Látszólag egymásnak ellentmondó következményekkel is járhat az autóipart megrengető dízelbotrány a magyarországi járművásárlási szokásokra. Miközben soha nem látott mennyiségben hordják be a nepperek Nyugat-Európából a beszakadt árú dízeleket is, ezalatt a gázolajosok vonzereje rohamosan csökken a vásárlók körében, legalábbis a szavak szintjén.

Milyen lesz a következő autója?

A K&H Biztosító 500 fő megkérdezésén alapuló reprezentatív közvélemény-kutatása szerint ma a magyarok vásárlási listáján a legutolsó helyen áll a dízelüzemű személyautó. Az évről évre elkészített felmérés történetében még soha nem volt ilyen: benzinest, hibridet, de még elektromos autót is szívesebben vásárolnak.

Alig tervezi valaki dízelmotoros személyautó vásárlását (Forrás: K&H Biztosító)

Összesen 11 százalékot emelkedett a benzinesek népszerűsége az egy évvel korábbi adathoz képest,  a dízeleseké 7 százalékkal csökkent. A kérdezők nem kötötték ki, hogy új vagy használt autó vásárlásáról beszélnek, azaz rengeteg honfitársunk számára immár nulla kilométeresként sem vonzó a dízelautó.

A kutatás szerint a benzineseket elsősorban a 30-as korosztály (54 százalék) és a nyugati országrészben élők (60 százalék) preferálják. A hibrideket a férfiak (18 százalék), az 50-es korosztály (20 százalék), a budapestiek (23 százalék) és a magas jövedelműek (20 százalék) választanák az átlagnál gyakrabban. Az elektromos autókat a központi régióban veszik leginkább figyelembe (11 százalék), de utóbbival kapcsolatban még meglehetősen sok az említett negatívum.

Egyesek az öreg dízelek átlagon felüli környezetszennyezését hozzák fel ellenérvként, mégis sokan vásárolják a csökkenő áruk miatt

Mi a gond a villanyautókkal?

Amint látjuk, mindössze 8 százaléknyian jelölték meg az elektromosat következő autójuknak, mégpedig azért, mert a válaszadók szerint elég sok a kérdés és a konkrétan megnevezett hátrány.

Azt mutatják a zöld csíkok, a megkérdezettek hány százaléka említette az adott problémát (Forrás: K&H Biztosító)

A magas árat, a rövid hatótávot és a kevés töltőt a férfiak sokkal gyakrabban említették a nőknél, utóbbiakat a felmérés szerint leginkább a szervizháttér aggasztotta. A hatótáv főleg az 50-es korosztályt (56 százalék), a budapestieket (60 százalék), a magasabb végzettségűeket (60 százalék) és a magas jövedelműeket (60 százalék) zavarta.

Mi az a közösségi autózás?

A természetből nyert energiával működő közösségi autókkal járunk majd – szól a legismertebb közhely a jövő közlekedéséről. Nos, láttuk, mit gondolnak a K&H által megkérdezettek a villanyautókról, ha lehet, a közösségi autózásról még rosszabb a vélemény. Pontosabban sokan azt sem tudják, mi az.

A csíkok azt mutatják, mennyien említették az adott véleményt (Forrás: K&H Biztosító)

Főként a vidéken élők nem értik a lényegét (32 százalék vs. 11 százalék budapestivel szemben), a magasabb jövedelműeknek viszont a 86 százaléka ismeri. Összesen 34 százaléknyian gondolják, hogy ez nem fog változtatni az autóhasználati szokásokon, főleg a falusiak látják így (42 százalék), 33 százalék úgy véli, legfeljebb a taxizást válthatja ki, de saját autó emellett is kell.

A férfiak többször említették az autómegosztás környezetkímélő jellegét (29 százalék), és azt, hogy így nincsenek gondok egy saját autó fenntartásával (26 százalék). A budapestiek és a jobban keresők szerint ezzel lehet védeni a környezetet (37 és 35 százalék), és e két tábor említette a többieknél gyakrabban a pénzspórolást a közösségi autózás melletti érvként.

Ha nincs saját autó, de éppen nagyon kéne, a felmérés szerint az alacsonyabb végzettségűek inkább maradnak annál, kölcsönkérik egy ismerősüktől az övét.