Hogy kell kinéznie egy igazi BMW motornak? Például mint a márka legeslegelső motorizált kétkerekűjének, az idén 93 éves R32-esnek. És hogyan kell motorozni egy igazi BMW-n? Hát úgy, mint anno: széllel a hajban, bogárral a szemben, fültől fülig mosollyal.

Bizony: a BMW új motorkerékpár-tanulmánya, amely ugyanúgy a márka századik születésnapját ünnepli, mint a Rolls-Royce, a MINI és a BMW hasonló elnevezésű koncepciói, a motorozás gyökereihez tér vissza, amennyiben feleslegessé teszi a védőfelszerelés viselését. Ezt megteheti, állítják a mérnökök, hiszen egyrészt aktív vezetőtámogató rendszerek segítik a balesetek elkerülését, másrészt a giroszkópokkal megtámogatott futóműnek köszönhetően a motor képtelen felborulni, akár nagy sebességgel kanyarodunk, akár parkolunk vele.

A BMW annyira bízik technológiáiban, hogy még az a különleges ruha sem kínál fizikai védelmet, amit a motorhoz terveztek: légzsákok és protektorok helyett testhő- és pulzusmérők vannak benne, hogy fűthessék vagy hűthessék a testet, nagy sebességnél a nyakrészen elhelyezett légkamrát felfújva biztosít a menetszél ellenében is kényelmesebb testtartást a kabát.

BMW Motorrad VISION NEXT 100

A szembe repülő bogarak kétes élményéről mégis le kell mondanunk, hiszen a motor szerves része a szemüveg: ebben kapott ugyanis helyet az összes kijelzőfunkció.

Amilyen archaikus megjelenésű a háromszöget formáló váz, olyan modern szerkezeti elemekből áll: a múltidéző ülés például szénszálas lemezből készült, maga a váz pedig rugalmas, így irányváltáskor nem elforgó, hanem eltorzuló elemek gondoskodnak a kerék fordulásáról. A kormányzás erőszükséglete változó: álló helyzetben csekély, a sebesség emelkedésével progresszívan nő.

Hogy hogyan működik az alakváltásos kormánymű, azt ugyanúgy nem részletezte a BMW, ahogy a zéró károsanyag-kibocsátású erőforrásról sem közölnek információt – jobban is teszik, mert a minimalista felépítményen sehol nem látunk olyan pontot, ahol elférne egy akkumulátor, egy hidrogéntartály vagy egyéb öko-okosság, így az ember csak elhiszi, hogy ez a tanulmány színtiszta üzemű, és kész.

Mégis ott vannak a háromszög profilú boxerblokkok, mint anno, ezek azonban csak aerodinamikai, illetve utasvédelmi feladatot betöltő idomok, amelyek álló helyzetben felhajlanak, menet közben kinyílnak, mint egy madár szárnya.

BMW Motorrad VISION NEXT 100

Kapcsolódó címkék: BMW motorkerékpár tanulmány