Ahogy megszokhattuk, Magyarország az EU tornasorának legvégén bukdácsolva mindig jókora késésekkel, de azért előbb-utóbb rátalál azokra a trendekre, amelyek meghatározzák a fejlett világ sorsának alakulását. Így van ez az elektromos mobilitással is.

Nyugat-Európában és a szélesebb látókörű kormányzattal bíró keleti blokkos államokban már gyakorlatilag kiépült az elektromos autózás infrastruktúrája. Az élet már szinte mindenütt megoldható villanyautóval, az elektromos autók egyes típusainak eladásai lassan összemérhetők nagyságrendben egy-egy sikeresebb hagyományos technikájú modellel. 2016 első félévében az össz-európai autóeladások több mint egy százaléka volt elektromos jármű, három északi államban már két százalék feletti a villanyautók aránya az újonnan eladott kocsik között. A tisztán elektromos autók eladása ugyan valamelyest csökkent az utolsó hónapokban, de ez jórészt magyarázható a rugalmasabban használható, egyre több gyártó által kínált konnektoros hibridek térhódításával. (Ha valakit részletesebben érdekelnek a trendek: íme egy angol nyelvű elemzés az elektromos forradalom európai alakulásáról, itt pedig egy izgi magyar cikk a norvég helyzetről.)

A Nissan kettévágott Leafet hozott Zsámbékra

Villamosítás a magyar utakon

A magyar, elsősorban a budapesti forgalomban is egyre gyakoribb a zöld rendszám, ezer fölött jár már a tisztán elektromos vagy plug-in hibrid autók száma a teljes autóparkban. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által még 2016-ban elkészített nemzeti program 2030-ra közel 200 000 e-autóval és az azokat kiszolgáló majdnem 20 000 nyilvános töltőponttal számol. Az elektromos autózás, elektromos mobilitás egyre növekvő egyre gyorsabban guruló hógolyója már van akkora, hogy a témában érdekelt vállalatok egy kisebbfajta expót illetve konferenciát tartottak, részint egymásnak, részint a téma iránt érdeklődőknek. Az eseményt a Zsámbéki Driving Camp szervezte, a tesztvezetésekkel kombinált elektromos fiestát a villanyautó-importőrök és az elektromos autózás háttérszolgáltatói szponzorálták.

Autós szaklapként nekünk igazából nem sok keresnivalónk volt a rendezvényen. Még a legnagyobb újdonságot, az elektromos Mercedes B-osztályt is vezettük már évekkel ezelőtt, a BMW i3-ról, 300 km-es hatótávú új VW E-Golfról, pláne a hétéves Nissan Leaf modellről nem is beszélve. De azért két érdekességet így is találtunk – el is kértük őket tesztre, de pár szót addig is megér, hogy milyen jópofaságok húzódnak meg a mainstream elektromobilitási hullám árnyékában.

Bérautós cégek is tartanak villanyautót. Az AVIS ügyvezetője elmondta, hogy az ő Leafjeik üzletileg nem igazán érik meg, a bérlők nem igazán keresik ezeket a kocsikat

Lítium-akkus villanyrobogó

Hamarosan a Vespából is megérkezik az elektromos változat – és akkor valami olyan történik majd, mint ami a BMW i3 érkezésekor történt. Hiába volt már addig is Nissan Leaf, Peugeot iOn, elektromos Renault Fluence, Opel Ampera, a komolyabb presztízsértékű márka az erős piaci késés dacára mégis úgy vonult be a köztudatba a maga villanyautójával, mint a Nagy Innovátor.

A német székhelyű (egyébként vicces módon a remageni Diesel utcában van a központjuk) Kumpan nevű márka ha megfeszül, sem tud Vespa lenni, pedig nagyon jópofa retrós robogói vannak, egész komolynak tűnő technikával. Nálunk a motoros felszereléseket, kiegészítőket, egyebek mellett a Grex és Nolan márkákat is terítő Euromotor látta meg a fantáziát ezekben a drága, de igényes gépekben. Már kértünk is tesztre egy robogót, hamarosan kiderül, mit tud a gyakorlatban a bővíthető akkupakkos, rendszámos változatban, felszabadítva 65 km/h végsebességre képes városi villany-motor.

A német Kumpan retrós villanyrobogóit az Euromotor importálja

A nagyobb, kétüléses Kumpan

Nátrium-nikkel-klorid akkus teherautó

A másik igazán érdekes kiállított jármű a különleges akkumulátorral szerelt, 80 000 eurós, kábé 25 millió forintos (!), 2,6 tonna hasznos teherbírású dobozos teherautó, az Iveco Daily elektromos változata volt. A kocsi 2011 óta rendelhető Magyarországon, de ilyen áron valahogy nem sikerült igazán legyűrnie a dízel változatot a vevői körben. Majd talán most: a tavalyelőtt megújult Daily alatt az elektromos rendszer is új, sokat nőtt a hatótáv, javult a teljesítmény.

A hosszú-magas, hátul ikerkerekes csúcsváltozat továbbra is maximum 109 lóerős, de már 200-280 km-re elegendő elektromos energiát tud magával vinni a Na-NiCl2 akkumulátorokban. Ez az akkumulátortípus ritkán fordul elő járművekben; bár a sóolvadék-akkumulátort már a II. világháborúban ismerték és használták, újratölthető és viszonylag alacsony, 250 Celsius-fok körüli hőmérsékleten üzemelő, akár a közúti közlekedésben is alkalmazható változatát csupán 1985 óta fejlesztik.

Iveco Daily, villanymotorral

A rakteret egyáltalán nem korlátozza az elektromos technika

Az elektromos, olvadtsó-akkus Dailyről hamarosan részletes tesztet közülünk itt, a Vezess-en!