Itt a tél, jönnek a fagyok – érdemes felkészülni rá lélekben is és az autóval is. Aki nem barkácsolgató típus vagy csak nincs ideje otthon bütykölgetni, legjobban teszi, ha egy megbízható szervizben nézeti át az autóját – de még a legérdektelenebb technofóboknak is illik tudni, mi történik ilyenkor a kocsival. Vagy minek kellene megtörténnie. Ebben a cikkben a kocsiban lötyögő folyadékok téliesítését vesszük át.

Hűtőfolyadék
A hűtőfolyadék többnyire etilén-glikol, víz és korrózió-gátló adalékanyagok keveréke. Feladata a motor hőfeleslegének elvezetése, a hő átadása a fűtőradiátornak, hogy bent ne fázzunk, mellesleg az ő dolga a vízpumpa kenése. Bár magától nem tűnik el a hűtőfolyadékból a fagyálló év közben, a biztonság kedvéért akkor is érdemes megméretni a dermedéspontot az első fagyok érkeztével, ha viszonylag új, hibátlan autónk van. Ha pedig öregebb a kocsi és nyáron desztvízzel töltögettünk utána a csurranó-cseppenő hűtőfolyadéknak, kötelező feladat ez, mert a fagyás jóvátehetetlen károkat okozhat a motorban. Bármelyik benzinkúton megnézi nekünk a kutas egy refraktométer nevű műszerrel, hány fokig vagyunk jók – a nagyáruházakban kapható, fokoló-szerű sűrűségmérő szettet nem érdemes megvenni, teljesen megbízhatatlan.
Fagyállóból érdemes új fejlesztésűt, márkásat venni, ha hosszú távra tervezünk az autóval

Fagyállóból érdemes új fejlesztésűt, márkásat venni, ha hosszú távra tervezünk az autóval

Ha nyáron valamiért vízzel hígítottuk a fagyállót és koncentrátummal szeretnénk beállítani alacsonyabb dermedéspontot, vegyük figyelembe az etilén-glikol-víz keverék sajátos fizikai tulajdonságait! A fagyállóság ugyanis nem arányosan változik a koncentrációval; a tömény etilén-glikol -12,5 fokon dermed, a sima víz ugye 0-n. A legtovább a kb. 70%-os koncentrációjú etilén-glikol marad folyékony, ez -72 fokig jó. Vicces, de az 50 és a 90%-os töménységű keverék egyaránt kb. -42 fokon fagy:
Az etilén-glikol és víz keverékének dermedéspont-görbéje

Az etilén-glikol és víz keverékének dermedéspont-görbéje

Akár a motorolaj, a fagyálló is öregszik, az etilén-glikol bomlik, savas anyagok keletkeznek a folyadékban, amik eszik a fémet maguk körül. Nem csak arról kell gondoskodni, hogy a lé dermedéspontja megfelelő legyen, időnként ajánlatos le is cserélni, cseréltetni. Ha a kocsi kezelési útmutatójában megadott típusú fagyállót használjuk, akkor az ott leírtaknak megfelelő gyakorisággal, ha csak amolyan autósbolti vagy nagyáruházi anyagot, akkor 2-3 évente.

Otthon bütykölős autósok: a lecserélt fagyállót ne engedjük a földre, csatornába: bár biológiailag hamar lebomlik, lokálisan károkat okozhat az élővilágban. Veszélyes hulladéknak minősül, szervizekben, benzinkutaknál lehet leadni.

Ablakmosó
E sorok írója, amióta csak van saját autója, minden évben a bajuszkapcsoló hiábavaló húzgálásakor jön rá valamikor a tél elején, hogy megint elfelejtett valamit. Pedig az esős-havas-sós latyakban létszükséglet az egészséges ablaktörlőgumi mellett a fagyálló mosófolyadék is.

A csomagolás minősége is elárulja, mennyire hihetünk a címkének

A csomagolás minősége is elárulja, mennyire hihetünk a címkének

Nyomjuk hát ki bátran a nyári maradékot, ha még az lötyög a tartályban, és töltsünk a helyére fagybiztos anyagot, ami víz, alkohol és glikol keveréke, egy kis színezékkel, illatosítóval feldobva. Hogy melyik a tuti? Valószínűleg a drága.

A legolcsóbb, nagy kiszerelésben árult folyadékoknál a többnyire -19 fokban megadott fagyáspont sem szokott meglenni a fogyasztói tesztek szerint, ráadásul ezeknek a folyadékoknak szokásos kispriccelés és törlés után vékony jéghártya formájában az ablakra fagyni, mert gyorsan elpárolognak belőlük az illékonyabb anyagok.

Üzemanyag
Manapság már nincs nagyobb kockázat a dízelautók téli reggeli indításában, mint a benzinesekében; elmúltak azok a daliás idők, mikor még házilag kellett adalékolni dermedésgátlóval a gázolajat, nehogy kiváljon belőle a paraffin és belefeszüljön a tankba, üzemanyagellátó rendszerbe. Viszont aki nem a kútról tankolja a nagy társaságok által -20, -30 fokig biztosan lötyögősen maradósra adalékolt gázolajat, hanem mondjuk egy kapitánytól veszi, nem biztos, hogy nem fog meglepődni egy -10 fok alatti reggelen. Ilyenkor nem sok mindent lehet tenni a kocsival, a legjobb, ha fűtött garázsba visszük és megvárjuk, míg átmelegszik.

Ha esetleg kannában maradt otthon egy kis gázolaj nyárról, vagy valamilyen okból annyira keveset használtuk eddig a dízel autót, hogy még november előtti gázolaj van benne, használjuk el gyorsan ezt az üzemanyagot. Az olajcégek a fagymentes időszakban nem adalékolják a gázolajat dermedés ellen.

Pancsolás az autóban tél előtt 5

A fagyott hűtőfolyadék a vízpumpában tehet még kárt.

Fékfolyadék

Nem a télhez kötődik ugyan ez a tétel, de ha úgyis átvizsgáljuk vagy átvizsgáltatjuk az autót, a fékfolyadék utolsó cseréjének időpontjára is próbáljunk meg visszaemlékezni. Ez az anyag ugyanis idővel elvizesedhet, forráspontja lecsökken és nagy terhelés alatt (1-2 nagy fékezés a sztrádán, hosszú lejtő) felforrhat, vagyis gázneművé válhat, ami a fékhatás azonnali és drasztikus visszaesését okozza.

2-3 évente illik lecserélni a fékfolyadékot – ha már amúgy is ideje lenne, a téli felkészítés apropóján végeztessük el ezt a munkát is, vagy pumpáljuk ki otthon a felhígult anyagot.

Felkészültek az autód nedvei a télre?
Minden fagyálló és friss
32% (14)
Cserélni nem szoktam, de a fagyállóságra ügyelek
52% (23)
Biztos jó, még eszembe sem jutott megnézni
11% (5)
Cégautót hajtok, megoldja a flottakezelő
5% (2)