Országszerte 31 különböző útszakaszon változtatta meg a járművek sebességhatárát a Magyar Közút Zrt. (MK) 2018-ban és 2019 első öt hónapjában – derül ki a Vezess által kikért adatokból. A beavatkozások lokális jellegűek, az érintett szakaszok hosszúsága összesen pár száz kilométer.

A cég közlése szerint a változtatásokat legnagyobbrészt nem a kötelező forgalmirend-felülvizsgálataik eredményezték, hanem jellemzően üzemeltetési tapasztalatok, illetve lakossági és önkormányzati kezdeményezések. „A forgalombiztonság növelése érdekében változtattunk a sebességhatárokon például kerékpáros átvezetéseknél, autóbusz megállóhelyek térségében, fokozott gyalogos mozgással érintett szakaszokon” – közölte az MK.

Hol csökkentek pontosan a sebességhatárok?

A 31 változtatásból 29 alkalommal lejjebb vitték a maximálisan engedett sebességet, ezek többségét az utak száma szerinti sorrendben közöljük azzal az információval kiegészítve, hogy mennyiről mennyire változott a megengedett tempó (ahol ezt megadta az útkezelő). Ahol tudjuk, az okot is feltüntetjük.

  • 1-es főút, 29-es kilométerszelvény, 60 km/óra helyett 40 km/óra. Oka: veszélyes ív, keresztirányú forgalom,
  • 1-es főút, 29-es ksz., Bicske, 90 km/óra helyett 60 km/óra (2019),
  • 1-es főút, 34-es ksz., Óbarok csomópont, 90 km/óráról 60 km/órára csökkent, balesetveszély,
  • 1-es főút, 38-47 ksz., időszakos korlátozás 60 km/órára eső és csúszós úttest esetén,
  • 1-es út, Tatabánya-Felsőgalla, módosult a lakott terület kezdete-vége, megszűnt a 70-es emelt sebességhatár,
  • 2-es főút, 45-ös ksz., Szendehely átkelési szakasz, 50 km/óra helyett 40 km/óra, „útcsatlakozás csomóponti látómezeje” miatt,
  • 2-es főút, 65-ös ksz., Nagyoroszi, 50 km/óráról 40 km/órára,
  • 3-as főút, 6-os ksz., Nemti, 50 km/óra helyett 40 km/óra, buszmegálló miatt lakossági kérelem után,
  • 8-as főút, 100-as ksz., 70 km/óra helyett 50 km/óra,
  • 21-es főút, Hatvan és M3 között mindkét irány, 70 km/órás sebességhatár,
  • 25-ös főút, Kerecsend-Eger-Bánréve, 22-23, valamint 25-ös ksz., alkalmi 60 km/óra forgalomkorlátozás miatt,
  • 27-es főút, 2-4 ksz., Sajószentpéter-Sin-Tornanádaska, 60 km/óra, balesetmegelőzés,
  • 37-es főút, 24-es ksz., Felsőzsolca-Sátoraljaújhely,
  • 44-es főút, 17-18 ksz., 90 km/óra helyett 60 km/óra, buszmegálló, VJT,
  • 51-es főút, 163-164 ksz., 90 km/óra helyett 70 km/óra, gyalogosok,
  • 52-es főút, 5-ös ksz., 70 km/óra helyett 50 km/óra, gyalogosok,
  • 56-os út, Szekszárd-Mohács-Udvar 46-os ksz., 70 km/órára kerékpáros átvezetés miatt,
  • 57-es út, Mohács-Pécs, 25-ös ksz. 60 km/óra, új gyalogos-, és kerékpáros átvezetés,
  • 82-es főút, 4-es ksz., 90 km/óra helyett 50 km/óra. Oka a forgalombiztonság növelése.
  • 445-ös út, 90 km/óra helyett 60 km/óra,
  • 474-es főút, 12-es ksz., 90 km/óra helyett 60 km/óra, ív és vasúti átjáró,
  • 830-as főút, 0-1 ksz., 90 km/óra helyett 60 km/óra. Oka a forgalombiztonság növelése,
  • 21141-es lőrinci bekötőút.

A „balesetmegelőzés”, „a forgalombiztonság növelése”, „közlekedésbiztonság” kifejezéseket találjuk sok helyen a Magyar Közút táblázatában, az sajnos egyszer sem szerepel kimondva, hogy egyes esetekben az utak gyatra, konkrétan balesetveszélyes állapota a sebességhatár csökkentésének oka.

Tragikus baleset az 1-es főúton (Fotó: MTI/Mihádák Zoltán)

Mennyi kilométernyi közút, főút, sztráda és magánút van az országban?

A ország útjait első lépésben két nagyobb csoportra oszthatjuk: magán- és közutakra. Utóbbiak szintén két részre oszlanak, egyrészt az állami tulajdonú, ún. országos közutakra (ezekkel foglalkozik a Magyar Közút Zrt.), valamint önkormányzati tulajdonú helyi közutakra.

Az országos közutak hossza jelenleg 32 070 kilométer, a helyi közutak hossza ennél sokkal több, összesen 178 721 kilométer.

Megfordul a kocka, ha azt nézzük, hol mekkora a forgalom, ugyanis a jóval kisebb országos közút-hálózaton mozog a gépjárművek 75 százaléka.

A 32 ezer kilométerből 8969 a főhálózat, ennek bő negyede (2332 kilométer) a szaknyelvben E-útnak nevezett nemzetközi út. Ebből 1509 kilométer sztráda vagy autóút. (Az MK közlése szerint „autópálya csomóponti ágakkal” együtt ez már 1982 kilométer.)

Nem csak városokon kívül futnak az országos közutak, 27 százalékuk kisebb-nagyobb településeken halad át.

Hol emelkedtek a sebességhatárok?

Másfél év alatt az egész országban mindössze két helyen emelt a maximálisan lehetséges sebességen a Magyar Közút Zrt.:

  • 4-es főút, Szajol és Törökszentmiklós közötti szakasz
  • 21-es főút, a 2×2 sávosra bővült szakasz

Baleset a 21-es főúton (Fotó: MTI/Komka Péter)

Mennyi híd, vasúti átjáró és zebra keresztezi az ország útjait?

Az előző keretesben említett 32 ezer kilométernyi országos közút-hálózaton nem kevesebb mint összesen

  • 7 767 darab híd található,
  • 1 768 db közúti-vasúti keresztezés van (melyből 1 419 db szintbeli, ebből 80 db biztosítás nélküli),
  • 8 832 db közúti csomópont működik rajta,
  • és 5 695 db szintbeli gyalogos/kerékpáros átkelő található.