„A 2018-ban benyújtott kérelmek alapján Budapest Főváros Kormányhivatala 1618 esetben engedélyezte egyénileg kiválasztott rendszámtábla megválasztását, 181 esetben pedig egyedileg előállított rendszámtábla legyártatását” – közölte a Vezess kérdésére a BFKH.

Mindkét szám rekord a hazai rendszámkiadások történetében, annak ellenére, hogy az abc végéhez közelítve egyre szűkebb körből választhatnak különleges azonosítót az autósok. Egyértelműen divat a különleges rendszám, már a 2017-es igények is felülmúltak minden korábbit: akkor 1132 darab egyéni rendszám mellett 142 egyedit vásároltak az üzemben tartók.

Tavaly 261 millió forintot fizettek az autósok, és ha rugalmasabb lenne a rendszer, ennél is több folyna be a kasszába

Drága mulatság a különleges azonosító: az egyéni rendszám (3 betű és 3 szám még szabad kombinációja) 112.450 forintba kerül, az egyedi (4 vagy 5 betű, plusz 2 vagy 1 szám) 435 ezer forintba. A fenti darabszámokat beszorozva az árakkal kijön, hogy 2018-ban 260.679.100 forint bevétele volt ebből az államnak.

Ajándékpénznek tűnik, aminek az összegét könnyen növelhetnék némi rugalmassággal. Egy konkrét esetből kiderült számunkra, hogy az egyszer már kiadott, de – akár 5-10 évvel ezelőtt – valamilyen okból visszavont, vagy leadott rendszámok nem igényelhetők újra. Egy autós szívesen fizetett volna 112 ezer forintot egy ilyenért, nem kaphatta meg. Írt a Belügyminisztériumnak is, az alábbi választ kapta.

„… a rendszám a jármű olyan azonosító adata, amely a rendszámtábla visszavonását és fizikai megsemmisítését követően is az adott jármű azonosítására szolgál. A járműnyilvántartás elsősorban a rendszámra épül, ez az adat a nyilvántartásba vett jármű alap-azonosító adata. A járműnyilvántartás a rendszámtáblán szerepelt karaktereket abban az esetben is tartalmazza, ha a jármű már nem rendelkezik az azonosító adatot megjelenítő rendszámtáblával, mert a jármű a forgalomból már kivonásra, a rendszámtábla visszavonásra és megsemmisítésre került. Tehát a rendszám, mint azonosító adat nem kerül ki a nyilvántartásból.”

„Ki vagyok akadva emiatt azóta is. Egyrészt megkaphatnám, mert szabad, nem használja senki, másrészt tiszta pazarlás az államnak” – így kommentálta mindezt a hoppon maradt autós.

Sikeres engedély

Más problémák is felbukkannak a spéci rendszámok kiadása körül

A különc azonosítók kiadásának két feltétele van. Egyrészt nyilvánvalóan szabadnak kell lenni a kiválasztott betű/szám kombinációnak, amiről az online adatbázisoknál megbízhatóbb információt az okmányirodákban vagy a kormányablakoknál tudnak adni az ügyintézők. A másik feltétel így hangzik: kiadható, ha közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba nem ütközik. Itt sok esetben már nem annyira éles a határvonal, szó szerint közöljük az ide vonatkozó meghatározást.

„Közrendbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti Magyarország államberendezkedésének és jogrendszerének az Alaptörvényben meghatározott alapvető elveit és intézményeit, az ott meghatározott alapjogokat és kötelezettségeket, valamint azokat a feltétlen érvényesülést kívánó jogi normákat, amelyek közvetlenül védik az ország társadalmi-gazdasági rendjének alapjait, így különösen, ha a jelkombináció önkényuralmi jelképre utal, illetve jelentéstartalma önkényuralmi rendszert jelképező személlyel azonosítható.

Közerkölcsbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti a nagy többség által elfogadott, pozitív értékeket, így különösen, ha az erkölcstelen, durva, agresszív, trágár jelentéstartalomra utal.”

Hogy mi trágár, azt végső soron a kérelmet elbíráló hivatal dönti el. Jogszabályba ütköző lehet mondjuk a védjegyoltalom alatt álló szó (egy példa: PEPSI), szintén tiltott az NSDAP, de mondjuk a TEK nem tartozik ebbe a kategóriába, annak használata nem ellentétes jogszabállyal.  A QRVA-, vagy a FÜRER-kezdetű rendszám viszont elvileg nem adható ki, e két konkrét példát bő egy éve említette meg a Vezessnek írt levelében a Belügyminisztérium. A tárca szerint ezeket kérték magyar autósok, de elutasították az igényüket.

Mikor ezt megírtuk, a szemfüles olvasók az alábbi két fotót küldték be szerkesztőségünkbe:

Nem Photoshop, ezt kiadták

Szintén

Igen, jól látják, valakik, valamiért, valakiknek mégis kiadták a BM szerint jogszabályellenes rendszámokat. Felkerültek az Audira és a Mercire, jöttek-mentek az autók, a rendszámvadászok lefotózták őket, felrakták a képeket az egyedi azonosítókat gyűjtő fórumoldalakra, majd… Majd egyszer csak visszavonták mindkét rendszámot ugyanazok a hatóságok. Vagy mások.

Kiderítettük, hogy a QRVA-11 rendszámot 2014. október 8-án vonták vissza, a FURER-1-et 2015. július 17-én. Az indoklás éppen az, ami miatt ki sem adhatták volna őket, nyilván már mindenki kívülről fújja: „közerkölcsbe ütköznek, illetve önkényuralmi jelképként értelmezhetőek”.

Szavazzon! Ön mit gondol a különleges rendszámok vásárlásáról?

  • Klassz dolog.
    38% (773)
  • Fölösleges pénzszórás.
    62% (1276)

Használt autóval foglalkozó nepperek és újautó-kereskedések alkalmazottai csemegézhetnek a szekrényben pihenő rendszámkészletből?

Új autók, vagy használtan külföldről behozottak első hazai forgalomba helyezésekor az okmányirodában kapja kezébe járműve leendő rendszámát az üzemben tartó. Ha magánszemély, egyetlen párat a saját kocsijára, ha nepper, akkor akár hetente tucatnyit az értékesítendő járműveire. Az előre legyártott rendszámok rendszerint kisebb-nagyobb tömegben pihennek az iroda egyik szekrényében.

„Ne tudd meg, hogy mennyi a hülye ember. Mindenki válogatna, de nekem a legfölsőt kell levennem” – kezdi válaszát egy okmányirodai dolgozó, aki a rendszámok kiadásával foglalkozik. „Rendkívül népszerűek a kerek számok, az 500-asokra például különösen nagy az igény a csajuknak Fiat 500-ast vásárlók részéről, de a születési dátumának a számait is sokan szívesen látnák az autójukon. Hát, van, amit ki kell várni” – fogalmazott a hivatalnok.

Akadnak szép számmal olyanok is, akinek nem oszt szimpatikus rendszámot az élet. „Nem tetszett, amit a hölgy kivett a szekrényből, ezért rendkívül udvariasan megkérdeztem, hogy tudna-e esetleg másikat adni. Azzal rázott le, hogy nagyon szép lesz ez magának” – meséli saját tapasztalatát egy évente pár darab használt autót forgalomba állító férfi, aki azért megjegyzi: a tőle sokkal nagyobb lendülettel autókat behordó szerelő ismerősének valahogy mindig klassz rendszám virít az autóin.

Hallottunk arra is példát, hogy egy 30-as hölgynek szinte fel sem tűnt a használtan vásárolt autója elején a PNA-kezdetű rendszám tavaly, ám annyi ismerőse szóvá tette, hogy végül újat igényelt helyette.

Ön örülne, ha az autóján PNA-, vagy PNC-rendszám lenne? (Micsoda véletlen, hogy pont egy Getzen látunk ilyet, amelynek nevét Magyarországon Getre változtatta egykor az importőr, hogy – idézzük – „ne gecizzék az autót”.)