Zona Franca egy iparterület Barcelonában, ahol 1951-ben kezdett termelni a Seat autógyár. Jelenleg itt már csak alkatrészgyártás folyik, hiszen 1993 óta Martorellben van a márka fő gyártótelepe, amelynek éves kapacitása meghaladja a hatszázezer autót (jelenleg nagyjából 400 000 autó készül ott évente).

Zona Franca

Van azonban ok, amiért érdemes bejutni a régi Zona Franca ipari épületei közé. Az A122-es ajtón belépve igazán izgalmas helyszínen találja magát a vendég. Itt van ugyanis a Seat-gyár saját autógyűjteménye. Nem múzeum, nem nyilvános tárlat, csak meghívással látogatható. Így jutott be oda a Vezess is.

A pormentes, hűvös raktárban négy sorban állnak az autók a kezdetektől a napjainkig. Kísérőnk, Isidro Lopez egyet-egyet kiemelve mutatta be a kollekciót, amelynek minden darabjához tartozik valamiféle történet. Ezekből szemezgetünk a képalákban.

Összességében 267 autó tartozik a gyűjteményhez, de itt kiállítva 170 darab van. Negyvenet egy másik helyen tárolnak, és számos autó még vár a restaurálásra. Egy-egy kocsival nagyjából egy évet dolgoznak, mire elkészül. Persze nem rejtik el teljesen a nagyközönség elől a kész kocsikat, hiszen historic raliversenyeken indulnak velük és kiállításokra hordják őket. 2015-ben például 120 rendezvényen szerepeltek a kollekció darabjai.

Fiat után Volkswagen

Nem szabad meglepődni, hogy a gyűjtemény legidősebb darabjai szinte mind egy-egy Fiat-modell spanyol változatai. A második világháború után a Francisco Franco vezette Spanyolországnak szüksége volt járművekre, hogy működjön az állam, beinduljon a motorizáció. Tárgyaltak a Volkswagennel is, de a Bogarat nem találták megfelelőnek, így a Fiat mellett döntöttek. 1986-ban aztán más szelek fújtak, és a Volkswagen-csoport harmadik márkája lett a spanyol cég.

A Seatot 1950-ben alapította a spanyol állam, több bank és kis részben a Fiat. 1953-ban készült el a Fiat 1400 alapján a frappánsan 1400-nak nevezett első Seat személyautó.

Tanulmányautók, oldtimerek és versenyautók is vannak a gyűjteményben
Tanulmányautók, oldtimerek és versenyautók is vannak a gyűjteményben

Zsiguli-hasonmást találtunk egy titkos raktárban

Tanulmányautók, oldtimerek és versenyautók is vannak a gyűjteményben
Egy sor tanulmányautó
Négy sorban állnak az autók, összesen közel 170
Formula 1430 az 1970-es évekből. Nevét az 1438 köbcentis széria motorról kapta. Bár csak 75 lóerős volt, a 420 kilós önsúllyal igen agilis lehetett
Spoilerként funkcionál a hűtő a motor mögött
Seat 1400. Napi öt darab készült az első Seatból
Fura szerzet
A Fiat megállapodásnak köszönhetően az első Seatok az olasz gyár akkori modelljeinek átiratai voltak
VIP-vendégek, többek között Francisco Franco utaztatására készült a nyitott változat az 1400-asból
A gyáravatón használták először a kocsit
Négyajtós 850-es, ilyen Fiatként nem, csak Seatból létezett, beletoldottak a padlóba és a tetőbe is, hogy megnyújtsák a kocsit
Kisorsolták a jubileumi, egymilliomodik Seatot, ezt a 124-est, de a nyertes hölgy inkább az árát kérte, a kocsi pedig a gyáré maradt
Nemcsak a Ladának adta el a 124-est a Fiat, hanem a Seatnak is
1968-1980 között készült a nálunk leginkább Zsiguliként isnertté vált formával a Seat 124
Cirill betűs helyett hagyományos feliratok a Seat 124-ben
SEAT 1430, amely a Torrente filmekből lehet ismerős, ahol a vígjáték főhőse használt ilyen kocsit
A SEAT 1430 FU 1969-1975 között készült Spanyolországban, 1,5, 1,6 és 1,8 literes motorokkal
1982-ben Spanyolországba látogatott a pápa. Az előzetes ellenőrzések során a Szentatya személyzete rájött, hogy az általuk használt Mercedes G-osztály nem fér be a Camp Nou és a Bernabeu stadion kapuin. Valaki felhívta a Seatot, akik két hét alatt elkészítették ezt a járművet, amivel az utolsó 100 métert megtehette
A Bocanegra (fekete száj) volt az első önálló Seat, ezt már Martorellben fejlesztették. Az alapjait a 127-es adta
Ez volt a mostani spanyol király, VI Fülöp első autója, még hercegként. Ebben a darabban már injektoros motor volt, ami két évvel később jelent meg a sorozatgyártásban. A hercegi kisautóba került először légkondicionáló, üléseit Recarókra cserélték
Több prototípus is készült 1987-1988-ban az Ibiza Cabrióból, több autószalonon is kiállították, a gyár vezetése azonban végül nem küldte sorozatgyártásba
Mindössze néhány ember dolgozik a gyűjteménnyel, két restaurátor állítja helyre a kocsikat
120 lóerős 2,0 literes motor került ebbe a Rondába, de mivel csak 1,6-oshoz megfelelő váltott kapcsoltak hozzá, gyakori volt a hiba
Csak 290 darabot gyártottak a járműből a meghibásodások miatt
Az 1992-es olimpián a Seat volt a szponzor és a spanyol dobogós versenyzőknek ajándékoztak egy-egy különleges változatot 25-ot gyártottak  23-at osztottak ki. 2 maradt.
Fa kormány, bőrülés és fax készülék volt az 1992-es barcelonai olimpia spanyol érmeseinek gyártott Toledóban
Zsiguli-hasonmást találtunk egy titkos raktárban 73
A Cordoba kabrió még egy autókiállításra sem jutott el már azz előtt elkaszálták az ötletet
VW jel egy Seaton? Igen. Az anyacégnek elsőre annyira tetszett a második Toledo terve, hogy átvették és a következő Passatként dolgoztak tovább rajta. Végül elvetették az ötletet és visszakerült a spanyolokhoz, ahogy ez a prototípus is
A kolumbiai énekesnő, Shakira dedikálta ennek a Leonnak a motorháztetejét, amikor a céggel reklámszerződést kötött
Isidro Lopez, a gyűjteményért felelős szakember mutatja a hagyományos villásdugót a Toledo orrában. A kocsi az 1992-es olimpiára készült és a maratoni távhoz illően 42 km-t tudott megtenni egy feltöltéssel
Az 1981-es spanyol túraautó-bajnokságban indult ez Seat 131. 2.0 literes motorja 230 lóerőt tudott
Akár a legendás BMW batmobil, Óriási hátsó szárny a Seat 131 Group 5-ön
A Cupra GT olyan versenysorozatra született, ahol engedélyezett volt, hogy a VW csoport bármelyik márkájának alkatrészeit használják. Így született a középmotoros Seat
V10-es Lamborghini motor egy Seat hátuljában. Ilyen is van. 500 lóerős teljesítménnyel bírt a Cupra GT
A valaha épült legerősebb SEAT. A Toledo GT Auditól származó turbómotorja 550 lóerős
A 211 centiméter széles Tolado GT és versenyautó társai
1996 és 1998 között háromszor is ralivilágbajnok lett a SEAT az elsőkerék-hajtású autók F2-es sorozatában
Raliautók a WRC világából
Két 1,5-ös motor vitte a spanyol ralibajnokság murvafutamaira épült Ibiza Bimotort
Hárul is van egy motor az Ibiza Bimotorban. Az első motor az első, a hátsó a hátsó tengelyt hajtotta.
Az 1999-es Formula Roadster (balról) és további koncepcióautók
Egy évig tart, míg teljesen restaurálnak egy járművet
Csupán 730 kilót nyomott a 850-es alapjaira épült Spider. 903 köbcentis, 52 lóerős motorjával 150 km/órás sebességre is képes volt
Fotó megosztása:

Seat 1400. Napi öt darab készült az első Seatból

Seat 1400. Napi öt darab készült az első Seatból


Csupán 730 kilót nyomott a 850-es alapjaira épült Spider. 903 köbcentis, 52 lóerős motorjával 150 km/órás sebességre is képes volt

Csupán 730 kilót nyomott a 850-es alapjaira épült Spider. 903 köbcentis, 52 lóerős motorjával 150 km/órás sebességre is képes volt


Egy évig tart, míg teljesen restaurálnak egy járművet

Egy évig tart, míg teljesen restaurálnak egy járművet


Az 1981-es spanyol túraautó-bajnokságban indult ez Seat 131. 2.0 literes motorja 230 lóerőt tudott

Az 1981-es spanyol túraautó-bajnokságban indult ez Seat 131. 2.0 literes motorja 230 lóerőt tudott


Isidro Lopez, a gyűjteményért felelős szakember mutatja a hagyományos villásdugót a Toledo orrában. A kocsi az 1992-es olimpiára készült és a maratoni távhoz illően 42 km-t tudott megtenni egy feltöltéssel

Isidro Lopez, a gyűjteményért felelős szakember mutatja a hagyományos villásdugót a Toledo orrában. A kocsi az 1992-es olimpiára készült és a maratoni távhoz illően 42 km-t tudott megtenni egy feltöltéssel


VW jel egy Seaton? Igen. Az anyacégnek elsőre annyira tetszett a második Toledo terve, hogy átvették és a következő Passatként dolgoztak tovább rajta. Végül elvetették az ötletet és visszakerült a spanyolokhoz, ahogy ez a prototípus is

VW jel egy Seaton? Igen. Az anyacégnek elsőre annyira tetszett a második Toledo terve, hogy átvették és a következő Passatként dolgoztak tovább rajta. Végül elvetették az ötletet és visszakerült a spanyolokhoz, ahogy ez a prototípus is


Kisorsolták a jubileumi, egymilliomodik Seatot, ezt a 124-est, de a nyertes hölgy inkább az árát kérte, a kocsi pedig a gyáré maradt

Kisorsolták a jubileumi, egymilliomodik Seatot, ezt a 124-est, de a nyertes hölgy inkább az árát kérte, a kocsi pedig a gyáré maradt


1982-ben Spanyolországba látogatott a pápa. Az előzetes ellenőrzések során a Szentatya személyzete rájött, hogy az általuk használt Mercedes G-osztály nem fér be a Camp Nou és a Bernabeu stadion kapuin. Valaki felhívta a Seatot, akik két hét alatt elkészítették ezt a járművet, amivel az utolsó 100 métert megtehette

1982-ben Spanyolországba látogatott a pápa. Az előzetes ellenőrzések során a Szentatya személyzete rájött, hogy az általuk használt Mercedes G-osztály nem fér be a Camp Nou és a Bernabeu stadion kapuin. Valaki felhívta a Seatot, akik két hét alatt elkészítették ezt a járművet, amivel az utolsó 100 métert megtehette