Könnyen látható a forgalomban, ha egy autónak gazdája van, nem csak tulajdonosa. A gondos gazda általában tisztán tartja az autóját és nem csak azért, hogy mások szemét ne bántsa a koszos autó, ez egyszerűen igény kérdése. Én például nagyon nehezen viselem, ha az autó, amiben ülök, akárcsak poros és bent ülve hiába nem látom, szinte magamon érzem a koszt. Egy régebbi autóban rendesen fáj, ahogy a téli latyak, sós lé, sár, kosz rátapad, mert ez szépen lassan, ha nem is azonnal láthatóan, de kikezdi a karosszériát.

Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 1
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 2

Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá!

Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá!

Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 14
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 15
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 16
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 17
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 18
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 19
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 20
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 21
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 22
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 23
Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 24
Fotó megosztása:

Többen talán bele sem gondolnak abba, mennyire fontos hosszú távon tisztán tartani az autót. Ez nem rövid távú befektetés, ugyanakkor rövid és hosszú távon is jól fogunk járni azzal, ha rászánunk egy kis időt, energiát, pénzt pár naponta. Ebben az időszakban különösen érdemes odafigyelni, amikor egyre több a csapadék, ráadásul a közútkezelő alaposan bevásárolt síkosságmentesítő anyagból, így idén is rendesen fel fogják szórni az utakat.

Télen autót mosni, a hidegben?!

Igen. Sapka, sál, kesztyű és nagy bajunk nem történhet, az autó pedig meg fogja hálálni, de nekünk is jobb lesz egy kicsit. Személyes fájdalmam szokott lenni ebben az időszakban, amikor az útról felverődött mindenféle szennyeződés beborítja a kilincseket. Ezt meg kell fogni, nincs mese, aztán bent mindent alaposan összetaperolsz vele. Ezt is megelőzhetjük azzal, ha egy önkiszolgálóban leöblítjük 200-ért.

Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 25

Ma már elég kíméletesek a gépi mosók is, az újabb autók fényezésének nem árt, ha csak nem minden nap járunk

Ez a kényelmi része, de hasznosat is teszünk az autóval, ha ilyenkor lemossuk. Az ADAC felmérései szerint az útszóró só és a mindenféle síkosságmentesítő nem tesz kárt az autóban. Ez az új, még friss fényezésű, legmodernebb technológiákkal galvanizált autók esetében igaz is lehet, de nem jár mindenki új autóval, sőt, a magyar autópark több mint 14 éves átlagéletkorát tekintve az idősebb autók a jellemzők.

Az sem mindegy, hogy az autó volt-e már sérülve, javították-e a fényezését, vannak-e rajta karcolások, amiken keresztül a maró anyagok elérhetik a lemezt. És ez viszont már egyre gyakoribb. A sérült fényezésen könnyen áteszi magát a só, pláne, ha hetekig, hónapokig nem takarítjuk le az autót. Ez aztán pergő fényezéshez és rozsdához vezet, aminek jó eséllyel csak évek, évtizedek múltán lesz eredménye. De az sem ritka, hogy az odaszáradt madár ürülék kezdi ki a fényezést, így a tisztán tartás nem csak télen ajánlott, de ilyenkor a leginkább.

Hogyan mossunk autót?

Óriási szerencsénk van, hogy rengeteg féle szolgáltatás közül válogathatunk. Budapesten és környékén elég pár percet autózni ahhoz, hogy autómosót találjunk. Gombamód szaporodtak el az önkiszolgáló mosók, a benzinkutak többsége is nyújt valamilyen szolgáltatást, de kézi autómosóból is kis túlzással bármelyik sarkon találunk.

Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 26

A futószalagos IMO mosókban is többféle mosást választhatunk, mindnek szárítás a vége

Ez utóbbi a legkényelmesebb és legkímélőbb megoldás mindenki számára, de a legköltségesebb időben és pénzben is. Mert az autót ott kell hagynunk, azzal számolni kell, így ez mindenképpen egy betervezendő program. Költségben pedig nagy a szórás, de 3000 forint alatt nem nyúlnak hozzá az autóhoz, viszont van olyan, ahol már 3200 forintért komplett programon megy át külső mosással, felnitisztítással, gumiápolással, falcok kitörlésével és szárítással. A legtöbb helyen inkább 5000 forintnál kezdődnek a programok és a határ a csillagos ég, de ennél feljebb leginkább kozmetikáról beszélünk.

A benzinkutak gépi autómosóiban, például a MOL-nál, vagy a Shellnél, OMV-nél már 1000 forintért is lemossák az autót. Ha nincs sor, akkor ez csak pár percet vesz igénybe, de tudom, a gépi autómosás sokaknak nem játszik. Egy korábbi felmérés szerint viszont messze nem károsítja annyira a fényezést, mint azt gondolnánk és a legnagyobb előnye, hogy meg is szárítja az autót, mielőtt kigurulnánk vele a hidegbe.

Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 27

Önkiszolgáló autómosóban mosni a legolcsóbb, mert lehet csak öblítést is választani, szárítás itt sajnos nincs

Szintén csak pár percünkbe kerül egy IMO mosás is, ami ugyancsak gép, cserébe viszont még ki sem kell szállni az autónkból. 1390 forintért kap egy kefés előmosást, pár száz forintért a kerekeket is lemossák külön kézzel aztán megyünk be a mosóba. Néhány alkalommal a gépi mosás nem hagy semmiféle nyomot az autón, a hiedelmekkel ellentétben, ha nem járunk minden nap, akkor nincs nagy veszélyben az autó fényezése, de ezt mindenki maga döntse el.

Szinte minden autómosó kínálata azonos, vagyis van előmosás, esetleg aktív habos fürdés, öblítés és szárítás az alap csomagban is, ezek fölé ilyenkor télen érdemes kérni a forró viaszt is. Ez nem első sorban az esztétika miatt fontos, sokkal inkább, mert pár napig ügyesen lepergeti a vizet a karosszériáról és az ablakokról.

Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 28

Bedobjuk az aprót és jó esetben egy 100-asért van 60 másodpercünk

Hogyan mossunk önkiszolgálóban?

Ezt a lehetőséget egyre többen választják, mert egyrészt rengeteg van már, másrészt ezzel járunk talán a legolcsóbban, ha tényleg csak rendszeres öblítésekre állunk meg. Plusz ott az érzés is, hogy mi csináltuk, a saját kezünk munkája, más nem ért hozzá az autónkhoz és ha nem akarunk, akkor nekünk sem kell. A kefés mosás ezeken a helyeken amúgy sem ajánlott a sokszor már rossz állapotú kefék miatt, meg egyébként se dörzsöljük a fényezést, ha nem fontos.

Mi legyen a folyamat? Öblítés, mosás, öblítés, esetleg viaszolás. Ahol van aktív habfürdő, érdemes használni, ezzel alaposan beborítani először az autót, hagyni kicsit hatni a szert aztán alaposan leöblíteni. Kétféle öblítést találunk általában, a cseppmentes lesz a varázsszó. Ebben az a trükk a legtöbb helyen, hogy lágyított vizet használ, vagyis száradás után a vízcseppek helyén nem csapódik ki vízkő, vagyis tényleg cseppmentesre szárad.

Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 29

Alaposan mossuk ki a falcokat és a réseket, ott gyűlik fel a kosz és a sós hólé, ami megeszi a karosszériát

Ilyenkor télen az öblítéseknél különösen figyeljünk a sarkokra, kerékjárati ívekre. A legtöbb autó azért kezd el rozsdásodni a küszöböknél, az első kerekek mögött és a hátsó kerékjáratoknál, mert itt gyűlik fel a kosz, a sós hó lé, a sár és ha csak nem csapatjuk ki vízzel, akkor az örökre ott is marad. Ezzel a pár másodperces mozdulattal sokat tehetünk azért, hogy a karosszéria ne kezdjen el rozsdásodni.

Ezek a „bedobálós” mosók időre mennek. Érdemes átnézni ezeket is, mielőtt mosnánk, hogy 60 másodpercet adnak egy 100-asért, vagy csak 45-öt, mert ez sem ritka. Nem érdemes trükközni azzal, ha egyes helyeken téli üzemben folyik a keféből, vagy a lándzsából a víz és azzal áztatjuk körbe, megér párszáz forintot az, hogy rendes vízsugárral szedjük le első körben a kosz nagy részét. Érdemes kicsit a futómű alkatrészeket, alvázat is leöblíteni, amennyire lehetséges.

Ezért kell autót mosnod télen. Adunk pár tippet is hozzá! 30

Már nagyon sok benzinkúton is van önkiszolgáló mosó, érdemes a jobbakat választani, az OMW nem tartozik közéjük, de öblítésnek megfelel

Miért mossunk, ha az autókat gyárilag galvanizálják?

Ez sokmindent jelenthet, a technológiák eltérőek, a hatékonyság szintén és ha csak nem tudjuk hajszál pontosan, hogy az autónk még soha nem sérült meg, akkor mindig benne van a pakliban, hogy a lemezvédelem nem a legjobb. Főként használt és régebbi autók esetében érdemes a tisztán tartásra figyelmet fordítani. Ha már volt sérülve és javítva, ott biztosan nem lesz olyan a karosszéria gyári védelme és lényegében bármi előfordulhat.

Az biztos, ha tisztán tartjuk az autót, nagy bajt nem csinálhatunk, adunk még pár évet az autónknak és még jól is fog kinézni. Hetente egyszer kétszer átöblíteni nem tart sok időbe és csak egy jobb csésze kávé árát kell rálocsolnunk egy önkiszolgálóban.