Megkapta idei aktuális modellfrissítését a Mazda MX-5. Erre azért van szükség évről évre, mivel a rendkívül sikeres roadster leváltása 15 év után hatalmas kihívás, újításra pedig szükség van. Egy ennyire népszerű autót nem lehet csak úgy egyik napról a másikra újra cserélni. A mai napig 700 ezernél is több MX-5 kelt el, amivel a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült, mint a legnagyobb példányban elkelt roadster.

2004-ben nem vitték túlzásba a ráncfelvarrást: új szín, új felni, új kárpit, új szélfogó, ezüstszínű középkonzol és piperetükör a vezető oldali napellenzőben. Ennyi is elég ahhoz, hogy az MX-5 az RX-8-cal karöltve a Mazda valóban sportos vénáját tovább erősítse.

Amikor az előttem álló Skoda 120-as lökhárítója pont szemmagasságban van, nem érdekel, hogy ez most régi vagy új MX-5-ös, és hogy mi változott vagy mi eredeti rajta. Az ember azt érzi, hogy egy egységgé válik az autóval, így a vezetés nem más, mint puszta gondolatátvitel. Ez az az érzés, amit a Mazda most minden autójába bele akar építeni.

Amikor arra gondolok, hogy forduljunk be, akkor az autó már el is fordul, amikor arra gondolok, hogy gyorsítson, akkor a bioritmusomhoz igazodva máris gyorsít. Feltéve, ha az 1,8-as motorhoz van szerencsénk.

Szép a 110 lóerős 1,6-os próbálkozása is: ezzel is adott a zoom-zoom érzés, a mámorító vezetési élmény, de a valóban ízlelhető teljesítmény a változó szelepvezérléses, 146 lóerős 1,8-assal jár. Annyi a különbség, hogy a far klasszikus táncba viteléhez az előbbinél csúszós út, az utóbbinál egy erőteljesebb gáz is elég.

Nehéz megfogalmazni, hogy mi az MX-5-ös titka, de az biztos, hogy nehezen utánozható. Valószínűleg nem a részletekben rejlik a bűverő, mivel a kapcsolók vagy a kezelőszervek az összes többi régi Mazdában is felfedezhetők. Bár idén már ezüstös árnyalatú a középkonzol és kevesebb szelet enged a vezető tarkójára a szélfogó, a lényeget nem ez jelenti. Elég egyszer kipróbálni, az érzés úgyis rabul ejt és magával ragad.

Együtt érkezik a ráncfelvarrással két akciós kivitel is. Az 1.6 Open Air ára 5,7 millió forint – szemben a 4,8 millióért kínált alappal. Ez a kivitel fűthető bőrüléseiben, 16 colos könnyűfém felnijeivel, bőrhuzatú kormányával és váltógombjával, valamint MP3-as CD-k lejátszására is alkalmas 6 lemezes CD-váltójával jelent többet. Mi viszont jobban ajánljuk a kevesebb extrával, de 36 lóerővel többet adó 1.8 Sportot 6,8 millió forintért.

Másfajta zoom-zoom érzést testesít meg az MPV, mely a hivatalos marketing szöveg szerint új arcával jobban igazodik a személyautók sportos vonalához. Kétségtelen, hogy a faceliftes MPV szebben néz ki, mint korábban, ez azonban a modellfrissítés utáni Fiat Punto kivételével szinte minden ráncfelvarrás után elmondható.

Érdekességképpen 2,3 literes benzinmotorral bővül az MPV motorkínálata, hazánkban azonban az importőr elsöprő (100 százalékos) dízel részesedésre számít, így a benzinmotort csak épphogy megemlítjük. Sokkal érdekesebb viszont a dízel, ami kétliteres lökettérfogatából kifacsart 136 lóerős teljesítményének köszönhetően nem szenved hátrányt. Ára is egészen kedvező: öt üléssel 6,7 millió forint.

Ami új még az MPV-ben, az a hatüléses kivitel – a korábbi 7 személyes mellett. A 6 üléses MPV extraszolgáltatása, hogy a leghátsó két ülés a legfrissebb Karakuri megoldás szerint tökéletesen eltüntethető a padlóban.