, de nem is kérnek érte annyit, mintha tudna ilyen trükköket

Tolóajtók, könnyen-gyorsan padlóba simítható ülések nincsenek, de nem is kérnek érte annyit, mintha tudna ilyen trükköket

Nem nagyon csúnya

A Daciára pillantva azonnal beugró versenytárs, a Chevy Orlando látványra komolyabb járműnek hat, de a gombölydedebb, pufókabb Lodgy se mutat sokkal rosszabbul egy családi ház felhajtóján. Sőt: a teszthét alatt még olyan emberrel is találkoztam, akinek tetszett!

Az ülésdöntögetés nehézkes, de eredményes, ha sok cuccot szállítanánk a családi batárral

Az ülésdöntögetés nehézkes, de eredményes, ha sok cuccot szállítanánk a családi batárral

Az ülésdöntögetés nehézkes, de eredményes, ha sok cuccot szállítanánk a családi batárral


A beltérben sincs nagy baj a látvánnyal. A Lodgy kabinja közel nem az a végletesen puritán, tömör egyszerűség, mint a Logané volt; franciás, játékos tágas összevisszaság oldja a meglehetősen unalmas, homogén felületek merevségét. És minden sorban kényelmes, tágas, még a leghátsóban is.

Azonnal látni rajta, hogy nem egy prémiumautó, de azért nem tolul az ember szájára rögtön a mentegető mondat: ennyi pénzért… Az majd csak akkor jön, amikor először hozzáérünk valamihez.

Remekül eltalált gyári videó a kocsiról: alig látszik rajta a Lodgy, a boldog család a lényeg körülötte és benne:

Egy ekkora kocsiban, manapság már akkor is, ha egy Berlingo-Doblo-Caddy féle, haszonjárműből gründolt családi emberszállítóról van szó, manapság azért jobbhoz vagyunk szokva. A Lodgyban nincs semmi textil az ajtóbelsőn, az üléskárpit a legvisszataszítóbb műanyag a világon, az első ülés állítókarjain nincs műanyagfogantyú, csak a hideg vas. Hátul ujjamputációra is alkalmas a billentés reteszelése, a felhajtott hátsó sor gurtnis kikötözési lehetősége még viccnek is erős.

Igénytelen, de praktikus: gurtni a felhajtott hátsó ülések fix kikötéséhez

Igénytelen, de praktikus: gurtni a felhajtott hátsó ülések fix kikötéséhez

Igénytelen: csatos gurtni a felhajtott hátsó ülések fix kikötéséhez


A raktérajtó modern autón rég nem látott, ódivatú nyomógombbal nyílik. A leghátsó sorba beszállás után a visszabillentett középső ülés reteszelése becsípi a biztonsági övet, ha nem húzzuk félre. A Lodgyval el se kell indulni, hogy érezzük: ennek valami nagyon jó árú autónak kell lennie! Vajon mennyibe kerül?

És ha elindultunk, a kíváncsiság őrjítővé fokozódik: mennyi lehet ennek az ára?

Olcsó, olcsóbb, legolcsóbb, Dacia

A fényszóró-magasság állítása kézi erővel, bowdennel történik. Az ablaktörlőnek nincs egyet törlő funkciója. A minden Renault-ban egyforma háromállású sebességszabályzó kapcsoló, amely egyik irányba billentve sebesség-határolóként, másikba lökve tempomatként működik, a Daciában kétállásúra van butítva, és még fullos, Exception kivitelű tesztautónkban is csak limiternek használható. A kormány hatalmas plusz-mínusz jelzéses gombja tehát nem tempomat, ilyen luxus nem jár a Daciába, csak a traffipax-elkerülést segítő határoló.

Azért a nagy, hétcollos képernyő nélkül sokkal szomorúbban nézne ki

Azért a nagy, hétcollos képernyő nélkül sokkal szomorúbban nézne ki

Öregebb Renault-król ismert kapcsolók, számlapok vesznek körül a Lodgyban – természetesen továbbra sincs piros jelzés a fordulatszám-mérőn, hiszen így ugyanaz az óra használható a dízel és a benzines motorhoz is. Az utasoldali piperetükrön nincs fedél: minek, a jobb egyben utazó figyelmét nem a vezetéstől vonja el a takaratlan tükör.
Egyenműszerek benzineshez és dízelhez, piros fordulat-mező nélkül

Egyenműszerek benzineshez és dízelhez, piros fordulat-mező nélkül

Egyenműszerek benzineshez és dízelhez, piros fordulat-mező nélkül


Az ajtóbehúzó mélyedések aljáról hiányzik a még olcsó márkáknál is megszokott gumibetét, tudják, amit olyan jól fel tud szippantani a porszívó néha. Egyik ablakemelő sem automata.

A kürtkapcsoló az indexkar végén van: egy vezetékeléssel és egy csúszóérintkezővel kevesebb, ez is pár cent költségcsökkentés a gyártásban, a vevő meg majd megszokja.

De tényleg, mennyit lehet kérni egy ilyen, khm, racionálisan kialakított családi kocsiért?

Adatlap

Dacia Lodgy 1.5 dCi Exception 107 LE

Íme, a Dacia Lodgy, a francia-román márka újabb nagy dobása
Motor 1461 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 110 LE
Nyomaték 240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,6 sec
Végsebesség 175 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,4 l / 100 km

Na, mennyi?

A legolcsóbb Lodgy listaára (kurblis ablak, öt ülés, 82 lóerős, 1,6-os benzinmotor) 2,79 millió forint. Ebben még klíma sincs, valójában ilyet senki nem vesz majd, ez nem komolyan vehető sor a katalógusban, csak arra való, hogy a Lodgy beférhessen 10 000 euró alá. A légkondis, két villanyablakos, centrálzáras, elektromos tükrös, négy légzsákos, ötszemélyes Arctic bruttó fogyasztói ára regadóval már többet mond: 3,34 millió forint.

A mi kocsink, dízelmotorral, négy villanyablakkal, klímával, navigációval, 107 lóerős dízelmotorral, hatfokozatú váltóval, hét üléssel, bőrkormánnyal, menetstabilizáló elektronikával, tolatóradarral, 16 collos alufelnivel 4,64 millió forintba kerül.

Egy Grand Scénic, C4 Grand Picasso, B Zafira hasonló motorral, hasonlóan kistafírozva kétmillióval feljebb indul. A nagy kérdés: ér-e annyit a sok apró igényesség, ha a lényeget tekintve a Dacia sem kínál kevesebbet? Mert bizony technikáját tekintve a Lodgy bizony nem kíván kompromisszumot a vevőtől. Legalábbis dízel tesztautónk semmiképp.

Felsejlenek profiljában a Grand Scénic vonalai

Felsejlenek profiljában a Grand Scénic vonalai

Használt Daciák 70 ezres 1310-től hárommilliós Dusterig a Vezess Autókeresőben

Stabil alapok

Műszakilag – ezért a pénzért – a Dacia Lodgy erősebb dízelváltozata kifogástalan, igazi 2012-es autó. Nagy tempónál is csendes, erős, takarékos. A másfél literes dízelmotor a hatfokozatú, francia viszonylatban egész jó váltóval 2000 alatt forog 110-nél, 5,8 literes fogyasztással mentünk vele el egy hétvégén Debrecenbe, félig-meddig sztrádán (M1-M0-M5-405-4-es utakon, Mezőtúri kitérővel). Ha fél literrel többet eszik, akkor sincs egy szavam se, de a Lodgy ennyit evett, ráadásul ritka őszinte módon a számítógép kijelzője ugyanazt az értéket mutatta, amit a kútnál számoltam ki fizetés után. Ekkora homlokfelülettel, közepesen megpakolva, lendületesen autózva – teljesen rendben van.

Az 1.5 dCi legkorszerűbb verziójával 107 lóerős a Lodgy

Az 1.5 dCi legkorszerűbb verziójával 107 lóerős a Lodgy

Az 1.5 dCi legkorszerűbb verziójával 107 lóerős a Lodgy


A futómű meglepően, cseppet sem franciásan feszes, a kormányzás szintén nem gall módra rendkívül közvetlen. A Lodgyt egy apró kézmozdulatra olyan hirtelen, keményen tudja átrántani a belső sávba a mikorérünkmároda, nenyúlkááálj és anya,mármegintpiszkÁÁÁlokon felpörgött apuka egy tempós előzéshez, hogy mindenkibe belefagy a visítás a kocsiban. Cikázó bálna – különös jelenség.

Na jó, egy bajom mégis van a kocsi lényegi dolgaival: az 1.5 dCi irdatlan turbólyuka. A változó geometriájú feltöltők, kompresszoros-turbós kettős feltöltőrendszerek, kettős megfúvású turbók, dupla turbók korában már-már el is felejtettem, milyen, amikor egy nagy tehetetlenségű turbó minden sebességváltásnál gázadás után fél másodperc pihenőt ad a motornak az újabb nekirugaszkodás előtt. Hát ilyen, ez van; akinek a sokkal harmonikusabb 1.6 dCi kell, vegyen Scénicet, plusz kétmillióért.

Manuális klíma, durván, de hatásosan működik

Manuális klíma, durván, de hatásosan működik

És a menő dolgok

A nagy csoda, a Lodgy egyetlen igazi luxusa a hatalmas, hétcollos, érintőképernyős LG-cucc a műszerfal közepén. Kapcsold csak be, és meglátod: a kormányról is vezérelhető hifitől, a navigációtól, a Bluetooth-kihangosítótól eláll majd az addig mindenféle régi román autókról adomázó szomszéd szava!

És akkor végre tiéd a terep, a sok kínos apró hiányosság után megmutathatod neki a Lodgy pici, de helyenként már-már zseniális villanásait. Például, hogy bár automata fényszóró és ablaktörlő felárért se kérhető hozzá, de van egy bökésre hármat villantó komfortindexe. Vagy hogy rükvercbe kapcsolva, ha megy az ablaktörlő, a hátsó lapát is töröl egyet. És még utolsó csepp-letörlő funkció is van az ablaktörlőben. A motorháztetőt teleszkóp emeli és tartja.

Példátlanul intelligens megoldás, hogy a gyerekbiztonsági tiltó gomb a vezető oldalán nem blokkolja az ablakemelő kapcsolókat, mint talán minden más kocsinál, amit eddig vezettem. A Lodgyban ehhez a gombhoz egyszer kell nyúlni, elég az első alkalommal megfosztani a fiókát az ablakkal való játék lehetőségétől. Így, bár a pajkos kis huncut nem tudja megdübörgetni 130-nál a dobhártyákat, Apa bármikor, bármelyik ablakot működtetheti.

Szimpatikus autó

Túl sok emlékezetes okosság tehát nincs ebben a családi kocsiban – se tető alatti polcok, se asztalkák az üléstámlákon, se padlóba hajtható ülések – de maga az egész Lodgy, úgy ahogy van, egy nagy okosság. Masszív, tartósnak ígérkező, a szó jó értelmében igénytelen családi autót adni olcsón – nem lepődnék meg, ha ugyanolyan féléves várólista alakulna ki a Dacia-kereskedésekben Európában, mint korábban a máshogy, de szintén praktikus Dusternél tapasztalhattuk. Habár a Duster jól is néz ki…