A boxermotor Karl Benz által 1896-ban szabadalmaztatott működési elvű belső égésű motor, amelyben a hengerek egymáshoz képest 180 fokos szögben állnak, és mindegyik külön-külön forgattyúcsapon keresztül hajtja a főtengelyt. Ilyen minőségében nem összekeverendő a 180 fokos V-motorral, amelynél két-két dugattyú osztozik egy közös forgattyúcsapon.
Nevét onnan kapta, hogy az egymással párban álló dugattyúk pontosan ugyanakkor érik el felső holtpontjukat, tökéletesen egy ütemben mozognak, hasonlóan ahhoz, amikor egy bokszmérkőzést megelőzően a sportolók összeütik kesztyűiket. Ennek köszönhetően a boxermotor egyike annak a mindössze három konfigurációnak (boxer, soros hathengeres, V12), amelyek eredendően kiegyensúlyozottan, rezgésmentesen járnak, így nem igénylik kiegyensúlyozó tengely beépítését. Ez a hatás négyhengeres boxermotorok esetében nem érvényesül maradéktalanul.
A boxermotorok további előnye az alacsony tömegközéppont, ami javítja a jármű stabilitását és irányíthatóságát.
Boxermotort alkalmazott többek között a VW Bogár és a Citroën 2CV, vagy az Alfa Romeo Alfasud és utódai.
Jelenleg az autóiparban a Porsche és a Subaru a konfiguráció elsődleges felhasználói. A motorkerékpárok között boxermotor hajtja a BMW számos típusát (kéthengeres), illetve a Honda Gold Wing (hathengeres) túramotort és ennek derivátumait.