Előfordul, hogy a közlekedési eszköz funkciót vált és az egyszerű, vigyen el innen oda feladatnál többre is alkalmassá válik. Persze a többletjelentéshez művész is kell, illetve az se árt, ha a közönség is képes befogadni, értelmezni a látottakat. A következő lista első szobránál aránylag egyszerű az üzenet: Ne vezess, mint egy barom, mert véged lehet, vagy másokat nyírsz ki.

Összegyűrt BMW

A közlekedési balesetek áldozatainak emlékműve, feltartott ujjal a Flórián tér közelében figyelmezteti az autósokat, hogy ésszel közlekedjenek. 1996-ban készült el ez a szobor, az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Baleset-megelőzési Bizottsága (ORFK – OBB) a közlekedésbiztonságban érintett állami szervek és társadalmi szervezetek közreműködésével emelték, közadakozásból. Valószínűleg nem a véletlen műve, hogy úgy gondolták, egy rommá zúzott BMW lenne a legkifejezőbb egy ilyen témájú alkotáson. Így Mihály Gábor szobrászművész is ezt a márkát választotta. Vagy legalábbis elsőre, szemből nagyon BMW-s a forma.

Még ennél is érthetőbb ez a hatalmas dombormű, amin nagyon különböző autók haladnak balról jobbra. Vilt Tibor 1964-es, 8×2 méteres, mészkőből készült autótörténeti áttekintést nyújtó domborműve a Váci úton, a Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakközépiskola és Szakiskola előtt látható. Az iskola profiljához illő díszítés elhelyezése ugyan fura, de a tartalom, üzenet könnyen dekódolható.

8×2 méteres mészkőtábla, mókás autókkal

Maradjunk még a domborműveknél. A következő két alkotás a Pannonia utcában található, az egykori BM garázs épületének két falán. Megyeri Barna alkotása a szakszerű gumiabroncs-szerelés mozzanatait mutatja be, a másikon pedig – ez Madarassy Walter munkája – talán fagyálló-hűtőfolyadékcserét láthatunk. Mindkét domborművön a női princípiumukat unortodox módon kiteljesítő, a mai ízlésnél sokkal izmosabb, szögletesebb hölgyalakok figyelhetők meg.

Mélyvíz

Nemcsak földrajzi elhelyezkedése miatt, hanem a felhasznált nyersanyag szempontjából is Kicsiny Balázs, Kései indulás, korai megérkezés című munkája áll hozzánk a legközelebb, amely négy darab VW Golfból, illetve azoknak az elejéből áll. Ennek az értelmezéséhez már jobban neki kell feküdni, de kis fantáziával nem reménytelen a dolog. A derékszögben összehegesztett autók kockásra festve 2011-12-ben eredetileg a Városligeti tóban voltak kiállítva, ott lehetett bérelt csónakokkal közelebbről is megtekinteni.

A kiállítás végén a HVG vásárolta meg és a szerkesztőség melletti füves területre került az alkotás. Érdemes közelebbről is megnézni, bekukkantani a négy Golf közös belsejébe, ahol hatalmas mellű, bukósisakos teremtmények ülnek egy asztal körül, tányérok előtt. Az eredeti koncepcióban még egy sárga villogó is volt az asztalon, ami megvilágította a mű belsejét.

Érdemes belekukkantani

Ez egy nagy nulla

Autós szemmel a nulla kilométerkő is érdekes, bár a mostani, a Clark Ádám téren, a Budavári Sikló előtti parkban 1975. április 4-én felállított Borsos Miklós féle alkotás nem biztos, hogy a közlekedést, autózást juttatja elsősorban az eszünkbe. Elődje ebből a szempontból szerencsésebb volt, az egy munkást és egy autókereket ábrázol és 1953-1974 között állt a mai nulla helyén.

A mai nulla helyén állt ez a munkás a háta mögé dugott autókerékkel – fortepan.hu

Aztán elköltöztették a Rákoshegyi pályaudvar melletti parkba. Még korábban, 1932-től Körmendi-Frim Jenő Madonnát ábrázoló szobra állt itt, amelynek talapzatán egy gyalogos, egy kocsis és egy autóvezető domborműve jelent meg, gyönyörűen szimbolizálva, hogy bár nem azonos módon, de mindannyian az úton közlekedve szeretnénk eljutni valahova.

Autóverseny

A magyar F1 pálya kapuja előtt, még a kapun kívül látható Szisz Ferenc szobra, amint feltehetőleg éppen a Le Mans–Saint Calais–Ferté Bernard közötti országúton csapat a Renault-jával, 1906. júniusában. A világ első Grand Prix-jének bajnoki címét Szisz bő 1200 kilométert versenyezve zsebelhette be. Babos László műve két részből áll, az 1:1-es méretarányú jármű saválló acélból, míg a világ első komolyabb autóversenyének győztese rézlemezekből készült.

Kicsit beljebb, már nehezebben látogatható területen áll egy másik alkotás is, ez egy nagyrészt saválló acélból készült versenyautó, ami szintén Babos László keze munkája és 2003-ban készült el.

forrás:kozterkep.hu

Babosnak ezen kívül van még egy Mihály Gáborral közösen jegyzett köztéri szobra, ami három egymással viaskodó kerékpárost ábrázol, akiknek furcsa módon csak öt kereke van. Az öt kerék viszont az öt kontinens egységét szimbolizáló olimpiai jelképet, az öt karikát formázza, ha jó szögből, értőn nézi a közönség.

Az eredeti szobor a Genfi-tó partján található, az Olimpiai Múzeum nagy kertjében, ám ennek egy újabb változata – apróbb formai és anyagbeli eltérésekkel – Kerékpárosok címmel az egykori Vidámpark területén a hullámvasút előtt is látható. Legalábbis egy 2015-ös bejegyzés szerint.

Robot, de nem autó

Járműnek ugyan jármű, de közel sem olyan jó dolgok kapcsolódnak hozzá, mint az előzőekhez. Aránylag új, a Malenkij robot emlékmű, amely hatalmas marhavagonokat ábrázol, a Ferencvárosi pályaudvar mellett. Azért esett erre a helyre a választás, mert ezen a pályaudvaron keresztül szállították a foglyokat a Szovjetunióban lévő lágerekbe. Az emlékmű felavatására a Gulág-emlékév hivatalos zárásaként kerül sor.

Kőkocsi

Budakalász egyik körforgalmában található ez a bő 300 kilogrammos kőszobor, amely az 50-es években a környéken feltárt sírokban talált, rézkori kocsi ábrázolás mintájára készült el. A leletet adó sír a badeni kultúra népéé volt, akik vándorló életmódot, állattartással foglalkozó nép volt. Jellemző, hogy temetkezési szokásaik alapján az állatokat, illetve a mozgáshoz nélkülözhetetlen kocsit nagyobb presztízsűnek tartották az aranytárgyaknál.

Ha van még mára szabadidőd, uzsgyi, keress egy járműves szobrot. Biztos van még rengeteg, nemcsak Budapest környékén.