Miközben az autógyártók egyre többféle elektromos újdonságot ömlesztenek a szalonokra egész Európában, a magyar átlagautós továbbra is a régi, hagyományos modelleket keresi a legnagyobb számban – derül ki a Vezess kérésére a Használtautó.hu által összeállított statisztikákból. Ráadásul a legnagyobb hazai hirdetési oldal szerint idén akkorára nőtt az igény irántuk, hogy a keresletnövekedés – a tavalyi árcsökkenés után – 2024-ben megmozdította felfelé a használt autók árát.

„Általánosságban elmondható, hogy a használtautó-állomány minimális dráguláson ment keresztül” – mondja 2024-re vonatkozóan Lőcsei Dániel, a Használtautó.hu brandmenedzsere. A keresési statisztikák szerint ennek oka „a hagyományos hajtásláncok (benzines és dízelautók) iránti érdeklődés folyamatos növekedése és az újonnan felvirágzó fogyasztói igény”.

A magyar nepperek és kereskedők ugyan euróban vásárolják Nyugat-Európában az ott eladásra kínált használt autókat, de Lőcsei szerint a forint-euró árfolyam kedvezőtlen változása ellenére is látják az áremelkedés idei megindulását.

Milliókkal csökkent népszerű használt autók ára 1

A használt Focusok ára is csökkent, de néhány más modellé sokkal nagyobb mértékben

A 10 legnépszerűbb modell átlagára

Közel egymillió darab eladásra kínált személyautó hirdetési árai alapján kijelenthető, hogy a szalonokban csillogósra törölt újak listaáraitól fényévekre van a tömegek vékonyka pénztárcája: a három legnagyobb számban meghirdetett használt autó átlagára ma Magyarországon 3 millió forint alatt van. Sőt, az első tízből nyolc modellnek az ára 4 millió alatt.

Íme, a Használtautó.hu 11 hónapnyi átlagárai a hirdetésszám alapján felsorolva.

Sorrend hirdetésszám alapján Modell Hirdetések átlagára (forint)
1. Opel Astra 1 699 000
2. Volkswagen Golf 2 927 000
3. Suzuki Swift 1 244 000
4. Ford Focus 2 262 000
5. Volkswagen Passat 3 727 000
6. BMW 3 3 955 000
7. Skoda Octavia 3 985 000
8. BMW X-sorozat 12 757 000
9. Opel Corsa 1 708 000
10. BMW 5 6 311 000

Több szempontból is kilóg a sorból a legnagyobb számban eladásra kínált 10 modellt felsoroló listából a „BMW X-sorozat”. Egyrészt ez a sorozatnév több különféle méretkategóriájú modellt együttesen tartalmaz, másrészt árban is bőven felette van minden másnak.

A legnépszerűbb modellek közül idén a Suzuki Swiftnek emelkedett 10 százalékot meghaladó mértékben a használtautó-piaci átlagára (1,1 millió forint volt a 2023-as átlagár). Az Astráké minimálisan nőtt (100 ezer forinttal), a Golfok átlagára maradt a tavalyi szinten, míg a Focusoké valamelyest csökkent (150 ezer forinttal). Itt jegyezzük meg, hogy 2023-ban messze a Ford kompakt sikermodelljének emelkedett legnagyobb mértékben az ára.

Milliókkal csökkent népszerű használt autók ára 2

A Golfok ára minimálisan emelkedett (Kép: Getty Images)

Mindez semmi a milliós áresésekhez képest, ilyenek is vannak

„Az elektromos autók használtpiaca folyamatos árcsökkenő tendenciát mutat, ennek megfelelően az irántuk tanúsított érdeklődés is folyamatosan növekszik. Tavalyhoz képest például a Tesla Model 3-asok átlagosan 4 millió forinttal, a BMW i3-asok 2 millió forinttal és a Nissan Leafek 1,5 millió forinttal olcsóbbak” – mondja a Vezessnek Lőcsei Dániel a 2024-es árakról. Remek hír, hiszen ezek a legnépszerűbb villanyautók idehaza.

Ráadásul idén sokkal több elektromosat kínáltak eladásra, a tavalyinál magasabb példányszám átlagát tartalmazza a 10 legtöbbet hirdetett villanyos modell alábbi táblázata.

Sorrend hirdetésszám alapján Modell Hirdetések átlagára (forint)
1. BMW i3 7 477 000
2. Tesla Model 3 11 584 000
3. Nissan Leaf 6 081 000
4. Hyundai Kona 8 929 000
5. Tesla Model Y 17 047 000
6. Renault Zoe 5 094 000
7. Hyundai Ioniq 6 809 000
8. Tesla Model S 13 066 000
9. Dacia Spring 4 974 000
10. Kia Niro EV 10 691 000

A legnépszerűbbek dobogóját változatlanul ugyanaz a három modell alkotja, újdonság, hogy bekerült a már száznál is többféle elektromos modell tízes élmezőnyébe az újonnan legolcsóbb villanyautónak számító Dacia Spring. A mindössze néhány éves használt példányok átlagára 5 millió forint alatt van.

Milliókkal csökkent népszerű használt autók ára 3

Az olcsóbb elektromos autókban – mint a BMW i3 – egyre több család lát fantáziát, és ez látszik a keresési adatain (Kép: Monty Rakusen/Getty Images)

Mi lesz 2025-ben?

Szép és jó a használt villanyautók iránti növekvő érdeklődés, pláne több modellnél a messziről látható mértékű, milliós árcsökkenés, azonban az elektromosok piaca továbbra is kicsi. Jóval kevesebb tulajdonos hirdet ilyet, és egy nagyságrenddel kevesebb az érdeklődő a hagyományos hajtáslánccal működő személyautókhoz képest.

Nyilván fizetésbéli okai is vannak, hogy 2024-ben több mint 3,2 millió telefonos megkeresést indítottak benzines, és több mint 2,3 milliót dízelautókkal kapcsolatban, miközben a még mindig drágább elektromosokra 242 ezer, hibridekre pedig 220 ezer érdeklődés érkezett.
Összességében tehát tíz-tizenötször annyian keresnek dízel- vagy benzines autót, mint hibridet vagy elektromost. Sajnos még mindig az olcsóbb, idősebb autókra futja a vevőknek. Ha az érdeklődés változását nézzük, akkor viszont itt is egyértelmű a trend: idén 52 százalékkal növekedett a villanyautókra indított keresések száma.

Milliókkal csökkent népszerű használt autók ára 4

A Használtautó.hu szerint is az elektromosok mérséklődő árainak köszönhető az érdeklődés megugrása

Na de mi lesz jövőre? Mire van nagyobb esély: növekedhet vagy csökkenhet a használt autók átlagára 2025-ben? – kérdeztük az oldal brand menedzserét. „A jelenlegi piaci trendek azt mutatják, hogy a használtautó-piac egy lassú, de kiszámítható árnövekedési tendenciába kezdett, de ez bármikor változhat a fogyasztói magatartástól és a gazdasági helyzettől függően” – válaszolja Lőcsei Dániel.

Így aki még bizonytalan, hogy minél előbb vágjon bele a tervezett autóvásárlásba, vagy kedvezőbb árban bízva várjon vele hónapokat, annak azt érdemes tanácsként adni, hogy nem érdemes alacsonyabb árakra várni. 2025 elejétől már a használt villanyautók piacán is érdemes nézelődni, amíg a piaci közhely szerint a nagy kereslet felfelé nem fordítja az árakat.