Csányi Sándor OTP-vezért állítólag egy speciális, hosszított Audi A8-as jobb hátsó ülésén szokták látni a bankcsoport Nádor utcai központjánál közlekedni. Hozzá hasonlóan Hernádi Zsolt MOL-főnök is valószínűleg ugyanígy A8-cal jár, a márka és a magyar államhoz így-úgy kapcsolódó nagycégek kapcsolata régmúltra nyúlik vissza.

A mamutokat irányba állító topmenedzserek konkrét autóit ugyan nem árulta el a hat, mindenki által ismert nagycég a Vezess körkérdésére, de a szépszámú felső-, és középvezetők járműveit igen. Plusz jó pár érdekességet, vegyük sorra ezeket.

Melyik cég milyen autókat ad a vezetőinek?

Régiós olajóriásunk autóparkja „a cég méretének megfelelően több száz személy-, és kishaszon-járműből áll” – közölte a Vezessel a MOL sajtóosztálya. A munkatársaik által használt autókra példaként az Opel Astrát és a Toyota Hiluxot említették, középvezetői autónak az Opel Insignia 1.6 CDTI-t, míg a szépszámú felsővezetők által használt járművek közül az Audi márkát és egy konkrét, de nem kizárólagos példának az A4 Avant 2.0 TDI-t, valamint a Volkswagen Passatot nevezték meg.

Vadonatúj, hosszított A8

A hazai tőzsde három másik blue chipje, a Magyar Telekom (MT), az OTP és a Richter hasonló méretű és értékű járműparkot tart fenn. A telekommunikációs óriás tavaly év végi összesítése szerint közel 3500 járművel rendelkezett, ebből több mint kétezer üzemi-, ezer pedig személyi használatú autó. „Amellett, hogy az elmúlt éveket tekintve csoportszinten egyre csökkent a flottát alkotó gépjárművek száma, a munkatársak által választható autók kibocsátását a vállalat optimalizálta, teljesítményét maximalizálta, így az üzemanyag-felhasználás, a futásteljesítmény és a gépjárművek átlagfogyasztása is csökkent csoportszinten az előző évhez képest” – állította kérdésünkre az MT.

A Telekom gigantikus „személyi használatú” flottájában szinte minden Európában forgalmazott márka megtalálható, de a legnagyobb számban a Volkswagen-, és a Toyota-csoport járművei. Ugyanez a két konszern tölti fel az OTP szintén méretes flottáját, legnagyobbrészt VW-csoportos járműveket használnak, és a Toyota két – meg nem nevezett – típusát.

„Pár kivételtől eltekintve valamennyi autónk Toyota” – közölte a Richter. A sikeres gyógyszeripari cég középvezetői Aurisokkal, Versókkal és Corollákkal járnak, a felsővezetői Corollákkal és Avensisekkel. Valamit nagyon tudhat a japán és a német cégcsoport (talán kedvezményt adni), mert a Telenortól is ezt a választ kaptuk: Toyoták, Lexusok és akad egy szem Nissan is.

Mindezek után teljes felüdülés a Spar válasza. Az élelmiszerlánc munkatársai nagyon sokféle márkájú autót használnak, de a 235 járműből álló flottájukban legnagyobb számban igazából két márkát. A kis-, és a nagyfőnökök is zömében Fordokat és Peugeot-kat.

Lízingelt vagy saját tulajdonú autókkal járnak, és hány évesek a kocsik?

Ennél az első kérdésnél meglehetősen egységes választ vártunk, ám a Richter kicsit meglepett minket. Náluk ugyanis az összes autó saját tulajdonú, valószínűleg ebből következően nem is cserélgetik gyakran a kocsikat: 5 év a járműparkjuk átlagéletkora.

A Google megmondja: szürke Toyoták a Richter szákháza előtt

Nem mintha ezek öreg autók lennének, országosan ma már 14,5 év az útjainkon futó személyautók átlagos kora, mégis, aki válaszolt erre a kérdésre, tőlük sokkal fiatalabb kocsikat használ. A Spar vezetői átlagosan 2 éves autókat, a MOL kis-, és nagyfőnökei átlagosan 7 hónapos kocsikat, mindkét cégnél lízingelik őket.  Az OTP hosszan dicsérte magát, hogy mennyire hatékonyan kezeli a flottáját, többek között azt is állították, hogy mindaddig megtartják az autókat, amíg azok „üzemben tartása gazdaságos és biztonságos”. Hogy mennyi az átlagéletkoruk, azt nem árulták el, ahogy a Telenor sem.

Használnak hibrideket és elektromos autókat?

Közismert, hogy az egykor norvég gyökerekkel rendelkező Telenor fantasztikus székházat húzott fel magának Törökbálinton, a felszíni parkolóban és a mélygarázsban is van elektromos autók számára töltőjük. Remek dolga van tehát a cég egy szem Nissan Leafjének, de tegyük félre az iróniát, mert a Telenor járműparkja így is kiemelkedik a mezőnyből, ha a hibridek arányát nézzük: a flotta közel negyedét ilyen környezetbarát autók alkotják. Auris és RAV4 hibridek, valamint Lexusok.

Fordjaik és Peugeot-ik között nincs hibrid a Sparnál, a MOL is nemet mondott erre a kérdésre, az OTP pedig nem válaszolt. A Toyota-fan Richter viszont nem meglepő módon használ Auris-, és Yaris-hibrideket.

A Magyar Telekom „külön keretösszeggel támogatja” a hibridek beszerzését, a jelenleg épülő szákházának felszíni parkolójába, és mélygarázsába is raktak/raknak a flottájuk villanyos, és plug in hibrid autói számára töltőket. „A cégcsoport fenntarthatósági stratégiájának megfelelően a hibrid és az elektromos autók arányát a flottában folyamatosan növeljük” – közölte a cég a Vezessel.