Saab 9-3x - Terepkupé a növekedésért

A Saab rokonszenves és biztonságos autókat gyárt. Autói azonban nem csak Magyarországon, hanem a nyugat-európai országokban sem számítanak az utcakép szerves részének. A mindössze két modellből álló kínálat bővítésével a General Motorshoz tartozó svéd márka szeretne változtatni a szerény eladásokból fakadó exkluzivitáson.

A feladat az, hogy a 2001-es eladásokat megduplázva 2007 körül már 250 000 autót értékesítsen a gyár, és eközben ne veszítse el különlegességéből fakadó varázsát.

Az értékesítés megduplázása csak új típusokkal képzelhető el, ezek kifejlesztése viszont meghaladja egy kis autógyár erejét. A tervek szerint évente egy tanulmánnyal, vagy új szériaautóval jelentkezik a Saab. Mivel a Saab a General Motors konszern tagja, az új Opel Vectra padlólemezét használva jelentős megtakarításokkal mutathat be új modelleket a közeljövőben. A 9-3x tehát a GM Epsilon padlólemezére épül. Az Egyesült Államok piacától függő gyár idén januárban a detroiti autókiállításon mutatta be a 9-3x nevű koncepcióautót.

A 9-3x a működő és vezethető tanulmányautók táborába tartozik. A 2,8 literes hathengeres erőforrás 280 lóerős. A nagy teljesítményt a Saabokban hagyományos turbófeltöltéssel érik el. A közvetlen benzinbefecskendezéses motor ereje ötfokozatú automata váltón át jut a kerekekhez. A szabadidőautók közé besoroló Saab tanulmány állandó összkerékhajtású, a sebességfokozatok kézzel is kapcsolhatók a kormányon elhelyezett gombokkal vagy a kardánalagútból kinyúló késnyél-szerű karral. A motor még nem felel meg az érvényes zajvédelmi előírásoknak, hangja ezért igazán markáns.

A 9-3x egyik feladata, hogy formájával megágyazzon az idén bemutatandó új Saab 9-3-nak, amely több elemében emlékeztet majd a tanulmányautóra. Elsősorban az orr és a műszerfal mutat meg sokat a Saab 9-3 utódjából.

A 9-3x emellett a néhány éven belül bemutatkozó Saab terepkupé előhírnöke is. A gyár kategóriák közötti kupéként határozza meg a tanulmányautót. A karosszéria sportos és eredeti, a tervezők jó adag egyéniséget vittek a 9-3x vonalaiba. A vezető formatervező a német Michael Mauer, aki korábban a smart törpeautón dolgozott.
A látványnak jó tesz a 20 colos könnyűfém kerék és a második tetőoszlop nélküli karosszéria.

A tető részben üveglapokból áll, ami világossá és barátságossá teszi a belső teret. A kör alakú műszerek kék megvilágítást kaptak. A műszerfal része egy méretes, jól leolvasható képernyő, amelyen többek között a navigációs berendezés adati olvashatók le. A váltókar mellett található kerek kapcsolóval a navigációs berendezés, a légkondicionáló, a DVD-lejátszó kezelhető. Ugyanennek a jól tenyérbe simuló kapcsolónak a segítségével nézhetjük meg e-mail postafiókunk tartalmát.

A 9-3x formája nem olyan merész és kompromisszumok nélküli, mint a 2001-es Frankfurti Autókiállításon bemutatott Saab 9x-é. Mint a tanulmányautók általában, a 9-3x sem éri meg egy az egyben a sorozatgyártást, de a rá hasonlító szériaautó is nagy sikerre számíthat a szabadidőautók között.