Az észak-karolinai állami egyetem kutatói kifejlesztettek egy eljárást, amelynek során sikerrel helyettesítettek petróleum alapú adalékokat disznók ürülékével.

A malacok salakanyaga a kutatók szerint különösen bővelkedik olyan olajokban, amelyek összetételükben emlékeztetnek a petróleumra. Az olajok minősége nem elég finom ahhoz, hogy üzemanyagot gyártsunk belőle, ám aszfaltgyártáshoz pont megfelelő lehet.

A kutatók az USA központi tudományos alapítványától kapott támogatásból már ki is dolgozták azt az eljárást, amellyel a kakát bitumenné alakítják át. Egy gallon (3,8 liter) trágyaolaj kijön valamivel több mint fél dollárból (150 Ft), így a termék jóval olcsóbb, és persze összehasonlíthatatlanul környezetbarátabb, mint az eddig használt eljárás.

Általában az üzemanyag-finomítás melléktermékeként kapjuk az aszfalt alapanyagát, itt azonban feltörjük a biomassza molekuláris szerkezetét, és biokötőanyagot szintetizálunk. Ez utóbbi nemcsak olcsóbb, de alacsonyabb hőmérsékleten is keverhető, ráadásul tartósabb.

Felmerül még egy fontos kérdés: a szag. Szerencsére a bűzért felelős zsírsavakat az eljárás során kiszűrik az olajból – a leszűrt szárazanyagból egyébként talajjavító (trágya) készülhet.

Az sem mellékes, hogy jelenleg nem megoldott a disznótrágya felhasználása, elhelyezése: évente több mint 163 milliárd liter keletkezik ebből az anyagból. Különösen nagy az output Kínában.

A hatóságok már megkezdték a bioaszfalt tartóssági tesztjeit. Az első terheléses vizsgálatok sikeresek voltak, így várhatóan felgyorsítható a kutatás, és belátható időn belül sertéskakán gördülhetünk majd önjáró elektromos autóinkkal egy szebb új jövő felé.

Nyitóképünkön: bioaszfaltminták a laboratóriumban

Forrás: Gizmag.com

Kapcsolódó címkék: aszfalt bio