Az izzókészlet már nem KRESZ-tartozék, de a működő lámpa ma is kötelező minden autón. A “nahát, biztos pont most égett ki, reggel még jó volt” válasz a rendőrnek pedig lehet, hogy működik, de ha éjjel egy kiégett főfényszóró mellé kiég a másik is, vagy ha az egyik kiment féklámpaizzót követi túloldali társa, elég komoly bajba kerülhet az ember. Jobb, ha azonnal cseréljük, ami tönkrement.

De hogyan? Érdemes legalább egyszer végiggondolni már jó előre, mit teszünk, ha izzót kell cserélni. Ebben segítünk ezzel a cikkel.

Először is legyünk tisztában azzal, hogy képesek vagyunk-e mi magunk megoldani a problémát! Nem csak az új, persze az autó élettartamára tervezett, elvileg soha ki nem égő LED-es lámpák cseréje igényel (többnyire) szervizlátogatást. Sajnos van több olyan hagyományos fénytechnikával szerelt autótípus is, amelynél a fél kocsit le kell bontani az izzócseréhez. Érdekes, hogy a hátsó lámpákkal általában nincs probléma: mivel egy féklámpaizzó, egy hátsó index pótlása alapvető biztonsági kérdés, itt nem engedték a gyártók kibontakozni azokat a rém frusztrált, sátáni lelkű tervezőmérnököket, akik viszont alapos bosszút álltak az egész autós társadalmon valami sérelmükért a ködfényszóróval, távolsági fényszóróval ideig-óráig úgy-ahogy pótolható fényű főfényszórók megtervezésével.

Csaba 9-3-as Saab-ja: H1/H7 páros búvik meg a vetítőlencsés fényszórótestben

András Mégane CC-je: szintén H1-H7 izzópár

Tamás Nissan Pick-upja: H4-es izzó a hatalmas lámpatestben

Híresen problémás például a Fiat Stilo, a Renault Clio II vagy a Modus, a Ford Focus I izzócseréje, de számos egyéb modell is van, amelynél komoly szerelést és/vagy a normálisnál legalább 2-3 ízülettel többel felszerelt alkart igényel a kiégett izzó kiszerelése és pótlása. Zongoraművészek, gyűrűmodellek, agysebészek, figyelem: még ha könnyen is cserélhető az izzó az autótokban, akkor sem biztos, hogy megússzátok néhány vérző karcolás, felszakadó köröm, esetleg mélyebb hasított seb nélkül a műveletet, ha nem a motortérben lévő éles alkatrész-peremek miatt, akkor legkésőbb az izzó rögzítésére teljesen alkalmatlan, de a mai napig elterjedt rugós drótos fixálás kioldása-visszaakasztása során.

Tudod hogyan készül az izzó? Mi megnéztük és megmutatjuk az alábbi videóban:

Ha olyan szerencsések vagy bátrak vagyunk, hogy a kocsink is, mi is képesek vagyunk a házi izzócserére, már csak azt kell tudnunk, milyen izzó is van az autóban pontosan. Az index, a féklámpa, a helyzetjelző fényforrása szinte minden kocsiban ugyanolyan, de találkoztunk már alig kapható, éppen ezért négyezer forintba kerülő izzóval is (egy Lancia Lybra pótféklámpájában). A tévedésre leginkább lehetőséget adó lámpa viszont a főfényszóró. Nincs olyan, hogy “kérek egy izzót, autóba”, tudnunk kell, hogy H1, H4 vagy H7 jelzésű izzó halogén izzót vagy hogy pontosan milyen típusú xenonlámpát kell venni a kiégett fényforrás helyére. Kellemetlen (és szerkesztőségünk legtöbb tagjával már előfordult), ha a nehézkes lebontás-kiszerelés után a szétszedett elejű autó mellett derül ki, hogy hopp, mégse H1-eset kellett volna venni. Ilyenkor rakhatjuk össze megint a kocsit, hogy mire meghozzuk a jó csereizzót, már elfelejtsük, pontosan mikor merre is kellett tekernünk a csuklónkat a motortérben való vak manőverezés során.

Nem mindegy, melyik fényszóróban égett ki az izzó. A Nissanban a jobb oldalon ki kell venni az akkut a cseréhez

A bal oldalon akkora a hely az izzócsatlakozó mögött, hogy befér egy autósújságíró-fej is az üregbe

A Mégane jobb első izzójának cseréjébe komoly szerszámszett nélkül nem érdemes belekezdeni

A Saab motortere is zsúfolt, itt sem jó izzót cserélni. A művelethez ki kell húzni az ablakmosó betöltőcsonkját és le kell venni a biztosítékdoboz fedelét – utána kezdődhet a kotorászás

Az autónkba való izzó típusát természetesen rögzíti a kocsi kezelési utasítása. Ne legyünk restek fellapozni a megfelelő oldalt a csereizzó megvásárlása előtt, főleg, ha nem tiszta, átlátszó a fényszóróbura és nem látható kívülről pontosan, mivel is van dolgunk!

Vásárláskor pedig kerüljük a jellemzően valamivel olcsóbb de noname vackokat. A nagynevű, felkészült márkák gyártóinak precízebb gyártástechnológiája garancia az izzószál megfelelő pozicionálására, márpedig a fényforrás pontosan megfelelő helye az izzón belül és a lámpatestben a legelemibb követelménye a megfelelően szórt és megfelelő erejű világításnak.

A H4-es izzóban két izzószál van, a reflektor (ami fényes lapka) alá épített szál a tompított, a körben szabadon sugárzó szál a távolsági fény forrása

A H1-es és H7-es izzóban (a két másik legelterjedtebb típus) csak egy izzószál világít, az ilyeneket használó kocsikban a lámpatesten belül külön fényszórótest alakítja ki a tompított és az országúti fénykévét

Prémium halogén fényforrások a Tungsramtól

Prémium izzó – van értelme?

Az autófényszórók és a beléjük illeszthető fényforrások fénykibocsátási viszonyait nagyon szigorú szabványok határozzák meg, de azért a gyártók tudnak játszani a minőséggel. A Tungsram Megalight és Sportlight izzói például a színhőmérséklettel játszva képesek a felhasználók számára kedvesebb árnyalatú megvilágítást előállítani, az izzók lezárására pedig különösen esztétikus kupakot használnak, hogy a teljesen átlátszó burákban kikapcsolt állapotban is jól mutasson a lámpa. A 100%-os xenontöltéssel az izzó öregedése lassítható, a nagyon kompaktra tömörített izzószállal pedig azt lehet elérni, hogy a fényforrás pontszerű legyen, így mind az izzó kis reflektora, mind a lámpatest foncsorozott tükre hatásosabban képes az útra teríteni a wolframszál által adott fényt.