Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Kedves Szakértő!

Lehetőségem lenne megvenni egy 2006-os E91 330d BMW-t manuális váltóval, M-packettel, szervizkönyvvel. Mit kell tudni erről a típusról, illetve motorról? Menetteljesítményei milyenek?

Köszönettel, Zsolt


Szakértőnk válasza

Kedves Zsolt!
Nálunk volt egy 30 000 kilométeres hosszabb teszten, és nagyon szerettük, bár az xd volt. Ez az autó rengeteg örömöt tartogat majd, de lesz vele kiadás. A részecskeszűrőjével az a gond, hogy előbb-utóbb eltömődik a hamutól, ami a regenerálásakor elégő koromból marad vissza, és a szűrőt cserélni kell, ami nagy tétel lesz. 
A legfőbb hibaforrás a szívósor pillangószelepe a lapáttengely törése miatt. Ezt érdemes megnézetni a vásárlás után, mert ha beszippantja a motor a pillangószelepet, az súlyos károsodást eredményez. A befecskendező-rendszerével csak pont annyi baj lehet, mint bármely közös nyomócsöves dízellel, ez nem tartana vissza. 
Egy turbócsere 150-200 000 kilométer után meg nem a világ, bár a változó geometriás feltöltő nem lesz olcsó (250-300 000 Ft körüli tétel). Csak biztos, nagy forgalmú kútról tankoljon gázolajat. A kézi váltó miatt várható a kettős tömegű lendkerék cseréje, ennek költségéről és a javítás lehetőségeiről itt olvashat. 
Összefoglalva: az autót várhatóan imádni fogja, de a karbantartási költségei elég magasak lesznek.
Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Nemrég vásárolt autóm /BMW z4/ vittem ellenőrzésre, ahol azt javasolták, hogy a jelenlegi defekttűrő abroncsokat a következő gumicserénél nyugodtan felejtsem el, vásároljak normál abroncsot. 

Ettől sokkal lágyabb és kellemesebb lesz az autó, és az esetleges defektet az autó számítógépe kijelzi, és vásároljak defektjavító habot, amivel bőven eljutok a legközelebbi gumis műhelyig. 
Mi az igazság Ön szerint? 

Köszönettel, László

BMW-t venne egy olvasó, nem beszéljük le róla 1


Szakértőnk válasza

Kedves László!
Az autógyárak a fejlesztéseket, teszteléseket azokkal az abroncstípusokkal végzik, amelyekkel később forgalmazni szeretnék a járművet. A futómű és az ESP hangolásánál, a menetdinamikai méréseknél ezt figyelembe veszik.

Az autó gyári kezelési utasítása tartalmazza azokat a felni- és gumiméreteket, amelyeket a gyár javasol. Alapesetben ettől eltérni nem célszerű. 
A defekttűrő gumit több ok miatt sokan nem szeretik: viszonylag drága, nehezebben beszerezhető, kisebb belőle a választék, és nem utolsósorban nem javítható, csak cserélhető.

A hagyományos felépítésű gumival valóban valamivel lágyabb futású a jármű, normál használatnál ez nem befolyásolja negatívan az autó kezelhetőségét. Egy esetleges defekt esetén defektjavító hab használatával szerencsés esetben el tud jutni a gumishoz, aki az abroncsot, ha lehet, meg tudja javítani, és az tovább használható.

Minden defekttűrő abronccsal szerelt autó tudja követni az aktuális nyomásértékek alakulását, és azt a műszerfalon jelzi, ha nyomásvesztést észlelne. A mai új autók nagy része még hagyományos abronccsal szerelt, de már ezek is rendelkeznek nyomásellenőrző rendszerrel.

Üdvözlettel, Székely Gyula 

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd úr!

A VII., Dob utca és Csengery utca sarkon álló kb. 4-5 emeletes ház kissé romos és hullik a vakolata kisebb-nagyobb darabokban. A tulajdonos kiszögezett egy táblát a ház falára, hogy az utcán a háza előtt csak saját felelősségünkre parkolhatunk, a hulló vakolat által okozott károkért nem vállalnak felelősséget.
Kérdésem: Ez a tábla valóban mentesíti a tulajdonost az okozott károk megtérítése alól?

Télen pedig kiírják, hogy a tetőről leeső hóért sem vállalnak felelősséget. Ennek alapján Budapesten télen az utcákban kevés hely maradna a parkolásra. Mit tehetünk a fenti két esetben?

Üdvözlettel: Murányi Éva



BMW-t venne egy olvasó, nem beszéljük le róla 2

Szakértőnk válasza

Tisztelt Murányi Éva!

A veszély elhárítása minden esetben a társasházak, épületek tulajdonosainak kötelessége. A vakolat és télen az olvadó hó miatt balesetveszély is kialakulhat: a tetőkön felgyülemlett hó és jég bármikor lezúdulhat, és kárt okozhat. Semmi esetre sem mentesülhet a tulajdonos a felelősségre vonás alól, ha kizárólag figyelmeztető táblát helyez ki. Amennyiben a vakolat hullása igen intenzív és sérti a köz- és vagyonbiztonságot, a terület elkerítésével a parkolást fizikailag meg kell akadályoznia a tulajdonos közösségnek.

Az önkormányzatnál tudnak bejelentést tenni ügyükkel kapcsolatban.

Tisztelettel:
Dr. Janklovics Ádám
Székely Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!