Varga Tibor

Kérdezek tőle

Dolgoztam autószerelőként, majd később saját szerelőműhelyt és autókereskedést nyitottam. Ezzel párhuzamosan már akkor elkezdtem autóvizsgálattal foglalkozni. Több mint 20 év tapasztalatával és szakmai tudásommal sok millió forintot spóroltam meg ügyfeleimnek. https://autovizsgalat.hu

Kérdés

Kedves Tibor!
Hosszas gondolkodás után a családdal úgy döntöttünk,13 év után lecserélnénk öregedő,jólfelszerelt dízel kombinkat (e46) a gyülekező problémák miatt. Próbálva az ésszerűség határán maradni,de mégis egy nagy,élvezhető autóra gondoltunk. Egy mk4-es dízel mondeora. Azt már tudjuk különböző forumokról,hogy a 2 ezres 140 lóerős kéziváltós kimondottan megbízható. De az erőssebb változatokról nemsikerült semmit megtudnunk. Például a 163 lóerős változatról,vagy a 2.2-es 200 lóerős motorról. Nem elsősorban azért érdelelnek,mert erősebb kocsira vágynék! De sokszor a megkíméltebb,jobban felszerelt példányokban pont ilyen motorok vannak. Aggódom,hogy mivel erősebbek talán jelentősen szervízigényesebbek,és mivel ritkábbak,nehezebben szervizelhetők. Gondoloj itt az alkatrészellátásra,és a hozzáértésre. Van esetleg tapasztalatuk ezekről a motorokról?
A választ előre is köszönöm!

Üdv.: Pisch Ferenc

Válasz

Varga Tibor

10 hónapja

Kedves Ferenc!

A legésszerűbb választás valóban a 140 lóerős Mondeo Mk4.  kéziváltóval. A 163 lóerős nagyjából ugyanaz a motor, tehát ezzel sem vállalnak nagyobb kockázatot. A 2,2-es 200 lóerős változat némileg bonyolultabb, de főleg iszákosabb. Amennyiben nem a teljesítmény fontos, én a 2,0-t választanám, bármelyik teljesítménnyel.

A 140lóerős változatnak van még egy előnye: Sokkal több bontott alkatrészt talál hozzá kisebb áron, mint az erősebb verzióhoz. Ez azért fontos, mert a Fordnál van pár alkatrész, amit nem talál meg utángyártottban, viszont a márkaszervíz előszeretettel csavarozza össze 4 másik alkatrésszel és így, csomagban árulja őket jelentős áron.

Sok alkatrészt érdemes Peugeot/citroen HDI motorhoz keresni, hiszen a két motor nagyon hasonló. Például a turbó utáni rövid gumicső nincs utángyártottban Fordhoz, a gyári csak 3 másik csővel van 70 000 forintért, viszont ha Hdi motorhoz kéri az autósboltban, ugyanaz a cső 3 000 forint.

Nincs megbízható dízel (benzines sem) tíz év körül, vagy az után. A legjobb, ha félretesz pár százezret a későbbi javításokra, így nem fog annyira fájni. Cserébe egy erős, nyomatékos kulturált járású, takarékos erőművet kap, ami fogyasztásban bőven megspórolja a ráfordított összeget.

Bármelyik motoros Mondeo-t választja, javaslom nézesse át szakemberrel vásárlás előtt.

Üdvözlettel,

Varga Tibor

autovizsgalat.hu

Kérdés

Tisztelt Varga Tibor!
Jövőre szeretnék új autót vásárolni.
Az alig használt 1-2 éves autókat mennyire ajánlja, érdemes ilyet nézni?
A keret 6-7, maximum 8 millió Forint.
A Kia Sportaget és az Xceed-et néztem, mindenképpen benzinest.
Talán az Xceed, ami méretben jobban megfelel, mivel maximum 2-3 emberrel utaznék.
Évi 8-12ezer km-t tennék meg vele. Hosszútávra tervezek, a jelenlegi Nissan Almerám is már 21 éves és újkora óta nálam van.
Ami elbizonytalanít, hogy a Kia turbóval szerelt benzinmotorjait nem igazán ajánlják. Sportageből van még szívóbenzin.
Suzukit SX-4 S-crosst is néztem, viszont az annyira nem tetszik.
Dizájn szempontjából a Kia meggyőzött.
Mit javasolna?

Válasz

Varga Tibor

11 hónapja

Kedves István!

1-2 éves autót anyagi okokból érdemes vásárolni. Az amortizáció miatt jóval olcsóbban juthat hozzá, mint egy új autóhoz. Az, hogy milyen megbízhatóság szempontjából, meg tudom mondani 5-7 év múlva. Addig mindenki csak találgat (a márkaszervíz is), hiszen nincs többet futott autóval tapasztalat.

A Kia/Hyundai turbó motorjai nem rossz konstrukciók, de nyilván bonyolultabbak a szívó társaikhoz képest, ezért a meghibásodási lehetőség is magasabb. Ingyen ebéd nincs. Cserébe némileg takarékosabb, erősebb autóban ülhet.

Amennyiben a Kia tetszik Önnek, válassza ezt a típust és ne féljen a turbó motortól. 1-2 éves autót ritkán ad el az ember fia/lánya. Mi is sokszor futunk bele előzőleg sérült, helyrepofozott példányokba, ezért javaslom, hogy a kiszemelt autót vizsgáltassa meg szakemberrel.

Üdvözlettel,

Varga Tibor

autovizsgalat.hu

Kérdés

Tisztelt Tibor!
Szeretnék öntől tanácsot kérni.
Régi suzuki swiftemet szeretném lecserélni egy nagyobb autóra.
Igazság szerint nincsenek túl nagy igényeim, összességében ami számítana nekem, hogy egy megbízható autót kapjak aminek nincs az összes alkatrésze horror áron és többet legyen nálam mint a szervízben.
Ezen kívül 1 szempont van még, hogy jól pakolható legyen az autó ugyanis nyaralásra és horgászatra is elég nehézkes volt lemenni a suzukival.
A keret nagyjából 800.000 Ft(+ átírási költségek)
Nem zárkózom el sem a kombiktól, sem a terepjároktól, sem az egyterűektől ha úgy alakul.
Eddig olvasottaim alapján 4 autó van a fejemben amit láttam ennyiért a piacon.
Skoda fabia kombi
Mazda 6 kombi
Ford focus 2 kombi
Ford focus Cmax

Ön milyen autót tudna esetleg tanácsolni?

Tanácsát előre is köszönom!

Válasz

Varga Tibor

11 hónapja

Kedves József!

800 000 forint költségvetésből vonjunk le 100 000-200 000 forintot az első szervizre és javításokra. Egy használható Fabia kijöhet ekkora összegből, de taszítóan fapados és a legtöbb rozsdásodik erősen. A Mazda 6-ok mind szétrohadtak. Amelyik nem, az nem 600 000.

Ford Focus II és C-max csak nagyon lepukkant van ennyi pénzért. Ilyen összegben és felhasználásra én leginkább egy Suzuki Ignis-ben, Ford Fiestában gondolkodnék. Amennyiben nagyobb kell, akkor mondjuk Golf 4.-ben, vagy Opel Astra G-ben esetleg.

Valójában ebben az árkategóriában és korban nem  az a fontos, hogy milyen típust vásárol, hanem, hogy az adott példány milyen állapotban van.

Üdvözlettel,

Varga Tibor

autovizsgalat.hu

Kérdés

Kedves Tibor!
Költözés miatt szeretném a mostani prémium márkás “modern benzines” kocsimat egy kicsit olcsóbb kategóriás dízelre cserélni. Munkábajárás szempontjából, nagyjából napi szinten 120-150km-ert tennék meg javarészt autóúton, hétvégi kisebb városozással, így a fogyasztás sem utolsó tényező.
Költségkeretben maximum 3 milliót szeretnék szánni rá, közepes méretű kocsiban gondolkodom. Három típus nyerte el a tetszésemet, szintén szempont, hogy a láncos motorkat kerülném:
-Octavia 5e 1.6TDI
-Golf VII 1.6TDI (tetszik, hogy kettőstömegűvel nem kell számolni a két típus esetében)
-MK3,5-ös Focus 1.5TDCi motorral.
Az Octavia és Golf leginkább az elterjedtsége miatt tetszik, ami mellett fogyasztás sem utolsó, de magasabb futásúak, mint a Focus, ami fiatalsága és a felszereltsége miatt tetszene, ellenben nagyon keveset tudok róluk. Melyiket ajánlaná ezen típusok közül, mik lehetnek az esetleges buktatóik? Esetleg van más márka ami kihagyhatta a figyelmem?
Köszönöm előre is segítségét.

Válasz

Varga Tibor

11 hónapja

Kedves Attila!

Műszaki szempontból tökmindegy, hogy Octavia-t, vagy Golfot vesz, ugyanaz a műszaki tartalom. Az 1,6 CRTDI nagyon eltalált, megbízható motor. Jellemzően 250-400 000 kilométert a főbb alkatrészek gond nélkül elbírnak. Valójában ez jellemző már szinte minden modern dízel motorra. Nincsenek nagy minőségbeli különbségek a különböző gyártmányok között. Ezután szokott kezdődni az üzemanyag-rendszer valamilyen meghibásodása, turbó, kettős tömegű lendkerék (ez gyakran hamarabb) stb... Természetesen a megbízhatóság nagyban függ az addigi használattól és karbantartástól.

A Focus 1,5 TDCI motorja szintén remek erőforrás. Az Opel 1.6 CDTI motorja egy J, esetleg K Astra-val szintén jó párosítás lehet.

Buktató rengeteg lehet az előző sérülésektől kezdve a műszaki gondokig bármi. Amennyiben nem szeretné, hogy átverjék, kérje szakértő segítségét az átvizsgáláshoz.

Üdvözlettel,

Varga Tibor

autovizsgalat.hu

Kérdés

Üdvözlöm
Érdeklődni szeretnék, hogy viszonylag frissen vásárolt (másfél honap, kb 2000km) autónál túlzott olajfogyasztás miatt tudok e a kereskedőnél reklamálni?
Az auto egy 2011es alfa giulietta 1.4 t-jet 120 lovas verziója, nem jellemző az ilyen mertekű olajfogyasztás ahogy körbekérdeztem.
191.000 km van benne ha minden igaz és 1000km en eltünik egy jó liter olaj az előrt seleniabol.
Pcv tartály lett cserélve a turbot átnézték és úgy néz ki a motorban van a probléma.
Hozzateszem a motorra es valtora kotottem biztositast de azt mondjak, hogy csak ha megall es szethullik (insura. Hu?)
Érdemes velük bajlódni vagy nyeljem be?
Válaszát elore is köszönöm!

Válasz

Varga Tibor

11 hónapja

Kedves Gábor!

Ilyen mértékű olajfogyasztás mindenképpen rejtett hibának minősül. Próbáljon megegyezni az eladóval a javítási költségek terén. Amennyiben nem sikerül, kérjen jogi segítséget akár az autovizsgalat.hu oldalán megtalálható ügyvédünkön keresztül.

Az eladó köteles 6 hónap szavatosságot vállalni az eladott autóért, amennyiben annak nem a természetes elhasználódásból eredő rejtett hibája van és nem tájékoztatta Önt róla. Előnyben van, ha kereskedőtől vásárolt, mert ebben az esetben a törvény az átadáskor fennálló problémának kezeli a felmerült hibát és az eladónak kell bizonyítania az ellenkezőjét.

Első körben mihamarabb jelezze írásban (SMS, mail, levél...) az eladó felé a problémát, hogy a tájékoztatásnak nyoma maradjon.

Üdvözlettel,

Varga Tibor

autovizsgalat.hu

Kérdés

Tisztelt Tibor,

Autóvásárláson gondolkozok a közeljövőben, jelenleg egy 2003-as Seat Toledo-m van – ez az első autóm. Meg vagyok vele elégedve, de amint lehetőség nyílik rá szeretnék valami újabbat venni. A keret 1-1.5M lesz és felszereltségben / karakterben a jelenleginél nem szeretnék “lejjebb” adni, tehát a kritériumok:

– benzines (csak városban használom, 1-2 havonta nagyobb távokra, de akkor min. 700km – így a dízel kizárva)
– min. 105 LE
– 500 l vagy közeli csomagtér (néha még kevés is két női utassal)
– szedán (semmiképp nem kombi, ferdehátút csak valami nagyon nyomós indokkal)
– tágas belső tér (184cm-el a jelenlegi autó is szűkös kicsit)

Tudom, hogy egy használt autóra mindig költeni kell, de valami olyasmit keresek ami megbízható és nem kell hatszámjegyű összegeket kiadni pár havonta rá. Nem szempont az élményautózás, a sportosság vagy a presztizs.

Eddig ezeket találtam: Fiat Linea 1.4 T-Jet, Chevrolet Cruz 1.6, Volvo S40 1.6.

Előre is köszönöm a segítséget,
Péter

Válasz

Varga Tibor

11 hónapja

Kedves Péter!

1-1,5 millió forint között, bármit vásárol, úgyis rákölt az első pár hónapban pár százezer forintot és a későbbiekben is költeni kell majd rá. Én a Fiat Linea-t és a Chevrolet Cruze-t elengedném. A Volvo S40 egész szerethető autó, de ha baj van, lehet rá költeni.

Azt gondolom Önnek mindenképpen egyszerű autó az ideális. Olyan, amiből rengeteg van, ismeri minden szerelő és az alkatrészek is olcsón beszerezhetők. Ilyen például az Opel Astra H, vagy a Ford Focus II., vagy Toyota Corolla. Ezekből létezik sedan is.

Tizenévesen a benzines motorok sok esetben erősen fogyasztják az olajat az elhanyagolás és a sok városi használat következtében. Vásárlás előtt mindenképpen vizsgáltassa át a kiválasztottat, nehogy a kocsi értékét költse rá később.

Üdvözlettel,

Varga Tibor

autovizsgalat.hu

Kérdés

Üdvözlöm

Van nekem egy 2003-as C corsa-m. Remek 1.2es ecotec motorral.
Sok sebből vérzik és már mióta megvettem utáltam teljes szívemből (6éve van meg).
Szeretnék szebbet, jobbat, nagyobbat. Természetesen szükségem nincs rá, mert ovijáratban használom és hosszútávot csakis elvétve lát.
Opel háza táján maradnék pl egy C vectra GTS vagy Signum, ami nagyon tetszene.
Mint sok társam hozzám hasonlóan nem tudok áldozni rá milliókat.
A magam részéről maradnék 1 millió birodalmi forint alatt.

Az lenne a kérdésem / kérésem, hogy segítsen ki egy pár keresetlen szóval ez ügyben. Esetleg ha ajánlana nekem más típust azt is megköszönném.
Csak benzines jöhet szóba. Jelen üzemanyag árak mellett maradnék 2.0 motor alatt.

Köszönöm
Gergely

Válasz

Varga Tibor

11 hónapja

Kedves Gergely!

Tudom, hogy egymillió forint sok pénz (nekem is), de higgye el, ilyen összegért egy tizensok éves autónak számos problémája van. Amennyiben utálta a Corsa-t, A Vectra/Signum-ot még jobban utálni fogja. A Vectra C-nek (ami technikailag ugyanaz, mint a Signum) idős korára rengeteg típus problémája van. A kommunikációs rendszere túlbonyolított, ezért ez állandó hibaforrás. A benzines Ecotec motorok, miután elmentek a holdig és vissza, általában fogyasztják az olajat és még számos nyűgjük van. Városi ovijáratban nyugodtan számoljon 10-11 literes fogyasztással.

Ha megvásárolja az autót egymillió alatt, az első 6 hónapban biztosan rákölt még 200-400 000 forintot a rendberakására, plusz egy százas az átíratás költsége.

Amennyiben maradna a típusnál (Opel), inkább keresgéljen Astra H vonalon. Olcsóbb és egyszerűbb lesz fenntartani és a fogyasztása is barátibb lesz. Ezen kívül talán még a Ford Focus II, facelift utáni Peugeot 307, VW Golf 4-5 megfelelő lehet, de költeni mindegyikre kell majd.

Bármelyik típust választja, érdemes átnézetni a konkrét autót szakemberrel vásárlás előtt, nehogy egy bontószökevénybe szaladjon.

 

Üdvözlettel,

Varga Tibor

autovizsgalat.hu

Kérdés

Üdv. Tavaly novemberben vásároltunk egy opel Zafira a-t Dieselben kereskedèsböl. 18ezer km után kiderült hogy adagolohibás. Erre vonatkozik e a kellèkszavatosság? Ha igen milyen módon? (Adagoló beszerezhetünk,felújítása lehetetlen) Üdv istván

Válasz

Varga Tibor

1 éve

Kedves István!

A használt autó használt termék.

Az eladó (magánszemély is) 6 hónap szavatosságot köteles vállalni az eladott használt autóra, ami nem garancia és nem kilométer függő, de egy jogvita esetén mérlegelik a vásárlás után megtett kilométereket is.

Tehát az eladó olyan felmerülő hibákért köteles felelősséget vállalni, amik már a gépjármű átadásakor is fenn álltak, tudomása volt róluk és nem tájékoztatta a vásárlót.

A törvény azonban különbséget tesz magánszemély és kereskedő eladó között: Magánszemély eladó esetében egy esetleges jogvita esetén Önnek kell bizonyítani, hogy a gépjármű hibája fennált a vásárláskor. Kereskedőtől vásárolt gépjármű esetében a kereskedőnek kell bizonyítani, hogy a hiba nem állt fenn az eladás pillanatában, illetve amennyiben fennált, tájékoztatta az eladót róla.

Az Ön esetében a gépjármű gond nélkül üzemelt a vásárlástól számítva 18 000 kilométeren keresztül, tehát a kereskedő jogosan mondhatja, hogy a hiba nem állt fenn az eladás pillanatában.

Érdemes átgondolni az eladói oldalt is. Egyszer Ön is eladja majd az autóját és azt gondolom, ha visszahoznák Önnek 18 000 kilométer használat után valamilyen hibával, Valószínűleg Ön sem érezné jogosnak a reklamációt.

Mint fentebb írtam, a használt autó használt termék. Nem elvárható az eladótól (legyen kereskedő, vagy magánszemély), hogy jelentős használat után felelősséget vállaljon a további felmerülő hibákért.

Üdvözlettel,

Varga Tibor

autovizsgalat.hu

Kérdés

Kedves Tibor!
Nagyon szeretnék egy megbízható kis fogyasztású , de erős autót vásárolni, ami könnyen veszi az 1-2 ezer km magas szintkülönbségeket is. A keret 5,5 millió. Válaszát köszönöm. Üdvözlettel: Ildikó!

Válasz

Varga Tibor

1 éve

Kedves Ildikó!

Mindenki ezt szeretné, de csodák sajnos nincsenek. Látott már testépítőt, aki sokáig egészséges és eléldegél két kiflin naponta? ugyanez a helyzet a autókkal is. Nem írta, hogy milyen méretű autót keres és milyen célra, távolságra használná, ezért így nehezen tudok válaszolni a kérdésére (kisautót, családi autót, városi terepjárót, terepjárót, országúti cirkálót...).

Amennyiben (a szintkülönbségből gondolom) hegyvidéki, hosszú utakra keres igényes, kényelmes, takarékos autót, akkor talán egy Volvo XC60 megfelelő lehet. Ha nem annyira fontos a luxus, akkor például a Kia Sportage remek választás lehet. Szándékosan nem írtam motorválasztékot, hiszen ez nagyban függ a felhasználástól.

A megbízhatóság egy fogós kérdés. A "csak beleülök és elautózok a naplementébe évekig" nem létezik. Bármilyen használt autót vásárol, lesznek műszaki problémák és szervízköltségek. Rengeteg kamus, előzőleg sérült autó található a használt autó piacon és minél nagyobb értékű kocsit vásárol, annál profibban rejtik el az árulkodó jeleket. Ezért bármilyen típust választ, javaslom nézesse át szakemberrel vásárlás előtt, hogy a kiválasztott autóban valóban örömét lelje.

Üdvözlettel,

Varga Tibor

autovizsgalat.hu

Kérdés

Üdvözlöm Tibor! Egy 2002es évjáratú benzines 2.5ös V6 os mondeót szeretnék venni,ha lenne rá bátorságom. A keret 1m. forint zömében városi használatra lenne. 700 körül lenne az autó ára a maradék az első szervízre menne, csak rozsdamenteset és kéziváltósat vennék de van e esetleg tapasztalata vagy jótanácsa ezzel a tipussal kapcsolatban? Vagy esetleg valamilyen hasonló tipus szóba jöhet egyáltalán? Válaszát köszönöm.

Válasz

Varga Tibor

1 éve

Kedves István!

Az Ön elvárása irreális. 700 000 forintért 19 éves Fordot (vagy bármilyen más autót) vásárolni rozsdamentesen, pláne egy valószínűleg sokat megélt 2,5 benzines példányt csak az álmok hajszolása. Ezek az autók mai árfolyamon újonnan bőven 10 millió forint felett találtak gazdára, Ön pedig egy remek állapotú, rozsdamentes példányt keres az új ár 7-8%-áért. 300 000 forintot valószínűleg el fog vinni az átíratás, a gumik és az első szerviz.

Ezután kezdődik az autó hibáinak kijavítása, ami nyilvánvalóan további jelentős összegeket fog felemészteni. Akár jelentős lesz a rozsdásodás, akár kisebb mértékű (mert lesz) és hosszútávon gondolkodik, mindenképpen javasolnék egy profi alváz és üregvédelmet, hogy ne porladjon szét az autó Ön alól a következő 5 évben (kb 150 000 forint).

Ezek a motorok - és 20 évesen a legtöbb motor már jelentősen fogyasztják az olajat, ezért érdemes további 4-500 000 forintot félrerakni egy későbbi motor felújításra. Miután ezeket az összegeket rászánta az autó hosszú távú fenntartására, számoljon még a 12 literes városi fogyasztással is.

A fentiek a realitás. Azt javaslom ne szaladjon neki a fejjel a betonfalnak álomképekkel, mert amennyiben ennyi a keret erre a projectre, csalódni fog és utálni fogja az autóját.

Üdvözlettel,

Varga Tibor

autovizsgalat.hu