Mire nincs szükséged? Számlára vagy garanciára?

Kezdjük a legelején. Valahol a nettó árak vannak feltüntetve, valahol meg a számlás árak. Erre mindenképpen kérdezz rá! Csak hogy ne hasonlítsuk össze az almát a körtével. Ahol a nettó árak vannak kiírva, elképzelhető, hogy van esély megoldani a dolgot “okosba”, de gondolnunk kell a garanciára is.  Ha nem kapsz számlát a munkáról, csak a felújító cég jó szándékában bízhatsz, hogy érvényesíteni tudd a garanciádat.  Sajnos hetente hallani “nézőpontütközésről”.  Mindenképpen kérdezz rá, hogy kapsz-e számlát a kormánymű-felújításról. Ha a számla és a hozzá tartozó garancialevél a kezedben van, nem érhetnek kellemetlen meglepetések.

Ha garanciális probléma merülne fel, ki fogja kifizetni a ki-, beszerelés költségét?

Köztudottan vannak olcsóbb (nem titkoltan kínai utángyártott), illetve drágább, de tartós gyári alkatrészek is. Érdemes rákérdezni, milyen minőségű alkatrész fog a kormánymű belső részébe kerülni. (Ezt sajnos nehéz ténylegesen leellenőrizni.) Abból lehet következtetni az anyaghasználatra, ha a felújító cég vállalja a 20-30 000 forintos ki-, beszerelési költséget abban az esetben, ha mégsem sikerül tökéletesen a felújítás. Ha ezt rád akarják hárítani, jelentheti azt, hogy a beszerelt alkatrész hosszabb távon nem túl megbízható. Ha garanciális javítás esetén vállalnak minden felmerülő költséget, akkor valószínűleg egy megbízható céggel állsz szemben mind az alkatrész, mind az elvégzett munka tekintetében. Szintén biztató jel, ha legalább egy év garanciát vállalnak az elvégzett javításra.

Kormánymű-javítás VS. kormánymű-felújítás

Fontos tudnod az árak összehasonlításánál, hogy pontosan mit hasonlítasz mihez. Nem mindegy hogy kormánymű-javításról, vagy egy komplett kormánymű-felújításról van-e szó. Nem mindegy hogy kicserélnek egy-két hibás szimeringet az autóban, vagy cserélik a komplett garnitúrát, és az összes kopóalkatrészt (csapágyak, vezetőpersely, feszítődió). Egy komplett, minőségi felújítás után a kormánymű gyakorlatilag olyan lesz mint a gyári új, és felújítás után legalább annyi futást tud, mint amennyit gyári új kora óta eddig ment.  Egy egyszerű javítás sokszor nem hosszú életű, hisz előbb-utóbb el fog fáradni a többi eredeti korú alkatrész is.

Új porvédő gumiharang jár hozzá?

Egy felelősségteljes cég biztosít teljesen új porvédő gumiharangot a felújítás mellé. Ez plusz pár ezer forintot jelent a szerelő cégnek, neked pedig  biztosítja  hogy a szennyeződés ne “egye el” újra a frissen felújított kormányművedet. A kormánymű meghibásodás nagyon sok esetben az elhasználódott gumiharangokból adódik. A gumiharang elszakad és a szennyeződés bekerül a kormánymű belsejébe, ahol tönkreteszi a tömítéseket. Azt semmiképpen ne felejtsd el megkérdezni, hogy a kormánymű-felújítás ára tartalmazza-e az új porvédő gumiharangokat! Finoman kifejezve meggondolatlanság, ha egy cég egy frissen felújított kormányműre visszateszi a régi használt porvédő gumiharangokat! Ezzel gyakorlatilag beírta a naptárba a következő felújítás idejét.

Az extra költségeket ki fogja kifizetni?

Magyarország lakosságának 80%-a nem Budapesten él, ellenben majdnem az összes kormánymű-felújító cég Budapesten van. Ha te a 80 százalékba tartozol, akkor a felújítás mellett felmerülhetnek a szállítási költségek. Nézz körbe, mert már létezik olyan cég, amelyik a felújítás mellé ingyen adja az oda-vissza szállítást. Egy XL méretű csomag postaköltsége  5-6 ezer Ft oda és még egyszer ennyi vissza. Vagyis 10-12 000 forintot spórolhatsz, ha tájékozódsz. Az autót oda küldik, ahová kéred, így nem kell a postán sorban állnod, sem a címkézéssel bajlódnod.

Mások véleménye

Sokat lehet tanulni mások visszajelzéseiből. Ki is menne el külföldre nyaralni egy olyan apartmanba, ami a Booking.com-on csak hármasra van értékelve? Vagy ki venne a Vaterán valamit olyan eladótól, aki hemzseg a negatív visszajelzésektől? Ugyanez igaz itt is. Egy kormánymű -felújítás, a ki-, beszerelés költségével és a futómű beállításával együtt elérheti a 100 000 forintos nagyságrendet is, miért pont ne itt nézzük meg, kivel javíttatunk? Sok cégről gyűlnek a visszajelzések a Google-térképen, vagy a Google cégem oldalán. Ezt mindenképpen fussuk át, mielőtt döntést hozunk! Illetve tartsuk szem előtt, biztos-e, hogy csak  technikai hiányosságokra utal az a cég, amelyik nem teszi lehetővé ügyfelei számára a nyilvános visszajelzés lehetőségét?

Meddig húzható a kormánymű felújítása?

Sok esetben a kormánymű felújítása váratlan kiadásként jelentkezik, és sokakban felmerül a kérdés, hogy a kormányműhiba valójában milyen komolyságú, és meddig halogatható probléma.

Alapesetben három különböző komolyságú hibaszint létezik.

A leggyakoribb kormányműhiba, amikor folyik a kormánygép. Ez a hiba önmagában nem balesetveszélyes vezetés szempontjából, de ha tartósan közlekedünk szervoolaj nélkül, akkor már biztosan felkerül a “to do” listánkra egy szervószivattyú-javítás. Ez akár extra 40 000 forintos kiadást is jelenthet. Vagyis, ha a folyást még kicsit húzzuk-halasztjuk, nagyon figyeljünk arra, hogy mindig megfelelő mennyiségű szervoolaj legyen a rendszerben.

A másik leggyakoribb hibajelenség, amikor kopog, illetve holtjátékos a kormánymű. Ez sem egy életveszélyes dolog, de azt érdemes tudni, hogy a kopogás és a holtjáték már a fogasléc kopására utal. Így járni az autóval napi szinten rontja a kormánymű felújíthatóságának az esélyeit és egy gyári felújított kormánymű ára a duplája is lehet a felújításénak.

Ritka, de rendszeres kormányműhiba, amikor szorul vagy akad a kormánymű. Ez viszont már nem gyerekjáték. Ha ezt a tünetet tapasztalod, azonnal fordulj szervizhez! Autópályán és nagyobb kanyarokban váratlan meglepetéseket okozhat egy megszoruló kormánykerék.

Különböző megoldások, különböző pénztárcához

Kormánymű-probléma esetén négy különböző árszinten is találunk megoldást.

Kétségkívül a legolcsóbb megoldás a bontott kormánymű. Ezt a megoldást akkor érdemes választani, ha az autó eladása már komoly célként megfogalmazódott. A bontott kormánymű ritkán hosszú életű, csak nagyon szerencsés helyzetekben mérhető években. A bontott kormányműhöz nem jár garancia. A ki- és beszerelés, továbbá a futómű beállítás költsége kétszeresen kerülhet megfizetésre egy nem szerencsésen kiválasztott, használt kormánymű beépítése esetén!

A második legolcsóbb megoldás a kormánymű-felújítás. Itt már jár az egy év garancia, korlátlan kilométer-futás mellett. Továbbá jobb helyeken költségtérítést biztosítanak a ki- és beszerelésre, garanciális javítás esetén.

A gyári felújított kormánymű már duplája is lehet a szervizelésnek, és gyakorlatilag ugyanazt a minőséget kapjuk. Nagy előnye ennek a lehetőségnek a gyorsaság. Sokan inkább kifizetik az extra 70 000 forintot, hogy kevesebbet kelljen várniuk. Azok is ezt az opciót kénytelenek választani, akik hosszú hónapokig halogatták a kormánymű felújítását, és már javíthatatlanná kopott a fogaslécük.

A legdrágább megoldás kétségkívül a gyári új alkatrész vásárlása, ami 250 – 750 ezer Ft is lehet. Ezt a megoldást általában a márkaszervizekben szokták javasolni. Nem feltétlenül tartósabb megoldás mint a minőségi felújítás, de sokan szeretik és választják ezt a megoldást is – tudtuk meg a szervokomanyjavitas.hu tulajdonosától, Birton Sándortól.

Forrás: hirdetés