V6-os motor a Mazda MX-5-ösben 1

V6-os motor a Mazda MX-5-ösben

Két amerikai MX-5 őrült úgy döntött, hogy nem nézi tovább ölbe tett kézzel a Mazda tétlenkedését arról, hogy milyen motorral bővíthetnék a Mazda MX-5 motorkínálatát, és saját eszközökkel vágtak bele japán roadsterük felpaprikázásába. Első lépésként fogtak egy 3.0 literes Ford Duratec könnyűfém motort és belegyömöszölték a kis roadster motorterébe. Azért esett éppen erre a motorra a választás, mivel a Ford V6-os motorja a korszerű építésnek köszönhetően viszonylag könnyűnek számít, és így az első-hátsó tengelyre jutó súlyarány sem nagyon változott meg. A korábbi 51/49-es arány helyett az új motorral az első kerekekre az összsúly 52 százaléka jut. Az MX-5 V6-os motorjának fedelén Lincoln felirat van, mivel a Ford konszern 210 lóerős motorja a Lincoln LS-be is bekerül.

A teljesítményről a fejlesztők szerényen hallgatnak, így csak sejteni lehet, hogy a jaguar S-Type-ban 238 lóerőt, a Lincolnban 210 lóerőt teljesítő motor a Mazdában is Lincoln teljesítményét hozza. A végsebesség és a gyorsulás terén még ennyire sem szószátyárok az alkotók, de a kocsi 1200 kiló körül van, így nem mehet rosszul a hátsókerék-hajtásos roadster.

Korábban felmerült az a lehetőség is, hogy a Mazda 2,5 literes V6-os motorját használják az MX-5-ösben, de ezt a kósza gondolatot gyorsan elhessegették, mivel a Mazda motor jóval gyengébb és nehezebb is, mint a Ford erőforrása.

Lehet, hogy a motor roppant erős és könnyű, de khhm…, mintha egy kissé kilógna a motortérből. Nos az alkotók azt mondták, hogy az autó nem azért készült, hogy szépségével hódítson, így a közepén púpos motorháztető egyelőre csak ideiglenes megoldás. Örültek neki, hogy egyáltalán sikerült a nagy motort belefabrikálni a motortérbe, ezek után már csak nyúlfarknyi problémának bizonyult, hogy nem lehetett a motorháztetőt lecsukni. A nagy motor miatt még a stabilizátort is S alakba kellett meghajlítani.

A Lincoln motorhoz nem a Lincoln váltóját illesztették, hanem inkább egy Mazda RX-7-esből kölcsönözték a szerkezetet. A Mazda váltó előnye, hogy hosszabb építésmódja miatt több súlyt helyez a hátsó tengelyekre, így megmaradhat a különlegesen jó, majdnem 50 százalékos súlyelosztás.

Az átalakítás során szinte csak a Ford konszern termékeit használtak, kivéve a kipufogórendszert. Az égéstermékek hengersoronként külön csövön és dobon keresztül jutnak a légtérbe. A szépen muzsikáló rendszerből csak az autó hátuljának szélein kikandikáló egy-egy csővég látszik, ám meg kell mondani az is elég látványos.

Szintén a látványt és persze a stabilitást fokozzák a 17 colos felnik, melyek a fékrendszerhez hasonlóan a nagyobb Mazda RX-7-esből érkeznek. A nagy felnikre hatalmas papucsokat húztak. Az első gumik 225/35 a hátsók 245/35-ösök.

A V6-os Mazda MX-5 megalkotásakor az volt az ifjú fejlesztőmérnökök célja, hogy bebizonyítsák, hogy a Ford és a Mazda akár szériában is piacra tudja dobni a Mazda MX-5-öst 3.0 literes motorral. Ezért használtak a lehető legtöbb helyen olyan alkatrészeket, amit a Ford és a Mazda le tud “emelni a polcról”.