Bár az utóbbi években a világ mintha csúnyábban nézne a dízelmotorokra, mint eddig, azért mégis vannak olyan területek, ahol más nem jöhet számításba, csak a jó öreg dízel. Leginkább ott nem alternatíva a benzin-vagy villanymotor, ahol elképesztő méretekben kell gondolkodni. De a gigászi kivitel még nem elég, ennek általában hatalmas teljesítménnyel is kell párosulnia.

Dízel verseny motor a Caterpillar-től

Jelenleg a világ legerősebb és legtakarékosabb dízelmotorja a finn Wärtsilä által megálmodott, kimondhatatlan és megjegyezhetetlen Wärtsilä-Sulzer RTA96-C fantázianevű, társasház méretű, kétütemű, turbófeltöltős dízelmotor. Amely akkorára nőtt, hogy csak a legnagyobb konténerszállító teherhajókba fér bele. A finnek különböző kivitelben, változó számú hengerrel gyártják, a legnagyobb változata 14 hengeres, míg a kompakt, nyilván a downsizing jegyében született példányban csupán 6 dugattyú dolgozik, percenkénti 22 és 120 közötti fordulatszámon.

Ekkora turbófeltöltő tolja a levegőt a világ legnagyobb dízelmotorjába

Nem egy pörgős motor, de nem is kell üveghangon visíttatni, hengerenként így is 7780 lóerős csúcsteljesítményre képes. Ezt hattal, illetve tizennéggyel felszorozva 46,680–108,920 lóerős összteljesítményt kapunk, a hengerenként 1,8 köbméter löket térfogatú motortól. Legnagyobb forgatónyomatékát fel sem lehet fogni, de azért tegyünk egy kísérletet: 102-es percenkénti fordulaton 7,6 millió (!) Nm.

Az Emma Maersk is Wärtsilä motorral hajózik, egy tonna rakományt 1 kWh energiával 66 km-re képes elszállítani

Bár ez a motor a világ leghatékonyabb túlméretes dízelmotorja is, azért a fogyasztása így is megdöbbentő, munkaütemenként és hengerenként 0,16 kg üzemanyagot fogyaszt, a napi étvágya pedig 250 tonna üzemanyag. Azt gondolhatnánk, ekkora dízelmotorra csak pár darabos tételben van szüksége a világnak, pedig a Wärtsilä gigantikus motorjából 2006-os bemutatása óta már 300-nál is több darabot építettek.

Röghöz kötött dízelmotor

De nemcsak hajókban találni ilyen monstrumokat, hanem stabil, szárazföldi munkakörben is alkalmaznak több emeletes dízelmotorokat. Mint ezt a koppenhágai szépséget, ami ugyan már nyugdíjas, de amíg aktív volt, szükség esetén a helyi erőműben segített be a termelésbe. A motor soros, nyolchengeres, 84 centis furatú, másfél méter lökethosszúságú hengerekkel.

Ma már csak állagmegóvási céllal indítják be ezt a négyemeletes dízelmotort

Maximális fordulatszáma percenként 115, a motor teljes tömege 1400 tonna. 15 megawattos teljesítményével kisegítő generátorként működött, ez az óriási dízel-generátor segített a reggeli és kora délutáni fogyasztási csúcsigények kielégítésében. Működés közben így fest:

Dízel motorkerékpár? Ugyan minek?

Igaz, hogy a motoroknál különösen fontos a jó tömeg/teljesítmény arány, mégis vannak olyan felhasználási területek, ahol ha nem is optimális, mégis vonzó ötlet lehet a dízel üzemű motorkerékpár. Az egyik a hadsereg, ahol a legtöbb jármű gázolajjal üzemel, így az üzemanyag-ellátás racionalizálása miatt a jellemzően benzinnel működő járművekből is megpróbáltak gázolajos verziót építeni.

1,2-es TDI motor a motorban. VAlószínűleg előbb hal éhen rajta a motoros, mint ahogy kifogy a tank – fotó:wikipedia.org

Dízel motorkerékpárt Indiában is építenek, ott nem logisztikai, sokkal inkább anyagi megfontolásból döntöttek az elsőre őrültségnek tűnő megoldás mellett, ugyanis Indiában a gázolaj sokkal olcsóbb a benzinnél. Így nem is meglepő, hogy a Royal Enfield indiai fiókja volt az egyetlen olyan gyár, aki sorozatban is gyártott dízel motorkerékpárt. A legnagyobb dízel motorkerékpár a Star Twin Thunder Star 1200 TDI , amiben 1,2 literes VW eredetű motor dolgozott, ami egyenesen a Lupo-ból érkezett. Rémes lehetett vezetni.

Dízel üzemanyag

A katonai járművek, tankok tervezésénél általában fontos szempont az is, hogy nagyjából bármilyen éghető anyaggal üzemeljenek. Benzin, petróleum, kerozin, vagy gázolaj, elméletileg egy valamire való hadieszköznek tökmindegy. A modern, tiszta üzemű és a végletekig kihegyezett dízeleknek, amiknek az üzemanyagrendszere hatalmas nyomással porlasztja a gázolajat a motorba, viszont már egyáltalán nem mindegy, milyen üzemanyaggal működnek. A jó minőségű üzemanyagban különféle speciális adalékok segítenek a motor belsejében fellépő súrlódást, belső ellenállást csökkenteni, míg a tisztító adalékok elsősorban a szívószelepeken és a rendszer injektorain képződő lerakódások eltávolításával illetve a további lerakódás kialakulásának meggátolásával növelik a motor élettartamát.

Az autópiacon most ez a legnagyobb dízelmotor

Jelenleg a Magyarországon, márkakereskedésekben kapható modellek közül a kifutó Porsche Cayenne Diesel S-ben találjuk a legnagyobb dízelmotort.

Az SQ7-es Audi ma a legerősebb dízelmotoros autó

A 4,2 literes V8-as erőgép 385 lóerős. Igaz, nem feltétlenül a legnagyobb a legerősebb, hiszen az Audi SQ7-es motorja csak 4 literes, mégis ez a legerősebb dízelmotoros autó a piacon a maga 435 lóerejével. Ha kicsit még visszamegyünk az időben, a VW konszernek volt még ennél is nagyobb, ötliteres dízele is, amelyben 10 henger dolgozott. Írtunk is róla, itt épp a Phaeton-ban próbálgattuk.