Nemrég széles körű piackutatásba fogtunk: arra voltunk kíváncsiak, milyen szempontok szerint választanak, hogyan vásárolnak autót olvasóink – még a járvány kirobbanása előtt kaptuk a válaszokat. Az Opel segítségével összeállított kérdőívet több mint ötezren töltöttétek ki – ezúton is köszönünk minden egyes választ! A legfontosabb tanulságokat alább olvashatjátok.

Ezek vagytok ti

A válaszadók túlnyomó többsége rendelkezik gépkocsival – 92 százalékuk saját autóval, 3 százalékuk cégessel jár, méghozzá jellemzően az átlagosnál nem többet: 56 százalékotok 5 -15 ezer kilométert tesz meg évente, ugyanakkor minden ötödik válaszadó 20 ezer kilométer feletti éves futásteljesítményről számolt be. Három emberből kettő benzinmotoros autóval jár, a hibridek, illetve egyéb alternatív üzemanyaggal működő járművel részaránya nem haladja meg az 1-1 százalékot.

Így vesztek autót ti 1
Így vesztek autót ti 2

Így vesztek autót ti

Így vesztek autót ti

Így vesztek autót ti 14
Így vesztek autót ti 15
Így vesztek autót ti 16
Így vesztek autót ti 17
Így vesztek autót ti 18
Így vesztek autót ti 19
Így vesztek autót ti 20
Így vesztek autót ti 21
Így vesztek autót ti 22
Így vesztek autót ti 23
Így vesztek autót ti 24
Fotó megosztása:

Válaszadóink többsége az aktív keresők közül került ki. Minden harmadik résztvevő 46-60 éves volt, a 61 feletti, illetve 36-45 közötti korosztály közel azonos arányban (1/4 – 1/4) képviseltette magát.

Így vesztek autót ti 25

A válaszadók többsége rendelkezik saját gépkocsival.

Kiben bíztok meg?

Amikor autóhasználatról esik szó, a karbantartás sarkalatos kérdés. Az emberek többsége vallásos meggyőződéssel választja az egyik vagy másik lehetőséget, a tapasztalatok szerint azonban nincs domináns irány: a legnépszerűbb a kisebb, független szerviz (43%), de minden negyedik ember (26%) ragaszkodik a márkaszervizekhez. A fennmaradók egyénileg oldják meg az autó karbantartását: saját maguk vagy ismerősük gondjaira bízzák a járművet.

Így vesztek autót ti 26

 

Nem várható, hogy ez az arány érdemben változna a jövőben, hiszen a közeljövőben autóvásárlást fontolgató olvasóink között hasonló arányban oszlik meg a használt (44%), illetve új (17%) autóban gondolkodók száma. A válaszadók 38 százaléka nem tervez autóvásárlást – bízunk benne, hogy ennek nem anyagi okai vannak, hanem az, hogy elégedettek jelenlegi mobilitási megoldásaikkal. 

Autómentes alternatívák

Apropó, mobilitási megoldások: a válaszadók 60 százaléka előszeretettel választ a négy- helyett kétkerekűt, és ezek közül csak minden negyedik szereti, ha pedál helyett motor hajtja egy nyomon haladó járművét, a rolleresek (2%) aránya pedig igen csekély. A közösségi közlekedés (helyi vagy helyközi) 40 százalék számára reális alternatíva. 100 emberből hárman használnak autómegosztó szolgáltatást – annak fényében, hogy mennyire új piaci szegmensről van szó, ez egészen jó aránynak tekinthető.

Így vesztek autót ti 27

 

Álmok és elvárások

Az ideális autó szerintetek megfizethető és megbízható: négy megkérdezettből három-három mondja ezt. Minden második olvasónknak fontos a kiszemelt autó márkája és fogyasztása. A formaterv és a technológia már kevésbé lényeges, tízből csupán három ember ragaszkodik ahhoz, hogy szép és modern legyen a kocsi. A sor végén kullog a vezetési élmény (minden ötödik vásárló említi) és a környezetvédelem (csak minden nyolcadik vásárlónak számít). Ez utóbbi meglehetősen szomorú, és sajnos nem tévedés: egy másik kérdésből kiderült, hogy a válaszadók közel felét (45%) kifejezetten hidegen hagyja autója károsanyag-kibocsátása.

Ami a költségeket illeti, a válaszadók több mint fele 1-4 millió forint között szeretne költeni új autójára – ezen belül inkább többet, mint kevesebbet. Az egymillió alatti ársávban kevesen keresgélnek, de még mindig többen vannak ők, mint akik 6 milliónál többet szánnak autóvásárlásra.

Így vesztek autót ti 28

A magyar vásárlóknak kiemelten fontos a jó ár és a megbízhatóság

Online az igazság

Szerencsére egyre kevesebben ugornak bele az autóvásárlásba anélkül, hogy előtte alaposan utána ne néznének a lehetőségeknek. Ez ma már szinte kizárólag az interneten (84%) történik, de minden tizenkettedik ember nem rest autókereskedésekben információt gyűjteni. Az online kutakodók rendszeresen forgatják az autós weblapokat: a válaszadók közel fele (48%) minden nap, pontosan egyharmaduk hetente legalább egyszer olvas szakértőktől származó cikkeket, híreket, teszteket és véleményeket.

Így vesztek autót ti 29