Az ártándi közúti határátkelőhelyen jelentkezett kilépésre egy román férfi az általa vezetett járműszerelvénnyel 2021. április 14-én 11 óra körül – számolt be a rendőrség egy nemrég történt esetről.  Komoly szerelvénynek látszik első pillantásra, biztosan ezért néztek utána a rendőrök is.

A biharkeresztesi rendőrök igazoltatták is a sofőrt, majd megállapították, hogy a vontatón szállított rakomány 837 kilogramm túlsúlyt eredményezett. Az egyenruhások a jármű vezetőjével szemben 200 ezer forint közigazgatási bírságot szabtak ki.

Nincs ebben semmi fura, de a képet megnézve az látszik, hogy az IBC tartályok üresek. Így egy ilyen tartály nagyjából 60 kiló, az elöl lévő fa raklaposak valamivel nehezebbek. Nem látszik pontosan, de feltételezhető, hogy két sorban vannak, azaz 36 darabot pakoltak egymásra. Ha egyenként 80 kilóval számolunk, akkor 2880 kg adódik, egy ilyen háromtengelyes utánfutó elvileg megfelelhet ennek, és a rögzítés is precíznek tűnik.

Vajon mire számított az autós, amikor ennyi tartállyal közlekedett? 1

Volt egy feltételezésünk, ami beigazolódott, miután rákérdeztünk a rendőrségnél. Mint kiderült, azért kapott közigazgatási bírságot a sofőr, mert az általa vezetett járműszerelvény vontatmányán szállított rakomány 837 kilogramm túlsúlyt eredményezett a járműszerelvény tekintetében, miközben B kategóriás jogosítvánnyal vezetett.

Márpedig B-s jogival maximum 4250 kilogramm lehet a jármű össztömege, ha maximum 750 kiló össztömegű könnyű pótkocsit vontatunk (3500+750). Nehéz pótkocsi vontatása esetén a járműszerelvény legnagyobb össztömege nem lehet több, mint 3500 kg.

Az M1-N1 kategóriájú járművek és a rájuk kapcsolt vontatmányok, együtt járműszerelvények esetében is a megengedett legnagyobb össztömeg túllépése közigazgatási bírsággal sújtandó. Ez alapján akár félmillió forintos közigazgatási bírságot is kiszabhatnak a rendőrök a szabálytalanul vontató, túlsúlyos és túlméretes járműszerelvények vezetőivel szemben.