Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja! Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol! Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad! ET-szám eszik, vagy isszák? Abroncs mágusaink segítenek megfejteni a bajos kérdéseket.

Vezetéstechnika – Üresben haladva csökken a fogyasztás?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Székely Gyula!

Azt szeretném megkérdezni, hogy a menet közbeni üresben gurulás a fogyasztásra gyakorolt pozitív hatása mellett: rendelkezik- e negatívakkal is? Szabad-e alkalmazni? (Pl. váltó élettartama negatívan váltózik), 1.3-as, 2006-os swiftem van, amelyre jellemző a nyelestengely csapány problémája: (ezt is éri esetleg nagyobb mértékű elhasználódás?)
Köszönettel: Árpád

Szakértőnk válaszol

Kedves Árpád!

Téved, ha azt gondolja, hogy üresbe tett váltóval gurulva kevesebb a fogyasztása. Ilyenkor a motor fogyasztása kb.0,6- 0,7 liter /óra lehet. Amíg a járművel motorfék üzemben halad, nincs üzemanyag felhasználás, ezt az üzemanyag takarékos vezetésre felkészítő tréningeknél mint alaptétel hangsúlyozzák,  mondjuk az 1990  – es évek óta.

Semmilyen hátránya nincs annak, ha a motorfék üzemet használja haladáskor, és manőverezéseknél.

Üdvözlettel   Székely Gyula

Abroncskérdés

Olvasónk kérdez

Tisztelt szakértő!
Az autóm egy Passat 3c Sportline. A gyári abroncs 235/45 R17. Pirelli Cinturato gumikkal. A gyári P Zero-hoz képest halkabb de még mindig hangosnak találom. Kérdésem, hogy erre a felnire rakhatok-e 225-ös gumikat, illetve segít-e rajta, vagy ésszerűbb 16-os felnire váltani.

Szakértőnk válaszol

Tisztelt Gábor!

Elméletileg nem feltétlenül méretfüggő a zajkibocsájtás, ennek oka lehet rendellenes kopás, futómű probléma, stb. Mindenképpen meg kellene nézetni szakemberrel, mielőtt a költségesebb gumi, vagy felnicsere megtörténne. Természetesen előre egyeztetett időpontban mi is szívesen látjuk egy ellenőrzésre műhelyünkben.

Üdvözlettel: Szabó Péter
www.centrumgumi.hu

Használt autó – Kia, a józan választás?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Szörényi Úr!

Hallottam jó hírét, ezért számítok iránymutatására autóvásárlásunk ügyében. Az alábbiakban megpróbálom röviden leírni helyzetünket, hogy személyes javaslatot tegyen vásárlandó szgk. ügyében:

Idén januárban adtuk el 13 éves C Corsánkat (7 éve volt nálunk), mert már öreg volt, eddig ketten, most már 3 éve 3-an vagyunk, további utódot tervezünk, az autót kinőttük, nem akartunk rá többet költeni… stb.

Szeretnénk választani egy új használtautót pénztárcánknak nagyjából megfelelően maximum 2,8-3 millióért, de ha 2009-es modellt kapnánk 1,4-1,6 millióért azzal is ki szeretnénk húzni 7-8 évig autócsere nélkül.

Gyarapodó családunk hetente 3-4 alkalommal indul útnak reggelente a 9 km-re lévő munkahelyünkre, majd este haza, vagy kis kitérővel haza. Plusz hétvégente meglátogatjuk 25 km-re lévő nagymamánkat (ahol feltöltjük a csomagtartónkat kerti javakkal) és évente 2-3 alkalommal telepakoltan hosszabb távra indulunk nyaralás céljából.

A fent részletezett körülményekhez keresünk ideális, nem nagy szervizigényű autót. Amiben kezdünk hinni, mert egyre több helyről halljuk, olvassuk, hogy ilyen távokra a legegyszerűbb szívó benzines autóra van szükségünk, de hallottunk már olyat is, hogy a részecskeszűrő nélküli dieselt is meg szabad venni. Nekünk momentán egy kombi (leginkább Kia Ceed SW, de lehet VW csoport), vagy egy quvázi egyterű (Skoda Roomster, vagy Yeti) tetszene/tetszik. Ezekből a típusokból a szívó benzines továbbértékesítése – 2 hónap ‘kutatómunka’ alapján – nem jellemző. Akinek már van ilyen, nem akarja eladni. További kutatás, válogatás félő, oda fog vezetni, hogy Dízeles Kiába vágjuk a fejszénket, mert minél többet olvasok az autókról, annál inkább azt látom, hogy nemcsak a használtautó vásárlásakor szerencse dolga, hogy milyen példányt fog ki a vásárló.

Néztünk már Octaviaát 2012-ből, (órmótlan nagy), szóbakerült a Ford S-max, C-max (nem bízom a Fordokba, és belülről sem tetszik. Francia autókról nem merem mondani, hogy óvakodom tőlük, mert tudom, hogy Ön pártolja azokat (egyébként apósom is). Toyota Versót is néztünk, mazda 6-ot még nem (de az is hodály). Mindenre nyitottak vagyunk – de eddig nem találtunk olyat, amit kompromisszum készségünk ellenére nyugodtan megvásárolnánk, illetve eladó példányt találnánk belőle.

Kérem megerősítését, hogy jó nyomon járunk-e, érdemes-e várni a szerencsére, vagy lenne-e javaslata számunkra!? Ha gondolja, hogy írásomra mostanában nem jut ideje válaszolni, kérem rövid tájékoztatását erről.

Köszönöm a munkáját, munkásságát!

Szakértőnk válaszol

Kedves Péter!

Köszönöm, megtisztel bizalmával. A Kia Cee’d tényleg ritka használt autókánt, érzésem szerint csak az újkori Daciákhoz ragaszkodnak jobban első tulajdonosaik. Ha van idejük keresgélni, akkor maradjanak a Cee’dnél, a megadott paraméterekkel jó megoldás. De ha nincs, akkor ott a Venga egyterű, amely jól megfelel a célnak, a családunkban is szolgál egy és nagyon ésszerű autó. Majdnem ilyen értelmes választás a Nissan Note is. Főleg városban használt családi autóként sokra tartom a FIAT Fiorino Qubót vagy testvéreit, a Bippert és a Nemót. ESP legyen bennük, különben fel tudnak borulni hirtelen kikerülésnél.

A Fordokkal kapcsolatos ellenérzése miatt nem kezdem győzködni, de nem értek egyet vele, a Focus II kategóriája egyik legjobb használt autója, kedvezőek az alkatrészárai. Én elég alaposan körüljártam a témát és feleségemnek is használt Focust vettünk, igaz, sima 100 lóerős benzinest. Valóban vannak francia autók, amelyeket jó megoldásnak tartok, akár a Fluence, akár a Mégane III jól beválna 1,6-os benzines motorral.

A Suzuki SX4 S-Cross 1,6 ideális volna Önöknek, sajnos itt hárommillióból 1-2 autó jön csak szóba, míg az új 4 milliótól indul, tehát aránytalanul drágák a használtak belőle. A tavaly ősszel bevezetett új modell talán bővíti a kínálatot a közeljövőben. De érdemes keresgélni.

A Škodákban és egyéb VW-konszernes autókban a megadott ársávban többnyire láncproblémás TSI benzines turbómotorok vannak, nem a szíjas vezérlésű, újabb és megbízhatóbb motorok. További hátrányuk, hogy márkaszervizes karbantartásuk elég drága.

A részecskeszűrő nélküli dízelekkel valóban megúsznak egy drága alkatrészcserét és a városi használattal járó nyűgök egy részét (pl. olajhígulás), de ezen kívül is van benne költségesen javítható alkatrész és ezzel a futásteljesítménnyel nem ellensúlyoznák ezt a kockázatot.

A zömmel városi használatra két gyermekkel a Honda Insight is jó megoldás lehet, amely kényelmesen kijön hárommillió alatt és nem lopják úgy, mint a II és III generációs Priusokat. Én elsőként a Kia Vengát és a Honda Insightot vonnám be a keresésbe.

Üdvözlettel, Szörényi András