10. Super GT – Lexus LC 500

Nyert már bajnokságot Pedro de la Rosától (1997) André Lottereren (2006, 2009) át Heikki Kovalainenig (2016) sok ismert név Japánban, idén Ryo Hirakawa a király, és az ő Lexus LC 500-asa. A mai formájában 2005 óta létező széria GT500-as osztályában 620 lóerő körül teljesítenek a valójában csak elvileg LC 500-ra vagy Honda NSX-re hajazó versenyautók. Valójában csővázből és rászerelt habkönnyű műanyag lemezecskékből állnak a pofás szörnyek, amelyeket duplaturbós, mindössze kétezres, négyhengeres motorok hajtanak.

9. DTM – Audi A5

Könnyen lehet, hogy hamarosan vége mai formájában a japán Super GT-nek, és a német DTM-nek, ugyanis a két – eléggé hasonlatos – széria promóterei az összevonáson dolgoznak. Mi baromira örülnénk ennek! Elvileg vannak már közösnek tervezett alapadatok: a monocoque-váz, Hewland sebváltó, ám az európai motorokat leváltanák a fentebb említett négyhengeresekre. A különbség az lenne, hogy ezeket mindenki maga gyártja. Idén még négyezres, V8-as blokkal nyert a Keke Rosberg által még 1995-ben alapított, az F3-tól a GT3-ig sok helyütt versenyzett, a DTM-ben Audi Rosbergnek hívott csapat 31 éves pilótája, René Rast. A nagyjából az A5-re hajazó plasztik kasztni alatt itt is csőváz tartja egyben a sofőrrel együtt 1120 kilós versenyautót.

8. WRC – Ford Fiesta

Nem tudjuk, hogy a franciák mennyire szeretik a ralit, de a többi nemzet fiai lassan már kezdik unni, hogy 2004 óta csak ők nyernek bajnokságot a vébén. Sébastien Loeb 9 egymás után megnyert címe után Sébastien Ogier tart immár 5 egymás után behúzott bajnokságnál. Ő legalább nem francia versenyautóval, Citroennel tarol: 4 évnyi VW-uralom után 2017-ben a brit M-Sport csapat által futtatott Ford Fiestával győzött. Egyhatos, turbós motorjának hellyel-közzel pontos legfontosabb jellemzői: kb. 380 lóerő (kb. 6250-es fordulatszámnál), nagyjából 430 Nm maximális nyomaték (5000 körül). Szekvenciális a 6 fokozatú váltó, és természetesen állandó az összkerék-hajtás.

7. WRX – Volkswagen Polo

Magunk között szólva, Ogier királyságához kellett Loeb távozása is. Minden idők egyik legnagyobb autóversenyzője jelenleg a ralikrosszvébén porol, farol, és repül, nála tulajdonképpen az a meglepő, hogy nem nyerte meg a bajnokságot. 2017 királya a raikkönenes mosolyú svéd ifjú, Johan Kristoffersson lett VW Polo formájú akármivel, ami hivatalosan 1,9 másodperc alatt ugrik fel 0-ról 100-ra. Kasztnija rendkívül hasonló a WRC-s autókéhoz, ám itt kétliteresek a turbóval erősített motorok.

6. Stadium Super Trucks – Chevrolet

Kevéssé ismert, ám rendkívül látványos széria az Egyesült Államokban. Matt Brabham 1300 kilós, pickupszerű bajnokautóját ugyanaz a nagyjából 600 lóerős egyen Chevy-blokk repíti – az aszfaltra csavarozott ugratók mellett -, mint versenytársaiét. A gyakorlatilag azonos gépekkel szervezett széria atyja a Dakarról is jól ismert Robby Gordon, aki idén simán kikapott a 23 éves Mattytől. Ausztrál édesapja ellenére csak névrokona a legendás Jacknek.

5. WTCC – Volvo S60

Annyira klassz lett volna most Michelisz Norbi Hondájáról írni pár sort, de az F1-es égéstől távol is csak maximum dobogós helyek jutottak a nagy múltú japán gyártónak. Az elkeserítő katari szezonzáró után Thed Björköt koronázták meg, akinek Volvójában 1,6-os, négyhengeres, turbós, kb. 400 lóerős a motor. A 36 éves svéd legalább olyan régóta készült a trónra, mint Norbi, 1999 óta íródó versenyzői karrierjében egyértelműen most ért fel a csúcsra.

4. WEC – Porsche 919

A DTM-hez hasonlóan a hosszútávú sportautó-világbajnoksággal is kezdeni kell valamit. Onnan a Mercedes távozik a Formula-E-be, innen a Porsche, amely idén megnyerte a szériát. A Bamber-Bernhard-Hartley trióból az utóbbi versenyző ősszel már az F1-ben próbálkozott, jövőre is kapott szerződést a Toro Rossótól. Kár a Porschéért, és az egész szériáért – búcsúzóul néhány alapadat: a kétliteres, turbós benzinmotor és a mellé párosított fékenergia-visszanyerő, valamint a kipufogórendszer hőjét is hasznosító hibrid hajtáslánc közel 1000 lóerőt tudott.

 

3. Indycar – Chevrolet

Messze lemaradt a legjobb Honda-motoros Ganassi (a nem akárki Scott Dixonnal a volánnál) a bajnokká avatott Penske Chevytől az USA-ban. Sőt, a bajnok Josef Newgarden mögött csapattársa (Simon Pagenaud) következett az év végi jutalomosztásnál. Szokás az Indycar autóit az F1-esekhez hasonlítani, ám csak külsőleg, úgy sem igazán áll a párhuzam. Newgarden autójában ugyanis nyoma sincs hibrid rendszernek, klasszikus, 2,2 literes V6-os hajtja, amelynek maximális teljesítménye olyan 700 lóerő körül lehet.

2. NASCAR – Toyota Camry

A mifelénk ismeretlen Martin Treux Jr. nyerte Toyotával a legamerikaibb szériát, amelynek már a születése is annyira érdekes, hogy megér pár sort. A 20-as évek szeszcsempészei a rendőrök sikeres lerázása érdekében tuningolt autóikkal versenyeztek egymás ellen rögtönzött pályákon, amikor éppen nem menekültek a hatóság elől. Ebből kinőve hivatalosan 1948-ban alakult meg a National Association for Stock Car Automobil Racing, amely mára az USA legnépszerűbb autóverseny-sorozatát szervezi. Itt nincs hibridrendszer, hőenergia-visszanyerés, de még ilyen-olyan feltöltő se: az eredeti Chevykre, Fordokra, vagy éppen Toyota Camrykre alig hasonlító versenyautókat 5,8 literes, bő 700 lóerős, V8-as motorok hajtják, némileg talán meglepő lehet, de a befecskendezőket egységesen a McLaren szállítja.

1. Forma-1 – Mercedes-Benz AMG

Még mindig az autóversenyek királya, habár 2017-re szélesedtek a gumik, ebből következően változott a rendkívül fontos aerodinamika, változatlanul a Mercedes uralkodik. A balszerencsés tavalyi szezonja után pedig ismét Lewis Hamilton a bajnok, immár negyedszer. A világ legbonyolultabb versenyautós hajtáslánca összesen hat fő rendszert tartalmaz: az 1,6-os, V6-os belsőégésű motort (ICE), a kinetikus motor-generátort (MGU-K), a hőenergiájú motorgenerátort (MGU-H), az akkumulátorokat (ES), a turbófeltöltőt és a vezérlőelektronikát. A teljes nevén Mercedes-Benz AMG Petronas nevet viselő, két külön angliai bázist fenntartó csapat nagyjából ezer tagjának munkája immár 1000 lóerő fölé repítette a hajtáslánc maximális teljesítményét. Ne feledjük: 1600 köbcentis motor a rendszer központja.