Mivel Rácz Tamásék alól az idő kiette a derék Grand Voyagert, pajtásunknak szűk határidővel kerítenie kellett egy családi autót. Az osztrák Lancia Lybra JTD történetét majd ő megírja, most a hazaszállítása a téma. A kék kombinak kutya baja, de a P-rendszám használata szabálytalan és nem kívántuk kifizetni a felelősségbiztosítással, tokkal-vonóval mintegy 300 eurós (95 000 Ft) költségű osztrák exportrendszám, az úgynevezett Überstellungskennzeichen költségét sem. Ráadásul a Linz melletti családtól szombat délelőtt megvásárolt autóra kiváltani sem tudtuk volna az exportrendszámot. Ezért béreltünk trélert hozzá, még Budapesten.
Platón vs. utánfutón
Bennünket meglepett, mennyire kevesen számolnak azzal a lehetőséggel, hogy autószállító teherautóval mozgassanak lerobbant kocsit a szervizig vagy hozzanak haza használt autót. A trélerről hallva a legtöbben a kéttengelyes utánfutóra gondoltak, amivel a manőverezést is tanulni kell és vezetése sem szabályos sima B-kategóriás jogosítvánnyal. Bérelni lehet azonban platós autószállítót is, amivel sima személyautós vezetői engedéllyel vihetjük a rendszám nélküli vagy meghibásodott autót.

Kollégánk autóját egy maszek autómentő 90 000 forintért vitte szervizbe Gyöngyösről a budapesti szervizbe, mintegy 80 kilométeres távon. Lerobbant kocsik mellett használt autók mozgatására is érdekes alternatíva az autószállító teherautó. Mi 950 kilométert megtéve 55 000 forintból hoztunk haza vele egy használt autót
Költségek, fogyasztás
De bizonyos esetekben a működésképtelen autót érdemes baráti, rokoni segítséggel elszállítani, ha az automatikus váltó, az összkerékhajtás vagy a távolság miatt nem lehet simán vontatni. (Az álló motorú, így fűtés, kormányrásegítés és főleg fékszervó nélküli autók vontatását csak nagyon rövid távon tartjuk vállalhatónak.) A trélerbérlési áraknak a neten utána lehet nézni, mi ezért a fehér Ducatóért egy napra 25 000 forintot fizettünk tulajdonosának. Ebben benne volt az osztrák és a magyar autópálya-használati díj is. Ez a 25 000 Ft magasabb lehet, mint a fővároson belüli autómentés díja, de Budapesten kívül lerobbanva már más a helyzet.

Ha magunk trélerezünk, nagyon-nagyon figyeljünk oda mindenre, borzasztó kárt lehet okozni pillanatok alatt, gépben is, emberben is

Felálláskor valaki mindenképpen irányítson, bentről nem lehet észrevenni, ha kiugrik a rámpa, meggurul a tréler

A teherautó fogyasztása üresen körülbelül 9, terhelten 10 liter/100 km volt, tehát a jelenlegi üzemanyagárakkal kijövünk 100 kilométerenként 3300 forintból, ha óra szerint 100-110 között, valójában 90-95-tel haladunk. A gyors tempó itt 125-130-as sebességet jelent, ami 14-15 literig felveri a kisteherautó fogyasztását és a zajszint miatt sem vonzó.
Tudnivalók vezetés közben
Tisztázzuk előre a bérbeadóval, hogy milyen környezetvédelmi besorolású a jármű! Ez azért fontos, mert bizonyos nyugat-európai településeken a környezetvédelmi zónákba nem hajtatunk be mondjuk Euro 4-esnél rosszabb emissziójú járművel.

Ha baj van, akár a lerobbanókra vadászó hiénáknak is fizetünk, csak legyen valami megoldás. Az autómentők többségét ne soroljuk ebbe a kategóriába! Ez egy drága, de bizonyos helyzetben nélkülözhetetlen szolgáltatás, a 0-24 órás rendelkezésre állásnak, karácsonykor, éjjel háromkor a hóesésben megvan az ára
Amíg üres, a fülkeablakon jól kilátni hátra, a nagy tükrökkel a tréler jól manőverezhető. Kanyarodáskor figyelni kell a farsöprésre, a hátsó tengelyen jóval túlnyúló far kitérésére oldalirányban. A platós kisteher nem nagyon vett tudomást az 1,3 tonnás kombiról, a 2,8 literes turbódízellel egykedvűen gyorsult üresen és terhelten is. A személyautóval megszokott féktávnál sokkal többet érdemes ráhagyni és meg kell tisztelni a kanyarokat is.
Az autó felrakodása
Az első a kesztyű felhúzása, mert a rámpa éle többnyire zsírban fut és a kocsi lekötése a fékporos, saras kerekeken is igényli a kesztyűt. Ügyeljünk a rámpa beakasztására, ne fusson ferdén a platóhoz képest, különben a ráhajtó autó kibillentheti vájatából.

Készpénzes műfaj: mi 100 000 Ft kauciót tettünk le az autószállítóért és napi 25 000 forint volt a bérleti díj. A kaució visszajött, amikor rendben leadtuk a Ducatót

Ha már fenn a kocsi és rögzítettük is, a trélerrel ugyanúgy járhatunk-kelhetünk, mint egy furgonnal, csak a széles farsöprésre kell odafigyelni a szokatlanul nagy hátsó túlnyúlás miatt
Csörlőzés a platóra
Ha a kocsi nem működik, csörlővel kell felvontatni. A többnyire elektromos csörlő használatakor mindenképp járjon a tréler motorja, különben leszívja az akksit vagy nem is használható.
A csörlő kampóját az első vonószembe kell akasztani. A vonószem helyét néha fedél takarja a lökhárítóban vagy a hűtőrács mögött, sokszor be kell csavarni helyére a csomagtérben utazó vonószemet. A csörlőzés lassúsága miatt több időnk marad a kocsi irányítására, de próbáljuk előre irányba állítani a trélert, mert kormányrásegítés nélkül rettentő nehezen fordíthatók el a kerekek, akár bentről, akár nyitott ajtóval tekerjük a kormányt!

Ha szerencsénk van, a bérleti díj fedezi az osztrák és a magyar autópálya-matrica árát is. Ez összesen 6000 forinttal növelte volna a külföldi használtautó-vásárlás költségét
Ha alaposan rögzítettük a kocsit, vegyük le vagy takarjuk el a szállított autó rendszámát! A kamerás rendszámfelismerő rendszerek nem tudják megkülönböztetni, hogy a jármű valójában platón utazik, egyszerűbb megelőzni a büntetést.
Ha használtautó-behozatalhoz kell a tréler, legyen a vezetőnél a kocsi adásvételi szerződése, amivel igazolhatja, hogy jogszerűen viszi a kocsit. A lerobbant autó papírjaira ugyanúgy szükség lehet közúti ellenőrzéskor.
Mikor nem működik?
Nem véletlenül úszható meg olcsóbban a saját kezű autószállítás, nyilván nem nyújtja ugyanazt, mint a profi autómentők szolgáltatása. A trélerbérlés nem működik 0-24 órában, míg az autómentő vállalkozók éjjel-nappal hívhatók. Ha bármely okból nem lehet mozgatni a kocsit, ők a megfelelő teherautóra daruval is fel tudják emelni.
Fontos a súlykorlát is. B-s jogosítvánnyal 3,5 tonnás járművet vezethetünk, tehát a nagyjából kéttonnás trélereken 1,5 tonnánál nehezebb autót nem vihetünk. A szállítandó kocsi forgalmijában megtaláljuk a súlyadatot, de nagyobb dízel kombik, egyterűek, terepjárók a vezetővel és egy kísérővel számítva túllóghatnak a 3,5 tonnás határon. Itt nyilván nem dekákról van szó, de a rendőrök sem ma kezdték. Úrvezetői jogosítvánnyal ne a Ducato platóján akarjunk hazahozni a német telepről a váltóhibás X5-öst, mert így a legolcsóbb.

Nem egy autómentő dolgozik a közterület-felügyeletnek is. A darus kocsival nem mozdítható autókat is el tudnak szállítani, de csörlővel az üzemképtelen autók is feljutnak a platóra
Felkészültség, némi kisteheres rutin és egészséges önbizalom hiányában viszont ne trélerezünk! Összességében egy profi szállítás díjánál sokkal nagyobb kárt okozhat, ha leesik a platón rosszul rögzített autó vagy letarolunk más kocsikat, tereptárgyakat a személyautónál nagyobb trélerrel. Casco híján a saját kezűleg felpakolt kocsikra nincs külön biztosítás, ami fedezné a szállítási sérüléseket. A legfontosabb, hogy aki tart az egésztől és nem érzi magában a képességet rá, ne fogjon bele a saját kezűleg végzett mentésbe vagy autószállításba!
Érdemes tehát mérlegelni, kinek, milyen esetben lehet megoldás használtautó-vásárláskor vagy lerobbant kocsi mentésére autószállító teherautót bérelni. De mielőtt tárcsázzuk az első autómentőt, amit a Google kiköp, gondoljunk erre a lehetőségre is! Sok pénzünk múlhat rajta. A Lancia Lybrát Linz alól, 950 kilométert megtéve 55 000 forintból hazahoztuk, míg kollégánk Fiestája Gyöngyösről Budapestig jutott el 90 000 forintért.